Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2011, 12:21   #1
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Reise i Asia

Heisann

Vurderer en tur østover til høsten. Vi skal innom Singapore, Bali og Ho Chi Minh. Men vurderer også en sveip innom Kambodsja og evt Hong Kong mens vi er i området. Noen som har tips til hvor/hvordan det er greiest å få en grei pakkepris på en slik rundreise?

Setter pris på evt forslag :-)
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 13:05   #2
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Angående pakkepris vet jeg ikke. Men det jeg pleier å gjøre er å fly til en av de store byene der nede, evt ha en lang stop over der. Så flyr jeg til småplasser slik som Kambodsja og Vietnam men AirAsia eller lignende. Det er ganske billig å fly nedi der. Skal du til Hong Kong kan du alltids fleske deg med Emirates mellom BKK-HKG på C eller F for en relativ billig pris.

Bruk av buss fingerer utmerket mellom Ho Chi Minh og Kombodsja, og koster ikke allverdens. Fin måte å se landene på.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 13:28   #3
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Fly inn til f.eks SIN, BKK, KUL eller HKG, og bruk dette som utgangspunkt for flyturer videre. Ville muligens valgt KUL som base siden utgangspunktet videre til Singapore, Bali og Ho Chi Min er særdeles enkelt med AirAsia, siden de flyr til disse stedene fra KUL. I tillegg kan du få deg med selve Kuala Lumpur. Skal du fly billig er det vanskelig å komme utenom AirAsia som nevnt over

http://www.airasia.com/my/en/home.html
nime is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 14:02   #4
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Quote:
Originally Posted by nime View Post
Skal du fly billig er det vanskelig å komme utenom AirAsia som nevnt over

http://www.airasia.com/my/en/home.html
... eller Jetstar Asia eller Tiger Airways...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 15:03   #5
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Takk for gode råd!!

Tipper vi da klemmer til med en reprise av SQ til Singapore og Bali, og så bare kjører et "lokalt" flyseskap internt der borte. Og takk, busstur er jo en ypperlig måte å oppleve på!!

Ståle
staale is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 15:22   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Bare husk å be om anbud fra store som Orkide, Wickstrøm, ER-tours etc. Har nylig hatt et par slike runder . Små og store variasjoner for akkurat same opplegg/datoer..

De betaler vel SQ samme pris alle ( ?? ) og så legger de på "går det så går det ". Prisen i billetten er jo "IT"...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 22:08   #7
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Siden du skal innom relativt mange destinasjoner bør du vurdere en "open jaw" billett, dvs at du flyr inn til en by, feks Hong Kong og hjem fra Singapore... Så kan du planlegge dine øvrige stopp underveis på egenhånd.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 09:33   #8
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Jeg har en tur til Vietnam og Kambodsja som er bestilt.

I november betalte jeg ca. 5200,- for OSL - HAN med LOT polish airlines med mellomstopp i CPH og WAW (bare positivt det for en fly- og flyplassnerd).

Se på signaturen for reisetider osv
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 12:11   #9
Christer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Son
Posts: 66
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Hvis det er typ backpacking du skal på med mange legs kan Kilroy eller en av de andre spesialistene også være et hett tips. Noen av disse reisebyråene legger på et par prosent her og der selvom mange av de også har spesialpriser. Kan uansett være greit å be om en schedule med pris på det hele og be om litt betenkningstid hvor du sjekker prisene på samme legs på nettet og evt bestiller på egenhånd. Ellers er det som mange nevner over mye å spare på airAsia, Tiger, Jetstar osv..
__________________
-------------------------------------------------------------
Christer is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 18:37   #10
grove
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 69
Default Re: Sør-øst asia, hvordan bestille?

Reiser selv til Asia om 3 uker, med familien.
Vi flyr til Hong Kong, og derfra til KUL med Air Asia. Det utrolige er at vi sparer ca 3000 på å fly via Medan i Indonesia, med en natt på 4/5 stjerners hotell.....
Etter litt reising fram og tilbake i Malysia og Singapore, flyr vi tilbake til HKG, også da via Medan. (Satser på å få til en TR når vi er tilbake. Blir nok en typisk budsjettreise sammenlignet med mange andre som ligger ute:-)
grove is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 15:05   #11
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Øst-Asia i sommer, tips?

Tenker på en tur til østen i sommer, fortrinnsvis Kina og Japan men trenger tips vedrørende reiserute. Jeg har tenkt noe i retning av følgende reiserute: PEK/PVG-XIA-PVG/PEK-TYO.

Planlegger å være borte i ca to uker, men uansett ikke mindre enn 14 dager. Tips vedrørende de aktuelle byene er det flust av på forumet så det klarer jeg fint, men ønsker råd til hvor mange dager jeg bør tilbringe i de respektive byene.

Da jeg ser at det kan bli litt mange dager å fordele PEK, XIA, PVG og TYO på, så vurderer også å klemme inn en by til. Alternativene jeg har siktet meg ut er å stoppe i ICN på vei fra PVG/PEK til TYO, eller ta en skikkelig omvei fra PVG/PEK-MNL-TYO. Ønsker derfor tips fra fra noen av dere som evnt. har vært i en eller begge av disse byene og hva dere anbefaler av MNL vs ICN. Hvor mange dager som bør tilbringes der etc.

PS: Har vært veldig mange steder i Sørøst-Asia forøvrig og vil prøve noe nytt. Så andre land i området, inkudert byer som BKK, KUL, HKG, SIN, TPE osv. er ikke det interessant i denne omgang. For all del, flotte land og byer alt det der, men ikke aktuelt på denne turen.

På forhånd takk!

Last edited by LN-BLO; 03-02-2012 at 15:09.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 15:08   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Øst-Asia i sommer, tips?

Tokyo mener jeg du ihvertfall bør ha to hele dager til rådighet, så trenger da fort 3 netter basert på mine egne erfaringer. Seoul holder det med to netter, selv om det fort går nesten en hel dag med på å besøke grensen mot nord
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 15:12   #13
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Øst-Asia i sommer, tips?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tokyo mener jeg du ihvertfall bør ha to hele dager til rådighet, så trenger da fort 3 netter basert på mine egne erfaringer. Seoul holder det med to netter, selv om det fort går nesten en hel dag med på å besøke grensen mot nord
Jeg tenker noe følgende tidsforbruk i hele dager per destinasjon:

PEK: 3-4 dager
PVG: 2-3 dager
XIA: 2 dager
TYO: 3-4 dager

MNL eller ICN: 2-3 dager

Men om noen skulle ha andre meninger så... kom med det!
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 15:33   #14
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: Øst-Asia i sommer, tips?

Jeg har været i alle nævnte byer, minus TYO.

XIA: 2-3 dage, med en hel dag til terracotta-warriors, en hel dag til drum tower, bell tower, city wall, moslim area. Hot pot dinner er et must (kan evt sende tips i PM).

PEK: 2 dage, en hel dag til great wall, forbidden city, tiananmen square.
Den forbudte by er interessant, men ellers finder jeg at Beijing er en overvurderet by. Peking duck er selvfølgelig et must.

PVG: 2 dage er i min optik rigeligt. Det er Kina's måske mest imponerende by, og netop det er attraktionen. Historiske sights er ikke byens stærke side. Undgå de mange tourist traps, som fx. Tourist tunnel og tea houses der charger dig astronomiske beløb.
Maglev train fra PVG (med tophastighed på 431 km/t) er dog et must i min bog.

ICN: Jeg har været i Seoul flere gange, bl.a. var jeg fanget her mens en askesky hang over Europa (beskrevet her: http://forum.flyprat.no/showpost.php...7&postcount=11). På et turistkontor fik jeg en brochure der hed noget i stil med "100 must see sights in Seoul", men langt de fleste er uinteressante. Alligevel er Seoul en af mine favoritbyer i Asien. Rigeligt med templer og paladser at besøge, men har du set et, har du set dem alle. Mis ikke Bukchon, en historisk bydel.

På min personlige liste over de næste destinationer i Kina er: Chongqing, Chengdu og Guilan/Yangshuo.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 15:37   #15
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: Øst-Asia i sommer, tips?

Jeg glemte selvfølgelig MNL, men det er en forurenet storby, som jeg ikke kan skrive noget godt om. Hvis du vil til Filippinerne, så tag direkte sydpå til fx Boracay.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 22:08   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Øst-Asia i sommer, tips?

og dra gjerne til Boracay via Cebu istedefor MNL. Både byen og flyplassen i Manilla kan gjerne droppes.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 11:22   #17
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Sør-Øst Asia i juli?

Madammen og jeg vurderer en tur til Thailand, Vietnam, Kambodsja og Singapore i juli. Ser for oss 3 uker.

På den tiden er det så klart regntid, men forstår det slik at det stort sett er en skur på ettermiddagen og delvis overskyet hele døgnet?

Hvordan er transport mellom disse landene? Tenkt rute er Thailand, Kambodsja, Vietnam. Fly til Singapore og retur til Europa. Mellom Thailand, Kambodjsa og Vietnam blir vel fort toget den beste løsningen? Jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen med å kjøre moped eller lignende.
Er det ok standard på tog om man kjøper seg litt opp fra billigste billett? Jeg er på ingen måte en backpacker, kommer til å reise med trillekoffert.

Takk for svar!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 11:36   #18
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Sør-Øst Asia i juli?

Har vært en god del i Asia i juli og ofte er det mye pent vær, men av og til med kraftige skurer ettermiddag og kveld. Men selvfølgelig mer usikkert enn om vinteren. Om man har litt fleksibilitet går det også an å legge opp reiseruta etter værmeldingen. Fra Thailand til Kambodsja hår det ikke jernbane lenger. Vil anbefale fly til Phnom Penh eller Siem Reap. Alternativt buss eller taxi til grenseovergang og med bytte der. Leiebil med sjåfør kan også være et greit alternativ i Kambodsja og Vietnam. Men det er relativt rimelig å fly intra Sør-øst Asia, så det er mer tidseffrktivt enn jernbane. Om man skal ut på skinnegangen i Thailand og Vietnam skal man ha god tid. Ekspressbusser finnes også, men så er dette med trafikksikkerheten da... Jeg ville i alle fall styrt unna nattbusser.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 11:40   #19
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Sør-Øst Asia i juli?

Takk for godt svar TriStar. Min kjære har en tanke om å "loffe litt rundt" mer enn jeg har, usikker hvordan hun ser for seg å fly fra land til land. Her må det gjøres litt research kjenner jeg.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2018, 21:32   #20
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Sør-Øst Asia i juli?

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Madammen og jeg vurderer en tur til Thailand, Vietnam, Kambodsja og Singapore i juli. Ser for oss 3 uker.

På den tiden er det så klart regntid, men forstår det slik at det stort sett er en skur på ettermiddagen og delvis overskyet hele døgnet?

Hvordan er transport mellom disse landene? Tenkt rute er Thailand, Kambodsja, Vietnam. Fly til Singapore og retur til Europa. Mellom Thailand, Kambodjsa og Vietnam blir vel fort toget den beste løsningen? Jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen med å kjøre moped eller lignende.
Er det ok standard på tog om man kjøper seg litt opp fra billigste billett? Jeg er på ingen måte en backpacker, kommer til å reise med trillekoffert.

Takk for svar!
Jeg og madammen hadde "lik" rute for 2 år siden.
Vi tok arrangert buss fra Vietnam til Shianokville i Kambodsja. En kjip tur pakket i en alt for trang bil, men helt ok da det ikke så mange timene. Hjem igjen fra Kambodsja leide vi privatbil frem til grensen og taxi fra grensen. Vi dro fra/til Phu Quoc. (PS: denne øyen er dyr)


Bruk mer tid i Vietnam enn Kambodsja.
I Vietnam leide vi moped, og det gikk helt fint. Vel og merke leide vi ikke i HCM.

Internt i Vietnam fløy vi. Til Kambodsja undersøkte jeg litt om disse flyselskapene som flyr dit, og det fristet ikke.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor skal jeg reise i Asia? Hypern Reiseforum 19 10-08-2013 00:30
Hotellkjeder i Asia Commuter Reiseforum 23 10-04-2012 02:42
KLM Asia... LTH Flyforum 10 10-02-2011 19:00
Air Asia X SQ 777 Flyforum 10 04-05-2009 22:21
Air Asia SQ 777 Flyforum 1 07-12-2005 23:12


All times are GMT +2. The time now is 01:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.