Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2014, 03:22   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Bookingbrølere

Hola!

Jeg har iløpet av noen korte måneder greid å gå på to skikkelige bookingsmeller.
Regner med jeg ikke er helt allene i så måte og starter denne tråden til skrekk, advarsel og underholdning.

1.
Søkte på belavia.by etter flight søndag 13.april fra Stockholm til Minsk med retur den 16..
Perfekt treff. Avreise midt på dagen ut og ditto hjem. Billigste billett ble kjøpt.

Fasit: Belavia flyr ikke fra Stockholm til Minsk på søndager. Alternativ flight ble presentert, men uten noen advarsel om at reisen var en dag tidligere.Vi hoppet på¨og fikk lørdag. Tapet er svelget og vii tar Hviterussland senere. Våren feires i Helsinki.

Lesson learned: Sjekk og dobbeltsjekk. Mange ruter er ikke daglige.

2.
Booket i halvfylla på restaurant en tur Osl - Nce 19. Mai med retur 29. til 1700,- med AF/KLM.

Fasit: Retur: NCE-ORY-CDG-OSL.
Gud hjelpe meg...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 22-03-2014 at 04:20.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 15:21   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Bookingbrølere

Du er aldri alene!

Jeg sjekker som regel alltid nøye at alt er i orden før jeg trykker bestill, men en gang var det en viktig detalj som glapp. Vi planla en helgetur til FCO i fjor, og lekte litt med lavpriskalenderen til Kayak hvor vi etter hvert ble enige om ei helg i februar som passet og hadde rimelige billetter (Kayak har et veldig fint verktøy for å finne helger med billige billetter). Bestilte denne, men da jeg sjekket bekreftelsen neste dag oppdaget jeg at billettene var for samme helg i mars Enden på visa ble at vi dro på helgetur i mars istedenfor. Ulempen var mest for min egen del da det ble helga før årets hovedtur med 3 uker i Asia. De som lurte på hvilke planer jeg hadde for den helga hevet øyenbrynene noe. Litt heftig med to ferieturer med knappe 5 dagers mellomrom hvis man ikke heter Robert
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 15:48   #3
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Bookingbrølere

Skulle på konsert i London for noen år tilbake. Booking av både fly og hotell gikk forøvrig greit, verre var det med konserten som viste seg å være i London, Ontario
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 15:52   #4
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Bookingbrølere

Har (bank i bordet) ikke gjort værre brølere enn umenneskelig tidlig avgangstid, samt 7 timers transfertid på TRD en gang.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 15:54   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Bookingbrølere

Var på Samoa og skulle til Amerikansk Samoa for en natt.
Bestilte hotell og fly hver for seg men til tross for at det bare er 30 minutter flytid så er tidsforskjellen 23 timer.
Så flyet gikk dagen etter jeg hadde bestilt hotell. Heldigvis ble brøleren oppdaget og jeg droppet utflukten

Tabbe 2 kom forrige måned på Fillipinene. Ble anbefalt Brumini resort på øya Cebu.
Bestilte via Agoda og prestrerte da å bestille Brumini resort på naboøya Bohol.
Heldgvis var det ikke første gangen det skjedde og de 2 resortene fikk ordnet opp seg imellom. Måtte bare betale ett mellomlegg
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 22-03-2014 at 16:23.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 16:14   #6
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Bookingbrølere

Jeg er alltid nervøs for å gjøre slike brølere, men har hittil bare bommet på et hotellrom. Hadde bestilt i Amsterdam sentrum for noen år siden. Da jeg kom fram til hotellet fant de ikke reservasjonen min og det viste seg at jeg hadde bestilt og betalt for en dato nøyaktig en måned tidligere. Heldigvis hadde de en suite som den hyggelige resepsjonisten tilbød meg for en god pris, ellers hadde det blitt vanskelig å finne noe ledig i sentrum på det tidspunktet. En god lærepenge til en ikke altfor høy kostnad.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 16:24   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Bookingbrølere

Da jeg booket tur til Esbjerg:

Skulle på en konsert, som alene var en unnskyldning til å dra et sted jeg aldri ville dratt ellers. Booket fly til Køben, en natt i hver by, og tog mellom Køben og Esbjerg. Så ble konserten avlyst.

Blemma? Jeg hadde booket ikke-fleksibelt - rett og slett ved en feiltagelse - på hotellet i Esbjerg, og da "måtte jeg" dra dit. Hadde jeg kunne kansellert det, kunne jeg i det minste blitt i København, eller gjort noe annet.

Esbjerg in the rain, never again...


Også var det da jeg spontanbooket helgetur til London. Skulle være der lørdag-søndag, og valgte på ren refleks de to dagene lengst til høyre i BA sin bookingkalender, og booket. Så fant jeg ut at BA sin kalender begynte på søndag. Heldigvis har BA 24 timers åpent kjøp, sånn som SAS.

Last edited by Martin; 15-11-2014 at 00:43.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 16:33   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Bookingbrølere

Hehe. Bare venter på Reidar. Han har vel ikke vært i Kiev ennå???

"Bank i bordet, ja". Det gikk bra - men fatter ikke og begriper ikke hvorfor jeg la opp til to timers transfer på BBK mellom to forskjellige billetter med Air Asia fra Phuket og så videre til Yangon. Det ble en liten forsinkelse og jeg rakk meget hesblesende å få ut bagasjen og ny innsjekk med få minutters margin.

Last edited by AirbusTrond; 22-03-2014 at 16:36.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 17:19   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Bookingbrølere

Joda, jeg kan ikke noe om foppball, booket lang tid i forveien til Kiev.

Da jeg skulle bestille hotell var det kun ledig i 9 mannsrom til skyhøy pris... Var noe som het EM i foppball. Avbestilte, men fikk mye taxes fra LH
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 17:40   #10
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: Bookingbrølere

Jeg har heldigvis unngått de store dyre bookingtabbene. Har et par ganger tabbet meg ut hos NSB. Før var det slik at hvis en f. eks gikk på nsb.no klokken 16.00 for å booken en togavgang, så kom kun turene etter klokken 16.00 på den dagen en søkte på, samt turene på morningen for neste dag. Der har jeg iallefall to ganger klart å bestille på morgenavgangen som da var dagen etter den dagen jeg skulle reise. Har heldigvis oppdaget det før avreise og en telefon til NSB har ordnet det. Nå har NSB heldigvis endret på sidene, så hvis en skal bestille en reise på en bestemt dag så kommer avgangene opp fra morningen av og utover, uansett hva klokken er på døgnet.

Kan jo supplere med en liten greie til. For mange år siden reiste jeg til Dublin på ferie. Ung som en var den gangen tenkte jeg at overnatting fikser vi ved ankomst Dublin. Det fungerte overalt ellers. Det var en liten ting jeg hadde glemt, og det var at Michel Jackson hadde konsert i Dublin den dagen og neste dag og det var selvsagt ikke en eneste seng å oppdrive. Løsningen ble å dra videre til Limerick og være der noen dager, og så dro jeg tilbake til Dublin når Michel Jackson hysteriet hadde lagt seg.

Last edited by SK384; 22-03-2014 at 17:44.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 18:08   #11
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Bookingbrølere

Har bommet på en jobbreise en gang, og stod på gardermoen og skulle sjekke inn retur til Trondheim og fikk bare opp feilmeldinger. En rask titt på bestillingen oppklarte saken, jeg hadde booket retur en uke for sent. Typisk nok var dette et av få tilfeller hvor jeg ikke hadde fleksibel retur på jobbreisen, siden opplegget jeg var på hadde et sluttidspunkt som var spikret, og således var det ingen vits i å kaste bort penger på fleks tenkte jeg...

Ordnet seg greit nok siden vi har TPC avtale, og en rask telefon til Berg-Hansen for å forklare at jeg ville ha billett på flyet som gikk om 40minutter fra OSL, og så sa det pling på telefonene og jeg hadde nytt referansenummer, og kunne sjekke inn og sette meg langt frem i maskinen.

Kostet meg ikke så mye siden jeg fikk refundert avgifter på billigbilletten (og de utgjorde en stor del), mendet ble en del spydige kommentarer fra de jeg reiste sammen med...
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 20:47   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Bookingbrølere

Har gått på en brøler en gang ved å bestille retur en dag feil, men jeg fikk refundert alt sammen heldigvis da jeg oppdaget dette raskt og tok affære med det samme jeg oppdaget brøleren.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2014, 21:31   #13
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Bookingbrølere

Jeg har en ganske fersk en som jeg HELDIGVIS oppdaget for et par timer siden....
I all hu og hast med de gi-bort-billettene til SAS i dag, har jeg måtte bestille 5 ulike turer. Alle er i ca samme tidsrom, men med litt ulike reisepartnere.

Når jeg endelig fikk ordnet litt i hvem som kunne og ikke så tenkte jeg at jeg kan jo ta san fransisco 31. mars - 7. april, før jeg drar til Tokyo 8. april.
(Det skal sies at jeg allerede da hadde en annen bestilling til San F inne med ankomst 0830 på osl)

Når jeg kom meg hjem og fikk roet meg litt, så begynte jeg å kikke på de ulike bestillingene.
Viser seg at flyet fra san F ankommer oslo 1540. Flyet til Tokyo går 1340 samme dag.............
Hadde bare ikke de teite reglene sagt at om man ikke benytter utreise så kan man heller ikke benytte retur så kunne jeg hoppet av i CPH på vei hjem 8. april, og gått på flyet til Tokyo derifra med GOD margin!

Så nå må det prioriteres destinasjon.
Sitter på 2 ulike til San F, 1 til Tokyo og 1 til Chicago. hehe
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 14:06   #14
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Bookingbrølere

Skulle søke esta i natt og googlet Esta og første treffet jeg fikk var: https://www.esta-america.org/

Siden så offisiell ut og siden jeg nattlig ikke tenker på hva ting koster så knastet jeg inn kredittkortnummer på ett beløp på 79$.
Idag er man litt mere edru og siden man ikke har fått svar enda så da sjekket jeg litt mere, og fant ut at den som ER den offisielle bare tar 14$.
Sendte da en mail til den jeg booket på og sa jeg syntes dette var en drøy pris, og fikk heldigvis svar 10 minutter senere at de kansellerte søknaden og sendte pengene i retur.
Søkte så på den offiselle og fikk svar 5 sekunder senere at ESTA var godkjent
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 23-03-2014 at 14:10.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 15:50   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Bookingbrølere

Bortsett fra de åpenbare med å 'misse fly man kan rutetiden på i hodet fordi ruteprogrammet ble endret i natt', er vel den verste en airTran-booking for noen år siden. Flyene sto sortert litt hulter til bulter og jeg klarte å bestille PM istedet for AM. Det oppdaget jeg ikke før jeg sto på flyplassen med guttungen. Heldigvis så jeg så himmelfallen ut at de trodde på meg, og fikk meg med en som gikk til 'riktig' tid - og det med et smil. airTran har alltid vært mine venner siden det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 21:23   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Bookingbrølere

Kongetråd. Vel... Har selvfølgelig hatt et par klassiske tilfeller der telefonen ringer og vekker meg om morgenen. Telefonen er fra kollega som står i gaten og lurer på hvor jeg er. Det er "gate closing". Jeg er B-menneske!

Ellers har man booket litt kleint også. Stort sett i tilfeller der jeg har prøvd å slå systemet.

1) En SAS streik i CPH var varslet. Jeg kastet meg rundt og kansellerte SAS billetten min og booket DY før det ble fullt. Var hjertens fornøyd over at jeg var så rask og fikk den billig. Selv om det var streik.
Prisen var neppe tilfeldig, for når jeg stod og skulle sjekke inn i CPH viste det seg at jeg hadde bestilt på feil måned. Det ble en natt i Køben og en grisedyr flight hjem morgenen etter.
2) Nylig skulle jeg også forsøke å slå systemet ved uvær i Tokyo. Ringte BA midt på natta og fikk booket om til et fly fra Haneda. The rest is history, og veldokumentert på et forum nær deg.

Dette er vel de to værste, men små tabber står vel egentlig i kø hos meg ettersom jeg er nokså impulsiv.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 21:26   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Bookingbrølere

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
...jeg klarte å bestille PM istedet for AM.
Jeg skulle booke LAX-PDX med VX, og kunne ikke skjønne hvorfor de to direkteflightene gikk nesten samtidig. Jeg booket uansett via SFO siden 7AM (og forøvrig 7PM også) ikke passet meg tidsmessig (og fordi direkteflighter er kjedelig ).
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 22:03   #18
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Bookingbrølere

Helgetur billing til TXL men retur en måned senere. Riktig dato og ukedag, men feil måned. Dyr retur for å komme hjem.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 22:58   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Bookingbrølere

Quote:
Originally Posted by SAS_flyer View Post
Helgetur billing til TXL men retur en måned senere. Riktig dato og ukedag, men feil måned. Dyr retur for å komme hjem.
Det er min eneste store bommert, retur onsdag morgen som viste seg å være en måned frem i tiden. Det problematiske her var at det var onsdag morgen etter avsluttningen av Mardi Gras i New Orleans kvelden før. La oss si det det med god margin er den dagen i året flest skal reise fra New Orleans.

Må innrømme at jeg ikke husker akkurat hvilke triks jeg brukte, men gikk over i et annet modus og fikk løst problemet uten økonomisk ruin. Kom meg hjem den dagen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2014, 20:27   #20
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Re: Bookingbrølere

Hmm, trodde at jeg hadde bestilt HAU-OSL med SK I fjor høst ifm. MegaDo. Satt på jobb ettermiddagen før og stusset litt på avgangstiden som var satt opp for denne flighten, dobbelsjekket med Avinor's side om de muligens hadde endret avgangstiden; nope, det hadde de ikke. Mao. så hadde jeg blingset og bestilt feil vei -> OSL-HAU.

SK hadde selvsagt ikke noe annet ledig som passet, så da ble DY redningen, men måtte dra grytidlig om morgenen istedet for en behagelig ettermiddagsavgang samt mistet en halv arbeidsdag. Ja og litt flaut å ringe sjefen kvelden før og forklare at pga. en liten tabbe så kunne jeg ikke komme på jobb I morgen tidlig allikevel (hun forstod I uthangspunktet intet av hele MegaDo opplegget ).

Men det gikk jo greit da.

Det er den ene tabben jeg kan huske å ha gjort.
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.