Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2023, 05:06   #1
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Med CT og TG til Bangkok

Tenkte jeg skulle prøve meg med en liten TR fra årets Thailandstur. Har hus i Chiang Mai og pleier å ta den årlige turen når det er norsk vinter. Har som regel fått til en CT-tur til tross for at jeg som oftest er litt sent ute, så også denne gang… Gjorde noen søk på egenhånd uten å finne stort, særlig returen var krevende. Økonomiklasse var ikke aktuelt. Tenkte å gi gutta Chatflights en sjanse, og etter litt teksting frem og tilbake kom de opp med følgende reiserute:

4/3 OSL-LHR, SK Plus
4/3 LHR- BKK, TG Business
27/3 BKK-DEL, TG Business
28/3 DEL-LHR, AI Business
28/3 LHR-OSL, SK Plus

«Litt» skeptisk til Air India basert på egen erfaring med selskapet på innenriks, men overlever vel Chatflights tok SEK 2.150,- for jobben og det synes jeg er helt OK.

Men utreisen var jeg veldig fornøyd med, ikke minst fordi TG-flighten var med en av selskapets tre nye 777. Disse flyene har F-klasse og ny C-kabin og hos Thai har de benevnelsen 77Y. Mange har undret seg over at disse tre flyene ikke ble avbestilt under pandemien. Onde tunger vil ha det til at årsaken er at kongen i Thailand fortsatt skulle ha tilgang til F etter at 747 og 380 ble parkert…

Første leg var med SK803 i Plus med A32n EI-SIP. Intet særskilt å melde, men hyggelig CC av ulike nasjonaliteter og wifi som ikke virket… Etter en liten tur i loungen til Air Canada var det klart for Bangkok-tur. Flyet var HS-TTC, Thai sitt nyeste fly som ble levert i april 22. Bilde stjålet fra Planespotters.



Flyet har som nevnt en F-klasse med 8 seter. Bak denne er det en C-klasse minikabin som også har 8 seter. Her var jeg plassert på 11K som er første rad. Bak denne er en større C-kabin med 32 seter. Etter litt googling fant jeg ut at setene er Stelia Aerospace Solstys 3. Fargene og interiøret er i helt andre farge enn de grelle rosa/lilla greiene man har vært vandt med fra tidligere tider. Nå går det i beige/brun/mørk lilla. En solid oppgradering.

Og her et par egne dårlige bilder (etter landing) av F- og C-kabinen.





Det ryktes også at de øvrige 777-300ER skal retrofit’es med dette interiøret, håper det stemmer.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 05:57   #2
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Med CT og TG til Bangkok

Etter «boarding completed» ble det servert juice og vann, ingen bobler å få før etter take-off. 3 pax i F og 7 av 8 seter tatt i «min» kabin. Nesten fullt i den bakre C-kabinen også. Når vi var i lufta kom endelig champagnen, en Laurent-Perrier. Har ikke allverdens kompetanse på vin, men denne var faktisk av de bedre jeg fått servert i fly. Kom også en skål med ymse nøtter. Så var det en liten appetizer, noe som skulle være vårruller. Men minnet mer om noe som kom fra frityrgryta på KFC… Men fortsettelsen var heldigvis bedre.




Som forrett ble det servert en foie gras terrine med en pate av svinekjøtt og litt frisk salat. Er egentlig ingen stor fan av slik mat, men denne var faktisk meget god. Og med boble påfyll.



Det var tre hovedretter å velge mellom, laks a la chu chee (hva nå enn det var…), urtemarinert kylling og biff gulasj. Valgte kyllingen som kom med salsa verde, opphøgde poteter og grillede grønnsaker. Den var helt OK, men høna kunne nok vært noe mørere. Da ble det også rødt i glasset, en Haut Beyzac fra Bordeaux som smakte aldeles utmerket.



Til dessert var det både ost og søtsaker, osten kom først. Tre sorter ost, en skikkelig engelsk knall orange (masse betakaroten…)cheddar, en brie og en blåmuggost. Ostene var gode, men tilbehøret kjedelig og delvis upassende. Druer passer dårlig til ost, særlig når man skal drikke vin til. Her ble det en portvin som jeg i farten har glemt navnet på.



Så ble det søtsaker til slutt, en Oreo crumble med karamelliserte popcorn. Mektig, men god. Måtte ha litt rødvin å svelge den ned med



Etter desserten var det en runde med drikketralla, så da ble det en rykende var kaffe sammen med en iskald cognac. Ikke helt optimalt, men hadde jo vært værre om det var motsatt… Og deretter kom det et fruktfat, eh… servert av et fruktfat Og etter det roet det hele seg ned, jeg kikket litt gjennom IFE. Ikke det helt store utvalget av film og musikk, særlig om man sammenligner med Emirates. Men de er vel også blant de beste i klassen på IFE. Som regel sverger jeg til analogt tidsfordriv på fly, så også denne gangen. Etter en stund dukket en av de hyggelige CC’ene opp igjen og spurte om jeg hadde lyst på iskrem. Og det har man jo nesten alltid Pent dandert på en skål sammen med litt frukt og nøtter.

Så var det tiden for å ta seg en liten strekk. Madrasser og puter lå i overhead bins og etter sengestrekken var gjort var det komme seg ned i horisontalen. En av de bedre setene/sengene jag har prøvd. Også god plass til bena, men mulig «hullet» på første rad er litt større? Jeg sov faktisk sammenhengende i fem timer, så veldig fornøyd med. Amenity kit var kanskje ikke det mest fancy, jeg fisket bare opp shades og ørepropper. Resten av innholdet har jeg ikke sjekket…

Et par timer før landing var det frokost, har ikke allverdens matlyst rett etter søvn. Ved siden av frukt og yoghurt hadde de tre valg, jeg gikk for omeletten. Pannekaker og eggerøre tror jeg var de andre mulighetene.

Ankomst Bangkok tidlig morgen og med priority immigration var man ute i ankomsthallen på et blunk. Etter henting av koffert ble det bestilt AOT «limousine» i form av en Camry som tok meg trygt til Radisson Suites på Sukhumvit.

Ble jo mye matprat her, men håper det er til å leve med… Kan jo fort nevne at etter tre dager i Bangkok gikk turen videre til Phuket. Booket Thai Smile, og fint å se at man nå som Star Gold kan sjekke inn i TG business skranke, får priority tag og prioritert boarding. Så det blir nok førstevalget på innenriksflyvninger fremover.

Så får vi se om det blir en TR fra Air India om jeg overlever

Last edited by TriStar; 10-03-2023 at 06:50.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 07:00   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Takk for fin start

Utover fargene, var det andre vesentlige forskjellen sammenlignet med den gamle C-klassen?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 08:27   #4
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Nå er det vel 3 år siden siste tur med TG. Så husker ikke alt klokkeklart… Men bortsett fra et mer tiltalende utseende så virket også setet til å være bredere og mer komfortabelt. Også bedre å sove i og bedre benplass. Tror også IFE-skjermen har vokst litt. Og mer info på «flight imformation».
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 09:48   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Nydelig!! Takk!!
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 10:23   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Takk for bra start. Virker som bedre mat enn de fleste andre. Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?

Og hele pakken så jo bra ut.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 11:33   #7
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for bra start. Virker som bedre mat enn de fleste andre. Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?

Og hele pakken så jo bra ut.

Nei er heller ikke så begeistret for dette i utgangspunktet, og da tenker jeg ikke på smaken… De få gangene jeg har spist det er på jobbmiddag i Frankrike og på First. Men totalt sett så synes jeg maten hadde hevet seg siden sist på TG.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2023, 11:46   #8
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

God tur videre! Dette ser jo slett ikke halvgæernt ut. Håper på en rapport fra Delhi og Air India.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2023, 18:43   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Gjerne en rapport på Air India takk, det er jo ikke så veldig vanlig på forumet her.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2023, 11:42   #10
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,750
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Nå spiser jeg helst ikke fois gras men det er da nokså uvanlig i C?
Virker å være standard forrett med AC fra CDG i C.

Er ikke særlig fan selv, men fikk beskjed fra kabinbesetningen om at det tydeligvis er feil.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2023, 14:41   #11
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Booket Thai Smile, og fint å se at man nå som Star Gold kan sjekke inn i TG business skranke, får priority tag og prioritert boarding. Så det blir nok førstevalget på innenriksflyvninger fremover.
Thai Smile har sine fordeler - fikk sjekket inn gjennomgående fra CEI via BKK-SIN-ZRH til OSL
Tror ikke det er mange som reiser med SAS ZRH-OSL med boardingkort fra Thai Smile
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2023, 12:32   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

TG315 BKK-DEL
Da er det kanskje på tide å starte på hjemturen fra Bangkok. Første leg er med Thai til Delhi. Knapt er eneste menneske i Business check-in området til Thai en mandag ettermiddag. Så innsjekk gikk på null komma null. Med priority security og immigration var man gjennom det i løpet av 5 minutter.

Flighten gikk fra C-piren, men det stod et skilt der om at den loungen var stengt. Det ble henvist til Royal Orchid Lounge på pir D.
Så etter en liten spasertur var man på plass.








Helt grei lounge med egen bar og litt ymse lette retter å velge i. De innerste gemakker var reservert for F. Sannsynligvis liten trafikk der gitt at TH kun har tre 777 med F for tiden. Et par eksemplarer av White trash hadde også installert seg i loungen. Flyttet på stoler slik at de hadde noe å hvile sine møkkete og barbente føtter i. Lekkert…




C-piren på BKK

Etter et par små timer var der klart for boarding i 77W HS-TKM. Maskinen er fra 2018 og heter Prabhasi, oppkalt etter en Buddha fra det 6. århundre. Vel på plass i 14B ble det servert Laurent-Perrier. Etter avgang ble det mer av samme sort i tillegg til nøtter. Om jeg har forstått det riktig i følge diskusjoner på et herværende luftfartsforum, så ble disse servert på korrekt vis. Dvs oppvarmet og plassert i en keramisk skål.







Gikk over på rødvin før maten, valgte Haut Beyzac som sist. Treg servering, men rikelig med tilbehør til min forhåndsbestilte indiske vegetar(!) curry. Skal man til India, så skal man til India… Det ble forøvrig ikke delt ut noen meny, sikkert dyrt papir i Thailand som de de fleste andre steder for tiden.



Til dessert var det noe som muligens var Crumble cake? Godt smakte den hvert fall. Deretter ble det GT + flere utsøkte nøtter
Hørte litt på musikk underveis, ikke det helt store utvalget, men bra lyd i Thai sin AKG telefoner.

Etter drøye fire timer landet vi i Delhi. Var spent på hvordan man skulle slå ihjel nærmere 6 timer på denne flyplassen midt på natta. Men den første timen gikk med på å komme seg gjennom transfer og security. Vi som hadde connecting flights måtte vente til Thai hadde levert passasjerlistene, og det tok sin tid. Snakket med noen andre der som hadde ventet i siden kl 8 på morningen… og en kinesisk jente som skulle videre med LOT neste dag var i ferd med å klikke… Hun beskyldte betjeningen i transfer desken for å ha stjålet boarding passet hennes. Etter vært begynte hun å rope at hun ikke ville være «hostage» på flyplassen lenger. Så noen av oss andre pax måtte være litt krisepsykologer en stund. Får håpe det ordnet seg, jeg ble heldigvis ropt opp som førstemann da papirene ble klare. Fikk nytt boarding pass og ble klarert til å gå gjennom security. Jeg hadde vel allerede da bestemt meg for at det ble første og siste gang med transfer i India.



To be continued…
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2023, 20:55   #13
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Herlig med byråkrati
Men kunne ikke TG sendt disse listene elektronisk så det var klart ved ankomst.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2023, 20:59   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Herlig med byråkrati
Men kunne ikke TG sendt disse listene elektronisk så det var klart ved ankomst.
Det kan de, som de gjør til andre land. Men det kan jo være at inderne vil ha dem manuelt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-04-2023, 21:32   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

India har endel «interessante» byråkratiske finurligheter sånn generelt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2023, 23:35   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Åjåjåj, dette her er premium lesning. Må si jeg gleder meg betydelig til fortsettelsen
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2023, 20:20   #17
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

En natt på DEL…
Det første møtet med flyplassen i Delhi gav ikke akkurat fornemmelsen av at «her skal det bli fint å tilbringe 4-5 timer til». Men etter man omsider hadde kommet seg gjennom security så det plutselig litt mer lovende ut. Hadde begynt å bli litt tørst og mobilen hadde bruk for litt strøm, så satte kursen mot Air India loungen. Og apropos mobil, fikk en hyggelig hilsen fra Telenor; «Velkommen til India! Nå kan du trygt bruke mobilen i utlandet. Her får du 10 MB data til kun kr 99,- pr døgn». Fantastisk tilbud! Etter å ha googlet «lounge DEL» kom ny tekstmelding fra Telenor; «Du har brukt 10MB data i dag». Trygt? «Svindel» eller «ran» hadde vel vært en mer korrekt beskrivelse…

På vei til loungen dukket det opp en interessant sjappe, nemlig «Aviator 1903» med masse flystæsj og faktisk en 737-simulator. Gikk fort litt tid inne der, og mens jeg var der var det flere flight crew som var innom og handlet.











Noe for en hver smak i hyllene der. Turen i simulatoren tok ca 15 minutter, husker ikke prisen. Men absolutt ikke avskrekkende. Kursen på rupees er vel heller ikke av de værste mot NOK, er omtrent en drøy 10-øring.

Kom så til Air India loungen rundt midnatt og den var kanskje litt mindre enn halvfull. Det var jeg også, etter alt for lang tid uten anstendige drikkevarer. Loungen var helt OK, ikke mer. Dårlig wifi, og så hadde det vært en del varme vegetarretter i buffeten der, med de hadde noen andre spist opp. Men det som var redningen var et stoort kjøleskap med tre sorter Kingfisher. Det gjorde underverker med humøret


Inngangen til AI-loungen


Her var det ikke stort å velge i…


Helt greit med et par timer med analogt lesestoff + øl her

Etter en stund tenkte jeg å talen liten runde inne på flyplassen. Var ganske mye folk der til p være på svarte natt, og overraskende nok var nesten alle butikker og serveringssteder fortsatt åpne. Var innom en Levi’s store og fikk handlet et nytt sett med undertøy og t-shirt til hyggelig pris.


The Irish House var en av pubene der, og ved inngangen hang et eksemplar av Indias stolthet - Royal Enfield.



Det andre vannhullet jeg var innom var en stor sportsbar med massevis av TV-skjermer, men naturlig nok ikke så mye interessant å se på en natt til tirsdag.

Dette var da en liten rapport fra flyplassen, som jeg faktisk (mot normalt) likte bedre og bedre jo lenger jeg var der… Heng med, så kommer det plutselig en liten TR fra flyturen med Air India også
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 08:18   #18
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,943
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Takk for oppdatering! Godt å se at mobildata i utlandet er blitt billig. Har blitt ønsket velkommen til Namibia/Botswana/Zambia med 112,50,- per MB i gamle dager.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 10:55   #19
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,974
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Herlig Gjerne siste del og, ja.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2023, 14:20   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Med CT og TG til Bangkok

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Takk for oppdatering! Godt å se at mobildata i utlandet er blitt billig. Har blitt ønsket velkommen til Namibia/Botswana/Zambia med 112,50,- per MB i gamle dager.
Prøv Mikronesia.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Bangkok med Qatar i Business HS-TLD TripReports 59 28-11-2011 14:18
Kanontilbud til Bangkok og Hong Kong med AY! HMWK Reiseforum 1 25-06-2009 23:17
Erfaringer med Aeroflot til Bangkok? turist Flyforum 1 24-08-2008 22:40
Med SK til Bangkok på C Bizflyer TripReports 37 12-03-2008 01:04
Air Finland med ny rute til Bangkok MartinL Flyforum 3 02-11-2005 10:23


All times are GMT +2. The time now is 01:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.