Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2015, 15:51   #1
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
OBB 19 Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Det ble før jul en gang klart at jeg og en kamerat (Reisefølget) skulle besøke en felles forbindelse i London på denne siden av årsskiftet. Reisefølget er langt fra like oppdatert på flyindustrien som undertegnede, og jeg fikk derfor det ærefulle oppdrag å bestille billetter og ordne annet praktisk til reisen.

Jeg har som prinsipp å benytte direkteruter til utlandet fra TOS når dette er mulig. Først og fremst for å støtte opp om rutetilbudet, men også for å unngå strafferunden på OSL på retur. Samtidig er jeg en tilhenger av å prøve nye ruter, flytyper og selskaper og jeg legger gjerne inn en ekstra mellomlanding eller to for å få dette til.

Etter noen timer med Berg-Hansen Webgate som leketøy/verktøy ble følgende reiserute valgt til London:
TOS-(LLA)-OUL Arctic Airlink( Nextjet), SAAB SF340, Economy
OUL-ARN SAS (Braathens Regional), SAAB 2000, Plus
ARN-CPH SAS Airbus 320-200, Plus
CPH-LHR SAS Airbus 321-200, Plus

Reisefølget var ikke spesielt fornøyd da han fikk oversendt bestillingsbekreftelsen, men i dette tilfellet var jeg på forhånd klar over at det ville bli enklere å få tilgivelse enn tillatelse.

Jeg har lenge hatt et mål om å få fløyet Boeing 777, og siden det er knapt med tid for interkontinentale reiser for tiden, åpnet det seg en gylden mulighet da Garuda Indonesia i september i fjor forlenget sin rute mellom Jakarta og Amsterdam til London Gatwick. Jeg tok derfor en solotur til AMS i løpet av dagene i London, og fikk da også med meg London City Airport som ny flyplass og British Airways som nytt selskap.

LCY-AMS British Airways (BA Cityflyer), Embraer 170, Economy
AMS-LGW Garuda Indonesia, Boeing 777-300ER, Economy

Jeg er ingen stor patriot av Norwegian, men som en kompensasjon til Reisefølget for ukurant utreise, i tillegg til prinsippet om å støtte direkteruter TOS-utlandet, ble det valgt å fly direkte med Norwegian hjem, for øvrig til en svært hyggelig pris.

LGW-TOS Norwegian, Boeing 737-800, Economy


Hele galskapen ble dermed seende sånn ut: TOS-(LLA)-OUL-ARN-CPH-LHR//LCY-AMS-LGW-TOS

Reisen er utført og TripReporten vil bli publisert så snart som mulig. Det er i tillegg min første TripReport, så dere får utvise både litt tålmodighet og en god dose overbærenhet.
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 18:10   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Takk, gleder meg til trip reporten. Spesielt Garuda, som jeg selv skulle ha prøvd om noen uker, før de kansellerte søndagsavgangen fra LGW
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 22:13   #3
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Utreisen ble altså bestilt TOS-(LLA)-OUL-ARN-CPH-LHR, som tilsvarer fem land (med avreiselandet), to ganger innom Sverige og tre tidssoner. Jeg mener Berg-Hansens onlineløsning Webgate er helt glimrende der en enkelt kan søke etter reiser med flere segmenter både etter tid og pris, samt kombinere ulike klasser på samme PNR. Jeg mistenker de dog for å selge en del kombinasjoner som egentlig ikke er salgbare, så som min reise som kombinerte Arctic Airlink/Nextjet og SAS og som bare hadde 20 minutter connection i Oulu. På reiser der man forsøker å kombinere SAS og Norwegian kommer det opp varsel om dette, men altså ikke på mer kreative kombinasjoner.

Det hører med til historien at Berg-Hansen ringte like etter bestilling og gav meg tilbud om å velge en mye enklere (samt noe rimeligere) reiserute enten TOS-OSL-LHR eller TOS-ARN-LHR, men dette avslo jeg høflig. Det ble dog ikke nevnt noe om de 20 syltynne minutter på OUL.

Nærmere avreise begynte jeg å få kalde føtter med tanke på om dette ville holde, spesielt gikk det opp for meg at det er vinter, og at flyreiser kan være en risikosport den halvdelen av året det er vinter i nord. Jeg sendte en Facebook-melding til Arctic Airlink og spurte om de har interlineavtale med SK, og fikk beskjed om at det jobbes med en sånn avtale, men at det ikke er på plass enda. Sendte så en e-post til Berg-Hansen og spurte om hvem som måtte bære ansvaret hvis forbindelsen skulle ryke, og fikk da til svar at reisen var utstedt på to ulike dokumenter (2N og SK), og at den derfor ikke var å regne som gjennomgående billett. Ringte så flyplassen i Oulu for å forhøre meg om det var nødvendig å passere ny security ved transfer der. Herren jeg snakket med virket først noe usikker, før han sa at transfer ikke er spesielt vanlig i Oulu, men at det skal være mulig å bytte fly uten nytt massasjelotteri. Føttene var ikke blitt spesielt varmere, men jeg bestemte meg likevel for å gjennomføre etter planen med en holdning type "den tid, den sorg".

22. januar 2015
Tromsø (TOS) - Luleå (LLA) - Oulu (OUL)
Arctic Airlink/Nextjet 2N42 (10:15-11:35, 11:55-13:35).
Sete 9D
Economy (kun én klasse)
Belegg: 80% (TOS-LLA), 60% (LLA-OUL)

12. januar var det snorklipping for nytt forsøk på en norsk-svensk-finsk flyrute på Nordkalotten mellom Tromsø, Luleå og Oulu vv. Det er gjort ett forsøk på å drive denne ruten tidligere, men den havarerte på grunn av lav lønnsomhet. De siste årene har det blitt lagt ned et godt stykke arbeid for å få denne ruten på plass igjen, og denne gangen det lagt en mer langsiktig plan for finansiering, der blant andre de nordlige fylkeskommunene i de tre landene bidrar med rundt 75 millioner kroner over fem år. Det gikk en del spekulasjoner på om det var Widerøe som kom til å operere denne, men det endte med svenske Nextjet. Jeg er dog noe usikker på hvem som egentlig flyr. Flyet som brukes er malt i polske SkyTaxi sitt livery, noe som tilfeldigvis samsvarer noenlunde greit med Arctic Airlinks gule design. Muligens har Nextjet nettopp overtatt dette flyet, men jeg mistenker at SkyTaxi opererer på vegne av Nextjet på vegne av Arctic Airlink.

Jeg hadde i grunnen planlagt å sjekke inn bagasje, men hadde gått bort fra dette etter beskjeden om manglende interlineavtale 2N-SK. Ringte for sikkerhets skyld til Aviator, som handler Arctic Airlink/Nextjet på TOS, kvelden før for å forhøre meg. Agenten jeg snakket med lo og mente det var et godt spørsmål. Han tvilte på å få tak i Arctic Airlink/Nextjet kveldstid, og oppfordret til tidlig oppmøte dagen etter.

Jeg pakket derfor som om jeg kun skulle ha med håndbagasje, og fulgte oppfordringen om tidlig oppmøte. Aviators agent klukket og fastslo at vi hadde valgt den desidert lengste reiseruten til London. Nåvel, sender en takk til ham for en god utfordring til neste gang. Uansett, printeren spyttet ut fire boardingkort til hver samt to bagasjetagger gjeldende helt fram til London (Reisefølget hadde kun håndbagasje). Agenten ble noe usikker siden han ikke hadde vært borti to tagger før, men jeg beordret ham til å sette på begge to (been there, done that). I all lykkerus over å få gjennomgående innsjekk, mot alle tidligere beskjeder, glemte jeg å be om pri-tag. Det kunne likevel være det samme. Ikke sikkert jeg ville fått det siden første segment ikke kvalifiserte til det, og heller ikke sikkert at Aviator har sånne.

En kjapp tur innom tax-free, men "Nordlysbaren" som er opprettet på den kombinerte innenlands/utenlandsterminalen (alt etter behov), var stengt. Kort ventetid, dog, siden flyet kom tidlig inn til TOS. SAAB 340'en som benyttes på denne ruten har 33 seter og er som regel rask å snu. Så også i dag, så vi kom oss av gårde noen minutter før rutetid.


Arctic Airlink/Nextjets SAAB SF340A ved ombordstigning TOS.

Disse maskinene har tre seter i bredden, ett på venstre side og to på høyre side av midtgangen, og er nummerert 1A-D-F osv. Fant oss en toseter et stykke bak i kabinen. Knekkebrød har tidligere vært brukt som et begrep om setekomfort på dette forumet, disse setene vil jeg beskrive som trebenk. Overraskende godt belegg denne dagen, og en kjapp telling viste at 26 av 33 seter var fylt.


Akseptabel benplass.

Ble ønsket velkommen ombord på engelsk av en ung kvinnelig CC, og tidenes raskeste sikkerhetsdemonstrasjon ble gjennomført. Flight deck kunne informere om forventet flytid til Luleå på 1 time og 10 minutter. I lufta få minutter etter, og det merkes godt at dette er propellfly. Vil si at Widerøes Dash 8-100 blir slått langt ned i støvlene når det kommer til høy decibel.


Noe moden innredning.

Serveringen kom raskt i gang og på nettsidene sine reklamerer Arctic Airlink med at det alltid er servering ombord og at det vil være forfriskninger og smørbrød for salg. Her var derimot ikke mye smørbrød å oppdrive, og valget sto mellom kaffe, appelsinjuice og vann. Valgte en kopp kaffe, men fikk en halv en som ble skjenket fra en kanne med termometer som viste 45 grader. Et rimelig pålitelig termometer vil jeg si, for kaffen var "pesslunka". I tillegg ble det servert en sjokoladebit som var innpakket i plast. Min spratt på gulvet da pakningen skulle åpnes, så den ble dessverre kassert.


Dagens servering. Legg merke til SkyTaxis logo på sikkerhetskortet.


Nok en kilde til forvirring - Lufthansas logo på serveringstralla

Etter dette ingen servering og en nokså begivenhetsløs flytur før landing på Luleå Kallax rundt 20 minutter før rutetid. 7 PAX forlot oss her og ingen påstigende (kanskje naturlig siden det er ca. tre timer kjøretid mellom Luleå og Oulu - det er akkurat på grensen til at bruk av fly kan forsvares på Nordkalotten). Det tok likevel rundt 20 minutter før vi var på vingene igjen, og turen videre til Oulu gikk unna på i underkant av 25 minutter. Ingen servering her. Landet godt før rutetid på OUL, og alle bekymringer med tanke på videre connection kunne kanselleres.


Østersjøen består av brakkvann, og minst salt er den lengst nord i den Botniska viken. Det gir seg utslag i islegging.


Flott fasade på Oulu/Uleåborg Airport. Her var det -19 grader, og det er til og med for kaldt for oss med TOS-base.
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2015, 23:05   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Snasent!
Meget underholdende og informativt
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2015, 16:01   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Takk for velskrevet og morsom rapport så langt!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2015, 20:55   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default

Dette kan man med trygghet kalle en flynerdreiserute. God tur videre fra Finland (selv om dere sikert er hjemme i Tromsø alt).
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2015, 23:37   #7
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
SAS Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Etter litt nærmere undersøkelser har jeg fått bekreftet mine mistanker om at det er polske Skytaxi som flyr wetlease for Nextjet TOS-LLA-OUL, og at dette vil vare inntil Nextjet får kapasitet til å fly ruten selv. Maskinen som benyttes er SP-MRC. Det finnes ingen informasjon om dette verken i bookingdialogen eller på Arctic Airlinks nettsider.

På raden foran oss satt for øvrig en av de svenske forkjemperne for ruten. Ettersom det var åpenbart at vi skilte oss ut i passasjermassen (først og fremst alder og statsborgerskap – inntrykket på denne flighten var at det stort sett var eldre finske menn og noen svensker om bord), henvendte han seg til oss og lurte på i hvilket ærend vi brukte ruten. Jeg gratulerte med oppstarten av ruten og sa som sant var at vi var på vei til London og at vi selvsagt ville støtte opp om en ny direkterute fra TOS. Responsen var ikke til å ta feil av. Han ristet på hodet og mente åpenbart at dette var noe spesielt. Jeg parerte med å spørre om grunnen til hans reise var å sikre gode passasjertall. Han tok åpenbart ikke spøken og svarte alvorlig at han hadde vært på et møte i Tromsø.

I Oulu viste gradestokken -19, og det er aldri hyggelig for oss med TOS-base, som kan skilte med en kulderekord på -18,4 grader (1966). Det ble derfor en rask spasertur fra flyet og inn i terminalbygget. Ingen skilt eller informasjon om transfer, og vi ble ledet rett til bagasjeutlevering og Tulli. Heldigvis fant vi en av lufthavnens ansatte som javisst kunne bekrefte at vi var expected, og som gav oss gatenummer til neste fly og veibeskrivelse. Dette var en hyggelig overraskelse! Som forventet var det ingen andre med videre connection fra vårt fly.

OUL er Finlands nest største flyplass og baserer seg stort sett på innenrikstrafikk til Helsinki, med Finnair/Flybe Nordic og Norwegian som opererende selskaper. I tillegg er det altså Arctic Airlink (5 ukentlige), SAS til Stockholm (6 ukentlige) og et begrenset utvalg charter. Trafikktallene er omtrent på høyde med KRS og AES. Terminalen er moderne (ferdigstilt 2011), har flott utsikt over flyoppstillingsområdet og har fire airbridges. Dog ingen lounge her.


Moderne terminalbygg i OUL med kombinert kafé, pub, kiosk, tax-free og apotek. Internasjonale og innenriksfly benytter samme område i terminalen.


Siden layover ble lengre enn først fryktet, ble det tid til å innta et "flatbrød med rein" til frokost. Til flyplasspris, så klart.

Ca. 15 minutter før avgang ble det annonsert boarding til neste flight.

22. januar 2015
Oulu (OUL) - Stockholm, Arlanda (ARN)
SAS/Braathens Regional SK4203 (13:55-14:25)
SAAB 2000, SE-LOM
Sete 2D, SAS Plus
Belegg: 25% i Plus og 21% i Go

Boarding via airbridge, ned en trapp og ut på tarmac. Ingen prioritert boarding her, og det skulle vise seg å ikke være nødvendig da det kun var 12 passasjerer ombord på denne flighten. Denne ruten opereres av Braathens Regional (tidligere Goldenair) med en 50-seters SAAB 2000.


Braathens Regionals helt hvite SAAB 2000 foran. Bak FlyBe Nordic/Finnair Embraer 190 som kom inn fra HEL.

Boarding completed ikke lenge etterpå, men papirarbeidet tok sin tid. Med åpen dør tok det ikke lang tid før vi begynte å hakke tenner. "Og dette skal liksom være First Class", kom det tørt fra Reisefølget. Også denne maskinen har tre seter i bredden, med ett på venstre side og to på høyre side av midtgangen. Flyet byr på svært behagelige seter, mulig de beste jeg har vært borti av flyseter av den vertikale typen.


Gode seter, men dessverre ikke så mange som ble benyttet.


Ypperlig benplass.

Endelig kunne døren lukkes og den unge CC ønsket velkommen til SAS i samarbeid med Braathens Regional, leste så opp sikkerhetsinformasjonen før utstyret ble demonstrert. Flight Deck informerte om forventet flytid på 1 time og 20 minutter. Rask oppstart, kort taxing og svært liten mengde rullebane ble benyttet før vi var i lufta.


Avgang OUL.

Servering kom raskt i gang og her er det Nordenkonseptet som gjelder. Jeg priset meg lykkelig over at det ble tid til en matbit på OUL og valgte en chips fra tralla. Registrerte også klokken var passert 14 lokal (finsk) tid, og innvilget meg derfor dagens første øl. CC serverte med et smil og minnet på at det bare var å bruke ringeknappen dersom det var ønske om noe mer. Jeg tok det som en oppfordring og fikk påfyll på ølla omtrent midtveis. CC oppholdt seg for øvrig i bakre galley under det meste av flyvningen.


Servering på OUL-ARN.

Selv om interiøret ikke ser spesielt tidsriktig ut, mener jeg dette er en svært behagelig flymaskin. I tillegg til de gode setene og mulighet for garantert ledig "midtsete", opplever jeg maskinen som stille til propell å være, mulig et hakk bedre enn Dash 8-Q400. Dette er tredje gang jeg flyr SAAB 2000, de to øvrige var med Swedline Express (konkurs i 2006) HMV-ARN vv. for mange år siden.

Ellers lite å berette om fra denne flyvningen, og vi landet i snøvær på Arlanda ca. 10 minutter før rute. Der ble det fjernparkering og busstur til F-området i Terminal 5.

Last edited by Lumpen; 02-02-2015 at 23:50.
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2015, 00:03   #8
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Fin rapport sålangt med mange fine bilder, gleder meg till fortsettelsen.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2015, 23:28   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Kjær på! Ser frem til fortsettelsen. Liker og måten du skriver på. Gjør det til en kjekk og fornøyelig lesning!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2015, 00:48   #10
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
SAS Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Takk for positive kommentarer så langt!

55 minutter layover på Arlanda gav indikasjon for en visitt i SAS Business Lounge. Rimelig fullt, men fant plass i en noe malplassert sittegruppe midt i kalaset. Matutvalget var heller skralt, så det ble nok en runde med potetgull. I tillegg ble det påfyll av øl, og tilbudet besto av Pripps blå på fat, som for en nordlendings gane stiller i samme kategori som Ringnes. Men væske må en jo ha, og med glassene i miniatyr/melkeglasstørrelse som SAS bruker i loungene sine ble det å balansere tre glass og en chips-skål over parketten.

22. januar 2015
Stockholm, Arlanda (ARN) - København, Kastrup (CPH)
SAS SK1407 (15:10-16:20)
Airbus 320-200, reg. ukjent
Sete 4F, SAS Plus
Belegg: 65% i Plus og 80% i Go

Vi utnyttet tiden maksimalt, og forlot ikke loungen før det ble varslet "utgång stänger" på skjermen over oss. Har derfor ingen informasjon om evt. prioritert boarding. Kort vei til gate 5A og som noen av de siste ombord plukket vi med oss et headsetcover med innhold fra seterekken ved gaten samt et kredittkort på gulvet under BP-reader som ble overlevert gate manager. Begge objekter fant tilbake til sine eiere før avgang.

"Behagelig" full maskin, hvilket vil si ledige midtseter i Plus (vi hadde valgt 4D og F) samtidig som det forhåpentligvis var nok belegg til å generere overskudd. For øvrig 9 rader i Plus og noe bedre belegg i Go etter hva jeg kunne spotte.


Behagelig belegg ombord - sikrer god komfort og forhåpentligvis overskudd

Denne flighten opereres fra Danmark, selv om de fleste i crewet snakket svensk (skånsk). Jeg liker godt disse Airbus-maskinene, men jeg tar forbehold om at dette i stor grad er fordi de er en etterlengtet variasjon til de amerikanske smågrisene på norsk innenriks. Riktignok seter av knekkebrødtypen, men det overleves på en kort rutinetur i hovedstadstriangelet.


Benplass godkjent.

På grunn av snøværet ble det de-icing og på Arlanda utføres dette ved gate. Ble på grunn av dette rundt kvarteret sene ut.

Airborne kom servering raskt i gang. Carlsbergen var en selvfølgelighet, men for variasjonens skyld valgte jeg sjokolade fra Lindt som føde. Grei nok, men jeg mener å ha fått en bedre utgave på tidligere flyvninger.


Enkel og forutsigbar servering.

Ingen tilbud om påfyll, men det var det heller ikke behov for på denne korte turen til Kastrup. Startet etter hvert innflyvning og fikk landing fra sør.

Parkerte på B-piren noen få minutter etter rutetid, og det ble en tur gjennom tax-free for å konstatere at vi var for sent ute til å få med oss denne julens utgave av Tuborg Julebryg, før vi fortsatte til loungen. Rimelig fullt også her, men vi fant oss gode plasser med strømtilgang og andre luksusgoder.

Nok en gang et skralt mattilbud, som stort sett besto av rugbrød og enkelt pålegg/salat. I tillegg en uidentifiserbar suppe som også ble valgt bort. Innså raskt at det måtte bli nye øvinger på balansekunsten, og på CPH er det heldigvis Carlsberg en må balansere. Med et par timer til rådighet settes imidlertid denne kunsten på prøve. Nåvel, business class problem.


Tynt matutvalg i SAS Business Lounge på CPH. Det som fristet var stort sett potetgull og Carlsberg.

Også her ble tiden utnyttet godt, og da "Go to gate" plutselig ble til "Boarding" og gate var D103, fikk vi fart på føttene. Heldigvis ingen kø i passkontroll og med kappgang til utgangen rakk vi akkurat å bli med på oppstarten av ombordstigningen fra venteområdet. Ingen prioritert ombordstigning her, men mulig det var det i selve gaten, uten at det nødvendigvis ville hatt noen betydning. I venteområdet blandes massene, men ombordstigning gikk gemyttelig for seg og jeg opplever som regel langt færre høye albuer på Kastrup enn på Gardermoen.

22. januar 2015
København, Kastrup (CPH) - London, Heathrow (LHR)
SAS SK1507 (18:25-19:30)
Airbus 321-200, reg. ukjent
Sete 2F, SAS Plus
Belegg: 40% i Plus og 60% i Go

11 rader Plus og alle hadde en treseter for seg selv. Unntatt meg og Reisefølget som altså delte en. I tillegg var det flere ledige rader lengst bak i Plus-kabinen. Noe bedre belegg i Go, men neppe nok til å generere pluss for Bolaget.


Glissent oppmøte på en tidlig torsdag kveld.


Helt OK seter i denne Airbus 321 og bestått også på benplassen.

Avgang på rutetid og kort vei å taxe til aktuell rullebane. På denne flighten er det Europa-konseptet som gjelder og etter kl. 16 bys det på et kaldt måltid (evening meal) for passasjer i Plus. Siste skikkelige måltid var i Finland, og etter flere timer med kun potetgull og sjokolade på menyen begynte sulten å gnage. Jeg var derfor svært spent på hvilket lekkert måltid SAS ville diske opp med på denne knappe to timer flyturen til London.

Av alle tenkelige utfall var det laks jeg hadde minst lyst på, og med min flaks var det selvsagt nettopp det som ble servert. Den kom i en eske merket med "smoked salmon". Har ikke særlig tiltro til denne røkingen, og laksen kom i form av en mousse. Til min store overraskelse var derimot måltidet svært smakfullt og godt komponert. Til forrett var det en kantarellsalat og laksen fikk følge av en god potetsalat samt et varmt rundstykke. Til dessert var det en form for aprikoskake som stod til godkjent den også.


Kveldens "evening meal" overgikk forventningene!

Sammen med måltidet ble det også servert drikke, og her gikk jeg for musserende vin og gin & tonic. Reisefølget valgte sammen vin i følge av en rom & cola. Alt servert etter boken i Orrefors-glass.


Kjekt med ledig midtsete og eget drikkebord.

Jeg er ingen storspiser, men etter lang dag med 4 flighter og med stort sett øl, sjokolade og potetgull på menyen var ikke magen helt tilfredsstilt etter måltidet. Benyttet derfor ringeknappen og spurte om det var mulig å få en pizza i tillegg. Dette var ikke noe problem, og jeg fikk beskjed om at denne ville komme om kort tid. Det varte og rakk, uten at noe pizza dukket opp, så etter rundt 15 minutter ble ringeknappen prøvd på nytt. Da kom endelig min etterlengtede efterret. Dessverre må dette sies å være det minst smakfulle jeg noensinne har fått servert ombord i et fly. Og det inkluderer kjipe måltider på charterflyvninger på midten av 90-tallet. Det de kaller pizza besto av brød, tomatsaus og ost, og ingenting annet. Og der de to sistnevnte ingrediensene var i betydelig mindretall, kanskje på størrelse med partiet SV - altså utrydningstruet - hvis en skal bruke norsk politikk som målestokk. Det hele ble svært tørt og lite smakløst, og det meste gikk i retur. Det er sjelden jeg som forbruker klager, men hadde jeg betalt penger for dette, ville jeg nok funnet tid til å sende et velformulert brev i etterkant av reisen.


Reisens nedtur - pizza uten alt. Heldigvis berget av gin & tonic.

Hyggelig og opplagt crew på denne flighten som fant tid til å spørre om det skulle være noe mer, men både jeg og Reisefølget var forsynt, og jeg valgte heller å ta en tur på toalettet. Mulig dette er en avsporing, men grunnen til at jeg tar med akkurat dette, er at toalettet bød på gode fasiliteter med god plass og ikke minst to vinduer. Hadde det vært dagslys kunne man gjort sitt fornødne med eksepsjonelt god utsikt og svært begrenset innsyn.

Startet kort tid etter en lang innflyvning til Heathrow, men selv etter noen strafferunder landet vi ca. 10 minutter før rute og kunne parkere på den gaten som antakeligvis ligger nærmest passkontrollen. Vil anslå gangtid fra fly til kontroll å være knappe minuttet. Raskt gjennom selvbetjeningsløsningen, og det ble derfor litt ventetid på bagasjen i den nye Terminal 2. Selvsagt dukket det ikke opp noen bag, og etter at massene hadde forduftet og "last bag on belt" dukket opp på skjermen var det bare å legge turen innom Global Baggage Solutions og opprette PIR-rapport. "You've had a long journey, gentlemen" sa representanten i skranken. Vi kunne ikke annet enn å bekrefte akkurat det før vi satte kursen mot tuben og City of London.
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2015, 17:58   #11
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Ser frem til å lese mer. Takker så langt
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2015, 01:19   #12
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
BA Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Beklager langsom publisering!

Den første natten i London ble tilbragt på easyHotel Old St/Barbican. Det ble først og fremst valgt på grunn av bra beliggenhet i forhold til vår kontakt i London, men også på grunn av pris der de er så godt som uslåelige. Bestilte rimeligste rom til £39, som er et rom uten vindu. Fikk akkurat det vi betalte for. To senger og et svært kompakt bad der en omtrent må stå/sitte på toalettet når en dusjer. Blir nok uansett siste gang det velges en løsning uten vindu, da temperaturen må ha holdt over 30° C natten gjennom, og vi følte oss som inntørkede rosiner morgenen etter. I tillegg hadde rommet et irriterende grønt nattlys som ikke lot seg slukke.


Svært enkelt.

De to påfølgende nettene ble tilbragt på Hilton Hotel Islington, og her var søvnkvaliteten av en helt annen verden. Dette er ett av Hiltons 4-stjernershotell i London, og hotellet har ingen luksuriøse fasiliteter, men service og romstandard gjør dette til et svært godt alternativ. Selv om det er sentralt og nært Kings Kross, er det dog litt upraktisk med Angel på Northern Line som nærmeste tube station. Det medførte at Uber ble benyttet en del som transportmiddel, hvilket for øvrig fungerer utmerket, spesielt utenom peak hours. Da er det tett i trafikken og de har en tendens til å øke prisene. Dessverre ingen bilder fra dette hotellet.

Så var det klart for denne reisens lille krumspring. Jeg har lenge hatt et ønske om å fly Boeing 777. Siden det passer dårlig å foreta interkontinentale reiser for tiden, fant jeg en ypperlig mulighet i at Garuda Indonesia har trafikkrettigheter på ruten AMS-LGW i forlengelse fra CGK. Som tilslutningsflight valgte jeg BA (CityFlyer) fra LCY, og fikk med det krysset av nytt selskap og ny flyplass i "to-fly-before-you-die-listen".

Hverken Reisefølget eller kontakten vår i LON var interessert i delta på denne reisen LCY-LGW, så den ble utført som et soloprosjekt. Atkomsten til LCY fra Angel er rimelig enkel med tre tube-stopp til Bank og bytte til Docklands Light Railway (DLR), som er et førerløst og helautomatisk togsystem.


Reisen med DLR fra Bank til London City Airport tar 21 minutter.

24. januar 2015
London City Airport (LCY) - Amsterdam, Schiphol (AMS)
BA CityFlyer BA8497 (08:00-10:00)
Embraer 170, reg. ukjent
Sete 16A, Economy
Belegg: 50% i Business og 70% i Economy

Det er svært rause check-in-tider på LCY, 20 minutter med innsjekket bagasje og 15 minutter uten. Ankom rundt 25 minutter før avgang, forsøkte meg på automaten, men fikk beskjed om å kontakte skranken for å få boardingkort. Ingen kø, og etter noen sekunder hadde jeg det i hånda.


London City Airport er en liten flyplass, så ingen problemer å orientere seg her.

Gikk deretter strake veien gjennom køfri security og et godt stykke til gate hvor boarding var i gang. Ikke mange minuttene etter ble boarding annonsert som completed, og våre to mannlige CC kunne ta fatt på sikkerhetsdemonstrasjonen. Flight deck kunne melde om fint vær underveis og flytid på ca. 45 minutter. I overkant av halvfullt fly, og fikk en toseter for meg selv.


Benplass OK.


Det er 76 seter ombord på versjonen av Embraer 170 som BA CityFlyer benytter.

Rask oppstart og kort vei til rullebanen der vi ble stående og vente en stund på innkommende fly.


En annen av BA CityFlyers Embraer-maskiner for landing.


Take-off mot vest og utsikt over City.

Kort tid etter var servering i gang og BA byr på frokost selv på en såpass kort flyvning. Vet ikke hvordan ståa var i business, men i economy ble det servert en kald frokost bestående av croissant, ost, skinke, egg og marmelade og appelsinjuice, samt at jeg valgte kaffe til. Maten var helt OK på smak og kvalitet, dessverre var det bare én croissant mens det var pålegg til tre.


Pent presentert plastfrokost med mer enn nok pålegg.

Etter en rask dupp over kanalen parkerte vi på D28 rundt et kvarter før rutetid. Det gav meg en time og 40 minutter transfertid. Neste avgang var satt opp fra gate G3, hvilket innebar en god trimøkt på formiddagen. Fulgte skilter mot transfer, og kom til slutt til Garuda Indonesias transferdesk, bemannet av Swissport. Damen (dragen?) i skranken lurte på hvorfor jeg ikke hadde anskaffet boardingkort ved innsjekk, og sa da som sant var at jeg hadde connecting flight. Hun spurte så hvor jeg kom fra og hvilken carrier, og da jeg svarte London City med BA, fikk jeg sukk og øyerulling tilbake. Fikk uansett boardingkort og ble ønsket god tur tilbake.
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2015, 01:24   #13
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
SkyTeam Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

24. januar 2015
Amsterdam, Schiphol (AMS) - London, Gatwick (LGW)
Garuda Indonesia GA88 (11:25-11:45)
Boeing 777-300ER, PK-GIF
Sete 22K, Economy
Belegg: ?% i First, 20% i Business og 30% i Economy

På Schiphol er etter det jeg har forstått Scengen og Non-Schengen blandet, og jeg måtte ikke gjennom passkontroll (utover legitimering ved gate) på min reise Non-Schengen - Non-Schengen.


I påvente av at det bygges sentral security på AMS, skjer dette ved gate, og her benyttes kroppsscannere.


Dagens maskin, PK-GIF, ble levert i mai 2014.

Denne maskinen har et opphold på AMS i to timer før den fortsetter til LGW. Et rimelig langt teknisk stopp, og jeg tenker det må være litt kjedelig for de som reiser hele veien CGK-LGW. En god del påstigende passasjerer her, og ut i fra det jeg kunne telle ombord var det få passasjerer i transit. Da får jeg ta et forbehold om at flyet tømmes og at også transit-pax må gjøre ny boarding.

Priority boarding ble håndhevd strengt, selv om det var svært få som var kvalifisert/benyttet seg av den. Deretter var det boarding etter seterad. Uansett glissent ombord i dag, så det gikk rimelig raskt.

Garuda Indonesia kjører 3+3+3 i bredden i Economy. Jeg hadde ved internettinnsjekk valgt sete 22K som er et vindussete i den fremste Economyseksjonen med kun 3,5 rader. Denne lille seksjonen oppleves intim og stille, og vil nok klart være å foretrekke på lengre flyvninger. Det hjalp nok også godt på med lavt belegg og at jeg fikk en treseter for meg selv. Relativt gode seter og hvert sete er utstyrt med en pute og hodetelefoner med to plugger (som jeg for øvrig overhodet ikke fikk til å passe på hodet).


Kun tre og en halv rad i den fremste Economyseksjonen.


Akseptabel benplass til en kort tur, men hadde nok blitt mer problematisk på lange flyvninger. Jeg opplevde at fotstøtten bare gjorde det trangere.

På denne flighten kan en få business til rundt 1500 NOK pr. vei. Dette er en grei pris for å fly "skikkelig" business intra-Europa. Jeg kan dog ikke uttale meg om evt. valuta for pengene i form av servering, utover at jeg registrerte at biz-pax fikk tilbud om pre-departure drink.


Innsyn til business-seksjonen. Kort tid etter take-off ble imidlertid de tykke gardinene dratt for. Slik var det også etter landing - helt til alt av First- og biz-pax hadde forlatt flyet.


IFE-systemet hadde godt utvalg av filmer, TV-kanaler, musikk og annen underholdning, samt det sedvanlige kartet. Jeg opplevde dog at det hadde treg respons og at det tok tid å bla i menyene.


Rimelig heftige hårfønere på 777. Her før avgang AMS.

Ganske langt å taxe på AMS, og også noe kø vi vi tok av. Da vi først kom til vår startposisjon bidro lav startvekt til at det ikke tok lang tid før vi tok av.

Servering kom raskt i gang, og i Economy ble det servert en varm wrap med tomat, rødløk og oliven samt en varm sjokoladekake til dessert. Begge deler var overraskende smakfulle, og en skal ikke undervurdere hvor mye det gjør seg at det som serveres er varmt! Til drikke var det ingen spørsmål, her ble utdelt kun vann.


Dagens servering før


og etter åpning. Den varme wrapen var overraskende god på smak, og ikke så fullproppet av oliven som først fryktet.

Garuda Indonesia var et hyggelig innslag i en reisehverdag som stort sett ellers er preget av europeiske smågriser. Smilene satt løst hos crewet den tiden de var å se, og etter sikkerhetsdemonstrasjonen (på skjerm) kom crewet rundt i kabinen og bukket på indonesisk vis.

Lang innflyvning til Gatwick, men landet rundt 10 minutter før rutetid, og parkerte på Terminal North. Der var det kort kø i passkontrollen og jeg tok den to minutter lange togreisen til Terminal South.


Førerløst tog også mellom terminalene på LGW. Avgang hvert femte minutt og turen tar rundt to minutter.

Spaserte så den korte turen til Hilton (overnattet her i 2012 og var ikke imponert), hvor bilutleiefirmaet Easirent har kontorer i underetasjen. Fikk utlevert en relativt ny Volvo XC60 og satte kursen mot sentrale London. For en uten lokalkjennskap og med medbragt GPS med utdaterte kart og så-som-så trafikkinformasjon, ble det en langtekkelig affære på drøye en og en halv time fra Gatwick til Regent's Park, hvor Reisefølget og vår lokale kontakt ble plukket opp. Deretter videre til parkeringshuset under Hilton Hotel Islington hvor bilen skulle få hvile til ekskursjon dagen etter.

Siste del av TR publiseres forhåpentligvis ganske snart - takk for tålmodigheten og for at dere følger!
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2015, 21:22   #14
kjeng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hamar
Posts: 123
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Venter spent på resten!
__________________
kjeng is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2015, 20:12   #15
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

+1 .....................
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2015, 23:09   #16
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
Norwegian Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Hyggelig at dere "maser" etter mer! Her kommer altså siste del av denne TripReporten.

Etter at folk og bil hadde fått hvilt på Hilton var det klart for ekskursjon. Turen gikk fra London via Oxford, Stonehenge og Bath til Cardiff, Wales. Stonehenge besøkte jeg sist i 2011. Da var det parkering i noe som lignet en gjørmemyr, tett inntil attraksjonen. Nå er det anlagt større parkering et stykke bortenfor attraksjonen, og det benyttes "sightseeing-tog" for å frakte publikum videre. Det gjør at en ikke kommer like nært attraksjonen som tidligere, uten å betale for det. En har likevel ganske god utsikt over steinene fra veien som går forbi, og betaler en de £13.90 inngangen koster, kommer en jo heller ikke nærmere enn ytterste sirkel.

Bath var i all hovedsak preget av sterk trafikk, og i tillegg til skumringens og mørkets ankomst, var det ikke så mye vi fikk sett her. Kursen ble derfor satt mot motorveien og direkte til Wales. Cardiff er en representabel by, men det faktum at det var en rolig søndag kveld satte nok sitt preg på vårt inntrykk. Natten ble tilbragt på Premier Inn Cardiff City Centre. Har gjestet Premier Inn ved to tidligere anledninger (London County Hall og Gatwick North Terminal) og har alltid fått god valuta for pengene. Hotellene i kjeden er ganske like og forutsigbare, og byr på rene rom og gode senger. Denne gangen betalte vi £29 for tre personer, og det må sies å være svært god deal midt i Cardiff sentrum.

Dagen etter ble kursen satt direkte mot Gatwick. Leverte bilen der den ble hentet og spaserte den korte turen til terminalen. Som tidligere nevnt, ble Norwegian valgt først og fremst på grunn av direkterute Gatwick-Tromsø. Denne ruten ble gjenåpnet i april 2012 etter å ha vært stengt siden mars 2011. Begrunnelsen den gang var at det ikke var liv laga, men at de i 2012 ville gi ruten en ny sjanse. I november i fjor kom dog beskjeden om at ruten kuttes i sommerhalvåret, fra og med april og frem til november. Ruta flys nå mandager og fredager. Dessverre er rutetidene lagt opp sånn at man ankommer LGW først kl. 23:50 lokal tid dersom en benytter den fra Tromsø, og det mener jeg er i seneste laget. LGW-TOS er imidlertid rutetidene mye bedre, og hvis en tenker seg utsjekk fra hotell i sentrale London kl. 12, er det god tid til å forflytte seg til Gatwick og eventuelt tilbringe noen timer i en lounge.

Dette valgte vi selvsagt å gjøre, og på Terminal South, som er den DY bruker, er det to kjøpelounger å velge mellom. Den ene er No.1 Lounge (£25.00 med Premium security access), som er kjent for full barservering og complimentary varme småretter (dog begrenset til én pr. person). Den andre, Aspire Lounge (£18.99), er mer kjent for sitt rolige miljø, og i frykt for en overfylt No.1 Lounge, valgte vi Aspire. Matutvalget var ikke noe å hoppe i høyet for, og besto stort sett av kjeks, potetchips og annen snacks (SK style). Av drikke var det fire sorter øl og et ganske standard utvalg av børst. Vi traff derimot godt på at det ville være lite folk her, og angret derfor ikke på valget.


En nær folketom Aspire Lounge med utsikt over forsyningsavdelingen.


Utvalg av snacks og børst.


Min favorittavdeling. Her representert med Carlsberg, Chang, Guinness og London Pride.


Grei utsikt over rullebanen. Her representert ved Gatwicks største (U2) og tredje største (DY) flyselskaper i passasjervolum.

Norwegian åpnet base på LGW i 2013, og de fleste ruter til/fra Gatwick opereres fra denne basen (også TOS-ruta). DY har med tiden har blitt en betydelig aktør på LGW, og lå i 2014 kun bak Easyjet og BA i passasjervolum. De flyr i dag til rundt 40 destinasjoner herfra, og starter i april opp ny rute til MCO.

26. januar 2015
London, Gatwick (LGW) - Tromsø, Langnes (TOS)
Norwegian DY2470 (16:20-20:50)
Boeing 737-800, reg. ukjent
Sete 5B, Economy
Belegg: 95%

Da jeg fløy denne ruta TOS-LGW sommeren 2013, var det stort sett briter om bord. Allerede ved gate kunne en se at så ikke kom til å være tilfelle denne gangen. Våre medPAX hadde på norsk manér stilt seg opp i kø lenge før boarding, hvilket tyder på overrepresentasjon av Isødere på langweekend.

Godt belegg (litt for godt i forhold til mine komfortpreferanser), og det var bare noen få midtseter ledig. Hadde i utgangspunktet bestilt setene 5A og C, men en spanjol med flyskrekk i midtsetet bidro til at medlidenheten min gjorde en gjesteopptreden. Tapte samtidig midtsetekampen mot Reisefølget, og havnet følgelig i 5B. Typisk norsk opptreden også om bord i flyet, med masser av nordmenn i midtgangen, overfylte bagasjehyller og påfølgende propp. Tipper det er en egen prosedyre for maskiner som skal til Norge, og at boarding starter litt tidligere, for avreise var på rutetid. Ca. 3 timer og 15 minutter flytid denne mandagen.

Servering kom tidlig i gang, men den tok sin tid og derfor var det fint å sitte i fremre del av kabinen. Rev ut en øl (Stella Artois). Senere kom de med tax-freetralla før det stort sett handlet om rubbish resten av turen. Hyggelig britisk crew på denne turen, men ingen begivenhetsrik flight. Landet på TOS kvarteret før rutetid, noe som sikkert er greit siden det kan være problematisk å få nordlysturistene ombord på retur: Nordlysturistene vil ikke forlate Tromsø. Dessverre ingen bilder fra denne flyvningen da øl i store nok doser kan en del uheldige bivirkninger, deriblant nedsatt konsentrasjonsevne mv.

En kort oppsummering av denne utflukten:
- Arctic Airlink er et friskt innslag på TOS. Denne må nok prøves på nytt når Nextjet selv får kapasitet til å overta operasjonen. Det var nylig en nyhetssak om at belegget på denne har vært på 20% siden oppstarten, men at det er som forventet: Åtte av ti seter står tomme. Troms fylke, Norrbotten län og Oulu bidrar med til sammen rundt 75 MNOK, så det burde holde for noen års drift.

- SAS leverer jevnt. Selv om enkelte ting, som servering, kan være rene bingoen, er Plus-produktet relativt forutsigbart. Som Eco+-kabin mener jeg produktet er svært konkurransedyktig, spesielt på pris. Men du verden som jeg savner gode, gamle business på intra-Europa... For øvrig gav turen OUL-ARN-CPH-LHR 750+750+1500=3000 EB-poeng i henhold til ny opptjeningstabell.

- BA var et nytt bekjentskap for meg, og et hyggelig et sådan. Jeg skulle gjerne benyttet BA oftere hadde det ikke vært for at de ikke lengre har interlineavtale med SK. Spesielt prisene i biz tenderer til å være konkurransedyktige innad i Europa.

- Garuda Indonesias 777-300 var også et hyggelig innslag for en frequent-smågris-flyer. Hvis GA skal benyttes igjen, kort eller langt, blir det nok i biz.

- Jeg er ingen blodfan av Norwegian, men de leverte varene, og det til en hyggelig penge. Et helt kurant alternativ til strafferunden på OSL.

Dette ble nok siste krumspring over OUL på en stund da SK legger ned ruten OUL-ARN i slutten av februar: SAS lukker endnu en rute til Finland. Heldigvis finnes det fortsatt muligheter over LLA *gni seg i hendene*.

Takk for din tålmodighet og for at du har fulgt rapporten. Takk også for positive tilbakemeldinger som gir inspirasjon til ny rapport ved neste hyss!
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 11:07   #17
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Flott rapport med eksotiske krumspring i det nære utland.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 14:16   #18
faarstei
Freguent Flyer
 
faarstei's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: Stjørdal / Værnes airport
Posts: 52
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Flott rapport! Veldig engasjerende, og den vekker reiselysten!
__________________
Fly Forsiktig :-)
----------------------
EBG
faarstei is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 15:31   #19
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Takker!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2015, 20:03   #20
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Takk for en flott rapport!
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Excess baggage hos SAS intra-Europa JoeW Reiseforum 2 25-04-2012 18:17
BA starter LCY-AGP og LCY-FAO Twin Otter Flyforum 4 07-12-2010 22:03
SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig PP Flyforum 70 25-07-2010 20:42
Singapores intra-asiatiske 777 200 SudCaravelle Reiseforum 9 08-07-2010 18:57
Atlantic Airways for SAS på CPH-LCY CK Flyforum 7 21-10-2007 13:17


All times are GMT +2. The time now is 12:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.