Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2011, 13:09   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Whiskytur - Skottland (Islay)

Da lar jeg bonuspoeng og Trumf-tilbud på saft på Reiseforum få seile i sin egen sjø, og kommer med et spørsmål om livets viktige spørsmål: Whisky!

Det har kommet opp forslag om en whisky-tur til Skottland. Vi to som (foreløpig) er aktuelle for turen er klart mest interessert i Islay-whisky.

Så nå trenger jeg råd og tips til:

1. Hvor flyr man til.
2. Hvordan kommer man seg fram (må man ha leiebil?).
3. Overnatting
4. Destillerier - hvem tar imot gjester etc.
5. Andre severdigheter / aktiviteter i området (IKKE golf eller noe annet fysisk)

PS - min avatar indikerer forkjærlighet for Orkenøyene, men antar dette vanskelig lar seg kombinere med Islay.

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 13:38   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Kan i hvert fall hjelpe deg med 1. Du kan fly GLA-ILY med flyBe. I tillegg skal det gå en ferge fra fastlandet en plass, men den husker jeg ikke hvor går fra.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 14:09   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Da lar jeg bonuspoeng og Trumf-tilbud på saft på Reiseforum få seile i sin egen sjø, og kommer med et spørsmål om livets viktige spørsmål: Whisky!

Det har kommet opp forslag om en whisky-tur til Skottland. Vi to som (foreløpig) er aktuelle for turen er klart mest interessert i Islay-whisky.

Så nå trenger jeg råd og tips til:

1. Hvor flyr man til.
2. Hvordan kommer man seg fram (må man ha leiebil?).
3. Overnatting
4. Destillerier - hvem tar imot gjester etc.
5. Andre severdigheter / aktiviteter i området (IKKE golf eller noe annet fysisk)

PS - min avatar indikerer forkjærlighet for Orkenøyene, men antar dette vanskelig lar seg kombinere med Islay.

Jeg reiste dit sammen med en kompis for to år siden. Det var en fantastisk reise.

1. Du kan som sagt fly til Port Ellen. Vi valgte å fly til Glasgow og tok en dag der først. Så tok vi bussen til Kennecraig (går fra bussterminalen i Glasgow) og deretter båt ut til Port Ellen. Bussen tar ca 4 timer og går igjennom et fantastisk landskap. Båtturen på ca 1,5 time var også nydelig, med "catch of the day" i kafeen. Dette fikk oss litt "in the mood", på en måte en kjapp flytur ikke hadde gjort. Derimot fløy vi tilbake til GLA. Vi forhåndsbestilte ikke båtbillett, og det gikk greit.
2. Leiebil trenger du ikke, og jeg vet knapt om det finnes. Det er små avstander og B&B'en vi bodde på lånte ut sykler. Stort sett alle B&B'ene gjorde det. Så sykler man til destilleriene. Du trenger IKKE være atlet. Pointet med å sykle kontra bil, er jo at du skal på rundttur i alle destilleriene og prøvesmake.
3. B&B's i Port Ellen. Bare å Google. Jeg husker ikke hva det hette der vi bodde, men det var billig og knallbra.
4. Lagawulin, Ardbeg og Laphroig tar imot gjester, og har fulle omvisninger. Synes førstnevnte var flottest, men det er jo opp til den enkelte. Ardbeg er den eneste med skikkelig kafe og servering. På de andre to får du kun smaksprøver.
5. Det er ingen andre severdigheter om jeg skal være ærlig. Det er en fin gammel pub i Port Ellen, men det er også det. Det er mulig det også er noe i Port Askaig, men vi var ikke der da vi fikk beskjed om at det ikke var noe å se der. Det som er fint, utover destilleriene, er naturen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 14:15   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Her er et par bilder som kan gi deg et inntrykk av hva slags "metropol" dere skal til...

Så på ett av bildene at det var 3 km til Ardbeg, og det er det som ligger lengst unna. Så det er faktisk bare å sykle forbi noen kuer, og så er du på det første.

De to siste bildene viser Port Ellen sentrum sett fra to vinkler.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	15072009919.jpg
Views:	1522
Size:	85.7 KB
ID:	30152   Click image for larger version

Name:	16072009927.jpg
Views:	1511
Size:	84.8 KB
ID:	30153   Click image for larger version

Name:	16072009933.jpg
Views:	1502
Size:	94.0 KB
ID:	30154   Click image for larger version

Name:	16072009936.jpg
Views:	1496
Size:	91.4 KB
ID:	30155  
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 14:35   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Herlig -tusen takk!! Dette er jo nesten som øya jeg kommer fra, bortsett fra at destilleriene mangler på Ytre Møre.

Var ikke klar over at det var så korte avstander. Buss og ferge høres mest aktuelt ut, ja, for å få med litt mer. Fergereiser er jeg vel kjent med.

Reisefølge har allerede sendt lister med overnattingssteder, og det ser jo rimelig nok ut.

Er det opp til meg bør det bli en overnatting i Glasgow også, for å få med litt mer "liv" enn på disse øyene.

Ser ellers at det er BA som virker rimeligst for tiden, selv om reisetidene på dagene jeg sjekket så noe kronglete ut. Men her må det planlegges litt mer utover høsten.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 14:47   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Vi fløy Ryanair direkte fra TRF til PIK. Det var jo ikke akkurat "rett ved" Glasgow, men helt greit. Går tog rett fra terminalen og inn til Glasgow og jeg minnes at det var Ryanair rabatt til og med.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 18:20   #7
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Da lar jeg bonuspoeng og Trumf-tilbud på saft på Reiseforum få seile i sin egen sjø, og kommer med et spørsmål om livets viktige spørsmål: Whisky!

Det har kommet opp forslag om en whisky-tur til Skottland. Vi to som (foreløpig) er aktuelle for turen er klart mest interessert i Islay-whisky.

Så nå trenger jeg råd og tips til:

1. Hvor flyr man til.
2. Hvordan kommer man seg fram (må man ha leiebil?).
3. Overnatting
4. Destillerier - hvem tar imot gjester etc.
5. Andre severdigheter / aktiviteter i området (IKKE golf eller noe annet fysisk)

PS - min avatar indikerer forkjærlighet for Orkenøyene, men antar dette vanskelig lar seg kombinere med Islay.

Whoohoo. Et spørsmål på forumet jeg kan att og fram...

1. Loganair flyr mellom Glasgow og Islay (Flybe står for salget av billetter). Sitt på høyre side av flyet så får du, mest sannsynlig, utsikt over de tre south shore-destilleriene.
2. Man kan komme seg fram med sykler, taxi, buss og apostlenes hester, men det tar tid. To leiebilselskaper på øya, omtrent like priser (http://www.carhireonislay.co.uk/ og http://www.islaycarhire.com/). Merk at støtdempingen er litt slitt på biler som bor på Islay - mye takket være The Trans-Islay Highway (veien mellom Port Ellen og Bowmore). For det meste rett som en snor og var vel opprinnelig i vater - men bygger man på myrgrunn... Kjører du noe særlig under 100km/t her blir du forbikjørt. Morsom ting når man kjører på Islay, alle bilister hilser på hverander, og ofte til fotgjengere også (med unntak av de 10 sekundene man bruker gjennom Bowmore sentrum).
3. Hvordan vil du ha det. Øya byr på herberge, B&B'er i alle klasser, små hoteller, golfhotell og selvhushold. Mest sentralt er Port Ellen (gåavstand til Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg) eller Bowmore (trafikknutepunktet). Selv har jeg bodd i Port Charlotte de to siste gangene jeg var over - da er det 100% nødvendig med bil.
4. Alle som er i drift (mao, ikke Port Ellen). VIP-turer (conniseurs tour etc) er å anbefale, men begrenser antallet besøk for dagen og gir mye drikke. En dagstur over til Isle of Jura kan også tas. Laphroaigs ut-i-det-blåtur er virkelig å anbefale, ligeså Bowmores Craftsman's Tour.
5. Islay Ales, fuglekikking, Islay Woolen Mill, pub crawl. For virkelig historie er en tur ut til Kildalton Cross påkrevd - noen kilometer utenfor Ardbeg. En kaffe på Debbies Minimarket (http://welcometogreatcoffee.co.uk/) i Bruichladdich er også hyggelig - man kan se ei sykkeltrøya signert av bl.a. Thor Hushovd.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 12:47   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Mange takk! Dette er jo strålende informasjon. Har sendt tråden til reisefølget, som er imponert over hvilket kvalitetsforum jeg er medlem av! Det ser ut til at det kan bli en vårtur. Ellers er vel Edinburgh en like bra by som Glasgow om man skal ha 1 eller 2 overnatinger der?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 13:04   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Edinburgh er etter min mening en langt hyggeligere og mer historisk og kulturell by enn Glasgow. Som turist er Edinburgh mer interesant for de fleste. Nattelivet er kanskje bedre i Glasgow, men ville nok anbefalt å ta et par dager i Edinburgh, fremfor Glasgow
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-07-2011, 20:21   #10
lazysod
Newcomer
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 21
Beer Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Vi fløy Ryanair direkte fra TRF til PIK. Det var jo ikke akkurat "rett ved" Glasgow, men helt greit. Går tog rett fra terminalen og inn til Glasgow og jeg minnes at det var Ryanair rabatt til og med.
Nå flyr ikke Ryanair til Prestwick fra Norge lenger, men de flyr fra Torp til Edinburgh. Norwegian flyr fra OSL til Edinburgh. Flyplassen i Edinburgh ligger ca. en halv times busstur fra sentrum, og bussene går ofte.
lazysod is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2012, 14:33   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Det har vært drukket mye whisky siden tråden ble opprettet. Men nå gjenstår det å finne en overnatting på utreisen (onsdag) og en overnatting på fredag i Edinburgh... Reisefølget har visst full kontroll på overnatting ute på øya.

Det er slik at vi kommer ganske sent til byen på onsdagen, så da trenger vi bare hvert
vårt rom som er billig og enkelt, men gjerne sentralt. Planen er å ta bussen dagen etter.

Fredagen ser vi vel for oss et kanskje noe bedre hotell, viktig at det er sentralt i forhold til severdigheter/restauranter etc. Noe særlig mer enn 750 kr rommet er det ikke aktuelt å betale, dog, trur eg.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2012, 17:23   #12
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Travellodge kan være greit å ta en natt i. Priser fra £19 rommet. Premier Inn er også i samme prisleiet. Kjedelige hoteller, men trygt og enkelt.

Edinburgh er såpass en kompakt by at det meste er sentralt. De gangene jeg har vært der har det enten vært privat innlosjering (bekjente) eller B&B (og da litt utenfor sentrum siden vi de gangene har kommet med leiebil). Bruker sjelden hoteller i Skottland da jeg føler jeg får mer for pengene på små private gjestehus eller B&B'er - mye takket være at frokosten bruker å være himla mye bedre. Kan anbefale nettstedet BookDirectRooms for slik overnatting i UK.

Last edited by Maltwhisky; 12-03-2012 at 18:11.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 11:53   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Takker for tips, Travellodge ser veldig greit ut. Vi har planlagt litt dårlig i utgangspunktet (var opptatt av å få billite billetter til og fra Sottland), så det blir litt knapt med tid - og ergo ikke mye hotelltid. Det blri nå buss fra Edinburgh til Glagow og videre ut til Islay, så ferge på slutten. Tilbaketuren tas med fly.

Vi skal bo i Port Ellen. Vi har vært så klønete (to kokker etc, jeg er vant til å planlegge alene!) at vi bare får fra fredag morgen til flyet går fra Islay kl 1820 (beregne oppmøte en time før?). Noen tips om hva vi skal besøke? Blir minst to destilleribesøk, og Laphroaig er nok nærmest som førstevalget.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 15:08   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takker for tips, Travellodge ser veldig greit ut. Vi har planlagt litt dårlig i utgangspunktet (var opptatt av å få billite billetter til og fra Sottland), så det blir litt knapt med tid - og ergo ikke mye hotelltid. Det blri nå buss fra Edinburgh til Glagow og videre ut til Islay, så ferge på slutten. Tilbaketuren tas med fly.

Vi skal bo i Port Ellen. Vi har vært så klønete (to kokker etc, jeg er vant til å planlegge alene!) at vi bare får fra fredag morgen til flyet går fra Islay kl 1820 (beregne oppmøte en time før?). Noen tips om hva vi skal besøke? Blir minst to destilleribesøk, og Laphroaig er nok nærmest som førstevalget.
Flyplassen er EKSTREMT liten, så du behøver ikke beregne veldig mye tid tror jeg. Mener også at postbilen fungerte som flybuss da jeg var der. Fine greier.

Ellers er det ikke spesielt langt mellom bryggeriene. Så dere rekker fint å prøvesmake hos alle de "tre store", samt rundtur hos en av dem. Vi var på rundtur hos Lagawulin og det var veldig bra. Så spiste vi i kafeen til Ardbeg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 16:07   #15
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Komme du på flyplassen en halvtime før burde det ikke være noe problem.

Bussrutene på Islay

Er vel bare drøye 5km fra Port Ellen til Ardbeg (som ligger lengst bort).

Ser at dere faktisk har muligheten til å ta kongeturen på Laphroaig - Water to Whisky Experience (tur til vannkilden med lunch, torvskjæring, malting, destilleritur, besøke Warehouse 1 - smake på flere forskjellige fat og velge deg en du selv tapper i 25cl-flaske, og ja det blir flere drammer Laphroaig i løpet av turen). Starter 1230, så det tid til Lagavulin-tur (0930 - varer en times tid) og også et kort besøk på Arbeg (15 min spasertur fra Lagavulin) for en titt og en dram før dere spaserer til Laphroaig (30 minutter sånn cirka).

Laphroaig-turen varer 4 timer, så sier dere ifra på forhånd så skal du ikke se bort fra at de ordner med flyplass-transfer for dere.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 16:21   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Komme du på flyplassen en halvtime før burde det ikke være noe problem.

Bussrutene på Islay

Er vel bare drøye 5km fra Port Ellen til Ardbeg (som ligger lengst bort).

Ser at dere faktisk har muligheten til å ta kongeturen på Laphroaig - Water to Whisky Experience (tur til vannkilden med lunch, torvskjæring, malting, destilleritur, besøke Warehouse 1 - smake på flere forskjellige fat og velge deg en du selv tapper i 25cl-flaske, og ja det blir flere drammer Laphroaig i løpet av turen). Starter 1230, så det tid til Lagavulin-tur (0930 - varer en times tid) og også et kort besøk på Arbeg (15 min spasertur fra Lagavulin) for en titt og en dram før dere spaserer til Laphroaig (30 minutter sånn cirka).

Laphroaig-turen varer 4 timer, så sier dere ifra på forhånd så skal du ikke se bort fra at de ordner med flyplass-transfer for dere.
Utmerket, takk! Dette vil jeg nok ikke videreformidle til reisefølget, jeg er vel ikke spesielt begeistret for å bruke ferien til å skjære torv (det er det mer enn nok av der jeg kommer fra) Nuvel - hadde vi hatt en hel dag hadde det vel blitt sånn, men nå kan jeg lett argumentere for at det kan bli litt stressende.

Men ser vel uansett ut som om vi fint klarer alle tre da, og det er jo glimrende.

Det flasker seg !!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 16:37   #17
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Utmerket, takk! Dette vil jeg nok ikke videreformidle til reisefølget, jeg er vel ikke spesielt begeistret for å bruke ferien til å skjære torv (det er det mer enn nok av der jeg kommer fra) Nuvel - hadde vi hatt en hel dag hadde det vel blitt sånn, men nå kan jeg lett argumentere for at det kan bli litt stressende.

Men ser vel uansett ut som om vi fint klarer alle tre da, og det er jo glimrende.

Det flasker seg !!
Nå er det ikke mye torvskjæring du skal gjøre. Det er et forsøk eller to med spaden, og ellers er det å se på de andre mens du nyter noe godt i glasset.

Men alle turvariantene og tider finnes på hjemmesidene til destilleriene (http://www.laphroaig.com/distillery/visiting.aspx, http://www.discovering-distilleries.com/lagavulin/ og http://www.ardbeg.com/ardbeg/distillery/tours).
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 20:32   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Flyplassen er EKSTREMT liten, så du behøver ikke beregne veldig mye tid tror jeg.
Vel vel!
Det er da en flyplass med hele 3 rullebaner! Så den er jo nesten like stor som LHR!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 20:40   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Vel vel, en kar fra hovedstaden trodde nok også det:

Quote:
On 29 June 1994, The Prince of Wales made headlines when he overshot the runway while landing a BAe 146 of No. 32 (The Royal) Squadron of the RAF on the runway of the airport. No one was injured, however the plane was badly damaged
:colgate

Trip report kommer, sjølvsagt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 21:18   #20
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Whiskytur - Skottland (Islay)

Når dere allerede er i Edinburgh (har ikke finlest tråden, så jeg vet ikke hvilken tid på døgnet dere er der).

Har dere vurdert Glenkinchie distilleriet som ligger litt utenfor Edinburgh? Var der en tur for noen år siden ifb. med en firmatur, og må si at jeg etter dette ble hektet på wiskey.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skottland Bolle Reiseforum 25 17-01-2023 23:15
Skottland - Høstbilder RJon Bilder & foto 6 07-12-2017 21:20
Til Islay med Islander RJon TripReports 17 19-06-2016 21:58
Whiskytur til Orkenøyene AirbusTrond TripReports 16 05-03-2014 09:49
Islay Whisky Tour AirbusTrond TripReports 22 01-07-2012 05:06


All times are GMT +2. The time now is 12:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.