Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2010, 08:33   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
OSL Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Den katastrofale togulykken ved Sjursøya har fått bydelspolitikere i Oslo til å reagere.


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7060499

Dersom det hadde vært vogner med flydrivstoff på Sjursøya da ulykken skjedde, kunne det fått katastrofale konsekvenser
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 08:48   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Hadde flyplassen ligget på Hurum kunne man benyttet skip for transport av drivstoff med rørledning fra havnen og rett frem/opp til flyplassen (dette var vel skissert i planene rundt Hurum) og på denne måten hatt en mye "sikrere" transport...

...ellers er jeg vel ingen motstander av en rørledning til OSL - nå må vi jo gjøre det beste ut av lokaliseringen til Norges hovedflyplass.
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 09:00   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Det er jo nesten rørende å se at nå mener Østlandspolitikerne at jernbanetransport er så utrygt.. De skulle ha vært sendt nordover på dårlige veier og sett alle de tusener av trailere på veier som slettes ikke er bygget for lik transport ;-)
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 09:28   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Jeg tviler sterkt på om noen bydelspolitikere (les supperåd) i Bydel Gamle Oslo klarer å presse gjennom en rørledning til OSL....spesielt når kostnadene kommer på bordet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 10:26   #5
bjaolsen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Location: Shanghai
Posts: 35
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

I dette landet er alt mye enklere, det blir bestemt at noe skal bli gjort og så gjør en det.

Fra byen med verdens raskeste flytog........tror jeg.
bjaolsen is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 10:29   #6
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det er jo nesten rørende å se at nå mener Østlandspolitikerne at jernbanetransport er så utrygt.. De skulle ha vært sendt nordover på dårlige veier og sett alle de tusener av trailere på veier som slettes ikke er bygget for lik transport ;-)
Rørende, eller patetisk, forslaget spilles ut uten hensyn til kostnadene, de blir prohibitive.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 10:29   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hadde flyplassen ligget på Hurum kunne man benyttet skip for transport av drivstoff med rørledning fra havnen og rett frem/opp til flyplassen (dette var vel skissert i planene rundt Hurum) og på denne måten hatt en mye "sikrere" transport...

...ellers er jeg vel ingen motstander av en rørledning til OSL - nå må vi jo gjøre det beste ut av lokaliseringen til Norges hovedflyplass.
EB, flyplassen ligger på Gardermoen.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 10:44   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg tviler sterkt på om noen bydelspolitikere (les supperåd) i Bydel Gamle Oslo klarer å presse gjennom en rørledning til OSL....spesielt når kostnadene kommer på bordet
I følge Oslo kommune sine websider er dette Bydelsutvalgets arbeidsoppgaver:
Quote:
Bydelsutvalget har ansvar for planlegging og oppfølging av de desentraliserte kommunale oppgavene, dvs. å forvalte, ivareta og drive sosial-, eldre- og primærhelsetjenesten til bydelen.
La oss heller ikke glemme:
Quote:
Være en arena der politikere med ambisjoner og talent kan skilles fra politikere med kun ambisjoner.
Rør til Gardermoen kommer ikke til å bli noe av.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:00   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Politiske utspill har jo som regel mange formål på en gang.... Det var vel i sin tid, da Gardermoen ble valgt og Flytoget kom, at politikere fra SAMTLIGE partier lovet tunnel gjennom Gamlebyen. Selv om jeg bor der, ser jeg ikke at verken det eller et slikt rør vil være den beste investeringen for lokalmiljøet. Pengene kan trolig brukes bedre på andre måter.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:10   #10
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Får jeg spørre i min uvitenhet.

Ville en kollisjon mellom disse løpske godsvognene og et fuel-tog nødvendigvis utløse en stor eksplosjon/brann? JET-A1 er jo ikke spesiellt lettantennelig.

Men det er klart at det hadde blitt en massiv lekkasje, som i seg selv er skadelig nok, med tanke på utslipp. Og metall mot metall gir kanskje tilstrekkelig med gnister til å antenne?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:34   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Får jeg spørre i min uvitenhet.

Ville en kollisjon mellom disse løpske godsvognene og et fuel-tog nødvendigvis utløse en stor eksplosjon/brann? JET-A1 er jo ikke spesiellt lettantennelig.

Men det er klart at det hadde blitt en massiv lekkasje, som i seg selv er skadelig nok, med tanke på utslipp. Og metall mot metall gir kanskje tilstrekkelig med gnister til å antenne?
Som du sier så er ikke Jet-A1 så antennelig, som det bensin er. En gnist (eller gnister) fra en kollisjon vil ikke antenne fuelen sånn helt uten videre. Men hvis det begynner å brenne i noe annet så vil det ta fyr.

Eksplosjonsartet brann blir det kanskje, men ikke eksplosjon

Rør til OSL? Kan jeg aldri tenke meg...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:50   #12
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Rørende, eller patetisk, forslaget spilles ut uten hensyn til kostnadene, de blir prohibitive.....
Lynkjapt regnestykke, ettersom jeg uansett satt her med kostnadsberegninger på infrastruktur.

Det er ikke lett å finne noen trase fra havna og ut av Oslo, for jeg regner med at bydelspolitikeren ikke vil flytte arbeidsplassene på oljeterminalen vekk fra Oslo sentrum, men man kan tenke seg en løsning via Nordstrand og Ryen.

Regner med 20.000 kr per meter til Ryen (ca 7.000 meter), 15.000 kr per meter videre ut av Oslo (ca 8.000 meter) og 8.000 kr per meter videre til Gardermoen (ca 35.000 meter), så blir kostnaden rundt 550 millioner før overskridelser. Mindre enn jeg hadde trodd.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:53   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Regner med 20.000 kr per meter til Ryen (ca 7.000 meter), 15.000 kr per meter videre ut av Oslo (ca 8.000 meter) og 8.000 kr per meter videre til Gardermoen (ca 35.000 meter), så blir kostnaden rundt 550 millioner før overskridelser. Mindre enn jeg hadde trodd.
Men dette er vel bare for rørene? Antar det trengs å modifisere/bygge infrastruktur i begge ender. Og når man så legger til overskridelsene så bør vi lett snakke milliarden
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 11:55   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Tror ikke du er så fryktelig langt unna med den kostnadsvurderingen der. Du kan uansett legge til 10-15% i uforutsett (minst). Så kan du nok legge moms på toppen, og da nærmer vi oss en 1 milliard raskt, noe som gjør dette (sannsynligvis) totalt uaktuelt. Denne milliarden burde være langt mer aktuell å bruke på oppgradering av jernbanenettet, og på denne måten også være med på å forebygge at noe slikt skal kunne skje igjen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 12:00   #15
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Noe rør fra Oslo til Gardermoen blir det aldri noe av... Slikt burde isåfall politikerene tengt på før de anla hovedflyplassen der den ligger i dag.

-Jaja..,- men Flesland får vel drivstoff i rør..... -Fra Grimstad. Tankanlegget ved sjøen der... -Derfra går det rør og tunell til Flesland. Smart !
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2010, 13:28   #16
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Den katastrofale togulykken ved Sjursøya har fått bydelspolitikere i Oslo til å reagere.


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7060499

Dersom det hadde vært vogner med flydrivstoff på Sjursøya da ulykken skjedde, kunne det fått katastrofale konsekvenser
Tenker det samme bydelsutvalget på alle trailere som daglig kjører igjennom bydelen med flytende last og med ulikt innhold?
Last som både er eksplosjonsfarlig og etsende.
Tenker de å foreslå noe med dette og?
Skal de gå inn for tunneler for kjøretøy med eksplosjonfarlig last?
OJB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair skal frakte de svenske OL-utøverne til Pyeongchang Cecilie Flyforum 0 04-10-2017 13:04
Hjelpelok til toget med flydrivstoff til OSL TG923 Småprat 5 05-04-2017 10:44
Frakte hund fra New Zealand til Norge/Europa ToreD Reiseforum 0 28-08-2014 14:36
Taxi for å frakte matter fra Namsos til Ålesund!? ohegge Småprat 12 17-09-2011 19:32
Branson vil sikre seg rimeligere flydrivstoff Isbamse Flyforum 1 14-09-2005 18:18


All times are GMT +2. The time now is 14:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.