Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2019, 18:29   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default 50 år som flyspotter i dag

Heisann

I dag er 50 år siden Braathens første Fokker F.28 Fellowship kom til Fornebu, 3.mars 1969 var en mandag, og jeg kan huske at jeg på vei hjem fra skolen hadde en fast plass der jeg kunne se over gjerdet mot "Gamle Fornebu" fra Oksenøyveien, til min store glede så et nytt jetfly med T-hale og et stort norsk flagg på halen. (For inntil dette hadde F.27 og DC-6B som jeg var oppvokst med, hatt mer et "frimerke flagg" på halen).

Jeg hadde nok det siste året begynt å følge mer interessert med, jeg kjente de flyene som kom og gikk til daglig, jeg var blitt kjent med forskjellen på "stor og liten DC-9", og jeg visste at DC-8-63 var lang, og at DC-8-62 kunne gå langt. Jeg så forskjell på DC-8 og B707, jeg så forskjell på DC-6B og DC-7c osv, og Busy Bee hadde innviet sin helt nye hangar langs skoleveien min, og da lærte jeg at de hadde ulik registrering.

Men det var altså synet av LN-SUC for første gang, som tente gnisten i meg til å jakte på hvert fly for å se registreringen det hadde, og da var det greit å ha sykkel Og jeg var drøyt 10 år gammel. Og om det ikke var akkurat 3.mars, så var det i hvertfall samme uka.

Legger ved link til det første bildet Jan Olav Martinsen tok av flyet da han begynte å fotografere i 1971, før navnet "Olav Kyrre" var kommet på flyet, ved innflying til bane 24 på FBU

http://www.airliners.net/photo/Braat...RprnLx7TLk0%3D
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2019, 18:47   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Heeerlig! Gratulerer med jubileet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2019, 20:02   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Helt topp Ole Johan.. Jeg begynte å spotte i 1967. Kom da med min gamle Opel fra Lillestrøm ( lappen 1965 ).

I 1967 også min første flytur med BU DC 6B til ARN for å møte PA 707-320 B Nautilus som skulle ta meg til JFK på studentcharter. PA skulle egentlig til FBU for å hente oss, men forsinket så de sendte oss til ARN. Da slapp man mellomlanding i Skottland.

Deretter ofte med bil til FBU pluss mange turer ut av landet.

Men i 1974 tok jeg A-lappen og flakset ofte over fra Kjeller til FBU med Piper Cherokee 180 LN-UXR og Cherokee 140 LN-BNZ. Parkerte på plassen ved siden av terminalen. Plass for småfly. Vi hadde kode på døra og ruslet inn.

Du har vel ikke reg meg også ??

Last edited by SQ 777; 03-03-2019 at 20:05.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2019, 23:07   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Gratulerer med jubileet!

Det var nok på den tiden jeg også begynte å se/skjønne forskjellen på flytyper. Bodde på Skillebekk den gangen og hadde flyene rett over hodet et par minutter før de landet på 24. Av en eller annen grunn er det Loftleidirs CL-44D som har brent seg inn i hukommelsen. Jeg tror det har noe å gjøre med at de hadde «motsatte» norske farger på halen og jeg syntes det var så rart. Fly som landet i Norge burde da ha norske farger..?

Nuvel. Flykunnskapene har nok blitt bedre med årene, problemet nå er at jeg begynner å bli så glemsk..!

Last edited by KnutW; 03-03-2019 at 23:10.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 00:26   #5
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 1,964
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Da får jeg bare ønske deg hjertelig velkommen til klubben.

Min farmors hus, som jeg vokste opp i, lå rett vest for Lysakerelva og rett nord for jerbanelinjen, slik at flyene som kom sydfra til FBU passerte nesten rett over oss da de var på downwind til 19. (Husker fremdeles mastene med de gul/orange innflygningslysene)

Min far jobbet da for SAS -han begynte i DNL, forklarte meg forskjellen mellom DC-3 og DC-4 og jeg lærte meg kjapt å kjenne dem igjen bare på lyden. Etter hvert begynte jeg også å kjenne igjen DC-6 og Metropolitain…

For å gjøre en lang historie kort, så fort jeg hadde lært meg å sykle, så bar det ofte ut til Fornebu.En av mine favorittsteder var å sitte på Langoddveien når flyene landet på 01. Å ha flyene passere et par meter over hodet var et utrolig rush. -Jeg var bitt av flybasillen...

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 01:18   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Herlig Ser fortsatt ikke forskjell på DC-8 og B707...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 02:12   #7
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 1,964
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Herlig Ser fortsatt ikke forskjell på DC-8 og B707...
Lett

https://www.airlinerspotter.com/spot...-airliners.htm

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 08:45   #8
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by Scooter01 View Post


Mange takk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 12:01   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Gratulerer med jubileet, Ole Johan!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 21:09   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Helt topp Ole Johan.. Jeg begynte å spotte i 1967. Kom da med min gamle Opel fra Lillestrøm ( lappen 1965 ).

I 1967 også min første flytur med BU DC 6B til ARN for å møte PA 707-320 B Nautilus som skulle ta meg til JFK på studentcharter. PA skulle egentlig til FBU for å hente oss, men forsinket så de sendte oss til ARN. Da slapp man mellomlanding i Skottland.

Deretter ofte med bil til FBU pluss mange turer ut av landet.

Men i 1974 tok jeg A-lappen og flakset ofte over fra Kjeller til FBU med Piper Cherokee 180 LN-UXR og Cherokee 140 LN-BNZ. Parkerte på plassen ved siden av terminalen. Plass for småfly. Vi hadde kode på døra og ruslet inn.

Du har vel ikke reg meg også ??
Hei Reidar, og takk for hyggelig hilsen. Dessverre så var avstanden til rullebanen såpass stor at småflyene ikke krevde så mye av min oppmerksomhet før jeg mange år seinere ble klar over at man kunne finne de ulike flyene i Norsk Luftfartsregister, så nei jeg har nok ikke notert de landingene. Men morsomt å lese det du skriver.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 21:10   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Gratulerer med jubileet!

Det var nok på den tiden jeg også begynte å se/skjønne forskjellen på flytyper. Bodde på Skillebekk den gangen og hadde flyene rett over hodet et par minutter før de landet på 24. Av en eller annen grunn er det Loftleidirs CL-44D som har brent seg inn i hukommelsen. Jeg tror det har noe å gjøre med at de hadde «motsatte» norske farger på halen og jeg syntes det var så rart. Fly som landet i Norge burde da ha norske farger..?

Nuvel. Flykunnskapene har nok blitt bedre med årene, problemet nå er at jeg begynner å bli så glemsk..!
Og LL CL-44J var vel det aller flotteste flyet som gikk i fast rute på den tiden.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 21:13   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by Scooter01 View Post
Da får jeg bare ønske deg hjertelig velkommen til klubben.

Min farmors hus, som jeg vokste opp i, lå rett vest for Lysakerelva og rett nord for jerbanelinjen, slik at flyene som kom sydfra til FBU passerte nesten rett over oss da de var på downwind til 19. (Husker fremdeles mastene med de gul/orange innflygningslysene)

Min far jobbet da for SAS -han begynte i DNL, forklarte meg forskjellen mellom DC-3 og DC-4 og jeg lærte meg kjapt å kjenne dem igjen bare på lyden. Etter hvert begynte jeg også å kjenne igjen DC-6 og Metropolitain…

For å gjøre en lang historie kort, så fort jeg hadde lært meg å sykle, så bar det ofte ut til Fornebu.En av mine favorittsteder var å sitte på Langoddveien når flyene landet på 01. Å ha flyene passere et par meter over hodet var et utrolig rush. -Jeg var bitt av flybasillen...

Scooter01
Takk for hilsen, og jeg var noen år yngre da min far fra kjøkkenvinduet lærte meg forskjellen på BU DC-4 og DC-6B som begge sto parkert etter hverandre under tårnet på Gamle Fornebu.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 21:17   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Gratulerer med jubileet, Ole Johan!
Tusen takk
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2019, 23:28   #14
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Og LL CL-44J var vel det aller flotteste flyet som gikk i fast rute på den tiden.
J var det, ikke D. Som sagt, glemsk Men flott var det, og utrolig nok det flyet som fløy med flest seter over Atlanteren før 747 kom.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 15:15   #15
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Gratulerer!

Det var vel omtrent på samme tid jeg "hang" på Fornebu og så på fly.
Gikk på Lilleaker skole og syklet ned til Fornebu etter skoletid.
SAS hadde litt cargo like ved terskel 24. Fin utsikt. Inne i bygget var det en som het Voie som jobbet. Han lot oss kjøre elektriske trekkvogner.
Hyggelig fyr. En gang stod vi så nærme rullebanen at brannvakten jagde oss vekk. Hadde nok blitt varslet av tårnet.
Interessen for fly holdt seg, og jeg fulgte drømmen og ble flyger.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 16:23   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Ole Johan, da jeg var i sykkelalder som deg, syklet vi gutta til Kjeller , slutten av femtitallet. Ca. 1.8 km fra der jeg bodde ( og fortsatt bor ).

Vi sneik oss gjennom gjerdet til enden av rullebane 30 ( start av 12 ).

Ventet tålmodige til vi forsto at en F 84 Thunderjet kom inn den veien. Gjemte oss i busker og gress da de landet rett over våre hoder på 12....

Husker ikke on jeg senere fikk med F 86 Sabre,,,, Joda, er man nerd begynner man tidlig..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 17:43   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: 50 år som flyspotter i dag

Bodde på den andre siden av Holtekilen, så de gule C-46'ene var fasinerende. Kalte dem 'teddy-fly' siden fargen lignet teddybjørnen min. Hendte også jeg syklet ut og gikk på observasjonsterassen, men mest for å gå på Narvesen og kjøpe fotballblader.

Ordentlig entusiast ble jeg ikke før jeg begynte å jobbe der ute, men fotografering ble det ikke så mye av før utpå nittitallet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det ingen som oppdaterer http://www.flyspotter.net/ ATC-flyradar NSFF-forum 2 23-11-2017 20:50
Mitt første bilde som flyspotter TobyAllan Bilder & foto 10 14-08-2010 15:56
Braanaas som flyspotter Concorde Flyhistorisk forum 4 25-03-2009 20:12
flyspotter på svalbard ? B767 Flyforum 15 08-10-2007 23:23
Noen som vet hvilken SAS maskin som er på TRF i dag ? sail4fun Flyforum 3 04-06-2005 18:40


All times are GMT +2. The time now is 01:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.