Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2009, 18:36   #21
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Hva er dette?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Toerr adiabatisk lapse rate for ikke-mettet luft er sirka 5.4 grader F (3C) per 1,000 fot, og duggpunkt temperaturen faller med sirka 1 grad F per 1,000 fot, saa da kan du fort regne ut hvor skyene er; Ta bakke temperaturen og trekk fra duggpunkt temperaturen, del paa 4.5 (F) og gange med 1,000. La oss si du har en fin dag i Houston paa 80 grader F og bakke duggpungt temperaturen er 62 grader F. Dette gir deg en temperatur / duggpunkt forskjell paa 18 grader F. Deler du 18 grader F med 4.5 grader F (lapse rate) vil du finne at skybasen ligger paa sirka 4,000 ft AGL.Dag
Strålende at det finnes en formel for dette. Da lærte jeg noe i dag også!

Jeg har uthevet to steder i teksten din, for jeg regner med at vi snakker om samme tallverdi her - er det 5,4 grader eller 4,5 grader? Og hvis man skal gå ut fra Celsius-grader, så regner man bare om fra Fahrenheit går jeg ut fra?

Uansett - dette var fint å få med seg!
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 12:47   #22
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Hva er dette?

Heisann Fly High!

Ja, du kan fort regne om til C og meter! Toerr adiabatisk (ikke fuktighetsmettet luft) lapse rate er 9,8 C/1.000 m og duggpunk temperaturen, som et resultat av trykkfallet, er -2 C/1.000 m, saa da vil du faa en forskjell mellom toerr adiabatisk lapse rate og duggpunk temperatur fall paa sirka 8 C/ 1.000 m.

Polaris!

Naar man snakker om aa se ut av stuevinduer! Jeg stod i hagen og beundret vaare nyinstallerte winlets paa ship 854, en B757-300, som klatret ut fra IAH i gaar morges. Det laa et spredt skydekke ved sirka 5.000 ft og ville du ikke tro det, like foer flyet kom opp i dette skydekket saa jeg en flott elliptisk sky som formet seg over vingene...

Seilfly,

Dette hoeres spennende ut og vi setter selvfoelgelig pris paa oppdateringer fra deg. Hadde vaert fint om du kunne delta i Julebord avdeling vest om du faar tid. Du har kanskje allerede oppdaget at Florida panhandle er et vaer omraade, og det ser alltid ut som det ligger vaersystem over Cross City...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 18:17   #23
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Hva er dette?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Ja, du kan fort regne om til C og meter! Toerr adiabatisk (ikke fuktighetsmettet luft) lapse rate er 9,8 C/1.000 m og duggpunk temperaturen, som et resultat av trykkfallet, er -2 C/1.000 m, saa da vil du faa en forskjell mellom toerr adiabatisk lapse rate og duggpunk temperatur fall paa sirka 8 C/ 1.000 m.
Muy bien!
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 23:46   #24
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Hva er dette?

Spennende !
Skjønner det er på tide å vie disse sidene mere oppmerksomhet, flott med pedagogiske fagfolk på forumet
Eirik is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er dette? Concorde Småprat 0 14-10-2017 17:40
Hva er dette? Concorde Flyforum 9 03-09-2010 15:22
Hva er dette? pk772 Flyteknisk forum 1 10-01-2010 03:16
Hva er dette? salmon-air Bilder & foto 4 01-12-2008 11:21
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? Utflyttet TripReports 120 18-07-2008 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.