Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2014, 23:14   #21
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
SAS Svalbardtråden

Heisann og god (football) kveld,

Flaut å spørre om tips i en tråd man selv har gitt tips how ever, bonustur med SK koster 5K ekstra i Plus, per vei, i neste uke (altså til LYR). Er det verdt det? Tross alt en 3 timers + tur fra OSL, 6-7-8 år siden jeg var der sist. Får man mye igjen for Pluss her eller?

Svindyrt å bo der selvsagt, men kan få to overnattinger på Spitsbergen Guesthouse for 1200 NOK inkludert frokost (uten bad og dass på rommet), men det overlever man jo, noen som har erfaringer herfra, sjøl har jeg kun erfaring fra Guesthouse 102.

Mvh
Fjordheim

PS! Har 20,000+ poeng som straks går ut, det er derfor jeg må finne noe å bruke dem på DS!
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 23:27   #22
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 852
Default Re: Svalbardtråden

Synes det er greit med 5000 poeng ekstra for Plus, mat, lounge og fast track i tillegg til større sjanse for litt bedre plass på flyet. Men er du EBG så har det begrenset verdi. Du får ikke bedre destinasjon enn LYR for å få mest mulig reisetid for poengene.

Spitsbergen Guesthouse er helt greit, brakkestil det også. Frokost er helt middels og rommene er helt greie, husket at de hadde gode senger, og det var alt jeg trengte Du reiser som regel ikke til Svalbard for å være på rommet
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2014, 00:06   #23
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
Default Re: Svalbardtråden

Hvis det er direkterute er det helt klart verdt poengene å oppgradere til Plus. SAS kjører nå Europa-konsept på direkteruta, og da er de godt lastet med godsaker Er det via TOS er det nok knekkebrødkonseptet, og da er jeg litt mer i tvil om verdien.

Tips til rimelig overnatting: Hvis du er medlem i Coop, pleier det å være brukbar tilgjengelighet på (Rica) Spitsbergen Hotel via Coop Hotellkupp til 1298,- (enkeltrom) / 1598,- (dobbeltrom) for to netter. Da opptjener man også nye EB-points :-)
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2014, 09:22   #24
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Svalbardtråden

Hva med gruvebesøk ???
Har selv vært i gruve 3 og kunne gjerne tenkt meg en tur i gruve 7.
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 12:11   #25
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 577
Default Re: Svalbardtråden

Noen som vet om man får kjøpt tax-free varer på Gardermoen etter at man har flydd LYR-OSL?
barca is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 20:17   #26
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 852
Default Re: Svalbardtråden

Svalbard er totalt toll og avgifts uavhengig av Norge. Derfor regnes det som utlandet i toll saker. Så svaret er ja, du kan handle tax-free på ankomst etter en tur til LYR
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 21:21   #27
mcleif
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 135
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by barca View Post
Noen som vet om man får kjøpt tax-free varer på Gardermoen etter at man har flydd LYR-OSL?
Du får også handle tax-free på Nordpolet.
mcleif is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2014, 22:07   #28
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Svalbard er totalt toll og avgifts uavhengig av Norge. Derfor regnes det som utlandet i toll saker. Så svaret er ja, du kan handle tax-free på ankomst etter en tur til LYR
Da jeg reiste LYR-OSL i påsken var det ikke tillatt å handle i tax-free ved ankomst. Det hang lapper om at dette ikke var lov, og jeg spurte også en ansatt om dette var tilfelle. Det samme gjelder utreise. Et raskt nettsøk bekrefter at dette er praksis.
Selvfølgelig kan man treffe på ansatte som ikke er klar over regelen og lar deg handle, jeg tviler på at de ser veldig nøye på avreiseflyplass på boardingkortet.

I Nordpolet kan man imidlertid handle lovlig mot framvisning av flybillett.

Jeg kan også legge til at jeg fløy SAS Plus på morgenflyet LYR-OSL (04.40), fikk inntrykk av et litt amputert produkt. Jeg sov store deler av turen, men det virket som en innenlandsflygning mtp alkoholservering, mat etc.

Last edited by nesjon; 03-07-2014 at 22:10.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 00:13   #29
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 852
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by nesjon View Post
Da jeg reiste LYR-OSL i påsken var det ikke tillatt å handle i tax-free ved ankomst. Det hang lapper om at dette ikke var lov, og jeg spurte også en ansatt om dette var tilfelle. Det samme gjelder utreise. Et raskt nettsøk bekrefter at dette er praksis.
Selvfølgelig kan man treffe på ansatte som ikke er klar over regelen og lar deg handle, jeg tviler på at de ser veldig nøye på avreiseflyplass på boardingkortet.

I Nordpolet kan man imidlertid handle lovlig mot framvisning av flybillett....
Ser nå at du har helt rett. Etter litt graving så ser jeg at det er på grunn av at de fastboende på Svalbard har andre regler at det er slik.

Her bekrefter OSL forøvrig spørsmålet:
https://www.facebook.com/OsloLufthav...84144098294230
Quote:
Oslo Lufthavn Gardermoen Du kan ikke handle Duty free på Oslo Lufthavn, selv om flyet drar og ankommer fra utlandsterminalen.Her kan du lese mer om å handle på Svalbard: http://www.dinside.no/854426/i-longy...er-du-taxfritt
Men det har jeg aldri ført tenkt over at ikke var lov, og har heller aldri blitt nektet å handle tax-free, så de er nok ikke alltid helt up to date/ oppmerksomme de som sitter i kassa. Får kansje skjerpe meg fra nå av
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 15:03   #30
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Hvordan er salgstidene med tanke på øl på Svalbard? Jeg ser at Nordpolet følger Vinmonopolets åpningstider, men gjelder dette også vanlig øl man får kjøpt i dagligvarehandelen her på fastlandet (dvs til 20 på hverdager og 18 på lørdager)?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 15:23   #31
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hvordan er salgstidene med tanke på øl på Svalbard? Jeg ser at Nordpolet følger Vinmonopolets åpningstider, men gjelder dette også vanlig øl man får kjøpt i dagligvarehandelen her på fastlandet (dvs til 20 på hverdager og 18 på lørdager)?
Om du reiser oppover kjem du til å legge merke til at daglegvarehandelen og Nordpolet i Longyearbyen er forhaldsvis integrert... . Såvidt eg hugsar var det vel ikkje øl andre stadar enn i Nordpol-kroken av butikken (den eine daglegvarebutikken som er der). Det er derimot flust av plassar som sel øl i glas over disk!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 15:37   #32
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Om du reiser oppover kjem du til å legge merke til at daglegvarehandelen og Nordpolet i Longyearbyen er forhaldsvis integrert... . Såvidt eg hugsar var det vel ikkje øl andre stadar enn i Nordpol-kroken av butikken (den eine daglegvarebutikken som er der). Det er derimot flust av plassar som sel øl i glas over disk!
Hehe grunnen til at jeg spør er at jeg skal være borte en helg og vel man rekker jo neppe å handle kvota med enkelte av de lange utfluktene som varer i 9-10 timer. Håpet hadde vært om noe hadde startet etter åpningstia der... :P Men tja man kommer vel neppe dit for å handle kvota... Hvor mye er øl på pub da? Det er vel kanskje ca samme pris som på fastlandet?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 15:41   #33
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Svalbardtråden

Hugsar ikkje pris, men det der i allefall ikkje dyrare. Vanskeleg å kjøpe kvota på pub, så ser problemet om du er på tur når butikken er open. Kva utflukt skal du på?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 15:44   #34
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Hugsar ikkje pris, men det der i allefall ikkje dyrare. Vanskeleg å kjøpe kvota på pub, så ser problemet om du er på tur når butikken er open. Kva utflukt skal du på?
Ja det er jo vanskelig å kjøpe kvota på puben (så dum er jeg ikke :P) så det blir nok heller kos på kveldstid tenker jeg. Nei jeg er ikke helt sikker, men båtturen til Barentsburg frister litt. Problemet er at Polet åpner 10 og stenger 15... Men dette blir vel bare en slags tullebekymring fra min side.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 16:03   #35
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Svalbardtråden

Hehe, det blir nok bra. Var ikkje til Barentsburg, men Pyramiden. Det var rett og slett "amazing". God tur!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 17:43   #36
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,288
Default Re: Svalbardtråden

Både øl og drinker har hyggeligere priser enn her på fastlandet
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 18:17   #37
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Er det nødvendig med pass for en norsk statsborger? Jeg har bankkort med bilde og i følge det jeg finner på nettet så skal det godtas, men vet jo aldri hva SAS finner på? Jeg kan jo alltids slenge med meg passet for sikkerhets skyld.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 19:20   #38
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Er det nødvendig med pass for en norsk statsborger? Jeg har bankkort med bilde og i følge det jeg finner på nettet så skal det godtas, men vet jo aldri hva SAS finner på? Jeg kan jo alltids slenge med meg passet for sikkerhets skyld.
Vedrørende pass; egentlig men egentlig ikke, se her: http://oldweb.sysselmannen.no/hoved....7&amid=3181628

Vedrørende båttur; har tatt begge og anbefaler absolutt turen til Pyramiden, den var strålende bra. By all means; Barentsburg var ok det, men syntes Pyramiden var mye bedre, er du heldig så får du da med deg litt kalving fra breen når dere går ganske nær Nordenskjøldsbreen etter besøket I Pyramiden.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2014, 10:38   #39
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Quote:
Originally Posted by Fjordheim View Post
Vedrørende pass; egentlig men egentlig ikke, se her: http://oldweb.sysselmannen.no/hoved....7&amid=3181628

Vedrørende båttur; har tatt begge og anbefaler absolutt turen til Pyramiden, den var strålende bra. By all means; Barentsburg var ok det, men syntes Pyramiden var mye bedre, er du heldig så får du da med deg litt kalving fra breen når dere går ganske nær Nordenskjøldsbreen etter besøket I Pyramiden.

Mvh
Fjordheim
Joda endte med turen til Pyramiden. Fikk med oss kalving også. Ingen isbjørner, men det hadde jeg egentlig forventa. Guiden i Pyramiden sa at det var isbjørn inni der for et par dager siden og de måtte skyte 20 skudd i lufta for å jage han vekk.

Har egentlig blitt litt forelska, og tenker litt på å feire nyttår der. Ser at prisen for hotell er halvvert i forhold til nå i sommersesongen. Regner jo med at temperaturen gjerne er på -20 ish da, men hadde jo vært litt spennende enn bare en privatfest i Oslo.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 13:19   #40
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Svalbardtråden

Hehe - gjett hvem som skal til Svalbard i nyttårshelga. Joda det er meg det. I den forbindelse har jeg et par spm angående Nordpolet. Reiser opp 30.12 og ned igjen 2 januar. Er det slik at jeg kan handle litt for personlig bruk den 30.12 (jeg kommer opp 13:55 så rekker jo ordinær åpningstid der) og for å ta hjem igjen den 2 januar? Man må jo som kjent ha flybilletten klar for å handle der. Vil jo gjerne nyte litt på rommet. Lurer jo på om det er en særskilt kvote for turister til eget bruk på Svalbard eller om dette teller for kvota til fastlands-Norge om dere skjønner hva jeg mener?
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.