Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2013, 10:13   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,701
Default Mageproblemer på tur

Lurer på egentlig hvor ofte folk har fått mageprobelmer på tur? Jeg tror jeg har vært meget heldig, verste jeg har opplevd var løs mage på Azorene og verste var jo at jeg skulle jo gå en fottur. Var greit med toalettpapir da.

Ellers er jeg jo klar over at en hvilken som helst kebab eller sushisjappe i Oslo bærer større risiko enn mye annet der ute i verden, likevel spiser jeg det jo.

Tror nok magen min er relativt herdet, spiste jo mye rart i Kina uten å oppleve noe særlig. Kinesisk mat serveres jo ofte rykende varm. Skal sies at jeg ofte har en flaske antibac lett tilgjengelig før jeg spiser, uten at jeg er ekstremt nøye på det. Var jo i Egypt da jeg var 10-11 år, alle andre i familien fikk problemer unntatt meg.

Ellers sunn fornuft med flaskevann (hvor jeg ikke vet vannet er drikkbart, Singapore feks, men der er risikioen latterlig liten sammenlignet med andre steder).

Gjerne del deres historier.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2013, 10:34   #2
thoves
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 150
Default Re: Mageproblemer på tur

Heeeeh, har en "lekker" historie...

Var en tur i Egypt for noen år siden. Var veldig nøye med håndhygiene den nede pga fare for "feriemage".. Turen gikk glimrende, og ikkenoe problem med maten i det hele tatt.

Når vi skulle hjem var flyet delayed, så vi ble værende igjen på hotellet noen ekstra timer. Ble derfor ekstra sulten når man endelig ankom Hurghada flyplass.. Når man da så "Sbarro" skinne med "deilige" pizzastykker liggende ble fristelsen for stor. Jafset innpå, å gikk ombord.

Da kom den største mageknipa jeg noensinne har hatt. Ikke at det ble løs mage ut av det, ble mer motsatt. Itillegg fikk man beskjed om at connection til TRD ikke var mulig å rekke, og at man ble innlosjert på Radisson på gardermoen før ny avgang tidlig neste morgen. Timene gikk, og flyturen og påfølgende natt på hotellet ble et mareritt.

Natten endte å jeg kom meg innpå flyet til TRD. Der rakk jeg å sette meg ned, ta på belte, og la flyet ta av før jeg såvidt rakk å si til samboer "nå besviiiiiim" før jeg lå i nakkesleng med alle purserne over meg.. Jauda... Fikk ikke engang frem at jeg kom fra Egypt å hadde feriemage, så de rekvirerte ambulanse og "priority landing" på værnes.

Var i god nok form til å forklare meg når jeg ankom ambulansen, så det ble fort konstatert "jallamage" før jeg ble dimmitert..

Ikke noe å anbefale...
thoves is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2013, 10:36   #3
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Mageproblemer på tur

har vel vært "all over" og spist på alt fra gatehjørner til fancy plasser. Har ikke hatt problemer noe sted i verden, unntaket er 3 timers omgangssyke i Barcelona. Etter en analyse og deduksjon på hva de enkelt hadde spist så ble konklusjonen at en sort blodpølse fra kvelden før var den skyldige. Trivelig Tapasplass, der vi ble sittende og drikke med eieren og forsynte oss selv fra disken, der så vi en sort pølse som så spennende ut, var vel ikke uten grunn den var lagt for seg selv i et hjørne :-)
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2013, 14:43   #4
no-backpacker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Location: Bergen, Norway
Posts: 152
Default Re: Mageproblemer på tur

Hehe, jeg overlvede en uke i Hyderabad (India) uten så mye som litt løs mage, men jeg var uhyre forsiktig og vi ble vegetarianere den uken vi var der. Har en venninne som er fra India og hun sier at det er en av de beste måtene å kanskje unngå magetrøbbel på.

Det gikk ikke like bra med alle på konferansen, for å si det sånn... Var mange som ble syke!

Det siste året har jeg hatt skikkelig magesjau to ganger på reise, men begge gangene var det antageligvis det beryktede Noroviruset og neppe matforgiftning. Ene gangen fikk jeg det natten før jeg skulle med morgenflyet hjem fra Manchester. Det ble ikke noe morgenfly den dagen, men dagen etter... Andre gangen var 30 min. etter jeg hadde ankommet hotellet i Beijing. Lykkelig over at jeg hadde klart å overtale drosjesjåføren til å IKKE sette meg av i et lyskryss...

Mitt råd er flaskevann, antibac (i India vasket jeg tallerkenen og bestikket med antibac servietter for å få vekk middagen til dem som hadde spist før oss... yak....) og en liten hotellsepe. Spesielt i India, men også andre steder, mangler det ofte sepe på toalettene. Og til slutt: Stek det, skrell det, kok det eller kast det.


Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2013, 14:55   #5
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Mageproblemer på tur

Det er vel ikke tilfeldig at India er en gjenganger her. Ryktet sier at da SAS tidligere fløy på Dehli stilte de alltid med 1-2 CA ekstra, i snitt ble 20% syke på sin 24-48 timers stopp..
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2013, 15:01   #6
no-backpacker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Location: Bergen, Norway
Posts: 152
Default Re: Mageproblemer på tur

Hehe, Bombay-Belly....

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 22:11   #7
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Mageproblemer på tur

Tommelfingerregel jeg brukte i India var å unngå vestlig mat. Inderne er ikke så stødige steke-, koke- og bake-teknikker som vi bruker i vesten så det blir av og til litt feil. I tillegg bruker vi i vesten mye kjøtt som indere ikke er så vant med (de fleste er jo vegetarianere). En annen ting er at de vestlige restaurantene er dyre og har relativt få kunder gjennom dagen som gjør at kjøtt kan ligge en stund...

Det tryggeste vi spiste var fra vogner / småsteder på hjørnet. Alle de lokale spiser der, så maten ligger jo ikke ute og blir bedervet lenge, det er konstant rotasjon. I tillegg ser du maten bli stekt foran øynene dine og du får den stekt som du vil.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 22:45   #8
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Mageproblemer på tur

Har gått på endel smeller i Asia, selv om jeg er forsiktig og spiser på faste plasser. Blir mye kylling, og i følge en bekjent som er ernæringsfysiolog, er visst kylling noe av det verre en kan spise. Gjennomstekt er tydeligvis relativt.
Stemmer i de tilfellene jeg har blitt syk iallefall. I tillegg til disse isbitene i drikken da. Hadde en lang runde for noen måneder siden da jeg måtte jobbe og reise i over 60 timer selv om jeg var ganske så syk. Ble helt slått ut siden jeg ikke turde å innta drikke eller mat.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 22:45   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Mageproblemer på tur

En kremkake i Marokko var ikke bra for magen, og ødela en kveld og natt. Rå sverdfisk på Kos var veldig lite lurt å spise. Alt kom ut alle veier noen timer etterpå. Ødela dagen derpå, men kom meg raskt igjen. Verst var rå østers i Phuket.

Reisefølget ble syk på vei hjem og orket ikke en gang hande taxfree. Jeg fikk det etter hjemkomst, heldigvis. Var syk i flere dager.

Men alt dette er nå mer enn 10 år siden, så man har vel lært litt av disse erfaringene.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 22:53   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Mageproblemer på tur

Var på Cruise med RCCL fra Oslo for noen år siden og da fikk vi Novovirus. Fikk det jeg og nest siste kveld, satt på do og det kom i begge ender hadde heldigvis ei bøtte oppkastet gikk i. Da ble ganske store deler av båten rammet faktisk.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 23:02   #11
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: Mageproblemer på tur

He, he, hadde en stygg opplevelse i Mexico (Playa Del Carmen) for en del år siden. Hadde kjøpt noen tabletter som skulle hjelpe mot reisemage, og disse fungerte strålende. Problemet var bare at det var 14 tabletter og jeg var der i 15 dager, så siste dagen måtte jeg klare meg uten. Spiste på TGI Fridays (burde være trygt) og skulle gå ca 1km til hotellet når magen begynte å slå seg vrang. Jeg småjogget i en særdeles morsom positur, og kom inn på toalettet på rommet bokstavelig talt i det sekundet jeg ikke klarte å holde meg lenger. Det var det vi på godt bergensk kaller "renneræv" ;-) Var heldigvis i grei form etterpå, så det ble ikke noen langvarige plager.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 23:13   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Mageproblemer på tur

Generelt har jeg til nå stort sett sluppet billig unna og har også en sterk mage som pleier ta unna det meste. En og annen løs mage har det blitt, men av alvorlige ting er det stort sett snakk om virusinfeksjoner.....inkludert et besøk på "avdelingen for tropiske sykdommer" i København etter en tur til Thailand

Men tilbake til trådstarter så har jeg på mine siste Indiaturer forsøkt vært flinkere på håndhygenen enn her hjemme, samt vært forsiktig med ukokt/rå mat. Dog betyr ikke det at jeg har vært avholdende og har gått løs på både jordbær, is og ymse indiske bufeter. Men jeg spiser nok langt mer kjøtt enn grønnsaker og tror det er tryggest og holde meg til stekt kjøtt

Itillegg følger jeg rådet til modern med å desinfisere magen minst en gang om dagen


__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 18-08-2013 at 11:41.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2013, 23:38   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Mageproblemer på tur

Quote:
Originally Posted by no-backpacker View Post
Hehe, Bombay-Belly....

Xxx.
HEHE Du mener vel Dheli Belly?

En gang jeg var i Indonesia for 5-6 år siden så opplevde jeg mit livs værste matforgiftning! Satt på do "sammenhengede" i en uke og gikk ned 10 KG! Synderen er mest sansynelig lokale jordbær fra Bandung vulkanen. Anbefales ikke! Søstern min syns jeg så ut som en Zombie når vi kom hjem 1 uke forsinket.

@ hypern: Ble du dårlig på turen din nå?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 00:19   #14
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Mageproblemer på tur

Har blitt dårlig av buffeten på danskeferga to ganger, ellers ingen problemer.
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 02:24   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Mageproblemer på tur

Anus Vulcanus? Been there, done that. 'Nough said!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 06:20   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,181
Default Re: Mageproblemer på tur

Har bare hatt reisemage en gang, og det var i Puerto Banus i Spania.

Men nå skal jeg for første gang til både Manila, Jakarta og Bombai på jobb om to uker. Det kan bli spennende.

Noen som har tips til forebyggende (passer vel greit iten å ødelegge tråden)? Kjenner sprit. Men annet?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 06:31   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Mageproblemer på tur

Cola og Japp forebygger det neste,,,
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 10:04   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,701
Default Re: Mageproblemer på tur

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Har bare hatt reisemage en gang, og det var i Puerto Banus i Spania.

Men nå skal jeg for første gang til både Manila, Jakarta og Bombai på jobb om to uker. Det kan bli spennende.

Noen som har tips til forebyggende (passer vel greit iten å ødelegge tråden)? Kjenner sprit. Men annet?
Man har da Idoform som kan tas preventivt (ikke det samme som imodium som man ikke bør ta preventivt).

Ellers skikkelig god yoghurt naturell har jo en del gode bakterier i seg. Og bruk tid for å bli vant med maten man spiser der nede. Ikke hiv deg over den sterkeste chillien osv med en gang kanskje. I en del tilfeller kommer feriemage av at man spiser noe helt annet enn det man bruker.

Kjøp med antibac og bruk det ofte. Var vel ikke så mye nytt du fikk her, men er ihvertfall noe. Om uhellet er ute så har man Imodium og om det skulle være ekstra ille skal man selvsagt kontakte lege som kanskje vil gi deg noe lugubre medisiner...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 10:47   #19
Randulfb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
Default Re: Mageproblemer på tur

Eg har vore i India nokre gonger, og gått klar nesten alt til no. Som "coliker" så drikk eg mykje cola når magen er littt urolig, og det hjelper meg. Elles så held eg meg unna eggemat som ikkje er skikkeleg kokt og steikt, et ikkje frukt eller grønnsake som ikkje er skal på, et mat som er servert på spisestader med mykje folk, får alltid kjøtet godt stekt. Held meg unna isbiter og iskrem. Et mat som er medium krydra etter Indisk målestokk (sterkt etter norsk), for krydderet er bakteriedrepande.

Mange vil seie at eg går glipp av gode kulinariske opplevingar på denne måten, men trur eg opplever meir som frisk, enn som busett på eit toalett.

Tek Idoform Travel under heile reisa, og det gir ein grei mage.

Har ein gong hatt eit lite tilfelle, og det var då eg i eit ubeteksomt øyeblikk bestilte biffen medium, som heime. Den kvitta kroppen seg med gjennom alle kanaler nokre timer etterpå. Ei flaske Pepsi, nokre timer søvn, og alt var bra igjen.

Har hatt nokre i reisefølgjet som har vore lempfeldig med egg, og det går alltid gale.
__________________
Randulfb
since January 1th 2010
Randulfb is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2013, 11:38   #20
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,701
Default Re: Mageproblemer på tur

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post

@ hypern: Ble du dårlig på turen din nå?
Nei det ble jeg ikke, men Taiwan, Hong Kong og Singapore er nok trygt hva gjelder mat. I Singapore må alle restauranter også hawker centers vise et godt synlig hygienesertifikat fra myndighetene som er rangert fra A og nedover. Det er egentlig veldig få grunner til å spise på knalldyre restauranter i Singapore når hawker centers har store porsjoner for lite penger.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") Peppep Reiseforum 40 08-06-2013 14:34
Ut på tur... EB TripReports 16 17-10-2006 08:04
Ut på tur... LN-REF Flyforum 13 30-10-2005 17:54
Ut på tur..... LN-FHU Flyforum 0 01-04-2005 18:20
Ut på tur........ LN-FHU Flyforum 1 03-02-2005 10:37


All times are GMT +2. The time now is 04:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.