Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2014, 16:08   #1
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe T/R LAX med LH i C

Enda et resultat av vinterens hyggelige – om enn utilsiktede – priser hos United. Denne gangen på "all Lufthansa metal", med billetter utstedt av UA i C, bookingklasse P. Ergo enda en pen opptjening av EuroBonus-poeng. TR er skrevet delvis ombord, delvis i lounge mellom flighter, delvis under veitransport hjem etter endt tur. Har prøvd å få med meg relevante detaljer for selve reiseopplevelsen og bevisst valgt vekk “deretter kjørte vi til restaurant Den Gyldne Palme for å spise biff med løk”-detaljene.

Reiserute: OSL-MUC-LAX-FRA-OSL, 13.325 mi = 21.426 km
Reisetidspunkt: tidlig april 2014



Startet turen med avreise til OSL/Park Inn kvelden i forveien for å unngå å måtte stå opp midt på natten. Dette er et hotell som jeg har benyttet en del i jobbsammenheng, og takket være diverse bransjeavtalter kan overnatting foregå til hyggelig pris. Stikkord som kort vei til terminalen, tidlig frokostservering og effektiv inn-/utsjekking beskriver de opplevelser jeg har hatt med Park Inn på OSL. I tillegg er min erfaring at rommene er overraskende rene til å være i kategorien “flyplasshotell”. Slik er det dessverre ikke alle andre steder i kongeriket. Club Carlson GOLD-status som jeg nøt godt av en stund har nå gått ut (er det noen tips for å få fornyet denne, som aksjeholder i Rezidor-gruppen? Jeg bor mye på Radisson-hoteller i jobbsammenheng, men da med en rate som er så vanvittig lav at det ikke gir noen poeng- eller statusuttelling. Litt tragikomisk å få brevet om at CC GOLD hadde gått ut grunnet “for få opphold” – antallet overnattinger pr. år er relativt stort).

Uansett: en kort natt på OSL, kjapp frokost – og så innsjekk i SAS-skranken. Videre til loungen for en liten porsjon havregrøt (er sånn passe svak for den) og et par glass med kaldt Nannestad-vann – før boarding på LH2457 (på min billett benevnt UA9077). Flygingen var satt opp med en A319-100, D-AIBA, og jeg hadde på forhånd reservert meg sete 2D. Kun sju passasjerer i C denne morgenen – og glissent bakover i economy class også. Hadde forventet fullere fly, ettersom pilotkorpset i LH hadde varslet streik de påfølgende dagene. Kapitän Tobias var på PA'en og informerte om at flygetiden ned til MUC var stipulert til 1H55M og ønsket en god tur. Bortsett fra denne annonseringen forholdt der Kapitän seg i ro og befattet seg absolutt ikke med unødvendig PA-bruk.


Relativt rolig tidlig på morgenen, men i 06-tiden ramlet det inn folk.

Jeg har tidligere gryntet litt småsurt om harde seter i LH A319-100. Denne gang fikk jeg en pute i ryggen, fra en hyggelig CA – og med det ble opplevelsen så meget bedre. Setene har praktisk holder for inflight-magasiner plassert litt under nesehøyde, noe som gir et par cm ekstra beinplass – kjekt for oss som tar litt plass.


Praktisk detalj, dette med å flytte smusslitteraturen opp til nesehøyde.

De-ice på OSL før avgang. Jeg vet ikke hvordan LH praktiserer dette – om de rutinemessig gjør det etter kalenderen, eller om det behovsvurderes fra gang til gang. En del andre selskaper i Europa kjører konsekvent de-ice på en del destinasjoner, basert på kalenderen. OSL hadde hatt plussgrader hele natten og det var intet rim på vingene, så det ble unnagjort med en kjapp type I-spraying. Basert på det jeg kunne se ut av vinduet, var det en rimelig tynn prop-mix som ble sprayet på vinger og haleflate. CA tilbød diverse magasiner, alle på tysk – plukket ut Der Spiegel, som hadde en story om personlig forbruk(!), noe jeg gledet meg til å lese om – og ble sånn passe skuffet da artikkelen allerede var revet ut av den forrige som hadde bladd gjennom magasinet. Mon tro om det er flere som føler seg inspirert til å redusere sitt personlige forbruk... CA hentet et nytt blad og beklaget så mye. Ikke noe stort problem, men likevel en liten stripe i Lufthansens pianolakk.

Vi kom oss kjapt opp i lufta, FL380 ble nådd etter kort tid – og frokosten kom på bordet. Grei nok varmrett som jeg tok et par munnfuller av – det ble nok konsumert mer kaffe enn “egg timbale with ham, creamy spinach, rösti potato and cherry tomato”. Alternativet hadde vært “pancake with apple and cinnamon, blueberry jam”. Ettersom det var tidlig morgen, valgte jeg å stå over Warsteiner'en – satset på at det skulle bli en smak av Lufthansens “nasjonalbrygg” i loungen i MUC.


Den oppvarmede delen av frokosten fikk for det meste bero i fred. Fristet rett og slett ikke en traust, norsk gane.

Det er ikke fritt for at WorldShop-katalogen fikk litt oppmerksomhet underveis. Mye vakkert fra Rimowa. Sukk. Skjebnen ville det slik at ankomst til Terminal 2 i MUC tok meg rett forbi den lille WorldShop-filialen på vei til loungen, og akk – ny kabinkoffert ble en realitet. En liten apropos her: taxfree-refund. Viktig å be om kvittering for bruk med taxfree samt gå gjennom prosedyren som kreves for å få refundert EU-momsen (særdeles grov hoderegning tilsier at denne ligger på rundt 12%, og for en Rimowa blir det faktisk noen kroner tilbake på konto). Tollstempel innhentes etter “utsjekk” fra Schengen – her er det viktig å ha med seg den forannevnte kvitteringen, eget pass og ikke minst varene som skal “tolles ut” av EU. Det hele lot seg ordne på under et halvt minutt, men i løpet av oppholdet på det lille Zollkontoret hørte jeg opptil flere andre bli avvist fordi forskjellige formaliteter ikke var i orden. Det hjalp absolutt ikke med noen “men...” der i gården.


Darling Rimowa... forskriftsmessig zollet ut av Tyskland/EU.

Vel inne på “non-Schengen”-området fant jeg raskt frem til Lufthansas lounge. Ettersom jeg ennå ikke har noen vesentlig STAR-status, ble jeg henvist til business-loungen. Forventningene var sånn passe lunkne etter å ha hatt en heller middelmådig opplevelse i FRA for en måneds tid siden – men her i MUC leverte LH et virkelig bra lounge-produkt. Mindre og mer intim lounge – velassortert utvalg av drikkevarer, lett lunchbuffet og snacks, frukt og yoghurt. Det ble en BECKS GOLD til å skylle det hele ned med før det var på tide å sette kursen mot gate H18.


Berre forsyn Dem!


Etter å ha reist en del på kryss og tvers av verden, gjerne i C, tidvis på F – jeg slutter ikke å undre meg over enkeltes behov for å “flashe” sin (tilsynelatende) rikdom. Eksemplarer av den arten var det her også. Til dels sterke dufter (milde skaper, gi meg frisk luft!), designerdress med sylskarp press i busene, en overdose av Lovise Votten-produkter – og høylydt samtale på alt annet enn Plattdeutsch om hvor ille det er å stå i kø sammen med et par andre passasjerer. Enkelte burde ta seg en tur på interrail. Eller på togtur i Kina. Alternativt gå skoene av seg på pilegrimsleden til Nidaros, bare for å kjenne litt på hvordan den virkelige verden fortoner seg.

Boarding av A340-600 D-AIHD “Stuttgart” gikk smertefritt. Boardet via F-kabin, videre gjennom fremre C-kabin og så til bakerste C-kabin som er mer intim. Det ble benyttet to jet-briger for boarding, den bakre for economy ledet dessverre folk rett gjennom bakre C-kabin, så det tok litt tid før det ble “rolig” på sete 10H. For øvrig et “godt” sete med god ben- og veskeplass grunnet bulkhead mot WC og galley like foran seterad 10. Setekonfigurasjon er 2+2+2, med det gamle business-oppsettet, totalt 60 seter i C. I economy lenger bak er konfigurasjon 2+4+2. Flyet så ut til å være fullt, kanskje folks reiseplaner hadde blitt fremskyndet grunnet den annonserte streiken. Internet-hotspot ombord, levert av Deutsche Telekom – 2t/€10.95, 24t/€19.95. Irriterende prosess for å registrere seg som bruker: taster man telefonnummer på formen +47 12345678, kommer feilmelding om at man ikke skal taste mellomrom – og passordet man har tastet inn, blankes ut. Det er grusomt irriterende med slike systemer som blanker ut også RIKTIG inntastet informasjon når “noe” ikke aksepteres. Kjente at jeg ulmet av irritasjon, spesielt på touchscreen-enheter er det ekstremt irriterende å måtte taste inn ting på nytt. På den positive siden kan systemet benyttes på flere enheter, dog ikke samtidig – ved å taste inn egenvalgt brukernavn/passord på de respektive enheter. Det skulle etterhvert vise seg at tjenesten var en vits, med tilnærmet null hastighet og særdeles store stabilitetsproblemer. Etter endt reiste sendte jeg et harmdirrende skjermbrev til Deutsche Telekom og fortale om brukeropplevelsen, og vips så var €19.95 refundert MesterKortet. Grei service, men det skulle strengt tatt bare mangle.

Mange er de kilometer jeg har tilbakelagt i SAS' A330 og A340-300. Spesielt sistnevnte er jo kjent for å være litt sedat, med sine søte, små motorer. Har mang en gang sittet ut av CPH og hatt inntrykk av at stativet klatrer dårlig, og var spent på hvordan opplevelsen ville være i Lufthansas A340-600 som er utstyrt med kraftigere fremdriftsredskap hengende under vingene. Ingen tvil om at 600'n ruger: 75m lang og 17m høy (sammenlignet med de rundt 60 meterne som 300'n kan skryte av) – den tok seg pent ut, sett fra gaten før avgang. Maksimal avgangsvekt på 368 tonn og under vingene hang fire pene Rolls Royce Trent 556-motorer. Et vakkert skue, og det sparket godt i fra under avgang. Jeg fikk dessverre ikke med meg hvor mye cargo som ble lastet ombord eller hva avgangsvekten var. Utklatringen gikk eksemplarisk for seg, og første cruisehøyde FL340 ble nådd etter rimelig kort tid.

(forts.)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LAXmap.gif
Views:	2213
Size:	18.0 KB
ID:	36641   Click image for larger version

Name:	IMG_5856.jpg
Views:	2210
Size:	55.8 KB
ID:	36642   Click image for larger version

Name:	IMG_5857.jpg
Views:	2206
Size:	41.5 KB
ID:	36643   Click image for larger version

Name:	img_5859a.jpg
Views:	2197
Size:	49.0 KB
ID:	36644   Click image for larger version

Name:	IMG_5868a.jpg
Views:	2186
Size:	64.5 KB
ID:	36645  

Click image for larger version

Name:	IMG_5869 (Medium).jpg
Views:	1177
Size:	76.2 KB
ID:	36646   Click image for larger version

Name:	IMG_5882 (Medium).JPG
Views:	106
Size:	52.3 KB
ID:	36647   Click image for larger version

Name:	IMG_5881 (Medium).JPG
Views:	108
Size:	58.6 KB
ID:	36648   Click image for larger version

Name:	IMG_5885 (Medium).jpg
Views:	109
Size:	34.7 KB
ID:	36649   Click image for larger version

Name:	IMG_5891 (Medium).jpg
Views:	110
Size:	37.9 KB
ID:	36650  

Click image for larger version

Name:	IMG_5888 (Medium).jpg
Views:	133
Size:	59.2 KB
ID:	36651   Click image for larger version

Name:	IMG_5889 (Medium).jpg
Views:	133
Size:	47.8 KB
ID:	36652   Click image for larger version

Name:	IMG_5893 (Medium).JPG
Views:	129
Size:	31.4 KB
ID:	36653   Click image for larger version

Name:	IMG_5896 (Medium).JPG
Views:	141
Size:	43.9 KB
ID:	36654   Click image for larger version

Name:	IMG_5892 (Medium).jpg
Views:	174
Size:	56.5 KB
ID:	36655  

Click image for larger version

Name:	IMG_5905 (Medium).jpg
Views:	164
Size:	53.9 KB
ID:	36656   Click image for larger version

Name:	IMG_5900 (Medium).jpg
Views:	119
Size:	46.6 KB
ID:	36657  
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:17   #2
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Del 2: T/R LAX med LH i C

Morsomt med månedens “maritime tema” for å hedre gamle Hansa-tradisjoner: ble møtt av amenity-kit i form av en praktisk, liten skipssekk. Denne får bli med ombord i egen båt når båtsesongen snart starter. Videre var dagens meny preget av sjømat – her skulle det spises fisk. Jeg holder meg konsekvent til hvite viner og enten vegetar- eller fiskeretter når jeg flyr langt – synes at det gir en “lettere” opplevelse enn rødt kjøtt og rødvin. Så også denne gang. Men, som alltid: hederlig unntak når osten og portvinen etterhvert kommer forbi.


Lufthansa-rekvisita til båten. Kjekt å ha.

Lufthansa gjør en god jobb også med sitt inflight-magasin. Storkoste meg med en artikkel om JU-52'en som LH opererer mer eller mindre for moro skyld. Artig å lese om hvordan de driver crew-training for denne maskinen og at de holder et høyt nivå på operasjonene som “Tante Ju” / D-AQUI fra 1936 bedriver. Såvidt jeg forstår, er dette en maskin som tidligere også har operert i norsk luftfart. Noen som kan bidra med ytterligere detaljer om dette? Er det en tidligere DNL-maskin, tro? Lufthansas JU-52 hadde vel også en liten regulatorisk “episode” med Luftfartstilsynet for noen år siden, i forbindelse med noen rundflyginger på Østlandet.


Vi leser om Tante Ju.


Intet å si på utsikten. Både kraftpaketet (som en svenske omtale Volvo Penta'en i båten som) og landskapet bak er helt OK å kikke på mens man drikker hvitvin.

Inflight entertainment er ikke helt på topp her i sete 10H. Systemt er så tregt at det gjør vondt, og skjermen kunne med fordel vært mer lyssterk. I tillegg en del sjenerende striper/støy på VOD-filmer. Grunnet manglende seterygg foran, er skjermen felt inn i forlenget armrest. Det fungerer, men er ikke optimalt. Filmutvalget er greit nok, men ikke på høyde med det som tilbys av United på interkontinentale flyginger. Dette systemet trenger sårt en større oppgradering dersom LH virkelig sikter på SkyTrax/5-stjerner for business class.


Dette var flaue greier.


Et forsøk på å se Hunger Games. Elendig skjermkvalitet, støy på videosignalet ga horisontale striper over skjermen. Minnet om forsøk på å få inn NRKs Påskenøtter på hytta en gang på 80-tallet, da TV-signalet akkurat var sterkt nok hvis en stod på taket og holdt antenna i riktig retning, +/- den snøtunge fjellbjørka som svaiet i vinden og tidvis dempet signalet.

En time etter avgang klatres det videre til FL360. Støynivået ombord er fortsatt behagelig, og et glass Adelaide Hills Chardonnay “Gold Label” fra godt kjente Wolf Blass nede i Australia har for lengst hjulpet til med å skylle ned en assortert ansamling av peanøtter.

Middagsservering – tradisjonelle valg mellom fisk/kjøtt/vegetar. Valgte fisk til forrett og hovedrett, hhv. “brook trout with cauliflower pine nut salad in orange fennel stock” og “matelote of fresh water fish in riesling sauce with root vegetables, button mushrooms and tagliatelle pasta”. Ost i form av Bavaria Blu, ashed goat cheese og tête de moine med fig mustard, frukt og portvin til dessert. Seansen med middagsservering tok LANG tid, og det var til dels lange opphold mellom rettene. Kanskje litt FOR lange opphold, fikk følelsen av å aldri bli ferdig med middagen. Det er greit nok å ta det med ro når man inntar en flere-retters, men dette var godt i overkant.


Fisk, i diverse former.


Käse und Wein. Mmm!

Litt vandring var nødvendig for å strekke på beina. Satte kursen bakover, mot akterenden av flyet, og fant nedgangen til kjelleren. Der nede finnes fem toaletter samt en hylle med småkjeks og vann/juice. I tillegg inngang til crew rest area, hvor man må taste kode 6*** på kodepanelet over døren for å komme inn. Det ble ikke utvist noen særlig diskresjon de gangene koden ble tastet. Litt irriterende å se at toalettavlukkene nede i underetasjen, tilhørende economy, er romsligere enn i C-class. Det var faktisk plass til å bøye seg over vasken mens man pusset tenner, slik at ikke all tannpastaen rant ned på slipset. Savnet SAS' utmerkede C-class toaletter med vindu og utsikt, alternativt B777-varianten til Thai, hvor man kan sitte for seg selv på en benk og dingle med beina, pudre nesen og generelt ta livet litt med ro i all ensomhet mens man tenker på det absurde i å sitte 10 km over oceanet og pusse tennene til rennende vann.


Underetasjen og Den Hemmelige Speildøren, hvor crew gikk inn og ut hele tiden.


Spansketrappen som forbinder hoveddekket med latrinedekket.


Fullt i alle klasser, og som vanlig tett mellom setene i economy class.

Et enkelt minimåltid ble servert to timer før ankomst LAX. Intet stort å berette om – men greit nok.


Pre-arrival meal.

Ankomst til LAX på rutetid, 40 minutters kø for å komme forbi passkontroll. Et stort antall asiater med heller begredelige engelskkunnskaper bidro til at det hele tok litt tid. CBP Officer Pepper som satt i passkontrollen lurte på hvorfor jeg hadde vært så ofte i USA i det siste, og jeg ga standardsvaret om at jeg liker å reise og at USA har mange interessante destinasjoner å by på.

...og dermed var reisens første del over.

Noen forbedringsforslag til Lufthansa:
  • Nettilgangen til €19.95 er treg og ekstremt ustabil. Dette produktet er rett og slett verdiløst slik som det fremstår på denne flighten. Generelt bør en C-billett inkludere nettilgang.
  • Middagsserveringen er i tregeste laget, for lenge å vente mellom rettene.
  • AVOD-systemet trenger sårt en oppgradering.
  • Velbrukte business-seter som er modne for utskiftning med 180-graders seter.
  • Vinduer og bedre plass i C-class-toalettene (ønsketenkning...)

(forts.)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5882 (Medium).JPG
Views:	1146
Size:	52.3 KB
ID:	36658   Click image for larger version

Name:	IMG_5881 (Medium).JPG
Views:	1138
Size:	58.6 KB
ID:	36659   Click image for larger version

Name:	IMG_5900 (Medium).jpg
Views:	1136
Size:	46.6 KB
ID:	36660   Click image for larger version

Name:	IMG_5885 (Medium).jpg
Views:	1142
Size:	34.7 KB
ID:	36661   Click image for larger version

Name:	IMG_5891 (Medium).jpg
Views:	1142
Size:	37.9 KB
ID:	36662  

Click image for larger version

Name:	IMG_5888 (Medium).jpg
Views:	1143
Size:	59.2 KB
ID:	36663   Click image for larger version

Name:	IMG_5889 (Medium).jpg
Views:	1143
Size:	47.8 KB
ID:	36664   Click image for larger version

Name:	IMG_5893 (Medium).JPG
Views:	1144
Size:	31.4 KB
ID:	36665   Click image for larger version

Name:	IMG_5896 (Medium).JPG
Views:	1141
Size:	43.9 KB
ID:	36666   Click image for larger version

Name:	IMG_5892 (Medium).jpg
Views:	1144
Size:	56.5 KB
ID:	36667  

Click image for larger version

Name:	IMG_5905 (Medium).jpg
Views:	1138
Size:	53.9 KB
ID:	36668  
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:30   #3
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Del 3: T/R LAX med LH i C

En snau ukes tid senere er det på tide å tenke på hjemreisen.

DoubleTree i Santa Monica ga oppgradering av romkategori, havnet i 7. etasje med begrenset utsikt over Stillehavet. I løpet av turen hadde HHonors-gullet blitt til HHonors-sølv, men den trivelige resepsjonisten utførte litt svart tastemagi og sørget for at frokost ble inkludert. Det var jo en hyggelig gest, og frokosten var mer enn god nok, faktisk en skikkelig frokost – i motsetning til mini-/juksefrokost som det alt for ofte har vært snakk om.

Ankom LAX i god tid før avgang og fikk sjekket inn i F-skranken ettersom et lokalt ungdomsorkester hadde gått i feil kø og okkuperte C-innsjekkingen med sine til dels gigantiske musikkinstrumenter. En cello med UGGS-kledde føtter vagget freidig inn foran meg, men ble vinket vekk av innsjekksmannen (hva ER det med amerikanske tenåringsjenter, som tror at collegegenser, tights og UGGS er en fantastisk kombinasjon? Kanskje å foretrekke, rent visuelt, fremfor norske tenåringsjenter i oversize Canada Goose, UGGS og grå XXL-size joggebukser – men likevel! OK, innsér at det er jeg som begynner å bli gammel og konservativ).

Videre til security, ingen fast track å spore – men TSA var effektive. Som jeg har opplevd dem tidligere: korrekte og høflige. Rimowa'en med maritimt elektronikktilbehør fikk gjennomgå og det måtte tynnes i rekkene av innlagt elektronikk. TSA-mannen var mer enn villig til å sørge for en “safe repacking, sir?”, noe jeg høflig valgte å avslå – køen av “kunder” bak meg hadde vokst ganske så betraktelig mens Rimowa'en gjentatte ganger hadde gått sine få cm frem og tilbake i mikrobølgeovnen. Han kunne sikkert bruke tiden på andre oppgaver enn å pakke ned min amerikanskhandlede båtelektronikk.

Heisen tok meg raskt opp til 6. etasje, hvor Star Alliance-loungen ventet. Hvilken positiv overraskelse! Etter å ha opplevd UA-loungen i HNL og EWR samt LH-loungen i FRA, hvor bevertningen mildt sagt var begrenset (i førstnevnte tilfelle begrenset til knaske-gulrøtter og kjeks) – så hadde LAX langt mer å by på. For det første har loungen et innbydede design: sittegrupper med fornuftig utforming for å innta næring, samt sofagrupper for å innta øvrige drikker mens man tærer på den tidligere inntatte næring. Rent og pent, seksjonert i passe store sitteområder. Godt utvalg av mat og drikke, både når det gjaldt vin, øl og soft drinks. Kaffe og te av god kvalitet. Maten var utmerket, med en egen side-buffet av asiatisk karakter. Hovedrettene på buffeten så ut til å variere litt i løpet av dagens gang, alt overraskende lekkert presentert. Her snakker vi tross alt om USA – hvor “mat” ikke nødvendigvis er noe som vi nordmenn anser for å være spiselig.


Helt greit utvalg av drikke. Opptil flere California-produkter å finne her.


Det asiatiske hjørnet.


Buffet med div. retter - her kom det forskjellige retter på bordet i løpet av timene som ble tilbragt i loungen.


"Rolig" interiør.


Boston-brygg.

Som jeg har nevnt tidligere: kall meg gjerne en enkel sjel. Dusjfasilitetene måtte prøves her i LAX, tross alt hadde de siste dagene gitt meg 2.656 km på amerikanske veier. Altså på høy tid å fjerne siste asfaltstøvrest fra amerikanske bakgårds-landeveier, hvor det for øvrig også var anledning til å drive aktiv trainspotting (man er da ferrovialist!), samt souvenirplukking. Mulig at BNSF allerede har etterlyst meg for å ha plukket med diverse småting som jeg fant langs deres jernbanespor. Om vi hører om en togavsporing i nærheten av 29 Palms de første ukene, er det muligens fordi deler av jernbanesporet ligger pent til utstilling i nerdeskapet hjemme i Norge.

Tilbake til dusjkabinettets gleder: rent og pent, ingen kø og “attendant” som sporenstreks tilbød tannbørste, tannkrem, barbersaker, m.m. En viss grad av lufttørking ble foretatt utendørs, på loungens takterrasse. Hvilken oase i et mylder av asfalt og jet A1-eksos. Her har Star Alliance på LAX virkelig lagt til rette for at ventetiden skal være så behagelig som mulig. Gode muligheter for spotting også, for de som måtte være interessert i det. Og nettet? Aldeles framifrå, god hastighet på både uplink og downlink. Kan glatt gi denne loungen 10 av 10 mulige poeng, nesten på nivå med F-loungen i SFO som jeg hadde gleden av å bruke i fjor.


Loungens innvendige terrasse.


Loungens utvendige terrasse.


Intet å utsette på arkitektens arbeid.

Boarding av LH457 (UA8844) gikk smertefritt, ble vist til forhåndsbestilt sete 87C i annen etasje. Så med en gang at B747-800 tilbyr riktig størrelse på bagasjehyllene også på øvre dekk, slik at Rimowa'en kunne skli pent på plass der. Innredning er selvsagt “nye business”, og førsteinntrykket er bra. Store overhead bins pluss lagringsplass langs vindusrekka gir godt med stuemuligheter for å få håndbagasjen ut av syne. Velkomstdrink av standard C-utvalg: et eller annet musserende, juice eller vann.


Den har et litt overlegent uttrykk, men det er kanskje noe den kan tillate seg - som "queen of the skies"?


Slik sitter man altså.


Og langs vindusrekka er det også god stueplass til løsøre.

Dagens load er 7/74/285 (i følge papirer som det sikkert ikke var meningen at jeg skulle se), hvilket tilsier at det også er plass til ID-pax dersom flyet ikke er overlastet med gods i nederste etasje. Deilig å ikke reise på ID denne gang, og bare nyte hele reisen uten å tenke på bookingtall eller om man kommer med eller ei. Det er riktignok en “livsstil”, det også – kun én gang har jeg måttet stå igjen, men det er en del av gamet. Basert på aksellerasjonen borover bane 24L på LAX, må det ha vært rimelig glissent der nede i cargokjelleren – forhåpentligvis kom de ID-reisende kolleger som ønsket det, med på denne flygingen. Avgangen gikk vest-sørvestover før nok en sving ble foretatt i retning av Flagstaff. Mon tro om utflygingen foregår i retning av en av de VOR-stasjonene jeg kjørte forbi der ute i ingenmannsland? Uansett, annonsert flygetid til FRA er 10H20M og pre-meal drinks blir raskt delt ut.
Ellers en interessant observasjon: inflight-magasinet sier at LH B747-800 har 92 seter i C class. På dette flyindividet er det vitterlig ikke mer enn 80. Er dette resultat av “behovsprøvd konfigurasjon” som LH er kjent for å bruke på andre flytyper?

(forts.)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6210 (Medium).JPG
Views:	1129
Size:	63.1 KB
ID:	36669   Click image for larger version

Name:	IMG_6211 (Medium).jpg
Views:	1129
Size:	68.4 KB
ID:	36670   Click image for larger version

Name:	IMG_6212 (Medium).jpg
Views:	1131
Size:	68.1 KB
ID:	36671   Click image for larger version

Name:	IMG_6214 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	50.8 KB
ID:	36672   Click image for larger version

Name:	IMG_6215 (Medium).JPG
Views:	1130
Size:	43.0 KB
ID:	36673  

Click image for larger version

Name:	IMG_6216 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	66.4 KB
ID:	36674   Click image for larger version

Name:	IMG_6226 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	50.5 KB
ID:	36675   Click image for larger version

Name:	IMG_6229 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	50.8 KB
ID:	36676   Click image for larger version

Name:	IMG_6232 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	50.4 KB
ID:	36677   Click image for larger version

Name:	IMG_6234 (Medium).jpg
Views:	1126
Size:	36.2 KB
ID:	36678  

Click image for larger version

Name:	IMG_6236 (Medium).jpg
Views:	1124
Size:	33.2 KB
ID:	36679  

Last edited by YawDamper; 12-04-2014 at 00:23.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:36   #4
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Del 4: T/R LAX med LH i C

En annonsering fra purser beklager sterkt at flymaskinen ikke har fått lastet opp underholdningsprogrammet for april, og at det fortsatt er mars-programmet som snurrer og går. For meg spiller det ingen rolle: april-programmet ble kjørt på vei bortover, så det er helt greit å kikke gjennom underholdningstilbudet fra mars på denne flighten. Videre forteller purser at det blant kabinbesetningen tales en rekke språk – inkludert norsk og svensk.

Støynivået ombord virker noe høyere enn på A340-600 som jeg fløy bortover. Lufthansa skal ha pluss i margen for en lys og trivelig kabin her oppe i toppetasjen, samt et PA-anlegg som fungerer og gjør at det faktisk er mulig å høre hva som sies, noe som erfaringsmessig ikke alltid er en selvfølge...

Dagens meny skal angivelig være amerikanskinspirert. Til forett kan velges enten en reke-sak med guacamole, skinke eller ricotta. Altså standard fisk/kjøtt/vegetar. Salat med oliven kommer mellom forrett og hovedrett, som følger samme oppskrift: tenderloin of beef, seared salmon eller penne pasta caponata. Det hele toppes med ost og dessert. Heller ikke denne gang er det noe galt med australske “Gold Label” fra Wolf Blass (2012). Blir alltid skuffet når jeg prøver meg på greie “fly-viner” når jeg kommer hjem – tenker at “den var jo god”, men smaksopplevelsen der nede på bakken er en annen enn oppe i høyden. Vi får se denne gang – Wolf Blass er jo en grei schlager når det kommer til “biff-vin” i form av sin Eaglehawk, så det er godt mulig at jeg stoler nok på produsenten til at en hvit mr. Blass blir kjøpt med neste gang jeg navigerer innom et visst bolag i Sverige.


Vorspeise.


Sidemannens forrett.


Ikke overraskende: noe som har vært en frisk fisk.


...og det hele ble toppet med ost og frukt.

Hele serveringen gikk raskt og effektivt unna. Passe ventetid mellom rettene. En spasertur bort til magasin-hylla avslører stort sett intetsigende/for meg uinteressante magasiner. Stort sett tyskspråklige og med glossy farger – eller utforming som får selv et begravelsesprogram til å fremstå som lystig. Jeg hopper over lesestoffet...

Ble sittende og snakke en stund med en hyggelig tysk CA, som kunne fortelle at crewet hadde hatt et fem-dagers opphold i LA grunnet den foregående pilotstreiken i LH. Leiebil hadde tatt dem innom Joshua Tree national park, hvor jeg også hadde snublet innom omtrent på samme tida. Alltid trivelig og interessant å høre om hvordan livet fortoner seg for ansatte i tilsvarende virksomheter som den jeg selv arbeider i. Inntrykket er at LH til en viss grad er under “oppstykking”, med til dels varierende vilkår mellom f.eks. LH longhaul og LH regional/city (hva det nå heter). Ett er imidlertid sikkert: vilkårene blir i hvert fall ikke bedre noe sted.

AVOD-anlegget er vesentlig mer moderne enn det som er opplevd i “gamle” LH business. Grei responstid og store, fine skjermer som kan vinkles i forhold til seteposisjon. Litt sjenerende at lys fra galley bak i flyet reflekteres i skjermen og skaper en “sol” hvor videobildet ikke synes særlig godt. Stemningssatt lys i kabinen, jeg har forsøkt å ta et par bilder av dette – Boeing har vel et eget navn på det. Sky Decor? Sky Interior? Sky-et-eller-annet, det er vel det samme konseptet som DY skryter av i sine nye maskiner. Ikke overraskende er crewrest plassert bakerst i flyet, nede på hoveddekket bak økonomiklasse. Inn- og utpassering av crew ga assosiasjoner til scener fra Poirot, hvor folk forsvinner inn og ut gjennom hemmelige dører i veggen.


Sky Interior (eller noe slikt). Joda, stemningsfullt nok da belysningen skiftet fra natt til dag.

Etter en del timer i setene fremstår det som en litt for intim setekonfigurasjon – spesielt hvis man ikke reiser sammen med noen og vedkommende i setet ved siden av er totalt fremmed. Har også inntrykk av at setene ikke legger seg helt horisontalt, bare tilnærmelsesvis. Selve formen på setene virker litt trang i skulderhøyde når setet er slått ned, og føttene må konstant “shuffles” rundt for å unngå for stort ubehag i den trange plassen som er avsatt til fothviler. Lufthansen betjener vel i stor grad europeisk reisende, og vi er omfangsrike av natur, så og si langs alle tre akser. Således er den valgte seteløsningen kanskje ikke optimal. Litt for kort, litt for smal, ikke helt vannrett – har fått sove vesentlig bedre i Uniteds C-kabin enn i “nye Lufthansa”. Lurer også på hvorfor kabintemperaturen på død og liv må holdes over tjue grader når folk skal sove. Kunne den ikke vært senket til behagelige 17 grader, slik at man kunne dra teppet godt over seg og nyte varmen av det? Opplevde natten mer som et tyrkisk bad, periodevis alt for varmt i kabinen.

Frokost kommer på bordet ca. 2 timer før ankomst FRA. Skinke, kalkunbryst, div. ost, omelett med spinat og spor av poteter – rimelig standard fly-frokost. FSB kommer på en drøy halvtime før landing i FRA, og det er på tide å klappe sammen laptop'en.


Frokost-tid. Helt greit.

Frankfurt fremstår ikke overraskende fortsatt som en labyrint. Ankomst på terminal B fulgt av overgang til terminal A, inkludert ny (meningsløs) security-kontroll utført med tysk grundighet. Innpassering i lounge (ordinær business) uten problemer, godt fylt opp med folk. Gikk rett til Frankfurter Waschehalle for et oppfriskende brusebad. Etterhvert ble det tynnere i rekkene i loungen, med relativt rolige tilstander frem til boarding kl. 15.30. Godt utvalg av passende mat og drikke, god internettilgang (noe som ellers er håpløst utenfor loungen i FRA, all den tid tyskerne kun “gir bort” noen få minutter med gratis internett) – så dette var en god lounge-opplevelse. Likevel burde det ha vært skjøvet inn noen flere sovestoler – fant bare tre stk., hvorav én av dem var opptatt av en heller høylydt, eldre norsk herre som ikke hadde noen særlig kunnskap om at iPad kan benyttes med hodetelefoner. Hadde jeg hatt med stempelputen og stempelet, så hadde mannen fortsatt gått rundt med NOLDUS-stempelavtrykk i pannen.


Fra loungen.


Frankfurter Waschehalle.

Siste reisesegment skulle foregå med LH862 (UA9536) i en A320-200. Sete 3D var forhåndsreservert og korpus fant seg greit til rette her. Turen ble stort sett tilbragt sovende, litt pirking i en grei nok smårett som ble servert. Ankom OSL litt før oppsatt rutetid og benyttet anledningen til å ta turen innom OSL taxfree. Kofferter med PRIORITY-tags ankom 10-12 minutter etter diverse kofferter uten PRIORITY-tag. Det så imidlertid ut til at det kom et par HON-merkede kolli helt først, så noe fungerte tydeligvis (delvis).


Enda et fôr-bilde.

Hva skal man så si etter en “all LH”-opplevelse? Ganske varierende opplevelse av interkont-delen. Noe forbedringspotensiale er det her og der. Gode lounge-opplevelser både i LAX og FRA. Er SkyTrax/5-stjerner innen rekkevidde? Tja. Jeg er ikke imponert i senk, men dersom “evaluatorene” fra SkyTrax er litt mindre og har litt mer standard kroppsfasong enn meg, skal jeg ikke se bort i fra at “nye LH business” og de tilhørende nesten-flate setene oppfattes som gode nok.


...og straks er det klart for neste billig-tur, da med UA én vei og LH den andre veien. Kanskje også EB GOLD-status har kommet i boks til den tid, om poengene fra turen til LAX har blitt korrekt registrert. Fem dager etter endt reise ser det dårlig ut, og 05400 kunne ikke hjelpe med noe som helst.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_6238 (Medium).jpg
Views:	1106
Size:	51.7 KB
ID:	36680   Click image for larger version

Name:	IMG_6239 (Medium).jpg
Views:	1109
Size:	51.8 KB
ID:	36681   Click image for larger version

Name:	IMG_6240 (Medium).jpg
Views:	1112
Size:	53.8 KB
ID:	36682   Click image for larger version

Name:	IMG_6241 (Medium).jpg
Views:	1110
Size:	43.1 KB
ID:	36683   Click image for larger version

Name:	IMG_6243 (Medium).jpg
Views:	1105
Size:	47.7 KB
ID:	36684  

Click image for larger version

Name:	IMG_6244 (Medium).jpg
Views:	1105
Size:	44.2 KB
ID:	36685   Click image for larger version

Name:	IMG_6249 (Medium).jpg
Views:	1105
Size:	59.5 KB
ID:	36687   Click image for larger version

Name:	IMG_6251 (Medium).jpg
Views:	1111
Size:	52.0 KB
ID:	36688   Click image for larger version

Name:	IMG_6246 (Medium).jpg
Views:	1105
Size:	33.8 KB
ID:	36689  

Last edited by YawDamper; 11-04-2014 at 16:59.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:57   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: T/R LAX med LH i C

Takk takk for fin fin lesning.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 17:00   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: T/R LAX med LH i C

Takk for flott rapport! Den loungen på LAX så virkelig herlig ut. Særlig takterassen må være som et lite mekka for meg som liker både lounging og planespotting. Var det tillatt å røyke der ute?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 17:04   #7
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: T/R LAX med LH i C

Jeg kan ikke huske at jeg så skilt om røyking forbudt, men jeg la heller ikke merke til noen aksebeger på bordene. CA er jo generelt veldig restriktive når det gjelder røyking på offentlige steder.

Det vises ikke på bildet, men fra den ene siden av utendørsterrassen var det fin utsikt ned mot en del av Tarmac. Stod en stund og kikket på en pen B777 fra CP og tenkte at det hadde vært kjekt å kunne ratte en slik en gang.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 00:50   #8
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Del 3: T/R LAX med LH i C

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
På dette flyindividet er det vitterlig ikke mer enn 80. Er dette resultat av “behovsprøvd konfigurasjon” som LH er kjent for å bruke på andre flytyper?
I følge seatguru er det to varianter ja - 80 og 92 seter i C

http://www.seatguru.com/airlines/Luf..._8_80C_new.php
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 08:49   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: T/R LAX med LH i C

Tusen takk for fin rapport! Bra forhold mellom bilder og tekst.
__________________
Cecilie is online now   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 14:21   #10
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: T/R LAX med LH i C

Flott rapport.
Når du får EBG kan det maches til cc gold.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 15:01   #11
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: T/R LAX med LH i C

Høres lovende ut!

...hadde bare de EB-poengene snart kommet. Ny tur kommende uke, og da hadde det vært kjekt å ha gull i lomma. 05400 kunne selvsagt ikke bistå med noe som helst.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 17:36   #12
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: T/R LAX med LH i C

Flott rapport!

Her kan du forresten være med en tur bak den "hemmelige" døra:
http://www.youtube.com/watch?v=LbHUbaXj5To
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 17:42   #13
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: T/R LAX med LH i C

Køyesenger som tatt ut av beskrivelsen i "onkel Toms hytte"... Er det virkelig en galley der nede også? Synes det så slik ut, helt på tampen av klippet.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2014, 10:40   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: T/R LAX med LH i C

Takk for flott rapport! Ser at JU-52-maskinen nå inngår i Lufthansas flåteoversikt i deres inflightmagasin
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2014, 13:34   #15
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: T/R LAX med LH i C

...og fortsatt ingen EB-poeng. Straks 14 dager siden avreise fra OSL, og ny tur står for døren i morgen. Hadde håpet på GOLD før den tid, men neida. Grrr! Og ingen, absolutt INGEN, som kan heve en finger for å gjøre noe. 05400 - ikke deres bord. UA - nei, det vil ta 14-15 dager, sånn er det bare. Er *ikke* imponert.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2014, 15:57   #16
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: T/R LAX med LH i C

Traff du fler fra forumet sa du

Etter å ha reist en del på kryss og tvers av verden, gjerne i C, tidvis på F – jeg slutter ikke å undre meg over enkeltes behov for å “flashe” sin (tilsynelatende) rikdom. Eksemplarer av den arten var det her også.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2014, 16:26   #17
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: T/R LAX med LH i C

Flott rapport og fine bilder YawDamper - takk skal du ha...
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Cancún med Aeroméxico og United (LAX-MEX-CUN-ORD-LAX) flyKSU TripReports 15 12-04-2015 19:59
LAX-SEA med bil caddy Reiseforum 5 23-07-2012 10:38
Erfaringer med OSL-AMS-LAX med KLM? Chris3rn Reiseforum 14 24-02-2009 20:22
Armavia med Jerevan-LAX (med A340-500) LN-MOW Flyforum 16 26-06-2008 16:50


All times are GMT +2. The time now is 11:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.