Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2009, 13:09   #21
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Matvarer til USA

Tja, jeg vet ikke om det også kan ha vært pga. at det var min tredje USA-tur på rad, der disse 90 visumfrie dagene overlappet hverandre omtrent på dagen
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 13:42   #22
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hæææ? Er det ikke lov å ha venner i USA heller nå da? Kanskje disse vennene blir beslaglagt av Homeland Security inntil du reiser hjem igjen. Ja, sånn for sikkerhets skyld?

BF
Nja, USA er jo ikke som alle andre.....

"Venner" kan jo være et vidt begrep, fra å spille på det andre laget til terrorist

Mener at det var Hanne Krogh som ble nektet innreise til USA, men hun fikk det etter mye om og men. Hun hadde nemlig fyllt ut skjemaet og skrevet artist som occupation
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2009, 14:39   #23
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg har gjort en del jule-smugling til Australia som har veldig strenge regler, og hovedereglen der er vel at så lenge det er industrielt pakket og har skikkelige varedeklarasjoner på pakken.

Jeg har tiltrukket meg en del oppmerksomhet med en litt varm brunost et par ganger i Brisbane, men bare humor og kommentarer fra tollerne.

-A
Ja, i motsetning til propagandaen som de viser på TV-programmet "Border Security", får man det meste gjennom tollen i Australia så fremt man deklarerer det, og at det er industrielt pakket, som du sier. Produkter som inneholder egg er de imidlertid veldig strenge på, så her funker nok ikke majones. "Declare or beware" er vel grei tommelfingerregel.

Har faktisk også opplevd opp til flere ganger at tollerne i Norge er noenlunde fleksible dersom man går på rødt og forklarer at man har litt for mye alkohol med seg. Er det bare "litt" for mye, har jeg sluppet å betale ekstra.

I USA har jeg inntrykk av at de er mer fleksible i forhold til mat som man tar med seg. Modern tok med seg ei kransekake i håndbagasjen når brodern skulle gifte seg der borte, og tollerne i Chicago hadde ingen problemer med å slippe henne igjennom med den. Frukt og ubehandlete produkter, som f.eks tre og frø, er nok de fleste land veldig restriktive med å la folk ta med seg gjennom tollen.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 08:27   #24
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Matvarer til USA

Skal over atlanteren senere denne uken og planlegger å ta med et par pakker med røkelaks. Men en total reisetid på knappe 18 timer lurerer jeg litt på hva som er beste måte å oppbevare røkelaksen på. Kan noen med erfaring dele hva de gjorde? Tenker kjøleelement i en kjølepose et trygt sted i kofferten.

Mellomlander i USA. Pleier røkelaks å gå fint gjennom tollen? Deklarerer selvsagt
Chris1 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 13:08   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Matvarer til USA

Røkelaks er lett tilgjengelig her birte, både norsk, skotsk, chilensk og fra Alaska, så ser ikke helt behovet.

Men det er tillatt, i en mengde ‘til personlig bruk’, og du må deklarere det. Går du på ‘grønt’ og blir stoppet, får du bot.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 15:33   #26
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Matvarer til USA

Den beste laksen går til eksport. Vi sitter igjen med det som ikke når helt opp.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 15:37   #27
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Den beste laksen går til eksport. Vi sitter igjen med det som ikke når helt opp.
Hvem er 'vi'?
Og som en eller annen klok har sagt; Best er bra nok sin verste fiende.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 16:08   #28
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
OBB 5 Re: Matvarer til USA

Jeg har hatt med meg både knekkebrød og leverpostei i innsjekket bagasje uten å ha blitt stoppet. I tillegg glemte jeg det når jeg fylte ut immigration-skjemaet...
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 16:15   #29
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Røkelaks er lett tilgjengelig her birte, både norsk, skotsk, chilensk og fra Alaska, så ser ikke helt behovet.

Men det er tillatt, i en mengde ‘til personlig bruk’, og du må deklarere det. Går du på ‘grønt’ og blir stoppet, får du bot.
Takk for svar! Skal som sagt kun mellomlande i USA, før turen går videre til Mexico. Man kan nok må tak på god røkelaks der også, men det koster litt.
Chris1 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 16:33   #30
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg har hatt med meg både knekkebrød og leverpostei i innsjekket bagasje uten å ha blitt stoppet. I tillegg glemte jeg det når jeg fylte ut immigration-skjemaet...


Men da kunne de ikke stoppe deg pga. maten om de ikke visste om den?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 18:00   #31
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
USA Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Men da kunne de ikke stoppe deg pga. maten om de ikke visste om den?
Hvis de hadde gjennomlyst kofferten (gjøres ikke det automatisk hver gang, eller?), hadde de jo sett det.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 18:47   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Matvarer til USA

Ved sist ankomst på EWR så måtte alle som ankom sjekkes av "mat-hunden" - de hadde satt opp sjekk-post i immigrasjonskøen. Den fant rester av matpakker og alt mulig annet rart så jeg og mange fikk anmerkning
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 18:49   #33
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Hvis de hadde gjennomlyst kofferten (gjøres ikke det automatisk hver gang, eller?), hadde de jo sett det.
Security gjør det før avreise. Toll ved ankomst gjør det ikke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 22:31   #34
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Toll ved ankomst gjør det ikke.
Det hender (men ikke automatisk som du nevner). Ankom LAX en gang, og alle ble sendt til gjennomlysing av koffert i tollen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 17:42   #35
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Matvarer til USA

Tørrgjær, go eller no-go? Ser på CBP sine sider at "bakery items" er tillatt på et generelt grunnlag men vet ikke om tørrgjær faller inn under denne kategorien.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 18:51   #36
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,699
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Tørrgjær, go eller no-go? Ser på CBP sine sider at "bakery items" er tillatt på et generelt grunnlag men vet ikke om tørrgjær faller inn under denne kategorien.
Er ikke dette noe man kan kjøpe på et supermarked? Ikke for å virke vanskelig altså men noen ganger sparer man tid og frustrasjon på å kjøpe ting når man ankommer og det gjelder særlig varer som man ikke liker at man tar med seg fra utlandet (slik som feks mat i USA)
Uansett det verste som skjer er at det blir konfiskert om man deklarerer det. Deklarer hver småting uansett hvor tullete det er - har selv deklarert chipsposer til USA og Australia som jeg tok med fra flyet... Det var heldigvis ikke noe fyfy men tollerne begge steder sa at jeg gjorde det riktig. I Australia fikk jeg nå all bagasjen gjennomsøkt for hånd - men tolleren putta heldigvis tingene oppi igjen da. Tror uansett håndsøk av bagasje er mer vanlig i Australia enn det er i USA hvor jeg ikke har opplevd det (kun scanning) hvor jeg fikk en tommel opp for at alt var greit med deklarering av chipsposen.

Last edited by Hypern; 26-01-2020 at 18:56.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 20:12   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Tørrgjær, go eller no-go? Ser på CBP sine sider at "bakery items" er tillatt på et generelt grunnlag men vet ikke om tørrgjær faller inn under denne kategorien.


Tørrgjær finner du i erhvert supermarked.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2020, 03:20   #38
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Matvarer til USA

Ble spurt om jeg hadde med "pulver" da jeg skulle på fly til USA. Regner med at det ville omfattet tørrgjær.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 17:02   #39
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Matvarer til USA

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ble spurt om jeg hadde med "pulver" da jeg skulle på fly til USA. Regner med at det ville omfattet tørrgjær.
TSA-regler og plutselig må man putte det i innsjekket bagasje.

Quote:
Starting June 30, 2018, if you are traveling from an international last-point-of-departure to the U.S., powder-based substances in carry-on baggage greater than 350mL or 12 oz. may require additional screening at the central checkpoint.








https://www.tsa.gov/travel/frequentl...e-they-allowed
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp til å finne billige billetter til USA RSL Reiseforum 4 06-07-2012 08:00
Tips til førstegangsreisende til USA? LN-GAB Reiseforum 15 05-04-2011 23:45
Hjelp til pris forslag til USA i sommer CFN_001 Reiseforum 3 24-05-2010 18:09
De nye USA- flygningene fra CPH til USA litt-amatør Flyforum 21 24-05-2006 10:50
Litt on topic; Hjelp til tur til Florida, USA Herlov Flyforum 14 24-01-2005 07:59


All times are GMT +2. The time now is 08:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.