Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2017, 04:02   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Avinor Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Avinor.no skriver i en tweet at de ønsker innspill i forbindelse med den kommende planprosessen, hvor det er det østre alternativet som er lagt til grunn for planprosessen.

http://oslomedia.avinor.no/pressrele...lebane-2274284
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 22:22   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: 3. RWY på OSL

Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.

Plasseringen på østsiden medfører derfor en del kryssingsproblemematikk nord og sør for Gardermoen. Iom at den østligste banen blir for kort for mye av tungtrafikken til Asia vil denne måtte krysse trafikken som går derfra. Samtidig er de letteste flyene gjerne innenriksmaskiner som jo står parkert på vestsiden av terminalen. Dette gjør at disse får en lang og krøkkete taksetur rundt 01C/19C som dagens østre bane vil bli.

Problemet med å bygge lenger bane er at dersom den skal bli noe særlig mer enn 2800-3000 meter må man enten bygge broer over E16 eller fylle ut i forsenkingen i nord. Begge deler er svært fordyrende, og jeg lurer på om ikke det er noen naturvernsoner på nordsiden også.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 22:34   #3
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: 3. RWY på OSL

Det er jo allerede 4 rullebaner på OSL, hvorfor skal man redusere til tre?;-)
Starling is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 22:40   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.
Flyene skal jo lande også, og da kan jo lengden være litt kortere, som f.eks landingsbanen i Frankfurt

Ellers er det jo mye tungtrafikk som skal østover som går fra "feil" bane i dag, siden vestre bane er lengst
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 23:01   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Det er jo allerede 4 rullebaner på OSL, hvorfor skal man redusere til tre?;-)
Hvor lærte du å telle?
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 23:10   #6
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hvor lærte du å telle?

01L, 01R, 19L og 19R. Det blir fire, ikke sant? (Du tok ikke den altså...)
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2017, 23:46   #7
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
01L, 01R, 19L og 19R. Det blir fire, ikke sant? (Du tok ikke den altså...)
Jeg tok den men ville bare sjekk om du besto barneskolen
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 00:03   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.

Plasseringen på østsiden medfører derfor en del kryssingsproblemematikk nord og sør for Gardermoen. Iom at den østligste banen blir for kort for mye av tungtrafikken til Asia vil denne måtte krysse trafikken som går derfra. Samtidig er de letteste flyene gjerne innenriksmaskiner som jo står parkert på vestsiden av terminalen. Dette gjør at disse får en lang og krøkkete taksetur rundt 01C/19C som dagens østre bane vil bli.

Problemet med å bygge lenger bane er at dersom den skal bli noe særlig mer enn 2800-3000 meter må man enten bygge broer over E16 eller fylle ut i forsenkingen i nord. Begge deler er svært fordyrende, og jeg lurer på om ikke det er noen naturvernsoner på nordsiden også.
2500m er uproblematisk for mesteparten av trafikken på OSL. Det er lenger enn TOS, og TOS er først og fremst begrenset av 4 graders GS. Det har jo tom avganger til LPA med 6:30h flytid. Alaska flyr DCA-PDX fra 2185m, det er 5:30h med 738.
2500m er i stort sett bare et problem dersom man er hot&high, eller flyr oversjøisk. Som en tredje rullebane er det helt tilstrekkelig.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 17-11-2017 at 00:10.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 10:10   #9
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 88
Default Re: 3. RWY på OSL

Tanken er vel å bygge en ny, liten terminal i øst samtidig? Husker ikke helt detaljene. Men det var vel snakk om innenlands/regional/billigterminal der borte?
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 10:20   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
Tanken er vel å bygge en ny, liten terminal i øst samtidig? Husker ikke helt detaljene. Men det var vel snakk om innenlands/regional/billigterminal der borte?


Samtidig kan vel bety så mangt her, men det er jo jo sant at skal du utvide ytterligere, annet enn det planlagte tilbygget på non-Schengen så må man jo trolig bygge øst eller sørøst for dagens terminal
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:09   #11
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: 3. RWY på OSL

Tror det ligger en terminal lagt i nord-syd retning mellom de to østre banene inne i masterplanen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:12   #12
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: 3. RWY på OSL

En tredje rullebane er bare tull på mange år enda. Dagens kapasitet kan økes voldsomt hvis det innføres high speed exits, og mindre separasjon på final. LHR har klart seg med to rullebaner helt til nå, og de tar vel ned godt over 90 millioner passasjerer i året. Det finnes stort rom for forbedring på OSL før man begynner å legge ny asfalt.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:40   #13
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: 3. RWY på OSL

Nå er det flybevegelser og ikke antall pax som setter behovet for antall rullebaner.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:53   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Nå er det flybevegelser og ikke antall pax som setter behovet for antall rullebaner.
Og der er OSL langt fra toppen. OSL har ca halvparten så mange bevegelser som LHR, med like mange rullebaner. Selvsagt mindre forsinkelser også, så LHR sine tall er ikke noen målestokk i så måte.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 17-11-2017 at 12:58.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:54   #15
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: 3. RWY på OSL

Ja jeg sa ikke jeg personlig mente OSL trengte en rullebane til. For jeg også mener når LHR klarer seg så har OSL mye å gå på.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 12:58   #16
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: 3. RWY på OSL

Er vel noe med når på døgnet og på hvilke dager flybevegelsene foregår og? LHR er vel travel mer eller mindre døgnet rundt, mens OSL har flere topper og bunner i trafikken. Leste et sted at det var mer eller mindre fullt på banene i "rushtiden" om morgen og ettermiddag på ukedagene.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 15:36   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: 3. RWY på OSL

Disse sammenligningene blir alltid litt dårlige fordi det, som nevnt, er mange lokale forhold inne i bildet. Dessuten er det opptil 50-60% flere pax per flybevegelse på mange av de opplistede flyplassene. Brøyting og vinteroperasjoner er jo heller ikke noe tema på de fleste av flyplassene som er listet opp her. Og vi vet jo hvordan det går når det sner i London og i New York.

Noe av grunnen til at OSL ønsker en tredje bane er jo nettopp muligheten til å kunne ha to baner åpne selv om det er brøyting. High-speed exits ligger også inne i fremtidsplanene på alle Gardermoens rullebaner, men i god norsk tradisjon blir de nok "few and far between".
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 17:56   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post

High-speed exits ligger også inne i fremtidsplanene på alle Gardermoens rullebaner, men i god norsk tradisjon blir de nok "few and far between".
I og med at man spacer opp mellom ankomstene når sikten blir dårlig gjør vel også at mye av vinningen går opp i spinningen .. Men kanskje man likevel kan kjøre dem litt tettere hvis/når de kommer?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 22:13   #19
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I og med at man spacer opp mellom ankomstene når sikten blir dårlig gjør vel også at mye av vinningen går opp i spinningen .. Men kanskje man likevel kan kjøre dem litt tettere hvis/når de kommer?
Altså... hæ?
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2017, 22:22   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: 3. RWY på OSL

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Altså... hæ?
Som ikke ATC-ekspert .. ligger begrensningene kun i luften eller på bakken - eller kanskje en kombinasjon? Lurte egentlig mest på om det var noe å hente med high-speedavkjørsler hvis sikten var dårlig ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL - tredje rullebane PointMergeArrival Flyforum 42 12-06-2012 15:28
Samferdselsdepartementet vil finne plass for tredje rullebane på OSL Desk pilot Flyforum 35 23-04-2012 14:47
Norconsult skal vurdere behov for tredje rullebane på OSL. Herlov Flyforum 6 04-12-2005 21:15
Gardermoen og en tredje rullebane. Herlov Flyforum 9 30-05-2005 18:09
OSL: Tredje rullebane revurderes LN-BRK Flyforum 19 06-05-2005 13:01


All times are GMT +2. The time now is 15:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.