Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2022, 11:40   #1
Anterialis
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 5
Default Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Hei!
Jeg er ppl(a) student og har 6 flytimer p.d.d. Jeg har lest igjennom POH og selvsagt for opplæring av instruktør, men jeg føler info jeg har fått er litt upresis (eller bare jeg som er flisespikker, godt mulig det også..).

POH og instruktør sier følgende (jeg dropper prime-prosedyren og enkelte punkter i checklist):
1. Throttle -- OPEN 1/4 INCH.
2. Mixture -- IDLE CUTOFF.
3. Propeller Area -- CLEAR.
4. Master Switch -- ON.
5. Flashing Beacon -- ON.
(…)
9. Ignition Switch -- START (release when engine starts).
10. Mixture -- ADVANCE smoothly to RICH when engine starts.

Her ser vi altså i pkt. 9 at man skal starte motor (START) til man merker motoren starter, så release (= ignition BOTH) når motoren har begynt å starte. Først etter dette skal man sette mixture RICH. La oss si at dette tar et par tidels sekunder. Ila. disse 0.2 sekundene føler jeg at motoren har lyst til å stoppe, og det er kun såvidt den henter seg inn igjen innen jeg har rukket å sette mixture RICH.

Sist gang jeg var ute å fløy (i går) gjorde jeg det bitte litt annerledes på eget iniativ. Jeg gjorde følgende (jf. checklist over):

9. Ignition Switch — START
(idét motoren starter, fortsetter jeg å holde ignition switch START, og begynner å gli mixture mot RICH. Idét jeg passerer et par cm (20-30%?) med mixture:
10. release ignition switch (set to BOTH).

Forskjellen er altså at jeg lar motoren gå på starteren noen tidels sekunder ekstra, mens jeg begynner å tilføre fuel til motoren. Jeg merker at fuel fra mixture gjør at motoren er i vesentlig bedre stand til å ta over rpm selv og jeg setter umiddelbart ignition switch til BOTH. Motoren startet mye bedre enn jeg tidligere har klart, og jeg kan ikke tenke meg at dette var dumt/dårlig for motoren. Men jeg er jo blodfersk og skal ikke ha så mange meninger på dette stadiet, det forstår jeg.

Så, hva tenker dere? Er det ok å holde ignition Switch i START litt lenger, til man har begynt så vidt med mixture, og slipper ignition (til BOTH) før mixture når RICH?

Takk for hjelpen!
Anterialis is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2022, 13:08   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Det her er nok ikke nødvendigvis det beste forumet og spørre om slikt, siden de fleste her er interesserer seg meg mere for tyngre luftfart, men hvis den er riktig primet og tenner holder det å slippe opp starteren og raskt skyve mixture til rich. Nå er uansett det å starte en fuel injected Lycoming eller Continental mye en erfaringssak og noen motorer lever tilsynelatende et eget liv og mange har egne ideer om hva som fungerer best. Hvis vi snakker om brøkdeler av sekunder er det uansett ikke noe problem. Man bør ikke være for punktuell, det er endel ting som må gjøres på feelingen og.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2022, 13:22   #3
Anterialis
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 5
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det her er nok ikke nødvendigvis det beste forumet og spørre om slikt, siden de fleste her er interesserer seg meg mere for tyngre luftfart
Takk for tipset. Hvilken del av forumet, eller hvilket forum her i Norge er bedre når det gjelder GA? Tips? Evt. europeiske/amerikanske forum å anbefale?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Man bør ikke være for punktuell, det er endel ting som må gjøres på feelingen og.
Fint, det er akkurat det som er poenget mitt også. Jeg fikk en feeling på at min metode var bedre, og ville bare høre om de mer erfarne om dette er en ok måte å gjøre det på =)

Takk for hjelpen!
Anterialis is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2022, 13:43   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Jeg tenker dette underforumet ikke var det dummeste du kunne poste henvendelsen din. Søker man på "Cessna" får man flere treff. Og de av oss som driver med GA og småfly kikker gjerne innom begge underforumet. Men her fikk du svar av en vaskeekte kommersiell pilot som flyr noget større maskiner.

Men vi har et GA og Helikopterforum også. Men det brukes gjerne mer til aktuelle saker/nyheter.

https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=27
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2022, 22:55   #5
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Hei, Anterialis - og velkommen til flygingens underfundige verden.

En av de mange erfaringer du vil gjøre deg, er at flymaskiner gjerne er som representanter for det motsatte kjønn(*) - dvs. lunefulle og tidvis med primadonna-nykker. Jo eldre, desto verre. Det gjelder også for flymotorene.

Din flyinstruktør gir deg en læringsarena som skal være som en trygg sandkasse. Dersom du er i ferd med å krabbe ut av sandkassas trygge rammer, vil guvernanten/instruktøren sørge for å dytte deg pent tilbake til den trygge tilværelsen. Hvis de vurderer at din startteknikk ikke er trygg eller medfører unødvendig slitasje på materiellet, vil du få beskjed om det. Om du gjør noe som er "helt på trynet," så vil du bli korrigert.

(*) her kunne jeg ha skrevet "damer", men det er fryktelig politisk ukorrekt. Dessuten er ikke damer noe bedre eller verre enn mannfolk.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2022, 00:01   #6
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Er vel litt rtidlig og ta «eget initiativ» med 6 timer…..
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2022, 10:41   #7
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Det er bra med initiativ. Blir det for mye, for tidlig - så skal instruktøren være der og gi en klask på lanken.

Bare det at du aktivt søker kunnskap og stiller spørsmål er et veldig godt tegn.

Men kan du ikke ta deg fem minutter i forkant av neste leksjon, for å ta denne diskusjonen med instruktøren din eller skolesjefen? Fortell hva du har erfart og spør om deres oppfatning.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2022, 12:31   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Jeg ville ihvertfall snakket med instruktør før jeg søker for mye rundt på nettet og diverse forum. Kreves gode filtre for å hente relevant informasjon fra nettforum.
Blir som dr. Google istedet for å gå til legen
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2022, 18:40   #9
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
Default Re: Korrekt oppstartsprosedyre Cessna 172S (fuel injection)

Når jeg tok PPL hadde jeg sikkert 5 - 6 forskjellige instruktører. Jeg valgte det bevist, for alle hadde litt forskjellige måter å gjøre ting på, også oppstart, og det hadde jeg god nytte av i mye av skolingen.
De var alle flinke, men på hver sin måte og hadde sine sterke og litt svakere sider. Spør og grav, det er det en lærer av. Så spør instruktøren om det ikke kan gjøres slik.
Som YawDamper skriver, de fleste motorer vil ha det på "sin" måte når de blir startet, særlig når de blir noen år.
Å sette ignition switch til BOTH har ikke bråhast, motoren går fint på en magnet. Hvis den ikke gjør det er det verkstedet neste.
Piper is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Korrekt innflyving ifht. rullebanen? haga2000 Småprat 8 10-08-2015 13:51
Korrekt namn på LN-TUM Randulfb Småprat 6 29-04-2015 18:40
Media: Latvian government may consider financial injection to airBaltic willl Flyforum 0 29-07-2009 14:29
EU: korrekt kompensation for forsinkelser etc Guest Flyforum 0 10-01-2006 15:01


All times are GMT +2. The time now is 19:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.