Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2022, 16:23   #21
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

Takk for et fint nostalgisk minne fra Fornebu Ole Johan! Her var det mye gull. Holmenkollbakken i banen brakte umiddelbare minner fra egne turer primært med Braathens til FBU på nittitallet.Hvis været var bra var det lett å se den dersom man satt på riktig side av kabinen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2022, 10:37   #22
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God dag, det er 15.desember!

Luke 15 er viet våre nye kommende NATO partner, men det var ikke slik da bildet ble tatt i 2019. Vi var invitert til en bryllupsfest i Kuopio, og dette flyet ble fanget mens vi ventet på vår ATR flight til Helsinki.

Flyet fløy første gang i februar 2010, og var den andre av 6 PC-12 levert til Ilomaivit, det finske luftforsvaret.


Her er luke 15:

Finnish Air Force Pilatus PC-12 PI-02 at EFKU/KUO 15-07-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2022, 07:50   #23
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, idag er det 16.desember

Og vi åpner Luke 16 – «Blue Moon Rising»

Tror det var i mai 1970 at far og jeg satt og så den engelske cupfinalen, det var det året jeg skulle fylle 12 år, og med tv i sort/hvitt ble jeg veldig imponert over Frances Lee som scoret vinnermålet for Manchester City. Etter det har Manchester City vært mitt favorittlag i engelsk fotball, LENGE før rike arabere tok over og også lenge før Erling Haaland kom på banen, men moro er det jo 😊. Det er ikke for ingenting jeg fleiper med at mht fotball er jeg blå! Jeg har også heiet på MFK (årets seriemester &#128522 siden 1974.

Men dette er jo en flykalender, og dette er nok et av de fineste logojetflyene jeg har tatt bilde av. En A330 i avgang er alltid flott, og denne avgangen tilbake til Abu Dhabi fra rwy 16 på ZRH ble fanget fra den fine takterrassen på terminal B sommeren 2014.

Flyet fløy første gang i Toulouse 28.juli 2005 som F-WWYJ, levert til Etihad Airways 30-september 2005 som A6-EYE, (den 8. av i alt 31 A330-200, i tillegg har de hatt 6 A330-300 og 5 A330-200F ).

I juli 2011 fikk A6-EYE logojets status i Etihad for Manchester City, i dette fine skjemaet som viser fotballer på flykroppen. A6-EYE har fløyet for Etihad i 13 år, og i november 2019 ble logjet-statusen for Manchester City overtatt av en Dreamliner 9 registrert A6-BND, (må innrømme jeg ikke synes den er like fin). A6-EYE ble tatt ut av bruk i november 2018, og står nå lagret på Tenuel-flyplassen i Spania med helt hvitt skrog, for mulig utleie, men interessen for A332 er vel ikke så høy at vi ser den i lufta igjen.

Her er luke 16:

Etihad A330-243 A6-EYE at LSZH/ZRH 17-07-2014 by Ole Johan Beck, on Flickr

Etihad A330-243 A6-EYE at LSZH/ZRH 17-07-2014 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2022, 10:34   #24
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, det er lørdag 17.november idag

Fellowship kan ikke ha en kalender uten en Fellowship, og luke 17 ble valgt.

SE-DGS var en av til sammen 20 F.28 bestilt av Linjeflyg. SE-DGS kom til LF 4.april 1986 og var en av få som ble levert direkte i det siste Linjefløy-skjemaet, med en L på halen i blått og gult, og store LINJEFLYG titler på et hvitt skrog.

1.januar 1993 ble SE-DGS en del av SAS flåten, fikk SAS farger og navnet "Sigrun Viking". 19.mai 1999 fløy det videre som SE-DGS for Air Botnia, som en del av SAS satsing i Finland, noe vi ser av de fargene som ble valgt. Air Botnia fikk i hvertfall lov til å ha et hvitt skrog.

Bildet er tatt mandag 21.juni 1999 på avgang bane 01R som KF902 tilbake til Helsinki. I 2001 fornyet Air Botnia flåten med nye Avro 85, så flyet ble fløyet til Sør-Afrika om omresigstert til ZS-JES i september 2001 til AirQuarius Aviation, som fløy det for FN med helt hvitt skrog. Fra 2006 fløy AirQuariues ZS-JES for Sout African Express uten at det ble noe mer farge på den.
i 2011 ble den tatt ut av bruk etter 25 år i lufta, og i 2014 var den ribbet for alle brukbare deler.

Her er luke 17:

Air Botnia F.28-4000 SE-DGS at ENGM/OSL 21-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2022, 10:56   #25
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, det er 4.søndag i advent i dag!, og det er 18.desember

Aegean Airlines åpnet rute til OSL 20.mai i år, og fløy onsdager og lørdager til og med 18.november, stort sett med A320neo, men av og til også eldre modeller av A320.

Greske flyselskap har aldri vært dagligkost på Oslo lufthavn, men fra min barndom kan jeg huske at jeg så Olympic Airways Comet 4B på BEA sin rute fra London av og til. Men Aegean var et hyggelig bekjentskap og med et stilig nytt fargeskjema.

SX-NEB fløy første gang i Toulouse 17,januar 2020, og ble levert til Aegean 31.januar samme år. Temmelig nytt fly med andre ord, og vi ser den taxe inn til gate 45 som AEE756, og SAS sin SE-RUC kan ses i bakgrunnen taxe ut for å gå til Brüssel.

Her er luke 18:

Aegean A320-271N SX-NEB at ENGM/OSL 03-10-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr

Fra Inger Hagerups dikt igjen:

"Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor"

Du finner hele diktet her: https://www.tilknytningspedagogene.n...-inger-hagerup
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2022, 09:46   #26
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, i dag er det 19.september

Luke 19 er viet Boeing 757, et vakkert fly som var veldig anvendelig på ulike ruter og har vært i bruk over hele verden. Første gang jeg så en 757 var da BA satte den inn på Oslo-ruta i 1985. Icelandair fulgte opp i 1990, og de kommer fortsattt av og til til OSL, og det gjør også DHL.

I oktober 2011 sto det en fargerik 757-204 OH-AFLOSL, uten at jeg vet hvorfor den var der. På ytterste fjernparkering på vestsiden kunne man få fine bilder før B-piren kom. Det var Air Finland som var på besøk med OH-AFL, et fly de leide inn et år fra mars 2011 og til april 2012, og de leide det fra Allegiant Air, derfor disse fargene,

Flyet fløy første gang i april 1992 og ble levert som G-BYAD til Britannia Airways med 235 seter. Den fløy for BY til desember 2009, og har garantert vært innom OSL på disse 17 årene før den ble levert tilbake til AerCap som N963BV. Overtatt av Allegiant Air i april 2010 som N901NV. Etter utleien til Air Finland fløy Allegiant flyet videre til det ble tatt ut av bruk 31.august 2016 etter 24 år i lufta. Skrotet i 2019.

Her er luke 19:

Air Finland B757-204 OH-AFL at ENGM/OSL 07-10-2011 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2022, 08:56   #27
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, det er tirsdag 20.desember!

Luke 20 kan vi kalle en Retro luke

Jeg har i år klart å fange to fine Airbus retroer som begge viser hvordan de to selskapene så ut da jeg begynte å interessere meg for ordentlige fly i 1968.

TAP har en flott A321neo CS-TJR som kom i rute til OSL 25.april i år, og det var en slik dag at jeg kunne kjøre dit da jeg så den var på vei på flyradaren.
Flyet ble levert nytt i oktober 2020, og her løfter den seg på returflighten TP763 tilbake til Lisboa. Første gang jeg så TAP var nok en B727-100 som var på et sjeldent besøk en eller annen gang på 70-tallet, i disse fargene:

TAP A321-251N CS-TJR at ENGM/OSL 25-04-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr

Den andre Retroen jeg har fått på brikka i år var Aer Lingus fine A320 da jeg var innom Schipol i sommer. Jeg hadde landet med BA ERJ-190 fra LCY og parkert lang ute på D-piren. Da så jeg denne stå på motsatt side når jeg beveget meg innover, og som non-Schengen passasjer kunne jeg gå ut på E-piren og finne et vindu der vi så rett over på EI-DVM som sto ved gate D29.

Aer Lingus har fløyet denne siden mars 2011, men EI flyr jo ikke på Norge, så dette er første gang jeg traff den. Den har samme fargene som første gang jeg så Aer Lingus på Fornebu, det var to stk Viscount 800 som sto parkert en vinterdag langs Oksenøyveien som var min skolevei. Har dessverre aldri sett at noen har fotografert de.

Her er luke 20, del 2:

Aer Lingus A320-214 EI-DVM at EHAM/AMSAMS 18-07-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enjoy !
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2022, 10:11   #28
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God morgen, det er 21.desember
Idag en mørk dag og en lys dag samtidig. Mørk når en ser ut av vinduet, og lys i hjertet når vi husker dagen for 33 år siden, da vi fikk to undere til jul, som det sto i fødselsannonsen. Det er jo også lyst å tenke på at "sola snur" i dag, (vintersolverv).

Nok prat, luke 21 er et 2022 bilde. Det viser at 737-MAX er tilbake i daglig trafikk på OSL, det viser at Norwegian er i farta igjen med nytt haledesign, og det viser litt av den ny pir F som har bedre plass til flere pax og flere store fly.

LN-FGG fløy første gang på Renton 1.mars 2022, landet på OSL 22mars og fløy sin første tur med pax ombord 27.mars som FOX1202 til Malaga.
29.august var en fin kveld, og jeg sto på toppen av P10 hvor det finnes en glippe mellom gjerdene der man kan fotografere, flyet har hatt push-back fra gate 39, og vi ser neshjulet har passer stripen der flyet sto før det begynte på svingen for å taxe til bane 01R, denne gang som FOX1066 til Stockholm.

Her er luke 21:

Flyr B737-6 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 29-08-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2022, 09:45   #29
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

God torsdag, det er 22.desember!

Icelandair åpnet sin rute til Oslo i 1948, i følge en gammel SAS tabell jeg har. Og det var bare noen få anløp pr uke, og de vekslet nok mellom DC-3 (TF-ISH) og DC-4 (TF-ISE) de første årene. Fra 1954 kom Loftleidir på banen med en DC-4 leiet fra Braathens SAFE. Fra 1957 skiftet Icelandair til Viscount 700, og en av de to (TF-ISU) styrtet jo på Nesøya ved innflyging til Fornebu påsken 1963. Fra 1964 hadde de DC-6B i flåten, og i 1967 ble Icelandair det første selskapet som satte B727 i trafikk på Fornebu med sin nye TF-FIE.
Lofleidir skiftet til DC-6B i 1964, og til CL-44 i 1966. DC-8 ble innført høsten 1971.
I 1979 ble det gamle Flugfélag Islands (Icelandair) og Loftleidir (Icelandic Airlines) slått sammen til nye Flugleidir, og det Icelandair vi kjenner fra de siste 40 årene. Det første flyet som ble levert i de nye fargene var Boeing 727-208 TF-FLI som kom i mai 1980. I løpet av de neste to årene ble 2 B727-100C og kanskje tre DC-8-63 samt noen F.27 malt om til det nye blå fargeskjemaet.

Den siste dagen av min sommerjobb på FBU, 26.august 1982 klarte jeg å få tatt dette bildet av TF-FLI, den er fortsatt ganske ny og har den opprinnelige natur-metall undersiden, den ble malt grå to år etter og fikk navnet "Fronfari"
TF-FLI var nesten daglig på FBU i flere år, til den ble avløst av B737-400 og gikk til Alanska Airlines som N329AS i oktober 1989. Fra januar 1994 fløy den som N780AT for American Trans Air inntil oktober 2001 da den ble tatt ut av bruk, lagret på Roswell og var skrapet innen 2005 etter 21 år i lufta.

Her er luke 22:

Icelandair B727-208 TF-FLI at ENFB/FBU 26-08-1982 by Ole Johan Beck, on Flickr

btw Icleandair var også først med B737-400 i fast rute på Fornebu...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2022, 11:25   #30
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

Glad lille julaften, 23.desember!

Luke 23 er mitt favorittflyselskap!
Men det er ikke derfor jeg er glad i MAF, men det er jobben de gjør!

Jeg ble valgt inn i styret for MAF Norge for to eller tre år siden. Derfor ble jeg i høstferien i år invitert til å bli med til Madagascar for å se hvordan basen der fungerer. Ethiopan fløy oss dit på nattetid, begge veier, og det blir ingen triprapport fra den turen. Men de fem dagene vi fikk på Madagascar ga et minne for livet. Vi ankom en tirsdag ettermiddag, og onsdag morgen var vi på MAF basen på flyplassen ved Antanarivo. Det ble et herlig møte med en entusiastisk gjeng fra ulike land, som viste oss et dynamisk og godt fungerende fellesskap. De hadde tre fly, hvorav et sto til vedlikehold i hangaren.

Luke 23 viser en Cessna 208 Caravan 1 fra 1991, levert i juni 1991 til et selskap som het Life Jet Services med reg N133WW. Solgt vider til Project Air i februar 1999, og så gikk det til MAF som plasserte det i Kenya som 5Y-BOI fra november 1999. Så ble det overført til MAF Tanzania i mars 2002 før det gikk til Madagascar i janaur 2004, og har vært der siden.

5R-MKD fløy oss fra Antanarivo til en grestripe ved østkysten av Madagascar for å se et helsesenter i landsbyen Nosy Varika. Mandagen samme uke hadde MAF fløyet inn helsepersonell, samt at noen hadde kjørt dit selv. Dette helsesenteret er åpent en uke hver år! Madagascar er et land uten det vi kaller infrastruktur. Veistandarden var som norske fjellveier er der asfalten stopper, dvs det var asfalt men de var trange, svingete og dumpete. Det vi tar som en selvfølge at en avstand kan kjøres på 1 time her i landet, tar 4 timer samme strekning der ute. Det var da vi ankom en laang kø av mennesker som trengte helsehjelp, og flere av de hadde gått i mange dager for å komme dit. Seinere på dagen ble vi fløyet til Antsirabe, og dagen etter hadde vi en minst 4 timers kjøretur tilbake til Antanarivo.

Sjekk linken jeg har nedenfor, MAF flyr pasienter, de flyr leger og andre helsearbeidere, de samarbeider med alle mulige forskjellige hjelpeorganisasjoner for å gjøre en forskjell der veien stopper, eller er ufremkommelig av andre grunner.
Det første flyet som landet etter tsunamien i 2004 da de fikk klargjort en landinsgstripe på stranda, var et MAF fly. MAF Norge samler inn penger som i stor grad videreformidles til det som heter MAF International, og de formidler det dit det trengs mest. MAF har 130 operative fly, stort sett basert i det vi kaller den 3.verden.

Her er luke 23, 5R-MKD vil snart trenge en grundig teknisk overhaling (D-check), og MAF Madagascar ønsker seg en nyere Caravan. Men det var en fryd å fly med den

MAF Cessna 208 Caravan I 5R-MKD at grassfield near Nosy Varika, Madagascar 05-10-2022 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2022, 09:54   #31
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats adventkalender 2022

Gode Flypratere: God Jul! Det er 24.desember i dag

Luke 24 kan sikkert ha brakt en julepresang, men bildet er tatt 26.juni 2001.
Atlas Air opf British Airways World Cargo, og attpåtil i British Airways World Colours.
Jeg hadde nok fått tips om denne, det var to ulike fly som var i bruk, som kom fra Stansted som BA3597 tirsdag kveld, og gikk ut med fisk via Glasgow og Anchorage til Tokyo, dette var en første fraktruten med store fly etter at OSL åpnet, den ble åpnet i juli 200 og gikk et drøyt år men ble nok borte etter 9/11. N494MC kom i vanlige Atlas farger med en liten opf BA Cargp sticker på nesen, mens N495MC altså ble malt med Chelsea Rose varianten som jeg synes var en av de fineste.

Chelsea Rose var laget av Pearce Casey, som vinner av en konkurranse for kunst-studenter, utlyst av BA via Sunday Times.

Flyet fløy første gang på Everett i april 1999, bygget som en B747-400F bestilt av Atlas Air, og ble levert 26.mai 1999 direkte til BA World Cargo i disse fargene, og den hadde en liten "opb Atlas" på nesen.

23.januar 2002 ble den omregistrert til G-GSSA for Global Supply Systems, som også var et BA-opplegg opb Atlas.

28.desember 2011 kom den tilbake til Atlas Air, nå som N476MC, og fikk navnet "Clare Louse", som ship 476. I februar 2015 ble den leid ut til Etihad Cargo, og i januar 2017 var den tilbake i Atlas Air, og den flyr forstsatt for dem, det har blitt noen tonn på snart 24 år!

God Jul, her er luke 24 idet N495MC lander på bane 19R:

BA Wolrd Cargo B747-47UF at ENGM/OSL 26-06-2001 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyprats adventkalender Fellowship Bilder & foto 37 29-12-2020 15:35
Adventkalender 2019 Fellowship Bilder & foto 48 31-12-2019 00:16
Adventkalender 2017 - arkivdykk Fellowship Bilder & foto 41 24-12-2017 14:47
Luftens arbeidshester - adventkalender Fellowship Bilder & foto 41 24-12-2016 15:08


All times are GMT +2. The time now is 11:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.