Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-03-2009, 00:57   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Oksygen i småfly

Hei,

Det er fortsatt en liten stund til jeg har PPL'en i hånda, og hormonene kan sprade fritt ut av meg.
Men jeg har lekt litt med tanken om å ta noen turer høyere enn FL100.
Vurderer å kjøpe meg en jagerflyhjelm fra ettellerannet sted. ( Ebay etc.)
Men jeg lurer litt på om disse kan kobles til en oksygentank? Eller bedere, hvor enkelt det er?
Er det noen universal-utgang på alle maskene?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 18:26   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Oksygen i småfly

Ja det er mulig. Nei, det er ikke bare rett frem. Du må jo ha tank og regulator som passer masken og typen maske du skal bruke. Maske og regulator hører sammen, og regulatoren settes på flasken vha overganger. Det funker hvertfall i seilfly: http://www.wavecamp.no/gallery/album27/IMG_2414

Selv flyr jeg seilfly med demand-utstyr (EDS tilkoblet nesekanyler) fra levert av Mountain High
http://www.mhoxygen.com/index.phtml?...&product_id=65

NB! Man må vite hva man driver med her. Flaskene har høyt trykk, og det er heller ikke bare å fylle opp på nærmeste bensinstasjon. (Du må få tak i ren oksygen)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 20:02   #3
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Oksygen i småfly

Ingen tvil om at det skal leses grundig om dette før jeg i det hele tatt tester det ut i lavere høyder.

Hvor lenge kan du holde deg i lufta på en slik liten tank? Og kanskje det største spørsmålet. Hvor mye koster det?

Takker for svar!
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 20:58   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Oksygen i småfly

Prisen finner du på weben jeg refererer til. Varighet er både avhengig av trykk i flasken størrelse, samt og flow - her er det bare å sette i gang med å regne! Med et demand system har du luft lenger (da det bare gir ved pusting) ifht. et som har konstant flow.

EDS-systemet er elektronisk og doserer også ut ifht. høyden man befinner seg i. Det har også innebygget alarm-funksjon som gir lyd hvis man puster for sjelden. Veldig fint system. Tror vi har greid å fly 4-5 timer på en 1-liters-flaske (termosstørrelse, 175 bar) med varierende flyging opp til FL200 med EDS. Skal du kuske rundt i vanlig stempelmotor er det vel grenser for hvor høyt du kommer, og hvor lege du er der, så med EDS holder det nok lenge med en liten nett flaske. Utfordringen er å få fylt flasken.

For de som er veldig interessert (og er medlem av NLF) anbefales kursene seilflyseksjonen kjører sammen med Flymedisinsk institutt (FMI). Da får man testet utstyret kontrollert og lære hvordan kroppen reagerer. FMI kjører også kurs for Forsvaret og andre: http://www.dfk.no/arkiv/turer/2007FMI/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2009, 23:35   #5
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Oksygen i småfly

Spørsmålet er vel om man bare kan dra med seg slikt utstyr om bord i motordrevne småfly, eller om spesiell tillatelse må foreligge.
Og som Discus sier så er det en utfordring i seg selv å få et enmotors fly med stempelmotor noe særlig over FL100 uansett. Så høyt er det mildt sagt slapp climb performance.
Og: hvorfor ønsker du å fly så høyt? Jeg kan garantere deg at verden ikke ser mer spesiell ut fra over 10000 fot enn på 10000 fot. Det er morsommere å fly lavt
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2009, 01:29   #6
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Oksygen i småfly

Jeg har fundert på det også, og må naturligvis forholde meg til hva klubben min sier angående dette.
Er som sagt bare en tanke som hadde vært litt kult å gjennomføre.
Det er vel mere det at mennesket alltid vil mer og mer, som gjør at jeg har lyst.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 20:23   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Oksygen i småfly

Om det kun gjelder å komme seg litt over FL100, så har du jo mulighet for det i henhold til regelverket. Maks. 30 min. og ikke over FL130 sålenge du ikke har ekstra oksygen.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 23:57   #8
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Oksygen i småfly

Greit nok med regelverket. Men jeg akter ikke å utsette meg selv som testpilot for hvordan min kropp reagerer der oppe. Da flyr jeg heller i FL95.
Men time will show. Jeg er vel egentlig mest fornøyd over å kunne fly jeg. Det var som sagt mer en tanke.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 09:42   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Oksygen i småfly

Testpilot er du ikke. Jeg har selv vært i FL130 i 30 minutter, og det er ikke noe problem så lenge du har normal og god helse.

Det er nok neppe å anbefale på en lang nattflyging (siden nattsynet blir vesentlig påvirket). Men på en godværsdag er det ikke noe problem.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 20:46   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Oksygen i småfly

Det betyr ikke at andre kan oppholde seg i FL130 i 30 minutter uten å få symptomer på hypoksi... Det er individuelt selv med normal og god helse...
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:05   #11
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Oksygen i småfly

Jeg ville iallefall ikke hatt noen betenkeligheter med å ta en runde over FL100 for et kortere tidsrom og det selv etter kurs og en runde i tanken på Flymedisinsk
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:06   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Oksygen i småfly

Ikke jeg heller, men det skader ikke å kjenne til problemområdene/symptomene - god tur!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:12   #13
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Oksygen i småfly

Bedre føre var er vel litt av min tankegang. Tar iallefall med meg en opp den aller første gangen sånn bare for sikkerhets skyld.
Jeg tror ikke jeg er kapabel til å bedrive å kjempe mot hypoksi når jeg kun har 50 timers erfaring.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:24   #14
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Oksygen i småfly

Blir neppe snakk om "å kjempe mot hypoksi" i den høyden. Om du må kjempe mot hypoksien er det antagelig allerede for sent, men da har du høyst sannsynlig stukket snuten et godt stykke over FL130

Kos deg iallefall, det er som sagt gjerne mere å se i de lavere luftlag.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:36   #15
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Oksygen i småfly

Det var nok å ta litt i det med å kjempe ja. Du skal endel lenger opp før du begynner å få dårlig tid med å komme deg ned igjen. Men vi får som sagt se.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:41   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Oksygen i småfly

Det virker hvertfall som du er klar over sakene, og har det i bakhodet. Bare du ikke flyr leeeeenge i høyden er det høyst sannsynlig null problem. "Fordelen" med hypoxi, om man flyr eller klatrer, er at man blir kvitt symptomer og problemer med en gang man kommer ned i tykkere luft (gitt at man ikke har fløyet til FL380 og O2-sakene streiker).

Har selv vært i nesten 6000m (til fots) uten oksygen. Det var veldig merkbart, men jeg overlevde det også!

Det er nok ikke flyturen mellom FL95 og FL130 som er den farligste delen av turen. Som nevnt - god tur!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 00:30   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Oksygen i småfly

Du glemmer å nevne ulempen med hypoksi... du merker det kanskje ikke selv før det er for sent, om du merker det i det hele tatt. Vi var i en trykktank med hypoxia demonstrasjon i FL250. Veldig interesssant :-) Lenger ned, FL180 fikk vi testet ut fargesynet og det fungerte svært dårligere med lite trykk / oksygen.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Drivstoffpris - småfly? Sveinmk General Aviation og sjøfly 6 22-06-2012 18:08
Utsjekk, småfly? Sveinmk General Aviation og sjøfly 6 28-03-2011 16:35
Småfly i trøbbel dc9-21 Flyforum 14 01-11-2010 14:34
Småfly på OSL SE-DYD Bilder & foto 3 16-09-2007 14:07


All times are GMT +2. The time now is 11:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.