Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2011, 08:16   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
SAS SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Då var resultaten ute:

Quote:
January-December 2010
· Revenue: MSEK 40,723 (44,918)
· Earnings before nonrecurring items in continuing operations: MSEK
-435 (-1,754). Adjusted for the effects of the ash cloud, earnings
amounted to MSEK 265
· EBT margin before nonrecurring items in continuing operations: -1.1%
(-3.9%)
· Cash flow from operating activities: MSEK -155 (-3,414)
· Nonrecurring effects: MSEK 2,625, of which restructuring costs MSEK
1,053, legal disputes MSEK 991, impairment charges MSEK 229 and capital
losses MSEK 352
· Income before tax: MSEK -3,060 (-3,423)
· Net income for the period: MSEK -2,218 (-2,947)
· Earnings per share: SEK -7.79 (-18.20)
October-December 2010
· Revenue: MSEK 10,559 (10,323)
· Earnings before nonrecurring items in continuing operations: MSEK
258 (-940)
· EBT margin before nonrecurring items in continuing operations: 2.4%
(-9.1%)
· Cash flow from operating activities: MSEK -218 (-1,066)
· Nonrecurring effects: MSEK 722, of which restructuring costs MSEK
434 and capital losses MSEK 279
· Income before tax: MSEK -464 (-1,519)
· Net income for the period: MSEK 47 (-1,304)
· Earnings per share: SEK 0.14 (-6.66)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 08:34   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Sitat fra Dueholm:
The year 2010 was an eventful one in which we tackled
several major challenges, both expected and unexpected.
Income before tax and nonrecurring items adjusted for
effects of the ash cloud was positive in an amount of MSEK
265, with net income for the year totaling MSEK -2,218. The
substantial nonrecurring items that were charged to earnings
during the year were mostly anticipated events. By putting
these nonrecurring items behind us, we can now devote our
energy to looking forward and focusing on our core
operations, which displayed a stable and positive trend. It is
also important to note that we are now posting a significantly
improved cash flow from operating activities, which is
confirmation that through Core SAS we have created a
platform and a good poition for the future.

La oss håpe 2011 blir et bedre år - vi er klare!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 08:39   #3
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,327
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Elendige tall fra SAS

SAS leverer nok en gang blodrøde tall. Flyselskapet fikk et underskudd på 3 milliarder svenske kroner i 2010.

SAS Gruppen leverer et resultat før skatt på -464 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2010, mot et resultat på -1.519 millioner kroner i samme periode året før.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2078135.ece
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 09:34   #4
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by CK View Post
La oss håpe 2011 blir et bedre år - vi er klare!
Vi får hoppas att det inte blir nya "nonrecurring items". Det känns ärligt talat lite konstigt att man tar upp sådant varje kvartal.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 09:39   #5
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Full krigsstemning på nrk nyheter i dag tidlig..

Men som Herlov siterer, det går jo heldigvis riktige veien, så får vi se hva ny mann ved roret kan få til i 2011. Jeg tror kanskje det er optimistisk å snu et 3 milliarders tap til overskudd på ett år, men så lenge vulkaner og fagforeninger forholder seg rolige er alt mulig!

Samme sak fra NRK

http://nrk.no/nyheter/okonomi/1.7499194

Quote:
Resultatet er noe bedre enn i 2009, da selskapet hadde et underskudd på 3,4 milliarder svenske kroner-

Selskapet tror flyforbudet under vulkanutbruddet på Island i fjor vår står for 700 millioner kroner av underskuddet.

Selskapet hadde en omsetning på 40,7 milliarder svenske kroner i fjor, en nedgang fra 44,9 milliarder i 2009.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 10:21   #6
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Det komiske her, er at der angiveligt er nogen som er rystede over SAS regnskab.... Jamen sig mig følger man slet ikke med i hvad som foregår, alle med lidt forstand på luftfart, samt på økonomi, har forventet at SAS ville komme ud med et underskud i denne størrelsesorden.
Ja rent faktisk har de overrasket de fleste analytikere hvor forventningen lå på et underskud på 2-400 millioner større.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 10:25   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Om jeg ikke har lest helt feil, så var vel det aller meste av non-recurring items kjent på forhånd og dette er jo engangshendelser som nedskrivning av verdien av Spanair-aksjene, erstatningen til Norwegian, Cargo-boten etc. I posten "omstruktureringskostnader" ligger det mye forskjellig, men alt dette er water under the bridge - Dueholm har drevet skaprydning i 2010 og fått ut allle skjelleter i forkant av 2011 og ny CEO. Den underliggende driften ser ut til å være ganske ok, kostnadene er lavere enn for bare noen år siden og trafikktallene viser god vekst. Yielden er under press, men detter ikke så langt som konkurrentene, noe som viser at SAS klarer å holde litt igjen, og det lover bra for lønnsomhet i 2011.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 10:46   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Det komiske her, er at der angiveligt er nogen som er rystede over SAS regnskab.... Jamen sig mig følger man slet ikke med i hvad som foregår, alle med lidt forstand på luftfart, samt på økonomi, har forventet at SAS ville komme ud med et underskud i denne størrelsesorden.
Ja rent faktisk har de overrasket de fleste analytikere hvor forventningen lå på et underskud på 2-400 millioner større.
Hvor har du det fra? Forventningene var et langt LAVERE underskudd..

Nå må dere slutte å prøve snakke opp et drittresultat - sorry.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 10:47   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Cash flow fra operations er jo +232MSEK i 2010 mot -2342 i 2009, som jo må kunne sies å være en kraftig forbedring (nå husker jeg ikke i farten om det var noen spesielle ting i 2009 som kan forklare 2009-tallet). RASK er +3.9% i forhold til 2009, noe som også er positivt.

Unit cost er ned med 8.3%, men nivået er kanskje ikke helt der man vil være. Det er mulig jeg har regnet feil, men jeg finner en CASK på 1.04SEK som vel er ca 0.93 NOK. Dette er et stykke over f.eks. Norwegian, som vel har hatt en CASK på rundt halvparten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:00   #10
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Ja ikke så galt dette. Og når man i tillegg er før rute med Core SAS, så blir det vel sorte tall i år.
SAS er i skrivende stund ned 0,46% på børsen, og det tyder på at tallene er som forventet.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:05   #11
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hvor har du det fra? Forventningene var et langt LAVERE underskudd..

Nå må dere slutte å prøve snakke opp et drittresultat - sorry.
For en god ordens skyld, så har jeg ikke noget forhold til SAS, og prøver på ingen måde at snakke noget resultat op (eller ned for den sags skyld....). Jeg er modsat mange andre herinde ikke influeret af et bestemt flyselskab, men rejser derimod med rigtigt mange forskellige af verdens flyselskaber, og har f.eks. højere FF status hos Emirates end hos SK.
Blot for at jeg ikke skal have skudt diverse i skoene af dig.

Men når du nu spørger, så har jeg det fra analytikere, såkaldte "credit & investment research data reports", samt diverse finans medier.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:10   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Men når du nu spørger, så har jeg det fra analytikere, såkaldte "credit & investment research data reports", samt diverse finans medier.
Stemmer fint lite med dette:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2078135.ece

Quote:
Ifølge estimater SME Direkt har innhentet var det i gjennomsnitt ventet et resultat før skatt inklusive spesielle poster på -183 millioner svenske kroner. Det var ventet restruktureringskostnader på 140 millioner kroner, melder TDN Finans.

Driftsresultatet i kvartalet ble -343 millioner svenske kroner (-1.415), mot ventet -115 millioner svenske kroner. Omsetningen var 10.559 millioner kroner (10.323), mens den på forhånd var ventet til 10.536 millioner svenske kroner.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:11   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Men når du nu spørger, så har jeg det fra analytikere, såkaldte "credit & investment research data reports", samt diverse finans medier.
Jeg har ikke fulgt med på hva markedet forventer, men ifølge DN artikkelen som det vises til ovenfor så var forventningen et lavere tap. Sitat fra artikkelen:
"Ifølge estimater SME Direkt har innhentet var det i gjennomsnitt ventet et resultat før skatt inklusive spesielle poster på -183 millioner svenske kroner. Det var ventet restruktureringskostnader på 140 millioner kroner, melder TDN Finans."

Dvs. gjennomsnittlig forventet tap var noen hundre milloner lavere enn realisert tap.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:48   #14
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har ikke fulgt med på hva markedet forventer, men ifølge DN artikkelen som det vises til ovenfor så var forventningen et lavere tap. Sitat fra artikkelen:
"Ifølge estimater SME Direkt har innhentet var det i gjennomsnitt ventet et resultat før skatt inklusive spesielle poster på -183 millioner svenske kroner. Det var ventet restruktureringskostnader på 140 millioner kroner, melder TDN Finans."

Dvs. gjennomsnittlig forventet tap var noen hundre milloner lavere enn realisert tap.
Ja og andre aviser taler om det modsatte.
Men bemærk iøvrigt at der her henvises til 4. kvartal, hvor ting som askesky m.v. vel ikke ligger ind under???

Iøvrigt deltager jeg ikke i endnu et SAS vs. DY opgør, så jeg trækker mig tilbage i denne omgang.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:55   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Ja og andre aviser taler om det modsatte.
Men bemærk iøvrigt at der her henvises til 4. kvartal, hvor ting som askesky m.v. vel ikke ligger ind under???

Iøvrigt deltager jeg ikke i endnu et SAS vs. DY opgør, så jeg trækker mig tilbage i denne omgang.
Jeg tror det sitatet jeg hentet var for 2010, og ikke kvartalet (se også SudCaravelle sitt sitat).

Det er da ingen som har gjort dette til et SK vs DY oppgjør, så din siste setning skjønner jeg lite av.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:01   #16
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Iøvrigt deltager jeg ikke i endnu et SAS vs. DY opgør, så jeg trækker mig tilbage i denne omgang.
Akkurat der startet du selv denne debatte. Kan ikke se at DY er nevnt med et ord over - godt jobba
Det ser ikke så lyst ut dette her. Men, nå er 2011 godt i gang - la oss håpe at det driftsmessig blir et normalår slik at SK virkelig kan få vise om de er på rett vei! Dette må vel være et skjebneår!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:05   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Akkurat der startet du selv denne debatte. Kan ikke se at DY er nevnt med et ord over - godt jobba
I anstendighetens navn får jeg vel si at jeg nevnte at CASK til DY var rundt halvparten av SK sin kostnad, men det var mer for å sette kostnadsreduksjonen i perspektiv (for å vurdere fremtiden til SK så er det jo slik at de ikke opererer i et vakuum...). Det var ikke ment som noe innspill til en SK-DY krig.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:19   #18
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Det har vært en del skriverier om Spanair og hva SAS kan tape hvis Spanair skulle gå konkurs. SAS har vel garantert for 1,5-2 milliarder i lån til Spanair, og dette vil gå med i dragsuget hvis Spanair går konken, så vidt jeg skjønner.

Nå i januar fikk Spanair et pengebeløp fra den Catalanske(?) regjeringen, for å berge seg. I hvertfall er det det som kommer fram i media. Men dette må jo være ulovlig i forhold til EUs regler?

Er det noen som har peiling på dette? Er det (som i SAS' tilfelle) snakk om en emisjon, altså at den Catalanske regjeringen har deltatt i en utskrivning av flere aksjer?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:21   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

TOS får min fulle støtte her, det må være lov og sammenligne. Forøvrig så er jeg forundret over at det ene milliardtapet etter det andre snakkes bort så til de grader, noen vil faktisk ikke se realiteten at SAS taper enorme summer år på år.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:31   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS Group Year End Report JAN-DEC 2010

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Forøvrig så er jeg forundret over at det ene milliardtapet etter det andre snakkes bort så til de grader, noen vil faktisk ikke se realiteten at SAS taper enorme summer år på år.
Alle ser nok realiteten, men enkelte velger å se etter de positive signalene og trendene i et forsøk på å holde optimismen oppe. Slik vil nok mange gjøre uansett hvilket selskap det dreier seg om, som man enten selv arbeider for eller man liker veldig godt. På samme måte som du digger DY på alle måter

Men dette er OT
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Group Year-end Report January-October 2012 Nils Flyforum 7 13-12-2012 05:35
SAS Group Year-end Report January-December 2011 sail4fun Flyforum 24 09-02-2012 19:09
SAS Group*Interim Report January-September 2010 sail4fun Flyforum 15 10-11-2010 20:33
Trip report til Helsinki 8.-10.jan 2010 barca TripReports 8 07-02-2010 21:03
SAS Group Year-end Report January-December 2007 sail4fun Flyforum 10 08-02-2008 01:08


All times are GMT +2. The time now is 08:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.