Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2016, 14:58   #121
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Takk for svar. Ser jeg har formulert meg litt klønete. Jeg må betale 8.200,- i tillegg til de 6.300,- for økonomibilletten for å oppgradere til business, altså totalt ca 14.500,-.

Jeg fløy tilsvarende rute til JNB ved påsketider i år og da var jeg stuptrøtt når jeg gikk ombord på flyet fra DXB og sovnet faktisk ganske umiddelbart etter takeoff, men søvnkvaliteten er jo så som så i et Economy sete. Skal vel ikke skryte på meg at jeg fungerte veldig bra på ankomstdagen og var ikke veldig klar for søndagslunsj ute med vennene mine og flere mennesker jeg ikke kjenner veldig godt, men har møtt et par ganger for. Smalltalk var liksom ikke det jeg var mest motivet for da, var mer fristende å stupe i seng. Blir nok tilsvarende "program" ved ankomst denne gangen også, da det blir rett i bursdagsfeiring for en av vennene mine der. En ettermiddag med braai (griilling), vin og øl kan bli hard etter den reisa i Economy.

Ettersom min eneste erfaring med å fly Business er fra da jeg ble oppgradert med Lufthansa fra Frankfurt til Roma frister det veldig å kline til og oppleve "skikkelig" businessclass på langtur. Og flighten fra DXB til JNB er med A380 så det er jo en anledning til å oppleve annen etasje på det flyet... Det frister helt sinnsykt!
Hehe, jeg syns du må veie det opp utifra hvor lenge du skal være i JNB, og "kravet" om å være uthvilt ved ankomst. Videre, som nevnt "yolo" (som ofte kan spøkes med, men som også har en lettere alvorlig undertone om man vil), så er det en god mulighet å oppleve en ny side ved reisen som kanskje gir mersmak, eller som bare er "ja, business klasse er ikke så big deal på EK" (eller motsatt).

Kjøpte C klasse på SQ i 2013 på ruten CMB-SIN-EWR til nærmere 20k én vei. Hadde gjort det igjen med glede (vurderer det til sommeren 2017), ettersom det var så fasinerende å prøve C med SQ, kom frem uthvilt, drakk og spiste som en konge (sannsynligvis tilsvarende 3-4 større måltid på restauranter av lik kvalitet i Norge = ca. 3-4000 kroner) ++++ osv. Snakker om den turen minst en gang i måneden, faktisk

Til slutt, som du ser av nicket mitt, så elsker jeg A<380 --> så kjør på!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 16:02   #122
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hehe, jeg syns du må veie det opp utifra hvor lenge du skal være i JNB, og "kravet" om å være uthvilt ved ankomst. Videre, som nevnt "yolo" (som ofte kan spøkes med, men som også har en lettere alvorlig undertone om man vil), så er det en god mulighet å oppleve en ny side ved reisen som kanskje gir mersmak, eller som bare er "ja, business klasse er ikke så big deal på EK" (eller motsatt).

Kjøpte C klasse på SQ i 2013 på ruten CMB-SIN-EWR til nærmere 20k én vei. Hadde gjort det igjen med glede (vurderer det til sommeren 2017), ettersom det var så fasinerende å prøve C med SQ, kom frem uthvilt, drakk og spiste som en konge (sannsynligvis tilsvarende 3-4 større måltid på restauranter av lik kvalitet i Norge = ca. 3-4000 kroner) ++++ osv. Snakker om den turen minst en gang i måneden, faktisk

Til slutt, som du ser av nicket mitt, så elsker jeg A<380 --> så kjør på!
Billetten er kjøpt. Ble Business på turen sørover. Gleder meg!!😊

Sjåførservice ved avreise og ankomst er jo kjekt og selv om jeg skal være der i 2,5 uke betyr det noe å ankomme relativt uthvilt siden jeg skal nesten rett på bursdagsfeiring. Får vel passe på å ikke drikke alt for mye Möet i loungen...😉 Blir også gøy å teste Business lounge på DXB, det ser i alle fall snasent ut, og forhåpentligvis et rolig og avslappende sted å vente på neste fly.

Og gleder meg til å fly A380 igjen. På de to første Sør-Afrika turene mine reiste jeg i Economy med Lufthansa og det var A380 på flightene mellom FRA og JNB. Husker det som et behagelig fly, stille og romslig. Blir gøy å sitte i andre etasje.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 16:13   #123
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Sjåførservice ved avreise og ankomst er jo kjekt
Bare vær obs på at den tjenesten kun er inkludert innenfor 60 kilometer fra Gardermoen. Utover det, må du betale 14 kroner per kilometer.

Fra Drammen stasjon til OSL er det 92,9 kilometer. 32,9*14=460 kroner og 60 øre.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 16:45   #124
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Bare vær obs på at den tjenesten kun er inkludert innenfor 60 kilometer fra Gardermoen. Utover det, må du betale 14 kroner per kilometer.

Fra Drammen stasjon til OSL er det 92,9 kilometer. 32,9*14=460 kroner og 60 øre.
Er klar over det. Jeg bor litt utenfor Drammen og må ta taxi til stasjonen og Flytog videre og da tenker jeg det er behagelig å bli hentet hjemme på gårdsplassen og kjørt rett til OSL for omtrent samme pris.😀

Og veldig praktisk med transport i andre enden da de jeg skal besøke skal feire bursdag samme dag som jeg kommer og da er det jo for dem å greit å slippe å hente meg på flyplassen midt i forberedelsene.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 03:13   #125
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Liten advarsel til de som skal ut å reise med de fremover. De er veldig nøye på 7kg grensa på håndbagasje. Ble advart ved check in at de sjekker alle i DXB så fikk tatt på meg jakke og kameraet rundt halsen og da holdt det akkuratt
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 19:31   #126
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Liten advarsel til de som skal ut å reise med de fremover. De er veldig nøye på 7kg grensa på håndbagasje. Ble advart ved check in at de sjekker alle i DXB så fikk tatt på meg jakke og kameraet rundt halsen og da holdt det akkuratt


Takk for advarselen. Da slipper jeg fly EK på en stund.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2017, 22:11   #127
nerokid
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 4
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Er det langt imellom gatene i Dubai om man reiser fra oslo til bangkok
nerokid is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2017, 22:24   #128
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by nerokid View Post
Er det langt imellom gatene i Dubai om man reiser fra oslo til bangkok
Det kommer vel helt an på hvilke gater de flightene benytter akkurat den dagen?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 00:31   #129
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 239
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Som det står over, helt avhengig av hvor de "setter deg i land". Men du har bra med tid, hadde ikke bekymret meg for det. Brukte Emirates for første gang i jula tur-retur Bangkok. Reiste på turist/økonomiklasse, og det som slo meg var den voldsomme forskjellen mellom hva du får om bord i Boeing 777 kontra Airbus 380.
Det er disse to flytypene de har. I Boeingen er det trangt som bare pokker, mens det er helt fantastisk bra plass i Airbus 380.
10-seter i bredden i en Boeing 777, i kombinasjon med fullt fly, gjorde det til et høyrisikoprosjekt å få i seg mat med skjorta sånn noenlunde intakt, der en satt presset mot sidemannen til høyre og paserende traller og passasjerer i den smale midtgangen. Det var ingen fest.
Airbus 380 er helt fantastisk. Brede seter, masse beinplass, utrolig stillegående fly og mye plass å bevege seg på. Det burde egentlig tatt to ulike priser. En for økonomi på 777 og en annen pris for 380.
Så Emirates er strålende så lenge du havner i rett fly, det vil si at du slipper unna 777`en.
geha is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 00:31   #130
nerokid
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 4
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det kommer vel helt an på hvilke gater de flightene benytter akkurat den dagen?
Ok, har 2,5 timer på vei hjem ,så satser på at det holder.
nerokid is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2017, 09:54   #131
nerokid
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 4
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Quote:
Originally Posted by nerokid View Post
Ok, har 2,5 timer på vei hjem ,så satser på at det holder.
Quote:
Originally Posted by geha View Post
Som det står over, helt avhengig av hvor de "setter deg i land". Men du har bra med tid, hadde ikke bekymret meg for det. Brukte Emirates for første gang i jula tur-retur Bangkok. Reiste på turist/økonomiklasse, og det som slo meg var den voldsomme forskjellen mellom hva du får om bord i Boeing 777 kontra Airbus 380.
Det er disse to flytypene de har. I Boeingen er det trangt som bare pokker, mens det er helt fantastisk bra plass i Airbus 380.
10-seter i bredden i en Boeing 777, i kombinasjon med fullt fly, gjorde det til et høyrisikoprosjekt å få i seg mat med skjorta sånn noenlunde intakt, der en satt presset mot sidemannen til høyre og paserende traller og passasjerer i den smale midtgangen. Det var ingen fest.
Airbus 380 er helt fantastisk. Brede seter, masse beinplass, utrolig stillegående fly og mye plass å bevege seg på. Det burde egentlig tatt to ulike priser. En for økonomi på 777 og en annen pris for 380.
Så Emirates er strålende så lenge du havner i rett fly, det vil si at du slipper unna 777`en.
Ok takk,det blir nok business class begge veier på meg,så plassen blir vel bra på begge fly .
nerokid is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2017, 01:07   #132
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

I mars reiser jeg til Sør-Afrika for å besøke gode venner. Planen var å ta en stop over i Dubai på hjemveien, men ser ut til at jeg må endre returen og være tilbake på jobb senest fredag 31.03 kl 09:00. Det er ledige seter på EKs fly til OSL 30.03 og det koster under 2000 kr å endre til den avgangen, så er ikke noe stress å få til.

Synes det er litt kjipt å gå glipp av Dubai selv om jeg har vært der før og det slo meg at det kanskje er mulig å endre avreisen fra OSL og få en dag der på vei sørover, men får det ikke til på hjemmesiden til Emirates siden turen sørover er booket som en distanse: OSL-JNB med mellomlanding i Dubai. Hjemreisen er booket todelt JNB-DXB + DXB-OSL.

Noen som vet om det er mulig å endre så jeg kan ta en dag i Dubai på turen sørover?

Screenshot av bookingen som den står nå:
Skjermbilde 2017-01-29 kl. 00.55.23 by .., on Flickr
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 29-01-2017 at 01:21. Reason: skriveleif
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2017, 10:20   #133
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Ser det går buss mellom dxb og AUh om en bestiller EK billett dit fra Norge. Er det noe kontroll på om en tar bussen til og fra auh, eller kan en bestille bil på egenhånd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2017, 14:13   #134
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Kjapt spørsmål: Har Emirates mulighet for automatinnsjekk og bagdrop på Gardermoen?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 18:00   #135
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Nei. Alle Emirates pax må igjennom skranke og manuell innsjekk.
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 18:38   #136
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Man kan sjekke inn på nett før man kommer på flyplassen, men må innom skranke for å levere bagasjen. Emirates har egen skranke for passasjerer som har sjekket inn på nett (litt blurry på bildet, men på skjermen ved søylen til venstre står det "Online Checked-In Customers").

IMG_3369 by ., on Flickr
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 20:20   #137
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Ok takk
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2017, 14:06   #138
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Jeg ankom Johannesburg i går formiddag etter en VELDIG behagelig reise sørover i EK Business Class. Hjemreisen er booket i Economy Flex og jeg forsøkte å sjekke pris på å oppgradere på nett, men fikk en feilmelding om at det ikke var mulig og beskjed om å ringe. Noen som aner hvorfor? Og bør jeg ringe til EKs norske eller sørafrikanske nummer? Eller lønner det seg å vente til avreisedagen og sjekke med billettkontoret på JNB?

Sjekket på Expertflyer og det ser ut som det er masse ledige seter i Business på begge flightene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2017, 09:48   #139
LN-SUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 153
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

Skal reise med EK i business i juni, vi er 4 stk med baggasje, tenkte og bestille henting, bor ca 25 km fra OSL. Kommer de da med flere biler eller har de minibuss? da jeg tviler på at all baggasje går inn i en vanlig personbil.
LN-SUV is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 22:15   #140
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 502
Default Re: Jeg skal reise med Emirates og lurer på noe

De har ikke minibusser så her blir det flere biler. De regner i utganngspunktet 2 pax per bil.
vbe86 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jeg skal reise med Thai og lurer på noe evenes Reiseforum 474 19-01-2020 23:13
Jeg skal reise med FlyViking og lurer på noe Tarzan Reiseforum 1 23-07-2017 19:25
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 11:47
Hvor skal jeg reise i Asia? Hypern Reiseforum 19 09-08-2013 23:30


All times are GMT +2. The time now is 00:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.