Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2017, 19:37   #341
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Ja, er det noe spesielt du lurer på? Jeg søkte i september fra ambassaden i Helsinki. Det tok omtrent to uker inkludert postgang.
Tja...

Sendte du det i vanlig postgang eller brukte du DHL eller lignende, og hvordan ble passet sendt tilbake igjen.

Er det slik at en setter penger inn på kontoen til ambassaden og sender dem "bevis" på at det er betalt.

Og er det nødvendig med med invitasjon, eller holder det å vise hotellbookingen.

Så at visumservice kunne gjøre det ved at jeg bare sendte alt til Oslo, men med en pris på over 3000kr så synes jeg det ble litt drøyt.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 20:24   #342
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Tja...

Sendte du det i vanlig postgang eller brukte du DHL eller lignende, og hvordan ble passet sendt tilbake igjen.

Er det slik at en setter penger inn på kontoen til ambassaden og sender dem "bevis" på at det er betalt.

Og er det nødvendig med med invitasjon, eller holder det å vise hotellbookingen.

Så at visumservice kunne gjøre det ved at jeg bare sendte alt til Oslo, men med en pris på over 3000kr så synes jeg det ble litt drøyt.
Jeg sendte som vanlig brevpost. Pass ble returnert som rekommandert brev.

For betaling så satte jeg inn 75 eur til kontoen deres (visumavgift+porto+et par euro for å dekke deres overføringsutgifter). Sendte screenshot av overføringskvitteringen til finland@mfa.gov.by.

Man trenger ikke invitasjon, men man må få et offisielt stemplet og signert dokument fra hotellet, det holder ikke å vise til autogenerert bookingbekreftelse. Dette gjelder kun for opphold inntil ti dager, lengre opphold krever invitasjon.

Bekreftelse fra hotellet sendes sammen med søknadsskjema, passbilde, bevis på reiseforsikring (brev fra forsikringsselskap) og pass til postadressen deres i Helsinki (eller Riga som visstnok også behandler søknader fra Norge).

Det er litt styr, men helt klart verdt det for totalt rundt 700 kroner i stedet for å betale 3000,- til Visumservice, etter min mening.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 23:15   #343
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Takk for info eql1zr

Dette bør jeg nok klare å få til.

Du har vel ikke tilfeldigvis prøvd Visa on Arrival også ?

Ser at de sier at Norske borgere kan få behandlet visumsøknaden på flyplassen og få visum med en gang slik som ILS2 gjorde i denne rapporten https://forum.flyprat.no/showthread....ighlight=minsk

Jeg blir litt i tvil om en må sende noe info på forhånd til dem da, eller bare kjøre på med dum turist taktikken. Har lest litt forskjellig angående denne måten å komme inn i landet
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 23:44   #344
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Takk for info eql1zr

Dette bør jeg nok klare å få til.

Du har vel ikke tilfeldigvis prøvd Visa on Arrival også ?

Ser at de sier at Norske borgere kan få behandlet visumsøknaden på flyplassen og få visum med en gang slik som ILS2 gjorde i denne rapporten https://forum.flyprat.no/showthread....ighlight=minsk

Jeg blir litt i tvil om en må sende noe info på forhånd til dem da, eller bare kjøre på med dum turist taktikken. Har lest litt forskjellig angående denne måten å komme inn i landet

Jeg fikk det men du må få et byrå til å sende invitiasjon til flyplassen minst en dag i forveien. De har også transport service og kan møte deg på flyplassen ved flyet og guide deg igjennom det hele. Jeg ville gjort det fremfor å søke i Helsinki.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 23:52   #345
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Jeg dro inn med tog fra Vilnius, og hadde ikke muligheten til det. Jeg hadde nok uansett vurdert å søke på forhånd for å unngå venting/komplikasjoner på flyplassen, men jeg undersøkte ikke mulighetene for VoA veldig nøye.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2017, 00:45   #346
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Fra TIMATIC/IATA sine sider:

meliiis is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 16:05   #347
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 581
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Ifølge Timatic kan man med norsk pass være i transitt i Kina opptil 24 timer, uten å ha kinesisk visum.
Er det da snakk om å være i transitt på flyplassen, man kan ikke ta inn på hotell i nærheten?
Jeg tenkte å fly VIE-PVG-NRT, hvor det er ganske lang layover i PVG.

Noen som har erfaringer?
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 09:40   #348
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by EK 007 View Post
Ifølge Timatic kan man med norsk pass være i transitt i Kina opptil 24 timer, uten å ha kinesisk visum.
Er det da snakk om å være i transitt på flyplassen, man kan ikke ta inn på hotell i nærheten?
Jeg tenkte å fly VIE-PVG-NRT, hvor det er ganske lang layover i PVG.

Noen som har erfaringer?
Dette gjelder bare airside - Norge er ikke med på den lista over de som kan forlate flyplassen i inntil 72 timer uten visum enda. Tror det er et spørsmål om tid før vi kommer med på den lista etter normaliseringen av forholdet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 16:10   #349
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

24 timer transfer er ikke bare airside. Du slipper inn og kan ta inn på hotell dersom du har fly til ett tredjeland innenfor 24 timer.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2017, 09:58   #350
GT007
Newcomer
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 49
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Den kinesiske ambassaden opplyser i dag om at de ikke lenger kan ta i mot visumsøknader hvor pass er utstedt etter 2015 som ikke inneholder visum eller stempel fra andre land. Det er nå et krav å legge ved det gamle passet i original for å kunne søke visum. Dersom ikke dette kan fremvises, må søker møte personlig på ambassaden for intervju og å avgi fingeravtrykk.
GT007 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2017, 11:40   #351
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by GT007 View Post
Den kinesiske ambassaden opplyser i dag om at de ikke lenger kan ta i mot visumsøknader hvor pass er utstedt etter 2015 som ikke inneholder visum eller stempel fra andre land. Det er nå et krav å legge ved det gamle passet i original for å kunne søke visum. Dersom ikke dette kan fremvises, må søker møte personlig på ambassaden for intervju og å avgi fingeravtrykk.
Virker som kineserne er sære igjen, før så var det Tyrkia som var et problem så ble det opphevet og erstattet med nye sære ting. Nå vet jeg ikke helt hva det nærmeste landet til Norge som ikke krever visum og som gir stempel er - men man kan kanskje i teorien be om det ved innreise Schengen? Ellers er vel Russland et godt alternativ for å omgå dette, visum der er egentlig mindre stress enn det mange tror. Kjøpe en invitasjon på nettet fylle ut et nettbasert skjema som så skrives ut også levere til ambassaden, koster 315 kroner.

Men jeg finner ingenting av dette på ambassadens nettsider da - så hva er din kilde? Når det er sagt så sier den mye rart og den har aldri vært god på å gi korrekt informasjon.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:24   #352
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Pass

Vi har gått på en blemme og bestilt tur til USA for så å oppdage at passet er utgått. Noen som har bestilt pass de siste dagene som vet hvor lang tid det tar? Før har det tatt et par dager, nå mente de at det kunne ta 14😞 Kan ikke kjøpe nødpass til USA
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:33   #353
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Pass

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Vi har gått på en blemme og bestilt tur til USA for så å oppdage at passet er utgått. Noen som har bestilt pass de siste dagene som vet hvor lang tid det tar? Før har det tatt et par dager, nå mente de at det kunne ta 14😞 Kan ikke kjøpe nødpass til USA
Forrige gang jeg fikk nytt pass tok det ca 30 timer fra jeg var på politistasjonen til jeg fikk det i posten.

Dette var i Trondheim, usikker på hvordan det er andre steder.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:39   #354
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Pass

Maks 10 virkedager, dog med et aldri så lite forbehold..

Quote:
På grunn av stor pågang ved passkontorene i sommersesongen, kan leveringstiden være lenger enn garantitiden på 10 arbeidsdager.
Men til et mer konkret eksempel, brodern fikk passet iløpet av ei uke, da han var innom og fikk ordnet seg nytt pass. Han var innom politiet mandagen i Påska og hadde det i postkassa rett over påske..

Hvor mye tid har dere å gå på?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Dette var i Trondheim, usikker på hvordan det er andre steder.
Det er vel slik at passene "trykkes" på et sentralt sted og sendes derifra nå?
Eller det har vel vært slik lenge, så jeg tror det er vanskelig å snike i den køen, men det er jo verdt forsøket og smile pent når man er hos politiet..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:47   #355
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Pass

Min mor var på politistasjonen i Arendal på onsdag for å ordne nytt pass. Der fikk hun beskjed om ca en ukes leveringstid.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:52   #356
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Pass

Hvor mye tid har dere å gå på?
Avreise 24 mai... og så må vi trekke fra 72 timer til Esta, og så har vi 17 mai... det gir 4 arbeidsdager... ser at muligheten er minimal...
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 11:53   #357
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Pass

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Forrige gang jeg fikk nytt pass tok det ca 30 timer fra jeg var på politistasjonen til jeg fikk det i posten.

Dette var i Trondheim, usikker på hvordan det er andre steder.
Ja det er slik det har vært hos oss tidligere også, men nesten lo av oss på kontoret når vi nevnte dette...
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 12:15   #358
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Pass

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Hvor mye tid har dere å gå på?
Avreise 24 mai... og så må vi trekke fra 72 timer til Esta, og så har vi 17 mai... det gir 4 arbeidsdager... ser at muligheten er minimal...
Vi har avreise 7. juni
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 12:30   #359
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Pass

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Forrige gang jeg fikk nytt pass tok det ca 30 timer fra jeg var på politistasjonen til jeg fikk det i posten.

Dette var i Trondheim, usikker på hvordan det er andre steder.
Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Vi har avreise 7. juni
Litt bedre tid da med andre ord👍😅
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2017, 13:10   #360
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Pass

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Hvor mye tid har dere å gå på?
Avreise 24 mai... og så må vi trekke fra 72 timer til Esta, og så har vi 17 mai... det gir 4 arbeidsdager... ser at muligheten er minimal...

Fredagen blir D-dag der altså..

Det er vel strengt tatt posten det henger på, om det i hele tatt skal la seg gjøre. Såfremt passet blir sendt avgårde i rimelig tid. Det er vel bare å krysse det som krysses kan.

Her har forsåvidt staten den kongelig Norske en gylden mulighet til å gjøre gode penger.

For å bruke deg Tornerose som eksempel, jeg antar at betalingsviljen er relativt god, for å kunne snike i køen.
De kunne med enkelhet ha krevd f.eks. tredobbelt gebyr, for å hjelpe folk som ikke kan klare seg med nødpass og har det travelt, men enda noen dager å gå på. Det og JetPak hadde vært en fin kombo..

Men altså, det er bare å krysse det som krysses skal, så skal jeg gå ned å sjekke passene våre nå.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 13:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.