Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2010, 22:20   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
KLM Bergen - AMS - Moskva med KLM

BERGEN - AMSTERDAM

Dag og dato Mandag 5. juli 2010
Flight KL 1184
Flyselskap KLM
Ordinær rute 06:35 – 08:15
Fly PH-BTF, Boeing 737 406, bygget 1994
Sete 20B



Da jeg prøvde å bestille taxi litt over halv fem, fikk jeg den oppsiktsvekkende beskjeden fra sentralen til Bergen Taxi at de ikke hadde nok biler ute til å kunne ta bestillinger. De bad meg ringe konkurrenten Norges Taxi, men etter å ha hørt på pausemusikken deres i fem minutter gav jeg opp dem. Vurderte å kjøre og sette bilen på langtidsparkeringen, noe som ville ha kostet rundt 600 kroner, men det ble Flybussen isteden. I juni la de om ruten og kjører nå Fjøsangerveien og Sjølinjen fra sentrum til Lagunen og ikke over Fantoft og Nesttun. Et bussstopp ligger 100 meter fra huset mitt, og en buss skulle etter ruten passere der klokken 05:00. Bussen kom og gikk i rute, og etterpå lurte jeg på hvorfor jeg ikke bare hadde valgt den i utgangspunktet. Taxiene er jo ikke til å stole på.

På Flesland var det ikke særlig lange køer hverken i innsjekk eller i sikkerhetskontrollen, og fra jeg gikk på bussen på Fjøsanger til jeg fysisk stod på ”utland” hadde det gått 45 minutter. Det var tid for litt frokost i kafeteriaen, og det var såpass med folk der at det nesten var vanskelig å finne sitteplass.

Ombordstigningen fra gate 23A startet litt over klokken seks. Den gikk litt i rykk og napp, men snart satt jeg i sete 20B. Reisefølge hadde 20A. Vi kunne se rett bort på Air Baltics YL-BDB, en Boeing 757, som tok om bord reisende til Riga. For en reise mellom Bergen og Moskva er Air Baltic et alternativ, men jeg fordrar ikke hjemmesidene deres; i utgangspunktet er selve reisen nesten gratis, men så detter det inn alle tenkelige og utenkelig gebyrer, og så er det slett ikke så billig likevel.

Det var push back 06:32 og take off ikke lenge etter. Vi forlot et forblåst og dels regntungt Bergen. Serveringen nådde oss litt over 07:00. Det var et dobbelt rundstykke med edamerost og en rosinbolle med litt blåbærsyltetøy, begge velsmakende. Etterpå var det påfyll med kaffe.

Flyet lot til å være helt fullt, også på biz. Siden det var ferie, var det mange barn ombord, men de forholds seg jevnt over i ro, skjønt det var tydelig å se at noen av dem ble rastløse mot slutten av reisen.

Innflyvningen startet kvart på åtte, og kapteinen sa at vi skulle lande 08:05, og det gjorde vi. I Amsterdam var det lettskyet og 18 varmegrader. Vi la til på pir D klokken 08:10.


AMSTERDAM – MOSKVA SVO

Dag og dato Mandag 5. juli 2010
Flight KL 903
Flyselskap KLM
Ordinær rute 09:55 – 15:10 (13:10 CET)
Fly PH-BXO, Boeing 737 9K2, bygget 2001
Sete 18B


Vi var ankommet på D-piren og skulle reise derfra, gate D55, og i min optimisme trodde jeg at det neste bare var å gå rett rundt ett eller annet hjørne, men etter alle transferene på AMS burde jeg jo egentlig vite bedre. Det ble en lang vandring som inkluderte en passkontroll, men der var det til alt hell ingen kø.

Gate D55 er en av disse som har en lokal sikkerhetskontroll. Da vi kom var den ennå ikke åpen, og vaktpersonalet stod og kikket på oss reisende. Plutselig kom kontrollør ut og gikk bort til en av de ventende. Det var en yngre kvinne som så temmelig forgråten ut. Han stilte henne en del åpenbart vennlige spørsmål, var tydelig fornøyd med det han fikk til svar og forlot henne.

Ellers ble det mye venting her ved D55, først på at sikkerhetskontrollen skulle åpne, og etter den at flyet skulle komme til gate (det kom fra Barcelona), så på at de skulle kontrollere billettene og endelig på å få komme ombord i flyet. Klokken 09:50 kunne jeg endelig dumpe ned i sete 18B, et kvarter senere var det push back. Og sannelig skulle de ikke også ha oss helt bort på Polderbaan slik at det ikke var take off før 10:25.

Dette var første gang jeg benyttet KLM på reiser mellom Norge og Russland. De var ikke de billigste for de reisedatoene jeg hadde valgt, men hadde forholdsvis kort transfertid i AMS og tidlig ankomst til Moskva. Slike kvaliteter kan på sett og vis også måles i penger.

Straks vi var oppe i luften spredde det seg en forbausende vellukt av varm mat i kabinen, og jeg ble veldig optimistisk med tanke på den forestående serveringen. Men duften og maten var nok ikke for oss proletariatet på tredje klasse. Vi fikk slengt i oss et dobbelt rundstykke med skinke og en ditto rosinbolle med ost samt en enhet drikke. Det var ikke noe å si på bakverket – det var saftig og godt. En stund senere kom de rundt igjen. Da fikk vi en svær sandkake og ytterligere drikke. Men så var serveringen slutt.

Dette var første gang jeg reiste med en 737 900, men siden jeg satt nokså midt i flyet var det ikke store forskjellen fra de øvrige 737 til KLM. Flyet virket å være ganske fullt, og det var ganske mange tyske og nederlandske reisende i mitt nærmiljø.

Jeg så kabinpersonalet begynte å dele ut formularene til immigrasjonskortet foran i kabinen, men så sluttet de brått med det og begynte med andre ting isteden. Jeg og flere andre spurte etter ett, og fikk til svar at de ikke hadde flere igjen, men at slike også var å få på flyplassen i Moskva. Det var dårlig, for disse små papirlappene er noe tidkrevende å fylle ut, og slikt arbeid gjøres best på flyet.

Resten av reisen var ganske begivenhetsløs. Vi landet på SVO i rute og kom raskt til gate. Så var det å gå bort noen korridorer og ned trappen. Der kom nedturen, for køene til passkontrollen strakk seg helt bort til trappen, og immigrasjonskort var heller ikke å finne. En kontordør stod åpen borte i enden av lokalet og på spørsmål etter slik kort var det først et surt svar om at det skulle de se om de hadde, og ingenting skjedde. Men da det plutselig stod en 20-30 reisende utenfor kontordøren og maste om det samme, kom kortene raskt for en dag, og så var det å fylle ut mens man stod i kø, i et for øvrig ulidelig varmt lokale med mange dunster og lukter.

Vel gjennom nåløyet var det å finne kofferten og så ta peiling på flytoget, Aeroekspress, som bruker 35 minutter inn til Belorusskaja-stasjonen. Det er avganger på minuttall 00 og 30. Enkeltbillett koster 300 rubler (ca 60 kroner). Togsettene er romslige og komfortable med air condition. På Belorusskaja-stasjonen er det overgang til metro for de som skal videre, og som takler metroen. Den er litt krevende hvis man drar på litt bagasje og ikke leser kyrilliske bokstaver.

Vi skulle være noen dager i Moskva og hadde bestilt rom på det enorme hotellkomplekset Izmailovo som ble bygget til OL i Moskva i 1980. For 700 kroner natten hadde vi et helt greit dobbeltrom med trådløst Internett og en formidabel frokostservering. For den som tar metroen dit er det viktig å gå av på stasjonen Partizanskaja og ikke på Izmailovo, sistnevnte er nemlig den store parken og ikke hotellkomplekset.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 23:13   #2
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Finfin rapport!

SVO er bare å unngå pga passkontrollen alene (man er ekstra uheldig hvis man ikke er russisk borgere, men for oss det neppe bedre). Var det den nye terminal D eller den gamle SVO2 som nå heter SVO F? (I utgangspunktet høres det ut som SVO 2, men jeg skulle forvente at KL skulle inn i den nye terminalen sammen med SU og resten av Skyteam?).

Og hav gjelder Izmajlovo - det er jo litt bedre enn det var, før het dagens Partizanskaja nemlig Izmajlovsky Park!
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 23:22   #3
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Flott rapport dette
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 23:31   #4
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Takk for flott rapport DCHalvorsen Må si at jeg liker din detaljerte stil !
Som Bergenser synes jeg det er ekstra kjekt å se rapporter med utgangspunkt fra Flesland. Får vi rapport fra returen også ?
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 14:22   #5
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,170
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
SVO er bare å unngå pga passkontrollen alene (man er ekstra uheldig hvis man ikke er russisk borgere, men for oss det neppe bedre).
Skriver under på dette, og vil i samme slengen anbefale DME istedetfor. Mye triveligere og lettere ankomst og avreise. Reiste dit med Air Berlin, men så også Lufhansa-fly der.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 14:45   #6
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Takk for fin og detaljert rapport! Normalt ville jeg savnet bilder, men det gjorde jeg ikke nå fordi du skriver så godt og beskrivende.

Enig med deg i det du skriver om airBaltic. Dessuten virket ikke RIX som noen hyggelig transferflyplass heller (trangt og varmt og få sitteplasser), så jeg ville også ha styrt unna flybytte der.
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 16:08   #7
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!!

Vi ankom termial F (som den nå heter) i Moskva SVO. Skriver så smått på omtalen av returreisen, og der vil jeg komme nærmere inn på forholdene på SVO.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 23:17   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Bergen - AMS - Moskva med KLM

Takk for en flott rapport - og bilder er slett ikke nødvendig i DCHalvorsens rapporter. Du skriver som vanlig meget flytende og godt. Stå på!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hverdagsreise München-AMS-Bergen med KLM DCHalvorsen TripReports 7 24-10-2015 18:42
KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS?) Trdfly Småprat 20 08-06-2013 02:59
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM grove TripReports 3 06-09-2011 10:51
KLM med retur til AMS på AMS-BGO ruten LN-AFG Flyforum 0 01-12-2008 21:02
Bergen - Seattle - Bergen med KLM/NWA del 1 og 2 LN-AFG TripReports 11 28-11-2007 06:36


All times are GMT +2. The time now is 06:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.