Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2010, 22:43   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Avinor BGO den store utbyggingstråden

Tenkte vi kunne starte en tråd med fokus på utbyggingen av BGO. Vi kan jo ikke la østlendingene få all gøyen med OSL når det skjer store ting på Flesland også.

Piddien har en flott tråd med bilder av arbeidet som er gjort til nå:
BGO 12.09.2010. Litt sånn ovenfra + et par andre

Et oversiktbilde av hvordan det kommer til å se ut etter taxebanen er bygget ferdig:
Bt.no 04.jun 2009 - Bygger for 7 mill passasjerer

Litt om den nye terminalen som skal bygges:
Bt.no 02.jul 2009 - her er fremtidens flyterminal

Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 00:39   #2
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja, en slik tråd er neppe dum. Har tatt en titt på linkene, og det ser ut til at det *kan* bli bra. Får nå bare håpe at Avinor ikke nedjusterer dette til et billig-prosjekt. Moderne bygg kan være flotte og spektakulære, men de kan også være så mislykkede at man kunne latt være å bygge noe i det hele tatt. Men jeg har troen på at dette bli bra. Litt mer oppdatert info hadde dog ikke skadet.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 01:53   #3
katiyana
Banned
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 12
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Jeg må si den "nye" innenlandsterminalen til BGO som er planlagt, ligner veldig på terminalen til Værnes og Gardermoen

Unikt design med andre ord...

Last edited by katiyana; 11-10-2010 at 02:01.
katiyana is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 03:46   #4
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Dette er en spennende tråd som skal leses ofte.

Jeg kan sikkert bidra med noen bilder og litt generell info og etter som arbeidet skrider frem her på Flesland.

Piddien is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 03:47   #5
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Vil noe av dette arbeidet berøre spotter mulighetene - midlertidig - permanent - eller blir de bedre ? Har spotter miljøet noen dialog med AVINOR ?
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 03:52   #6
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Det jeg vet så langt, er at den spotterplassen vi har brukt ved CHC sin H1, vil forsvinne i løpet av neste år. Hvor vi da eventuelt kan stå på østsiden av rullebanen har ikke jeg noen formening om enda. Personlig prøver jeg etter fattig evne og snakke med de jeg treffer inne på flyplassen om mulighetene i fremtiden, men har ikke fått noe klart svar enda. På vestsiden har vi stedet i nord, samt det vi kaller for Mesta plassen. Her er det nå kommet opp en port pga at det nå går sauer og beiter der. Om porten forsvinner når sauene skal i hus for vinteren vet jeg ikke, men han som eier området er en veldig hyggelig mann som til daglig jobber inne på flyplassen.

Piddien is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 10:48   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no
Er det noe som tyder på at de har begynt å bygge eller holder de fortsatt "bare" på med flyoppstillingsplasser og taxebaner? Ser ut som om det skal holde hardt å bli ferdig til 2012/2013

Ser det er NSW som er arkiteker, samme som har tegnet OSL. Både nåværende del, og den planlagte utbyggingen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 11:24   #8
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Litt OT, men håper det kan passe under denne tråden.

Spørsmål til dere som kjenner BGO litt:

Når jeg har sett på kart/oversiktbilder av Flesland ser jeg det går en vei/taksebane innover i skogen nord-øst for flyplassen. Kan noen forklare hva dette er? Den veien/taksebanen går jo nesten bort til Grimstad/Stamneset. Håper noen kan forklare. Man ser den godt her: http://bit.ly/aVEj0f

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 11:39   #9
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

fluxie: se her - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=27055
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2010, 22:14   #10
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Ny Terminal i 2015? Det drar ut ja. Utifra denne artikkelen på Avinor så skal planene for den nye terminalen ferdigstilles i disse dager, og skal godkjennes av styret i Avinor våren 2011. Med anbud og prosessen rundt det kan vi nok ikke regne med byggestart før 2012 og da blir det en del år til med sprengt kapasitet.

Legger også spesielt merke til dette sitatet fra artikkelen:
Quote:
Nå skal det utarbeides et grundig og omfattende beslutningsgrunnlag for styret. I denne fasen vurderer vi blandt annet de ulike kommersielle mulighetene som bygget utløser.
LES - kjøpesenter a'la OSL.

Les mer her:
http://www.avinor.no/tridionimages/F...181-122436.pdf
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 15:13   #11
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Slik kan Flesland bli om 5år

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 21:48   #12
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Slik kan Flesland bli om 5år

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.
Litt liten den innenriksdelen eller? Bare seks stands? Er vel faktisk mindre enn man disponerer i dag, det.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 00:15   #13
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Slik kan Flesland bli om 5år

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.
Ikke verdensklasse akkurat... men bedre enn jeg forventet, dog ikke noe å rope hurra for. For meg ser ikke dette spektakulært nok ut, men nå snakker vi jo tross alt om noe skal bygges i Norge, *sukk*. Samtlige Bergensere tror jeg derimot setter pris på dette, forståelig nok. Pr idag er BGO alt for "kompakt" (hvis det er godt nok beskrivende...)

Scrollet meg litt nedover, og kom over denne interessante kommentaren: (Typisk norsk, av "Håkon"):

Quote:
Hvis en ser litt på statistikken over trafikken på Flesland, så vil den nye terminalen være for liten få år etter den er bygd. I fjor fløy 5,07mill over Flesland. Hvis vi legger til grunn en økning på ca 4,5% hvert år fremover så vil Flesland ha 6,32mill reisende i 2015 når den nye terminalen skal åpne. Det er selvsagt hvis alt går etter planen og man klarer å følge timeplanen.

Legger man til grunn fortsatt vekst på 4,5% så vil man nå grensen den nye terminalen er bygd for (7,5mill) i 2019. 4år, så er man tilbake der man startet, Flesland vil være sprengt.

Ta også med at innenlandsflyvningen har sunket med få prosent hvert år, mens fra 2005 til 2010 har utenlandsflyvningen steget med 65% fra 978000 til 1,6mill. Utenlandsdelen vil være i den gamle terminalen, som ikke er lett å utvide ifølge artikkelen, så ser det for ut som om Avinor driver med gamle synder, tenke alt for lite frem i tid! Gå selv inn på [www.avinor.no] og se på trafikkstatistikken.

Jeg tar ellers ikke med i beregningene at en ny terminal garantert vil stimulere øket trafikk, ved at flere selskaper får anledning til å fly til Bergen.
Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig!
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 00:40   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
I
Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig!
Vanskelig å si. Modellering av passasjervekst (eller nedgang) er ikke så enkelt som å se på statistikken for et tilfeldig antall foregående år og anta at utviklinga vil være lik framover.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 04:00   #15
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Jeg postet den kommentaren på bt.no, enkel bruk av statistikken på avinor.no og en kalkulator viser at ting som vanlig går i retning av alt for liten fremtidsrettet bygging. Rett blikket til OSL, ett bedre eksempel på noe slikt får en bare ikke.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 15:33   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Slik kan Flesland bli om 5år

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.
Fine bilder og åpent og luftig. Det som slår meg er at de har glemt å tegne inn alle butikkene og diverse annet inntektsbringende som kommer to år etter åpning og som fjerner det åpne rommet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 22:36   #17
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--St...t-2634904.html
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 22:59   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 23:15   #19
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?
Ikke etter det jeg har oppdaget i alle fall. Eneste forskjell er at jeg har opplevd å bli parkert på fjernpark med avisning i stedet for ved brannstasjonen på sene ankomster. Om dette bare er tilfeldigheter eller ny utnyttelse vet jeg ikke.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2012, 11:10   #20
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: BGO den store utbyggingstråden

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.
I Bergen kommune vel å merke. Når man tar slike spesielle hensyn, er jo løsningen enkel: Flytt fleslandområdet over til Sund (?) kommune.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
den store asiareisen justin case Reiseforum 0 01-06-2012 21:35
Den store punklighetsdiskusjonen apron Småprat 209 01-04-2011 19:16
Den store breibukstråden LN-MOW Bilder & foto 10 24-03-2010 00:03


All times are GMT +2. The time now is 07:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.