Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2013, 10:18   #21
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Berlin

Letteste reisemåte fra flyplassen og inn til byen ?
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 10:27   #22
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Letteste reisemåte fra flyplassen og inn til byen ?
Jeg bruker buss for Tegel og tog for Schönefeld.

http://en.wikivoyage.org/wiki/Berlin#Get_in
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2013, 22:57   #23
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Berlin

Er det samme kontakter for strømuttak i Tyskland som i Norge, eller trenger man adapter ?
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2013, 23:00   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Er det samme kontakter for strømuttak i Tyskland som i Norge, eller trenger man adapter ?
Bare å plugge seg rett i: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_outlets
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2013, 23:09   #25
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Berlin

En tur til Tempelhof anbefales. Jeg rusla rundt om på rullebanen og gikk rundt bygningen. Kunne føle de historiske suset !Det er omvisning innvendig lørdager og søndager.

http://www.tempelhoferfreiheit.de/en/
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2013, 23:17   #26
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Berlin

Takker for alle innspill... utrolig genialt å få gode svar her inne.

hurvert.
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2013, 10:29   #27
krobertsen
Newcomer
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 2
Thumbs up Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by jansimbad View Post
Kan anbefale restauranten Unsicht. Det er en såkalt blinderestaurant, hvor hele lokalet er bekmørkt, og hvor servitørene er blinde. God mat, og en facinerende opplevelse hvor man får erfare hvor mye synsansen har å si for matopplevelsen :-P

http://www.unsicht-bar-berlin.de/uns...me_1_idea.html
Må slenge meg på å si at denne restauranten er fantastisk. Verd å teste ut! Prisen er heller ikke så ille; 57,50Euro for en tre-retters (biff).
krobertsen is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2013, 21:37   #28
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Berlin

Skal til Berlin i desember. Vi er 9 personer, så det blir en komplisert logistikk. Vanligvis flyr vi Norwegian til SFX, men nå har vi valgt Air Berlin. Da havner vi på TXL og vi skal bo i nærheten av O2-sentret. Nærmeste S-Bahn er Ostkreuz med 500 meter å gå derfra. Vanligvis bruker jeg buss fra Tegel til U-Bahnhof Jakob-Kaiser-Platz. Derfra U-7 til Wilmersdorfer Str og deretter S-Bahn fra Charlottenburg til Ostkreuz. Vanskelig med taxi, da vi må ha tre biler. Vi kjøper dagskort A+B til kollektiv allikevel. Noen Berlinkjennere som har et godt forslag? Vi skal være der torsdag til søndag. Middag lørdag og julemarked på Gendarmenmarkt på fredag er i boks. Noen forslag i tillegg til KaDeWe?
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2013, 22:16   #29
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Berlin

Forslag her:

http://www.bahn.de/p/view/index.shtml

Selv ville jeg umiddelbart sagt bussen til Alex og deretter S-bane til Ostkreuz.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:42   #30
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Skal til Berlin i desember. Vi er 9 personer, så det blir en komplisert logistikk. Vanligvis flyr vi Norwegian til SFX, men nå har vi valgt Air Berlin. Da havner vi på TXL og vi skal bo i nærheten av O2-sentret. Nærmeste S-Bahn er Ostkreuz med 500 meter å gå derfra. Vanligvis bruker jeg buss fra Tegel til U-Bahnhof Jakob-Kaiser-Platz. Derfra U-7 til Wilmersdorfer Str og deretter S-Bahn fra Charlottenburg til Ostkreuz. Vanskelig med taxi, da vi må ha tre biler. Vi kjøper dagskort A+B til kollektiv allikevel. Noen Berlinkjennere som har et godt forslag? Vi skal være der torsdag til søndag. Middag lørdag og julemarked på Gendarmenmarkt på fredag er i boks. Noen forslag i tillegg til KaDeWe?
Hvorfor bytte til U-7? Du kan ta buss 109 fra Tegel som stopper rett utenfor S-bahnhof Charlottenburg. Mye enklere det. Så slipper du ned og opp fra U-bahn med baggasje osv.
Men S-bahn fra Charlottenburg er definitivt det raskeste for å komme seg til Ostkreutz.
Fint julemarked også på Alexanderplatz. Både ved Rote Rathaus og mellom Saturn og S-bahnhof A-platz. Så har man den flotte vin og spritbutikken som ligger rett nede i gata der.
Fint julemarked er det også i Spandau hvis det er det som trekker.

Litt vanskelig å anbefale noe med mindre du oppgir litt mer interesser.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!

Last edited by Bizflyer; 22-11-2013 at 10:46.
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:42   #31
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Berlin

Ruteplanleggerne på bahn.de og bvg.de foreslår begge buss TXL til S Beusselstr. og S-Bahn 41 videre (ringbanen) som raskeste alternativ
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:48   #32
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Ruteplanleggerne på bahn.de og bvg.de foreslår begge buss TXL til S Beusselstr. og S-Bahn 41 videre (ringbanen) som raskeste alternativ
Også et alternativ. Men ikke så stor forskjell tidsmessig tror jeg. Man får mer sightseeing ut av det ved å ta mitt forslag. Da kommer man forbi både Schloss Charlottenburg, Bellevue, Bahnhof Zoo, Reicstag, Bundesministerium, Alexanderplatz for å nevne noen.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 10:58   #33
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Skal til Berlin i desember. Vi er 9 personer, så det blir en komplisert logistikk. Vanligvis flyr vi Norwegian til SFX, men nå har vi valgt Air Berlin. Da havner vi på TXL og vi skal bo i nærheten av O2-sentret. Nærmeste S-Bahn er Ostkreuz med 500 meter å gå derfra. Vanligvis bruker jeg buss fra Tegel til U-Bahnhof Jakob-Kaiser-Platz. Derfra U-7 til Wilmersdorfer Str og deretter S-Bahn fra Charlottenburg til Ostkreuz. Vanskelig med taxi, da vi må ha tre biler. Vi kjøper dagskort A+B til kollektiv allikevel. Noen Berlinkjennere som har et godt forslag? Vi skal være der torsdag til søndag. Middag lørdag og julemarked på Gendarmenmarkt på fredag er i boks. Noen forslag i tillegg til KaDeWe?
Det avhenger jo litt pa hvilke prioritaeter du har. Skal du ut pa shopping-tur, sa vil jeg anbefale deg a reservere en halv dag pa Ku'Damm og Tauentzien (den shopping-gata hvor KaDeWe ligger).

Vil du ha litt mer kultur, sa kan det vaere en ide a ta en kikk innom en av de mange museer eller ta en tur til Potsdam. Har du enda mere tid og mer lyst pa en riktig kultur-dag, sa kan jeg bare anbefale a ta en tur til Dresden. 2 timer med toget og du er direkte inn i hjerte av denne sjarmerende by.

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Ruteplanleggerne på bahn.de og bvg.de foreslår begge buss TXL til S Beusselstr. og S-Bahn 41 videre (ringbanen) som raskeste alternativ
Dette er definitiv den korteste vei.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 12:13   #34
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fint julemarked også på Alexanderplatz. Både ved Rote Rathaus og mellom Saturn og S-bahnhof A-platz. Så har man den flotte vin og spritbutikken som ligger rett nede i gata der.
Hvilken butikk?

Aiai, nå gleder jeg meg til Berlin-turen 11. desember allerede. Jeg har tenkt å kjøpe masse Niederegger Marzipan. Til meg selv, familie og til gaver. Halv pris ift i Norge.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 17:23   #35
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default Re: Berlin

Fineste julemarked er vel på Gendarmenmarkt (obs! de tar penger for at man kommer inn). Er uansett veldig fint område. Transfer fra Tegel er lettest med drosje. I sentrum anbefales metro for det meste, utrolig kjapt. AB sone billett burde holde.
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 17:29   #36
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hvorfor bytte til U-7? Du kan ta buss 109 fra Tegel som stopper rett utenfor S-bahnhof Charlottenburg. Mye enklere det. Så slipper du ned og opp fra U-bahn med baggasje osv.
Men S-bahn fra Charlottenburg er definitivt det raskeste for å komme seg til Ostkreutz.
Fint julemarked også på Alexanderplatz. Både ved Rote Rathaus og mellom Saturn og S-bahnhof A-platz. Så har man den flotte vin og spritbutikken som ligger rett nede i gata der.
Fint julemarked er det også i Spandau hvis det er det som trekker.

Litt vanskelig å anbefale noe med mindre du oppgir litt mer interesser.
Takk skal dere ha alle sammen. Her var det respons. Bussen til Jakob-Kaiser-Platz og U7 var noe jeg lærte da jeg bodde hos venner i Dalem Dorf og connectet til U3 (tidligere U1) mot Krumme Lanke ved fehrbelliner Platz. Da tror jeg det blir flybuss til S-Bahnhof Charlottenburg. Takk til dere andre også. Vi har bare 2 hele dager, så det blir vel med det ene julemarkedet. Kanskje vi sper på litt med Friedrichstrasse og Postdammer Platz? Ellers skal den yngre garde på noen spesialbutikker på KaDeWe. Vi voksne skal kose oss med mat og drikke i 6. Etg. Og en tur på kafeen i 7. spritbutikken ved Alexanderplatz kjenner jeg til. Også god erfaring med området rundt Hackescher Høfe, selv om det var mer interessant på nittitallet. Da var det okkuperte "Blitzhus" over alt med billig øll og god musikk.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 17:38   #37
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det avhenger jo litt pa hvilke prioritaeter du har. Skal du ut pa shopping-tur, sa vil jeg anbefale deg a reservere en halv dag pa Ku'Damm og Tauentzien (den shopping-gata hvor KaDeWe ligger).

Vil du ha litt mer kultur, sa kan det vaere en ide a ta en kikk innom en av de mange museer eller ta en tur til Potsdam. Har du enda mere tid og mer lyst pa en riktig kultur-dag, sa kan jeg bare anbefale a ta en tur til Dresden. 2 timer med toget og du er direkte inn i hjerte av denne sjarmerende by.



Dette er definitiv den korteste vei.
Har for kort tid til dette. Jeg har vært på begge stedene før. Slottene ved sanssouci i Postdam er virkelig et syn. Tror sommeren egner seg best. Dresden er et reisemål i seg selv. Takk for tipset.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 19:07   #38
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Hvilken butikk?
Årh, ja hva pokker heter den igjen?
Den ligger på kvartallet etter Radisson hotellet/Inngangen til akvariet retning S-bahnhof Alexanderplatz. Står 2 digre rødvinsflasker utenfor butikken, så du kan ikke unngå å se den.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 20:02   #39
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Årh, ja hva pokker heter den igjen?
Den ligger på kvartallet etter Radisson hotellet/Inngangen til akvariet retning S-bahnhof Alexanderplatz. Står 2 digre rødvinsflasker utenfor butikken, så du kan ikke unngå å se den.
Den heter Koch Spiritousen og ligger i Karl-Liebknecht-Str. 7. Ett kvartal fra Radisson Blue i retning Alexanderplatz.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 20:03   #40
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Den heter Koch Spiritousen og ligger i Karl-Liebknecht-Str. 7. Ett kvartal fra Radisson Blue i retning Alexanderplatz.
Helt korrekt! Det var den jeg tenkte på!
Drømmen er å bli låst inn der etter stengetid

Husk også at i drikkevareavdelingen hos KaDeWe har de også et spesialrom med ekstra eksklusive drikkevarer.

For en utmerket god italiensk restaurant kan jeg absolutt anbefale http://www.enoiteca-il-calice.de/

God tur! Jeg følger etter i midten av desember for noen dager med drinkers & tjohei!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Malaysia - tips og anbefalinger LNv22 Reiseforum 69 30-11-2022 02:38
Kiel - tips og anbefalinger Hypern Reiseforum 10 19-10-2017 17:22
Hvor ta utdannelsen? Anbefalinger og tips? Gringo Flyforum 0 29-07-2011 12:06
Noen tips ang. Berlin Tegel... Harald Oanes Bilder & foto 5 28-07-2010 18:04
Skal til Berlin i påsken - noen anbefalinger? gardkarlsen Reiseforum 8 12-03-2010 09:04


All times are GMT +2. The time now is 23:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.