Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2013, 14:29   #1
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80

Tirsdag 22 okt var det tid for min del å si hade til en av SAS sine jeg vil nesten si merkevarer når det gjelder fly. Hvem tenker ikke på en MD-80 eller DC-9 når de hører det flyselskapsnavnet. Jeg fant ut at denne dagen var perfekt, jeg hadde fri fra jobb , samt at samme flyet skulle gå Stavanger-Stockholm via Køben. Så da var det bare å hive seg på.

Tirsdagen var det tidlig opp, kona spurte om jeg kunne kjøre henne på jobb og i ørska så sa jeg ja til dette i etterkant viste det seg at dette var en bedre ide en jeg trodde der og da. Da min fru var levert på arbeidstedet satte jeg bare kursen rett for OSL, og via innsjekkingen endret flyet mitt til Stavanger som gikk en time oprinlig plan. Da fant jeg ut at noen Europark buss kusker er noe rare folk. Denne fyren kjørte heller tom buss en å ta med en OSL ansatt som hadde satt bilen på sin vanlige parkeringsplass i stedet for Europark.. Greit han hadde retten på sin side, men når jeg har spurt om å få sitte på bort til terminalen har dette aldri vært noe problem og jeg har altid blitt ønsket velkommen om bord.. ikke denne gangen.. Fyren kjefta meg opp, smalt igjen døra og dro avgåre.. Jaja. da var det bare å ta beina fatt..

Jeg hadde ikke annet en min trofaste ryggsekk så ingen bagasjeinnlevering var nødvendig , innsjekken var gjort via Android'en og jeg tusla igjennom sikkerhetskontroll (som ikke pep) og til Gate22 der første fly sto å venta.

OSL-SVG
LN-RRE, Boeing 737-85P(WL) - cn 35706 / ln 2586
Sete 11ABC,
Setetype: Gamle,
Kyttnevetest: overhodet ikke bestått.
Belegg , ca 60%
Flytid: ca 45 minutter


Flyet ble tilsutt ca 20 minutter forsinket pga crew, disse kom etter hvert løpende og da ble det fart på sakene. Det virket som kapteinen vile ta igjen tid for dette gikk unna. Det føltes ut som flyet ble dytta med Ferrari, jeg "hørte" kapteinen bannet forde flyet brukte så lang tid på å starte opp, taxet i ekspressfart og nærmest brakesladdet rundt svingene bort til 01L/A3 og spratt til himmels som en engel med hjemlengsel. Jeg hadde på GoProen på en del av denne turen , men skydekket var på 400 ft på Gardermoen, jeg så ikke blå himmel på turen i det heletatt. Jeg kan poste film fra innflyving og landing om dette er intresant.

Vel framme i Stavanger som viste seg fra sin våte side var det egentlig ikke så mye å finne på. Jeg hadde to og en halv time til neste fly så jeg så en Peppes og tenkte at ett pizzastykke nå hadde vært godt. Bra jeg slapp hele pizzaen.. ett stykke er mer en nok for meg. Som en sidenote her kan jeg nevne at serveringen om bord i flyene er overhodet ikke noe for en som er slankeoperert, dette fikk jeg erfare senere på turen. Nuvel Pizzaen smakte.. vel egentlig ikke noe ,men regnet den som frokost og kalte det bra.. De neste par timene satt jeg å så på livet, Galaxy pad'en og lufta før jeg tuslet bort til utenlandsdelen igjennom taxfree (uten å kjøpe noe) og satte meg å venta ved gate til flyet dukket opp.

LN-RMM (Blenda Viking) var overhodet ikke det reneste flyet jeg har sett ,men fly kunne ho.

SVG-CPH

McDonnell Douglas MD-82 - cn 53005 / ln 1855 LN-RMM "Blenda Viking"
Sete 26 DEF
Sete: "Tradisjonelle"
Knytnevetest: haha, ja den var jammen god
Flytid 1:10
Belegg: en 25-30 stk + crew

Kapteinen ønsket alle velkommen om bord via høytalerne og fortalte at dette var hans aller siste flytur etter 28 år i selskapet. Turen var nærmest en "relgiøs" opplevelse for stemningen i flyet av høytidelig, kan ikke forklare det på annen måte. Vi kom uansett velberget til København og resten av dette legget lar jeg egentlig denne filmen beskrive:

GoPro'en ble satt på vindusruta med velsignelse fra purser så det var bare å filme ivei

http://www.youtube.com/watch?v=0N00I9sAUaA


Det ble ikke lange stoppet på Kastrup, ca en time før det bar videre til Stockholm. Flyet var on-time og dette var hva jeg vil beskrive som en businessflight. Den var full av forretnignsfolk. Belegget var på ca 80% så jeg var glad jeg hadde booket fastplass. Det var ikke praktisk mulig å sette opp GoPro'en her, jeg hadde sete 26A, men med en person ved siden av meg valgte jeg å droppe det. Jeg hadde fått ganske ok film av turen til CPH så jeg lot det bli med det. Ble sittende å prate med en veldig hyggelig svensk kar opp til Stockholm, det var også en stund siden jeg hadde spist sist så dette begynte jeg å kjenne på kroppen. Men hva de serverte om bord var ikke mye å skryte av. Jeg spurte om de hadde en sandwitch eller noe i den retning ,men det hadde de ikke flere igjen av så jeg fikk klare meg uten.

Landingen på Arlanda var intresant.. flyet var en 6-7 meter over bakken da den fikk ett lite løft, så ett kraftig dropp og KABLAM i bakken.. Dæven tenkte jeg.. vel bra understellet tåler en støyt.. Så var min siste tur i MD-80 over, var nå litt vemodig ,men alikevel sånn er livet.

Det var ett veldig kort stopp på Arlanda også, bare 45 minutter til Oslo flyet gikk og boardingen var ikke veldig langt unna å starte da jeg kom fram. Jeg rakk såvitt en tur på toaletten ,før jeg møtte en tidligere kolega og få minutter senere var boarding i gang.

Jeg fikk ikke med meg regnummeret på flyet da det var stappmørkt ute. Det var en 737-800 med de nye setene , men den hadde ikke winglets. Belegget var ca 80% her også, stortsett slitene forretnignsfolk så det ble hørt snorking i kabinen.
Jeg begynte å bli litt desperat på noe spisbart da det nå var bortpå 6 timer siden jeg var på Sola. Normalt må jeg spise hver 3 time, helst oftere.. og her fikk jeg nå en smell.. etter denne oprasjonen blir jeg "syk" om det går for lang tid mellom måltidene og når de heller ikke her hadde noe veldig å by på annet en muffins , som for meg er som døden å regne begynte jeg virkelig å slite. Med hodepine og uvellhet landet vi på 19R på OSL, det ble en kort taxetur inn til den aller ytterste gaten der WF pleier å stå. Men heldigvis ble vi henta med buss og kjørt inn til treminalen. Litt inn-ut-fram-ned-og-tilbake pga ombygningene også var det igjennom toll og ut å finne bilen, denne gangen var det ikke noe problem å bli med til P6 heldigvis

Det var en lang ,men intresant dag. Litt vemodig og en del lærdommer gjort. Blant annet.. det å ta med seg matpakke når en skal ut å fly :P
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 00:29   #2
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,062
Default Re: OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80

Flott rapport. MD80 vil bli dypt savnet!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 21:28   #3
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80

Takk for kommentaren

ja jeg kommer å savne MD-80. så lenge en ikke sitter rett vedsiden av motoren er det ett av de absolutt mest komfertable flyene jeg vet.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason

Last edited by TigerBlack; 28-10-2013 at 21:32.
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 02:13   #4
MileHigh91
Newcomer
 
MileHigh91's Avatar
 
Join Date: Jul 2013
Posts: 2
Default Re: OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80

Flott rapport
MileHigh91 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2013, 18:32   #5
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80

Takker

jeg må si at jeg var veldig fornøgd med goprovideoen. Lite hakk i den gleden er at den ble stående å vibrere mot ruta og jeg kunne kanskje ha satt den så den så litt mer nedover, men man lærer så lenge man har lever. Har ikke hatt gopro mer en halvannen måned.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA LN-MOW Flyforum 417 27-05-2023 20:59
Ut på tur med 717 fra OSL til ARN EspenRR Bilder & foto 8 02-10-2013 22:48
SAS øker på OSL-CPH/ARN Someone Flyforum 0 29-08-2013 14:17
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 23:42
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 15:18


All times are GMT +2. The time now is 15:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.