Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2022, 20:58   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,004
Default Fotballtur til Milano

Siden vi i juni fikk en gjeldsarving har det vært lite rom for reising, men nå i november var det en åpning på både jobb og hjemmebane for en kort egotur. Egoturen måtte bli til europas kuleste stadion, san siro (eller guiseppe meazza litt avhengig av hvem du spør). I utgangspunktet var det KLM som skulle ta meg til MXP og DY hjem, men siden AMS e ubrukelig så ble det kansellering og plutselig hadde jeg booket Helvetic.

Noen her på forumet gjør jo en greie av å vise at de er reisevant, mens andre lider av kronisk for tidlig syndrom. Jeg faller i siste kategori, så da var d jo seff flytog fra Sandvika alt for tidlig og ankomst til gate over en time før avgang.. Men gate-området var ganske fullt allerede



Ved boarding fikk biz-pax lov til å gå på bussen først, med den konsekvensen av at de kom til å gå på flyet sist. Men denne biz-gjengen her visste bedre med å stille seg ved inngangen til bussen slik at alle andre måtte presse seg forbi slik at alle fikk plass. Når det var gjort fikk jeg spottet lit fra bussen





Dagens første maskin, en Embraer E195-E2 med registrering HB-AZJ levert juni 2021. Første gang med flytypen


Ikke så mye å si om beinplassen til en som e 189cm ifølge passet. Tenkte at jeg skulle spare pæng og velge sete ved innsjekk, men helvetic have gone ryanair og krever faktisk mer penger om du skal velge et annet sete enn det du får allokert enn hva sete koster ved booking..




Etter en liten runde på ZRH og obligatorisk kjøp av Lindt-sjokolade, var det dags for å komme seg videre til MIL. Også her buss-gates,



Dagens andre maskin, HB-AZE, en Embraer E190-E2 levert I juli 2020


Utsikt til HB-AZL, en E195-E2 som skulle til Stuttgart


Greit for flytid på 35 min..


Eller, det ble ikke bare 35 min flytid men 1 time på bakken før vi kom avgårde. Ifølge piloten grunnet manglende folk på bakken. Og når det først kom noen som skulle laste flyet brukte de enormt med tid på å laste flyet. Noe sier meg at en del av problemene hadde blitt løst om flybransjen faktisk begynte å betale folk godt nok…Disse to måtte i alle fall gestikulere i ca 2 min mellom hver eneste koffert



Til slutt kom vi oss avgårde, men det var ikke veldig mye å se på før vi var nært bakken i Milano.


Rett på flytoget til Cadorna, metroen til Lotto og innsjekk på Melia på 1 time og 10 min. Ikke så gale med Malpensa



Etter en time på puten var det dags for å møte reisefølget og ta turen til det jeg mener er europas flotteste og kuleste stadion



Optimal kampmat

OttoL is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2022, 21:04   #2
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,004
Default Re: Fotballtur til Milano

Så var det bare å nyte en kamp som Inter vant 6-1 over Bologna





Dagen etter var det nødvendig å ta en runde via sentrum



Og en tur innom Princi



Før jeg gikk til Cadorna og tok flytoget til Malpensa



Plukket med meg Gazzetta della sport, som mente at gårsdagens mål av Edin Dzeko var ganske likt Zidane sitt legendariske mål i CL-finalen i 2002. Du får dømme selv:
https://www.youtube.com/watch?v=M8sNKPlr
WWY



Malpensa en helt grei flyplass. Hadde ikke vært der siden 2011, da brukte vi over en time gjennom sikkerhetskontrollen. Denne gangen var det 2 min fra jeg beepet boardingkortet til jeg var gjennom sikkerhetskontrollen. En burger senere var det dags for å gå på LN-NIL, en av mange post-covid maskinene som har kommet til Norwegian. Denne er ex-flydubai





Ett av de 3 selskapene som er ruler Malpensa, de to andre er Ryanair og Wizz.


Helt fullt fly, utenom midtsetet som aldri dukket opp (var blokkert da jeg sjekket dagen i forveien). Så da var det bare å nyte utsikten ut av Malpensa, og en kopp te, før en plutselig var på OSL igjen





Røkkes nye hjemby, Lugano



Fantastisk utsikt over alpene





Og dett var dett. Det var 24 timer i Milano, det er fortsatt like stort for meg å gå på kamp der snart 13 år etter første gang og jeg tenker meg tilbake allerede i januar. Crewet på helvetic var steinansikter, mens crewet om bord hos Norwegian smilte og var hyggelige. Helvetic har greie tider, så kommer nok til å velge de igjen om det blir tur samme dag som kampen går, men om man flyr Norwegian, Helvetic eller Ryanair er nå ett fett. Og Ryanair blir det neste gang.

Last edited by OttoL; 22-11-2022 at 21:07.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2022, 21:47   #3
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,246
Default Re: Fotballtur til Milano

Takk for rapporten Otto! Fint å se rapport fra Helvetic!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2022, 21:51   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,541
Default Re: Fotballtur til Milano

Takk for rapporten!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2022, 22:16   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,452
Default Re: Fotballtur til Milano

Takk for en flott rapport med nydelige bilder, Alpene fra Luften blir jo aldri galt ;-) Princi er alltid paa vaar liste ogsaa (og vi har Princi her i Seattle ogsaa)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2022, 22:38   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,004
Default Re: Fotballtur til Milano

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Takk for en flott rapport med nydelige bilder, Alpene fra Luften blir jo aldri galt ;-) Princi er alltid paa vaar liste ogsaa (og vi har Princi her i Seattle ogsaa)
Princi aldri feil i Milano. Syndet dog litt på pizzaen, er jo så mange gode pizzasteder i Milano. Dette var mer en bule (al meazza) som ligger rett ved San Siro, men ganske greit når en skal på kamp. Beste pizzaen i Milano vil jeg si er Pizza Am tett fulgt av Gino Sarbillo. Får bli retur dit neste gang
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2022, 09:00   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,004
Default Re: Fotballtur til Milano

Kom på en ting jeg glemte å legge med. Skal du på kamp i Italia så bør du ha med pass/nasjonalt id kort og navnet ditt må matche det på billetten. Billetter er stort sett greit å få fatt i utenom de største kampene, men en får jo alltids fatt i en billett om en vil. Imidlertid e d langt lettere å få fatt i billetter enn for eksempel Liverpool, Spurs eller manju i England eller Bayern og dortmund i Tyskland.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2022, 09:10   #8
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,164
Default Re: Fotballtur til Milano

Takk for fin rapport. Blir litt interessant å se hva som skjer med San Siro. Milan og Inter vil jo bygge ny stadion ved siden av og rive San Siro. Jeg vet ikke helt hvor langt prosessen er kommet. Frister med en fotballtur etterhvert, men det må nok vente litt er jeg redd.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2022, 10:14   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,004
Default Re: Fotballtur til Milano

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Takk for fin rapport. Blir litt interessant å se hva som skjer med San Siro. Milan og Inter vil jo bygge ny stadion ved siden av og rive San Siro. Jeg vet ikke helt hvor langt prosessen er kommet. Frister med en fotballtur etterhvert, men det må nok vente litt er jeg redd.
Har fulgt litt med på den debatten og tror ikke en har dårlig tid for å besøke san siro, den prosessen tar nok lang tid. Ingenting er bestemt.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Med Norwegian over Alpene til Milano EspenRR Bilder & foto 0 20-09-2017 18:17
DY til Milano sukram Flyforum 27 04-11-2009 13:19
Med EasyJet til Milano JoeW TripReports 15 28-10-2008 16:47
Fotballtur til Manchester! wf145 Flyforum 19 28-01-2007 22:17
Estonian til Milano CK Flyforum 1 13-01-2005 08:59


All times are GMT +2. The time now is 13:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.