Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2017, 13:48   #281
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Vi tog bilder på statyn när jag var i Minsk utan problem. Vi tog bilder på ett annat ställe i Minsk också där vi blev stoppade från att ta fler bilder. Ingen arresterade oss eller bad oss ta bort bilderna.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2017, 20:47   #282
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Blir bra. Ikke så dyrt til Minsk men ikke Ryanair priser. Sist betalte jeg rundt 2200 med lufthansa. Ikke så dårlig pris det Jeg måtte være 6 timer på FRA begge gangene må si jeg kunne klart meg uten det...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 14:09   #283
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Både locale nyheter (KUOW, KIRO og KING5) samt NPR og CNN blant de nasjonale nyhetene omtaler flere saker hvor Kanadierer blir nå nektet innreise til USA om de svarer ja på at de ikke liker Trump. Var først skeptisk, men nå star mange frem I interjuver. Kanada har jo ikke vært veldig farlige før, det var riktig en krig på San Juan Island (Washington State) om en gris (the Pig War) men det ble løst til nesten alles glede (unntaket var grisen, den ble spist) Stort minnesmerke star den dag I dag.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 14:17   #284
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Både locale nyheter (KUOW, KIRO og KING5) samt NPR og CNN blant de nasjonale nyhetene omtaler flere saker hvor Kanadierer blir nå nektet innreise til USA om de svarer ja på at de ikke liker Trump. Var først skeptisk, men nå star mange frem I interjuver. Kanada har jo ikke vært veldig farlige før, det var riktig en krig på San Juan Island (Washington State) om en gris (the Pig War) men det ble løst til nesten alles glede (unntaket var grisen, den ble spist) Stort minnesmerke star den dag I dag.
Spørsmålet er jo om man blir nekta innreise for dette på flyplasser og sånt. Aldri opplevd at CBP har spurt om politiske sympatier. Men for et land som tradisjonelt sett har verdsatt uenigheter og hatt det mest stabile demokratiet (USA har jo hatt sine feider med borgerkrigen selvfølgelig) siden tiden landet blitt grunnlagt synes jeg dette er alarmerende. Canadiske borgere er neppe de som utgjør en trussel mot USA heller. Det neste blir vel å spørre alle amerikanere om de liker Justin Trudeau.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 14:47   #285
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Spørsmålet er jo om man blir nekta innreise for dette på flyplasser og sånt. Aldri opplevd at CBP har spurt om politiske sympatier. Men for et land som tradisjonelt sett har verdsatt uenigheter og hatt det mest stabile demokratiet (USA har jo hatt sine feider med borgerkrigen selvfølgelig) siden tiden landet blitt grunnlagt synes jeg dette er alarmerende. Canadiske borgere er neppe de som utgjør en trussel mot USA heller. Det neste blir vel å spørre alle amerikanere om de liker Justin Trudeau.
Vi har heller aldri opplevd det tidligere og vi har reist utrolig mye inn til USA, men samtidig har min kone de siste gangene blitt avhørt om hennes oppvekst I Argentina (hun var 18 måneder gammel når hun forlot Argentina!). Inn fra Vancouver tok det over 3 timer ved Peace Arch, våre 2 hunder måtte I kennel.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 15:01   #286
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vi har heller aldri opplevd det tidligere og vi har reist utrolig mye inn til USA, men samtidig har min kone de siste gangene blitt avhørt om hennes oppvekst I Argentina (hun var 18 måneder gammel når hun forlot Argentina!). Inn fra Vancouver tok det over 3 timer ved Peace Arch, våre 2 hunder måtte I kennel.
Hva i alle dager? Kanskje bare burde avbestille USA turen min da. Jeg kan nok bli anklaget for litt av hvert med mitt reisemønster. Ja jeg reiser steder ikke alle andre drar til og ser veldig suspekt ut med helgeturer til KIna og Iran men hvis Trump nå begynner å filtrere ut turister ut i fra hvem som liker han eller ikke, så er håpet mitt om å komme inn ganske lav, selv med B1/B2 visum. Jeg er absolutt ikke glad i Trump og er skremt av at en sånn løgner kan komme inn i Det Hvite Hus. Jeg gjør kun legitime turistting i de stedene jeg drar til.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 00:23   #287
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hva i alle dager? Kanskje bare burde avbestille USA turen min da. Jeg kan nok bli anklaget for litt av hvert med mitt reisemønster. Ja jeg reiser steder ikke alle andre drar til og ser veldig suspekt ut med helgeturer til KIna og Iran men hvis Trump nå begynner å filtrere ut turister ut i fra hvem som liker han eller ikke, så er håpet mitt om å komme inn ganske lav, selv med B1/B2 visum. Jeg er absolutt ikke glad i Trump og er skremt av at en sånn løgner kan komme inn i Det Hvite Hus. Jeg gjør kun legitime turistting i de stedene jeg drar til.
Hmm are you a spy working for the Irani government?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 00:24   #288
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Hmm are you a spy working for the Irani government?
Neppe. Hehe. Ikke mye spion her i gården

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 10:05   #289
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Må bare nevne att Kiribati endelig har blitt visumfritt også for nordmen

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Kiribati
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 10:57   #290
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Må bare nevne att Kiribati endelig har blitt visumfritt også for nordmen

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Kiribati
Husker jeg vurderte en tur dit da jeg studerte på Hawaii men fant aldri helt ut hvordan man fikk visum dit... "Konsulatet" deres i Honolulu svarte aldri på epost... Litt sært da Honolulu faktisk har direkteflygninger dit.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 11:11   #291
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Gledelig nyhet. Har ikke noen planer om å dra dit med det første, men alltid positivt med visumfritak!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 11:33   #292
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Kiribati var ett av landene svenskene ikke trengste visum til mens det ikke var så lett å finne ut av prosessen for nordmenn. Jeg sendte engang mail til noen myndigheter i Kiribati hvor å finne ut av hva jeg måtte gjøre, men fikk aldri svar.

Fortsatt har svenskene en bedre situasjon mange steder:
-Marchall Islands, Palau, Samoa, Senagal, Øst-timor og Tyrkia har alle Visa ved ankomst for nordmenn mens svenskene har visumfritt. Tar altså litt tid og penger ved anskomst, men ingen showstoppere.
-For Rwanda har svenskene visa ved ankomst mens nordmenn må ordne visa før de drar.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 11:53   #293
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Tyskland har forresten gått forbi svenskene med best pass da de ikke trenger visum til Mongolia.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 11:57   #294
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kiribati var ett av landene svenskene ikke trengste visum til mens det ikke var så lett å finne ut av prosessen for nordmenn. Jeg sendte engang mail til noen myndigheter i Kiribati hvor å finne ut av hva jeg måtte gjøre, men fikk aldri svar.

Fortsatt har svenskene en bedre situasjon mange steder:
-Marchall Islands, Palau, Samoa, Senagal, Øst-timor og Tyrkia har alle Visa ved ankomst for nordmenn mens svenskene har visumfritt. Tar altså litt tid og penger ved anskomst, men ingen showstoppere.
-For Rwanda har svenskene visa ved ankomst mens nordmenn må ordne visa før de drar.
Marshall island/ Palau/ Senegal trenger man ikke visum lenger. eneste vi trenger er Øst Timor og Tyrkia men begge de er lette å anskaffe heldigvis
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 11:58   #295
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Tyskland har forresten gått forbi svenskene med best pass da de ikke trenger visum til Mongolia.
Nå har jo Mongolia et honorært konsulat i Oslo som faktisk utsteder visum. Sjeldent at honorære konsulat har den myndigheten.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 12:03   #296
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Husker jeg vurderte en tur dit da jeg studerte på Hawaii men fant aldri helt ut hvordan man fikk visum dit... "Konsulatet" deres i Honolulu svarte aldri på epost... Litt sært da Honolulu faktisk har direkteflygninger dit.
Har lignende erfaring. Jeg hadde bestilt billett til Tarawa. Jeg fikk kontakt med en der som sa det ikke var visum for nordmenn og han skulle fikse alt når jeg kom. Jeg prøvde å bestille hotell men de svarte aldri og derfor ble TRW byttet ut med New Zealand, som var fantastisk LOL New Zealands imigration ringte etter meg på flyplassen i Fiji og lurte på hvorfor jeg skulle være der så kort. (4 dager). Det har jeg ikke opplevd før.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 12:15   #297
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Har lignende erfaring. Jeg hadde bestilt billett til Tarawa. Jeg fikk kontakt med en der som sa det ikke var visum for nordmenn og han skulle fikse alt når jeg kom. Jeg prøvde å bestille hotell men de svarte aldri og derfor ble TRW byttet ut med New Zealand, som var fantastisk LOL New Zealands imigration ringte etter meg på flyplassen i Fiji og lurte på hvorfor jeg skulle være der så kort. (4 dager). Det har jeg ikke opplevd før.
Jøss - at de spør ved ankomst er en ting, men å ringe etter deg... Hmm rart
Faktisk brydde ikke fyren i immigration i SFO da jeg sa jeg skulle på 3 dagersvisitt. Han stempla meg bare inn han. Men kommer vel an på agenten, noen er vant med at folk er sære, andre ikke og det finnes artige historier på Flyertalk om forklaringer til US immigration og lignende hva mileage run er for noe...

Men fra spøk til alvor - burde folk som er politisk uenig med Trump unngå landet de neste 4 åra?

Last edited by Hypern; 23-01-2017 at 12:24.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 13:08   #298
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men fra spøk til alvor - burde folk som er politisk uenig med Trump unngå landet de neste 4 åra?
Nej.

Om CBP frågar mig svarar jag vad jag tycker om Trump. Jag tror inte de kommer att fråga eftersom jag inte ska till USA för att delta i Women's march och liknande.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 13:19   #299
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Marshall island/ Palau/ Senegal trenger man ikke visum lenger.
I så fall er UD og en rekke ellers oppdaterte online tjenenester ikke oppdaterte her.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 15:50   #300
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I så fall er UD og en rekke ellers oppdaterte online tjenenester ikke oppdaterte her.
Timatec som flyselskapene bruker er vel mer troverdig, er vel kanskje der Sondbjo har hentet info fra. Men nå har jeg ikke dyptgående kjennskap til hvordan den databasen fungerer, LN-MOW er vel kanskje en som har det på forumet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 15:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.