Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2015, 14:46   #21
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Quote:
Originally Posted by WorkTraveller91 View Post
Er flyplassen åpent når siste fly fra Oslo lander til det går igjen? Det lander jo ca 00.45 og flyet tilbake til Oslo går jo i 0340 tiden.. Er lite fristende å betale de summene for overnatting hvis man maks skal være der 16-17 timer.
Vil tro at flyplassen er åpen hele tiden til flyet har returnert kl 03.40. Det kan jo fort drøye en time før alle har fått bagasje og forlatt flyplassen. Da er klokka 01.45 og det er under to timer til returavgang.

I følge programmet er kirka nattestengt i perioden, men det skal være oppvarmede telt som er døgnåpne på tundraen ved scooterutleien (stedet hvor de fleste skal se formørkelsen fra). Det koster 450kr for inngang og er inkl mat og drikke.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2015, 15:03   #22
WorkTraveller91
Newcomer
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 12
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Har du det "programmet" du snakker om? Hvis det er døgnåpent telt er jo det strålende.. Hvordan er det med transport fra flyplass og dit man skal ? Går det taxier om natten? Og er tundraen langt fra sentrum?

Når man først skal til svalbard så må man ordne seg ett eksemplar av Svalbard konjakken..

Er det noen flere som skal reise uten overnatting?
__________________
Eurobonus Gold
WorkTraveller91 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2015, 16:44   #23
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Programmet ligger her til høyre på denne siden: http://www.lokalstyre.no/solformoerk...41-321755.html

Det er en trykkfeil i programmet akkurat når det gjelder dette teltet (det står at det er døgnåpent fra 08.00-18.00). Men på den engelske delen så er det korrekt, antar jeg. De hadde ikke skrevet døgnåpent to ganger dersom det ikke var det.

Du kan ta vanlig flybuss som går i forbindelse med alle avganger og ankomster. Det lønner seg å gå av ved universitetet, derfra er det ikke langt å gå til tundraen det er snakk om. Selv om det er både taxi og flybuss i Longyearbyen, så må man forvente ventetid og ekstraordinære tilstander pga. den store mengden besøkende i forhold til kapasitet.

Her kan du se utsikten fra tundraen: https://www.google.no/maps/@78.22200...!2e0!3e5?hl=en
Sola vil så 11 grader over horisonten i retning 167 grader (sør-sørøst), det vil være ved fjelltoppene som du kan se på streetview-bildet. Hele formørkelsesseansen varer fra kl. 10.12-12.12, totaliteten varer i 2 min og 27 sek halvveis.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2015, 15:43   #24
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Kan komme med litt mer info til de som eventuelt har tenkt seg nordover:
Værmeldingene ser foreløpig lovende ut i Longyearbyen. Både Yr og Storm melder foreløpig lettskyet, i tillegg er det noen meteorologer som har uttalt seg til media og sagt at det ser lyst ut. Det er fortsatt noen få dager igjen, men det er uansett et godt tegn. På Færøyene som er det andre stedet man kan se total solformørkelse er som ventet ikke værmeldingene like positive. På Østlandet er det også fare for en god del skyer på fredag for de som ev. vil se den partielle formørkelsen.

Har hørt at det kommer 19 fly med turister samt noen cruisebåter til Svalbard i forbindelse med formørkelsen. Jeg antar at de 19 flyene er inkl vanlige fly og SAS sine ekstrafly. Det eneste "eksotiske" jeg foreløpig har klart å spore opp er tre fly fra Transavia som lander i morgen.

Jeg har lest meg godt opp på denne dagen, så dersom noen har spørsmål, så kan de kontakte meg via PM eller i denne tråden, så skal jeg forsøke å hjelpe.

For himmelfenomeninteresserte, så kan jeg også nevne at det nettopp har vært et kraftig solutbrudd som skaper ekstraordinært mye nordlys i kveld over hele landet. Det er dessverre tett skydekke en del steder, men særlig midt-Norge bør ha en god sjanse.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2015, 16:13   #25
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Noen som har en liste over fly som kommer? 19 høres veldig mye ut, blir nok trangt om plassen der. Forøvrig skjønner jeg ikke at Norwegian ikke flyttet på sin avgang fra OSL slik at de landet før formørkelsen.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2015, 02:43   #26
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Forøvrig skjønner jeg ikke at Norwegian ikke flyttet på sin avgang fra OSL slik at de landet før formørkelsen.
..eller kanskje enda bedre, en runde i tilstrekkelig høyde før landing mens selve formørkelsen pågikk; garantert skyfri himmel? Selv nå kanskje det kan være et flott skue nordover fra DY396?

Ser ellers at de kan misforstås til å bruke budsjettversjonen av døgnåpent i varmeteltet
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	svalbard.jpg
Views:	437
Size:	19.5 KB
ID:	38390  
__________________

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 18-03-2015 at 11:53.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2015, 12:57   #27
WorkTraveller91
Newcomer
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 12
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
..eller kanskje enda bedre, en runde i tilstrekkelig høyde før landing mens selve formørkelsen pågikk; garantert skyfri himmel? Selv nå kanskje det kan være et flott skue nordover fra DY396?

Ser ellers at de kan misforstås til å bruke budsjettversjonen av døgnåpent i varmeteltet
Må vel menes 08.00 fra 19. og til 18.00 den 21. ? Hvis du ser på den engelske oversettingen så står det 24 hours open.
__________________
Eurobonus Gold
WorkTraveller91 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 07:40   #28
Gnilre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 50
OBB 5 Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Under 4 timer til totaliteten her i Longyearbyen. Sol ute nå og bare noen spredte skyer som sola forhåpentlig tar knekken på. -15 er overkommelig. Skulle hatt en snøscooter, men det er ikke å oppdrive, så tusler heller ned til solformørkelsescampen. Hele samfunnet her oppe har stått på for denne hendelsen og er godt forberedt, virkelig imponerende. De drøye to minuttene fra 11.10.42 vil bli definitivt bli verdt turen opp hit. Og for de som ikke er her kan jo NRK1 anbefales fra kl.10-12.
Gnilre is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 10:00   #29
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Den totale solformørkelse vil også være synlig på Færøerne. På FR kan man følge hvordan en række charterede fly fra store dele af Europa gør klar til at circle omkring øen.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 15:06   #30
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Synet på Flightradar24 var ganske utrolig. 13 chartrede fly fulgte formørkelsen. Det jeg ble enda mer imponert av var at noen vanlige rutefly også "stoppet opp" litt, f.eks 3st easyjet fra forskjellige steder som skulle KEF, BA 767 fra Calgary - LHR (S-sving), UA 69 ARN-EWR og Air Greenland A330 til Kangerlussuaq.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 20-03-2015 at 15:26.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 15:42   #31
Gnilre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 50
Default Perfekt Solformørkelse Longyearbyen

En fantastisk 2 minutters naturopplevelse i Longyearbyen. Tok ingen bilder under totaliteten, men nøt synet med kikkert og det blotte øyet. For de som ikke har sett det er det bare å planlegge USA tur 21.august 2017; det er verdt det !
Gnilre is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 20:16   #32
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Perfekt Solformørkelse Longyearbyen

Quote:
Originally Posted by Gnilre View Post
En fantastisk 2 minutters naturopplevelse i Longyearbyen. Tok ingen bilder under totaliteten, men nøt synet med kikkert og det blotte øyet. For de som ikke har sett det er det bare å planlegge USA tur 21.august 2017; det er verdt det !
Misunnelig! Kanskje eg skal begynne å planlegge inn tur ja...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2015, 20:26   #33
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,535
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Måtte droppe denne men satser på USA-tur om to år ja.
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2015, 09:42   #34
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Håper at mange benyttet seg av forslaget, for dette var virkelig en helt rå opplevelse! Flykombinasjonen jeg foreslo fungerte heldigvis veldig bra og det var gode muligheter for å tilbringe natta innendørs på flyplassen i påvente av formørkelsen. Det var maksimal klaff med været og dette må ha vært en av tidenes flotteste solformørkelser. Jeg jobber som fotograf og var egentlig travelt opptatt med å ta bilder under formørkelsen, men den gjorde så stort inntrykk at jeg rett og slett stoppet opp og måpte flere ganger.

Jeg anbefaler sterkt å planlegge tur til en av de neste totale formørkelsene. Den i USA i 2017 er lett å planlegge og få med seg. Det er en neste år også, men der er sjansene mindre for godt vær og det er en mer krevende tur å planlegge. Jeg har alltid vært litt skeptisk til all opphausinga og ståheien rundt dette fenomenet og lurt på hvorfor folk betaler tusenvis og planlegger i årevis for å få dette med seg. Men etter å ha vært på Svalbard og opplevd dette med egne øyne, så skjønner jeg nå utmerket godt hvorfor.

Kan også sterkt anbefale en tur til Svalbard i perioden februar-april uten formørkelse også, da er stedet etter min mening på sitt aller vakreste og mest eksotiske.
nesjon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ideer om destinasjoner for sommeren 2015? Hvor bør jeg reise 2015? robertaas Reiseforum 69 15-03-2015 20:03
Solformørkelse fra fly 20 mars kimpe Småprat 3 11-03-2015 15:52
Solformørkelse: Litt spesiell prispolitikk gustavf Flyforum 23 22-12-2009 20:48
SK7097 01.08.08 DEST: Solformørkelse Happyflyer Register- og ATC-Forum 5 03-08-2008 07:20
Solformørkelse i Tyrkia, ekstra kabinbagasje på MA The Ticketor Flyforum 0 27-03-2006 14:09


All times are GMT +2. The time now is 22:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.