Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2017, 11:53   #1
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Flyers Rights-rettssaken

Interessant oppfølging etter dommen i apelldomstolen i Washington D.C 28. juli d.å., hvor FAA blir pålagt å sjekke om stadig mer tettpakkede passasjerer har tilstrekkelige muligheter til å komme seg ut iht nåværende evakueringsreguleringer. For en amatør kan det se ut som om selskapene overholder reglene, men at reglene må oppdateres.

Artikkel i Daily Beast.
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 12:03   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Det er jo trangt der bak men passasjerene foretrekker det slikt:
For noen år siden prøvde AA en kampanje hvor de fjernet flere sete rader og øket avstanden mellom setene. De kalte det «More room in coach”. Mye blest og oppslag men folk kjøpte heller billigere billetter hos konkurente som hadde det trangere. Litt slukøret stappet AA seter tilbake og satte prisene litt ned for å konkurere på lik linje.
Folket har talt...Heller trangt og billig enn komfortabelt og litt dyrere.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 12:13   #3
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Det er sikkert riktig, men det blir egentlig en annen diskusjon. Domsslutningens pålegg til FAA gjelder ikke komfort, men sikkerhet.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 13:25   #4
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 551
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Ville du valgt et annet busselskap som hadde bedre plass eller skal du bare komme deg fra A til B billigst mulig? Guess what, et fly er en buss med vinger. Så ingen overraskelse der.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 13:32   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Det er sikkert riktig, men det blir egentlig en annen diskusjon. Domsslutningens pålegg til FAA gjelder ikke komfort, men sikkerhet.
Det er riktig, hva dere begge sier.
Det oppsiktsvekkende er at folk ikke tenker på sikkerhet en gang.

5-10% tenker komfort framfor kostnad, 90-95% tenker kostnad framfor komfort.
Men hvem tenker sikkerhet framfor kostnad framfor komfort? Ingen? 0,001%?

Noe jeg synes er skremmende er hvor lite "egen-HMS" folk flest tenker. Når man er på kjøpesenter, på et hotell, i et badeland, i en opplevelsespark - i situasjoner med mange mennesker som potensielt må evakueres. Hvor mange tenker "her er det faktisk ikke trygt å være, rømningsvegene er blokkert og ingen vet hvor mange mennesker som er her inne". Eller "hva må jeg gjøre i en nødssituasjon"?

Dessuten kan man jo diskutere hvorvidt evakueringsscenarioene som det øves med og som setter grenser for max antall mennesker og sertifiseringer ombord i fly, tog og skip - er reelle. Etter et kurs i hvordan håndtere menneskemasser som ble holdt for cruiseskip og andre operatører kom det fram at det var helt greit å få evakuert et typisk stort cruiseskip så lenge skipet går ned i et perfekt saktegående - gjevnt - format hvor inntaket av vann er såpass lite at baug og akter holder seg parallelle, og man kan senke livbåtene perfekt ned i vannet og alle er reddet. Jess. Sånn. Vær så god, sertifisering for 3500mennesker og lykke til
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 24-09-2017 at 13:38.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 13:52   #6
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dessuten kan man jo diskutere hvorvidt evakueringsscenarioene som det øves med og som setter grenser for max antall mennesker og sertifiseringer ombord i fly, tog og skip - er reelle.
Ikke sant. Men øvelser under kontrollerte former gir ihvertfall en pekepinn på om utviklingen går i ønsket retning. Om en evakueringstest f. eks. tok x minutter i 1970 og 2x minutter i 2010, så ville det kanskje være på tide å vurdere å revidere regelboken.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:15   #7
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Ville du valgt et annet busselskap som hadde bedre plass eller skal du bare komme deg fra A til B billigst mulig? Guess what, et fly er en buss med vinger. Så ingen overraskelse der.
Buss uten vinger er jo sertifisert for et maks. antall passasjerer den og. Dommen gjelder ikke forbrukeres rett til å velge, men hvilke sikkerhetskrav som skal lovreguleres.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:19   #8
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 551
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Forstår godt at folk ikke tenker sikkerhet. Dessverre er det ofte flyulykker ender dårlig, og ofte er evakueringstiden lite relevant. Et minutt fra eller til skiller mellom liv og død i en forsvinnende liten promille av ulykkene. Heldigvis skjer ulykkene ekstremt sjelden, spesielt vektet mot antall reisende og distanse.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:22   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noe jeg synes er skremmende er hvor lite "egen-HMS" folk flest tenker. Når man er på kjøpesenter, på et hotell, i et badeland, i en opplevelsespark - i situasjoner med mange mennesker som potensielt må evakueres. Hvor mange tenker "her er det faktisk ikke trygt å være, rømningsvegene er blokkert og ingen vet hvor mange mennesker som er her inne". Eller "hva må jeg gjøre i en nødssituasjon"?

Tja, i mine øyne høres det ganske slitsomt ut og drar ned ens egen livskvalitet hvis man hele tiden skal gå rundt å tenke sånn.

For all del, HMS arbeid er kjempeviktig, men å selv gå rundt å tenke "hva hvis" hele tiden det gidder i hvertfall ikke jeg.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:27   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Jeg tror mange tenker at "fly er sikkert, og andre passer på det er sikkert". De aller fleste er ikke skrudd sammen til å tenke sikkerhet i alle valg man gjør (Se bare hvor mange som stadig blir tatt uten sikkerhetsbelte, eller hvor mange biler som kjører rundt med mørke baklys)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:34   #11
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Et minutt fra eller til skiller mellom liv og død i en forsvinnende liten promille av ulykkene.
Ila. 16-månedersperiode var det i USA i gjennomsnitt en evakuering hver 11. dag. Årsakene inkluderte bl.a. 15 faktiske motorbranner. Uten å krisemaksimere vil jeg tro at det er bedre å få folk ut på 5 enn på 10 minutter. Selve evakueringen er jo et faremoment i seg selv, spesielt dersom panikk sprer seg.

Last edited by vbirk; 24-09-2017 at 15:16.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 14:45   #12
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, i mine øyne høres det ganske slitsomt ut og drar ned ens egen livskvalitet hvis man hele tiden skal gå rundt å tenke sånn.

For all del, HMS arbeid er kjempeviktig, men å selv gå rundt å tenke "hva hvis" hele tiden det gidder i hvertfall ikke jeg.
Da tror jeg du legger veldig mye mer i det enn det egentlig er. Å kaste et raskt blikk på evakueringsplanen i hotellet, å ta en rask kikk på omgivelsene rundt seg koster deg ca 15-30 sekunder og gir deg svært mye info. Når du venter på at kona skal gjøre seg klar på hotellrommet kan du heller lese evakueringsinfo enn å stå å lese hvilken kjendis som har operert nesa sist på vg.no's forside. Du framstiller det som om at du må "bruke tid" og "forringe din livskvalitet". Det er jeg uenig i, handler om å bruke tiden sin smartere. Handler ikke om å gå med skuldrene under nakken, men å være observant om ting rundt seg.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 17:35   #13
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

For min del kaster jeg alltid bort 1-5 minutter av livet mitt på å finne nærmeste trapp når jeg er på et hotell
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 19:43   #14
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

For all del, HMS arbeid er kjempeviktig, men å selv gå rundt å tenke "hva hvis" hele tiden det gidder i hvertfall ikke jeg.
Du jobber altså ikke i oljebransjen, der blir vi jo opplært og påkrevd til å tenke slikt hele tiden når vi er på jobb.

Selv den minste jobb krever arbeidstillatelse og en eller annen form for sikker jobb analyse etc. Se for deg hva som kan gå galt, hvordan du kan håndtere det og i verste fall hvordan du kommer deg unna situasjonen hvis alt går til helvete.

Etter at jeg begynte i oljebransjen har jeg blitt mye flinkere til å tenke fremover i tilfelle det skjer noe uventet. Bruker ikke mye tid av livet mitt til det, og ikke blir jeg særlig sliten av det heller. Kanskje vil disse få sekundene jeg fant korteste vei til en nødutgang gjøre at jeg forlenger livet mitt
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 20:08   #15
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flyers Rights-rettssaken

Samme i flybransjen, man blir nesten hjernevasket til å tenke fremover og om hva som kan gå gærn’t og å ha plan B for redde dagen.
Vanlige folk tenker vel ikke sånn og blir veldig overasket når noe går dundas
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frequent Flyers og Helse jonkebassen Småprat 20 01-03-2016 14:57
Skyteam-program for infrequent flyers Mjolnir Reiseforum 29 11-01-2013 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.