Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2015, 20:44   #61
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Delbetalt billett med poeng. Endring/refusjon

Quote:
Originally Posted by thbergseng View Post
Ser også at delbetalte billetter går under standard refusjonsregler ved dummybestilling. Får dog ikke avbestilt på nett. Så er det kun å ringe i morgen tidlig å ta det over telefon?
Standardregler gjelder, og husk ifht. 24-timersregelen:
Quote:
For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, er det full refusjon frem til 12 timer før avreise.
https://www.sas.no/alt-om-reisen/for.../avbestilling/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 20:49   #62
thbergseng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Osterøy
Posts: 72
Default Re: Delbetalt billett med poeng. Endring/refusjon

Takk for svar. Billetten ble bestilt over 30 timer før (feil) avgang. Er det noe tidsbegrensning på hvor tett opptil flight den må avbestilles? Altså om jeg burde kontakte SAS klokka 7 i morgen tidlig? Har bestillt ny reise på "riktig" dato allerede.
thbergseng is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2015, 18:29   #63
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2015, 12:01   #64
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,123
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30
Oppgraderte OT billetter kan endres i online innsjekk, dvs du har frem til flighten din stenger, 30-40 min før på innland vel.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 12:16   #65
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
SAS Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hei!

Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).

Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.

Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.

Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
lutt is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 12:27   #66
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by lutt View Post
Hei!

Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).

Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.

Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.

Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
Ingen forskjell.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2015, 14:04   #67
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Okei, takk for svar
lutt is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 22:00   #68
lutt
Newcomer
 
Join Date: Sep 2015
Posts: 17
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.

Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?
lutt is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2015, 22:12   #69
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,824
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by lutt View Post
En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.



Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?

Men vet aldri, men når du ikke måter opp på original UA flight er det stor sannsynlighet for at de (UA) da kansellerer resten av flighten. Så ikke noe jeg ville satset på
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2015, 01:51   #70
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
da kansellerer resten av flighten.

Stakkars de andre passasjerene da!

Om du bytter til SK så betyr det ikke nødvendigvis at de neste segmentene autokanselleres, men det vil normalt være brudd på kontrakten med selskapene.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2015, 21:29   #71
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
SAS Tidligere fly med SAS plus

Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).

Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2015, 21:47   #72
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).

Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).
Jeg kan ikke tenke meg til at SAS har dette som etablert praksis å booke om uten å avkreve fare difference. Det er jo en fleksibel billett, så du skal kunne booke om hvis du ønsker det (og betale fare difference; for Go er det fare difference + 500,-). Det er vel forskjell på folk i skranken, men det sklir fort ut dersom man vet at det "bare" er å gå til gaten for gratis ombooking (dersom det ikke er ledig i opprinnelig bookingklasse - og det er jo tildels ganske store prisforskjeller mellom billigste og dyreste Plus-bookingklasse).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2015, 23:40   #73
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Dette går litt på "flex vs. full flex" og bookinklasser. For bookingklasse C ("full flex") er den fullt ut fleksibel, og kan endres ved innsjekkskranke. Men ved bokkingklasse Y, J eller andre SAS Plus bookingklasser er det avhengig av at samme bookingklasse er tilgjengelig på flyvningen man ønsker å bytte til for endring ved innsjekk. Etter at innsjekk har stengt, og dermed også salget av seter på flyet også er stengt, kan man i Gate ta med seg andre SAS Pluss-kunder så langt det er plass, selv om den aktuelle bookingklassen kunden har billett på egentlig er utsolgt.

EDIT: Ser nå at TOS har skrevet egentlig akkurat det samme som meg, med litt forskjellig ordvalg. Den eneste forskjellen er at passasjerer med Pluss-billett faktisk kan henvende seg til Gate-Manager for å få bli med på et tidligere fly. Da er det selvsagt en fordel å reise med bare håndbagasje. Dette kan kun gjøres etter at innsjekk for flyvningen er stengt dersom det ikke er ledig plass i samme bookingklasse. For endrig før/ved innsjekk avkreves selvsagt "fare difference".
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 01-12-2015 at 23:51.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 13:47   #74
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb? Jeg har alltid fått lov, men har bare prøvd innad i Skandinavia, og er usikker på hva man kan forvente på stasjoner utenfor Skandinavia hvor de som jobber kanskje ikke er SAS sitt eget personell?
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 14:22   #75
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 14:31   #76
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 852
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Quote:
Originally Posted by meliiis View Post
Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?
Det betinger at du har en bookingklasse som det fortsatt er ledig av på flyet du ønsker å være med på. Det er svært sjelden tilfellet hvis ikke billetten din er i C, D, Z
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 14:37   #77
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Ok skjønner, trodde det var en plus fordel, men sjekket billetten min i morgen tidlig, den er C klasse ja, å der kan jeg velge mellom alle osl-boo flyene i morgen.
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 22:23   #78
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb?
Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 09:01   #79
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Tidligere fly med SAS plus

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...
Fikk i hvert fall endret til tidligere avgang på Heathrow i transferskranken her om dagen.

Hadde billett i B, 1 time til det tidligere flyet gikk, var sjekket inn, er EDB og ingen baggasje. Greit ledig på flyet jeg byttet til, men i utgangspunktet ikke ledig i B.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 16:33   #80
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Om det er meningen det skal være slik eller om det er en bug i SAS-appen vet jeg ikke, men jeg kan i alle fall bytte OT-oppgraderte flights i appen i forbindelse med sjekk inn, og kan da velge nye flights ca. 22 timer frem i tid. Dette har sikkert noe å gjøre med billettklassen som OT oppgraderer til. Dette er jo feiende flott når man behøver fleksibilitet, men hva skjer dersom det er mer enn ca. 22 timer til neste flight på den strekningen man har OT-oppgradert billett til? Da kan jeg jo ikke se for meg at man får opp noen valgalternativer under 'change flight', ettersom det forekommer meg at dette styres av når de aktuelle flightene åpner for innsjekk. Eller er det en vei rundt dette? Så lenge det er snakk om en oppgradert Go-billett, så nekter jeg å tro at 05400 er parate til å vise spesielt mye velvilje,, men det er jo samtidig i SAS-appen for iPhone mulig å sjekke inn på flights opp til 36 timer før den går (jeg vet imidlertid ikke om dette påvirker muligheten til å endre OT-oppgraderte flights i appen).

Eller for å presisere: Om man har fått endret til en flight og lagt den til dag 1 med avgang kl. 09:00 - kan man da på noen måte få endret en OT-oppgradert billett i appen til en flyvning dag 2 kl. 19:00 hvis det ikke er noen flights på den aktuelle strekningen mellom disse tidspunktene?

Last edited by Sundet81; 04-12-2015 at 16:35.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United - booking, endring, kansellering av billetter petter380 Reiseforum 58 01-11-2023 10:56
05400 og endring av billetter. Hickok Reiseforum 12 23-06-2013 11:40
Gebyr for endring av SAS billetter nick5000 Reiseforum 2 30-11-2012 11:17
Endring av flybilett SAS - min eller deres feil? jch1 Reiseforum 10 04-07-2012 20:56
SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter. tiemand Småprat 19 24-02-2012 19:19


All times are GMT +2. The time now is 13:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.