Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 26-09-2022, 03:35   #1
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Retro Trip Rapport med MD-11, SF-340 og SAS Piloter i streik….

….flashback til 90 tallet, en loerdag morgen litt oest for Portland OR vaakner en billett trykker som etter planen skal stille paa jobb paa SAS Hotell Skandinavia 06:00 Mandag morgen - what can possible go wrong !

Lite visste denne billett trykkeren at 5-6 aar senere skulle nettopp Portland, Troutdale og The Edgefield (fattighuset) bli en sentral del av Life 2.0 - sannsynlig spiste vi middag utendoers sammen med min kommende svigerfamilie fredag kveld. Men dette skal dreie seg om fly, piloter i streik og hvordan man kommer seg hjem(tm). Steve Jobs, som faktisk tok sin utdannelse ogsaa i Portland, hadde paa denne tiden ikke helt kommet opp med iPhone, saa jeg var i grunn lite informert om utfordringene med aa komme seg fra Portland til Oslo med et knippe ID Billetter, et smil og gaa paa humoer.

Foerste delen var i grunn helt grei PDX-ORD med United 757-200, fikk vindus sete i den lille kabinen UA hadde i en periode bak First Class - en god varm omelett ble servert paa vei til Chicago, life so far was good….ta en strekning av gangen

Jeg var klar over at SAS Pilotene var i streik, saa ved ankomst ORD var min Plan A - American Flight 80 til Stockholm - fra Stockholm kunne jeg jo enten leie en bil eller ta toget til Oslo. Etter 10+ aar paa Fornebu hadde jeg utviklet en sans jeg egentlig vil kalle Martinsen (les Fornebu leeks), en blanding av respekt for de bvak skranken, hoefflighet, blaae oeyne (stor suksess med denne delen i Italia - men det er for en annen gang (Med Swissair fra JFK via ZRH til Milano Linate med noen kulturelle opplevelser).

Som vanlig paa 90 tallet (Oekonomene (Someone med flere) driftet ennaa rundt med sine Lemmus Toeffe Cross trehjuls sykler og ingen hadde hoert om BOB !) var det en meget god 757 opplevelse fra PDX til ORD.

Vel fremme paa O’Hare hentet jeg kofferten, og tuslet over til American, fikk sjekket inn (teoretisk) til Stockholm og etter en kaffe fant jeg gaten hvor en AA 767 skulle til Stockholm, svaert hyggelige AA staff dog var de ikke optimistiske om muligheten for Standby til Arlanda. De visste vel hva de snakket om og en 767 takset ut uten en billetttrykker fra Norge.

Men en av dem foreslo AA til Manchester (I’m going t work that flight !) saa jeg tuslet over til Manchester Gaten hvor en MD-11 (sort of the Lion King) stod parkert. Bedre lykke denne gangen, fikk midtgangs sete ganske langt bak paa Economy - jeg var paa vei hjem til jobb(tm). Rett foer doerene ble lukket kom den ene av AA Staff ombord og fant meg (Martinsen effekten) - I forgot that we upgraded you to Business, please find your Seat in Business after Pushback !

Dette var mens AA hadde saueskinn seter og rimelig daarlig Headphones, men vinen og maten (og Champagnen var perfekt (who needs MBA’s ??)

Etter nok en hyggelig tur landet man i Manchester en tidlig soendag morgen, husker at jeg maatte bytte terminal, men fant kofferten og terminalen hvor en teoretisk burde komme seg i retning av Norge.

SAS var jo i streik og som ID passasjer med hoey Martinsen effekt holdt jeg vekk fra SAS skranken - BA derimot (som Swissair) var alltid utrolig hjelpsomme og etter aa ha studert avgangs tavlen (90 tallets Web Browser m/Google) hadde jeg noen tanker om hva som kunne loeses med billett bunken jeg hadde igjen (hadde brukt PDX-ORD med UA, ORD-ARN med AA til MAN, men hadde BA ORD-LHR og LHR-OSL +++) Som sagt BA var alltid like hjelpsomme som jeg var (Mitt motto var, har dem billett ? er Oslo i billetten ? Er det noenlunde samme himmelretning i billetten som den retningen de skal reise ? Yes !, Ok !!).

Fyren hos BA hadde liten tro paa MAN-LHR-OSL (LHR-OSL is blocked by the SAS Strike) but whatabout MAN-ABZ with this Little airline ? I will endorse your ORD-LHR Ticket to them saa en liten time senere satt jeg ombord i en Saab 340 (som tydeligvis kom fra Crossair) paa vei til Aberdeen.

Aberdeen - livet var plutselig bedre, SAS Computer (Ok SAS Commuter) var ikke i streik saa SAS Skranken var rolig og behjelpelige - de tok LHR-OSL og endorserte den til Air UK (Som gikk foer SAS) og en snau time senere var jeg igjen paa vei mot Norge (SVG). I SVG fant jeg en ID-Billett Automat (jeg er litt medskyldig i utviklingen av disse) og kunne kjoepe en ID billett med BU SVG-OSl. Litt forsinket ankom jeg Oslo og senere Hauketo og var paa plass(tm) 06:00 paa Hotel Scandinavia Mandag morgen som planlagt. Piece of Cake !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort trip rapport OSL - WAW med LOT jjessen TripReports 3 02-08-2020 01:29
Retro Trip Rapport - Del 1 (av 3 ?) dc-8-63 TripReports 48 26-02-2016 14:24
KRS-OSL med SAS (første trip rapport) Robin882 TripReports 11 03-09-2010 23:11


All times are GMT +2. The time now is 00:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.