Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2013, 16:11   #1
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Rettigheter ved kansellering og ombooking

Fikk mail fra SK tidligere i dag om at en rute OSL-LHR-ORD i C i april var endret fra følgende klokkesletter (avgang OSL kl. 10.40 ble kansellert og vi ble derfor ombooket til en avgang som i stedet går fra OSL kl. 07.50).

I stedet for 3 timer på LHR ville det bli 6 timer, samt at vi måtte stå opp "midt på natten", i alle fall i mine øyne. Ikke verdens undergang, men...

Derfor ringte jeg og spurte om alternativer til OSL-LHR eller OSL-et elller annet-ORD, hvorpå SK-representanten sa at det var "take it or leave it". Jeg spurte om jeg hadde noen rettigheter til alternative ruter, men fikk negativt svar. Jeg spurte da om navnet på SK-representanten og sa at jeg skulle sjekke mine rettigher på annet vis før jeg evt. ville akseptere ombookingen. Da fant hun plutselig en alternativ rute med akseptable tider (OSL-CPH-LHR med avgang OSL kl. 10.05). Jeg takket for hjelpen.

Spørsmålet mitt er om hun ga meg mer enn hva jeg har krav på, eller om hun bløffet når hun sa "take it or leave it"? Kunne selvfølgelig ha satt meg inn i regelverket, men her inne er det jo mange som kan dette.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2013, 17:24   #2
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Rettigheter ved kansellering og ombooking

Tar ikke dette på strak arm, men kortversjonen er at hvorvidt du har krav på noe eller ikke er avhengig av hvor nært opptil avgang endringen skjer, og om du vil komme forsinket frem til destinasjonen. Kan gi deg et mer utfyllende svar når jeg kommer hjem, hvis ikke noen andre har gjort det i mellomtiden.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2013, 22:16   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

I april betyr at det er en endring mer enn to uker fram i tid. Du har bare rett til en ny avgang (re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity) eller refundering av billetten. Så nei, det var ikke en bløff, men likevel litt unødvendig å ikke sjekke litt mer for alternativer, men de har vel et tidskrav på seg.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2013, 12:06   #4
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

Tusen takk for info. Greit å vite til en annen gang. Samt at jeg kanskje kan konkludere med at jeg hadde flaks når jeg oppnådde et bedre alternativ med såpass krevende tilnærming. Vanligvis oppnår man jo best service når man er informert selv og er hyggelig.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 17:46   #5
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

Hei, kaster meg på denne. Jeg skulle hjem fra Venezia med SAS og Widerøe. Skulle fly via København og Torp til Stavanger. Når jeg skulle sjekke inn I Venezia fikk jeg og fem andre I mitt reisefølge beskjed om at flyet var fullt og at vi måtte ombookes. Ikke så glad for det men vi fikk en kompensasjon, og valg mellom cash eller reisevoucher.

Etter vi kom tilbake til Norge reiste vi til Sola flyplass for å få hevet kompensasjonskupongen hos SAS. Der fikk vi beskjed om å komme tilbake uken etter ettersom ingen med kompetanse på området var på jobb. Da vi kom tilbake neste uke fikk vi en adresse å sende kupongen til. Etter noen dager ringte vi SAS men fikk da beskjed om at det var Widerøe som skulle kontaktes ettersom det var Widerøe vi kjøpte billetten gjennom. Kontaktet Widerøe som hevdet at det var SAS sitt ansvar siden det var de som var operatør og at de var de som nektet boarding. Har ringt til SAS igjen og de henviser til kundeservice I Sverige.

Er det så uvanlig at passasjerer får kompensasjon fra SAS I og med at det virker som kompetansen hos SAS er veldig lav på dette området?

Er det noen som har vært borti lignende hos SAS så er jeg takknemlig for råd.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 18:01   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

Voucherene kan ikke brukes som betalingsmiddel hos andre enn SAS, og det står vel også klart og tydelig trykket på dem. Alle salgskontorer har dessuten manualer hvor det i detalj står hvordan de skal behandles ... Ofte vil det også stå en henvisning trykket på voucheren, men vet ikke om det står på SAS sine.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 18:09   #7
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

Jeg kan veldig lite om dette her, men er ikke voucher penger man kan bruke på andre flyreiser, i dette tilfellet med SAS?

Vi fikk en kompensasjonskupong der vi skulle få tilbakebetalt kompensasjonen i cash. Personen jeg kontaktet i Widerøe kalte det for en denied boarding kompensasjonskupong.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 18:30   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved kansellering og ombooking

De vouchers jeg har fått fra SAS tidligere har man kunnet bytte i kontanter for 50% av pålydende. Som MOW skriver, dette skal normalt stå på kupongen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 12-08-2014 at 18:32.
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Re-ruting og ombooking ved innsjekk? VirreVapp Reiseforum 25 26-04-2014 23:54
Ombooking ved forsinkelser blazius Reiseforum 6 25-02-2011 06:14
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27
Bonuspoeng ved ombooking VoiceCom Flyforum 8 15-12-2006 12:12


All times are GMT +2. The time now is 13:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.