Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2021, 23:03   #81
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Unnskyld, er ikke kjent med de norske kort. Jeg bor i USA og hadde AMEX Gold i sikkert 25 år. Det var førsteklasses service men det var et betalingskort. De prøvde og selge meg et blått kort som var kredittkort men jeg var ikke interessert. I dag har jeg et Hilton kort(kreditt) som gir meg masse poeng backet av AMEX. Mens Marriott og Hyatt er Chase. Rart om AMEX ikke tilbyr kredittkort i Norge, de tjener nok mye penger der.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2021, 19:18   #82
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Ikke hvis det blir så stramme grenser for provisjon til kortselskapene at det ikke lenger er tilstrekkelig overskudd til å gi kundene cashback, bonuspoeng osv. Jeg mener å ha lest at EU-kommisjonen har snakket om et tak på 0,5 %, dette er vesentlig mindre enn dagens 1,5-5% som det er vanlig at brukerstedene må betale i dag.
Dette er allerede gjennomført. Kreditt får kun 0.3% (debit 0.2%) når kortet brukes. Amex er pga raritet unntatt, men har måtte redusere på grunn av lavere kostnad ved Visa/MasterCard.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2021, 15:45   #83
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Ahh. da lærte jeg noe nytt og har misforstått dette. For meg så har alltid betalingskort vært knyttet opp mot en konto og penger du "har" mens kredittkort har vært for penger du ikke har og da vært med faktura og/eller delbetaling.

https://www.yourhomeplanet.com/

Og forskjellen ser du også om du gransker sjølmeldinga. Om du har noe utestående på et kredittkort vil du finne beløpet oppført som gjeld. Penger som AmEx har tilgode vil ikke fremkomme der.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2021, 16:24   #84
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Og forskjellen ser du også om du gransker sjølmeldinga. Om du har noe utestående på et kredittkort vil du finne beløpet oppført som gjeld. Penger som AmEx har tilgode vil ikke fremkomme der.
Det er uansett ingen grunn til ikke å føre opp evt. utestående du har til AmEx pr. 31.12. Gjeld er gjeld, og du skylder jo de pengene
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2021, 09:01   #85
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Amex kødder heller ikke opp for deg for hva du får låne til feks huslån.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2021, 16:13   #86
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Amex kødder heller ikke opp for deg for hva du får låne til feks huslån.
Tja, tror det er litt avhengig av hvordan banken opererer. Kredittgrenser ligger vanligvis til grunn, men de kan også se utenstående i gjeldsregisteret på Amex.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2021, 17:02   #87
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

For de som ikke har kjedelojalitet og vil ha kalde kontanter (og ikke poeng med usikker bruksverdi) går Ikano Visa over til å gi 2% cashback hos alle dagligvarebutikker 1. juli i år, både i Norge og i utlandet (inkl netthandel). Dette er bedre enn Coop Mastercard sin 1,5% og matcher Trumf Visa sin 2%. Max 500 kr rabatt per mnd og 3000 per år. Man kan så vidt jeg se kombinere dette med Coop sitt kjøpeutbytte og Remas Æ, men jeg usikker på om det lar seg kombinere med Trumf.

Samtidig slutter Ikano med de bransjevise månedsrabattene (de har f.eks. pleid å ha 5% cashback på bildekk i april og oktober).
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2021, 02:01   #88
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
men jeg usikker på om det lar seg kombinere med Trumf.
Bør vel fungere hvis man registrerer et rent Trumfkort i kassa først
Så vidt jeg skjønner kan kortet ikke legges inn til automatisk opptjening
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2022, 14:11   #89
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Heads up for Trumf Visa (kilde: email)
Quote:
Fra 1. januar 2023 fjerner vi 0,5 % Trumf-bonus utenfor NorgesGruppens dagligvarebutikker.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2022, 14:37   #90
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Heads up for Trumf Visa (kilde: email)
Jeg har begynt å bruke Sparebank1 sitt kredittkort. De gir 1 % cashback på alt, mot en årsavgift på 120 kroner. Taket på opptjening er 3.000 kroner i året.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2022, 16:53   #91
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Komplett bank uten årsavgift
4 % bonus på alle kjøp hos Komplett.no
2 % bonus på kjøp av varer på internett*
1 % bonus på øvrige varekjøp

Maksimal opptjening av bonuspoeng er 500 per måned og 2000 per siste 12 måneder.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2022, 19:50   #92
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Så er det Bank Norwegian sin tur til å kutte i den generelle opptjeningen, selv om de innfører økt opptjening på kollektivreiser:
Quote:
De nye opptjeningsreglene for CashPoints er:

0,5 % opptjening på varekjøp
1 % opptjening på kortbruk når du er i utlandet
2 % opptjening på elbillading
2 % opptjening på kollektivtransport *
2 % ekstra CashPoints-opptjening på LowFare og LowFare + flybilletter hos Norwegian **
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2023, 17:16   #93
lostnorwegian
Newcomer
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 2
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Driver å planlegger å reise 1år+ til neste år og undersøker kredittkort. Norge er litt langt bak på kredittkort fra hva jeg kan se på nett, men ser at med SAS så kan man få mastercard og american express reisekort, noen som har erfaring med disse eller eurobonus generelt?


>Du opptjener Grunnpoeng på flygninger med SAS, Widerøe og flyselskapene i Star Alliance

Hvis jeg skal reise internasjonalt er det ingen garantier at det blir en av disse selskapene, men får jo bonus på bruk av kortet til kjøp uansett, men vet ikke om det veier opp?
lostnorwegian is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2023, 18:18   #94
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Kommer jo litt an på. Vet ikke om jeg forstod posten din 100%. Skal du reise rundt i 1 år eller på en tur om 1 år?

Begge kortene her kan du tjene opp ganske mange poeng med. Også med daglige kjøp. Men f.eks Amex har nokså høye vekslingsgebyr på kjøp i utenlandsk valuta. For kjøp i Norske kroner er kortet veldig bra.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2023, 18:28   #95
lostnorwegian
Newcomer
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 2
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Heh, var kanskje dårlig formulert, men egentlig begge deler. Reise verden rundt i 1 år, fra april/mai neste år.

Vil derfor prøve å maksimere pengene og få det til å vare lengst. Hvis jeg kan få rabatt/gratis flyreiser av og til med å bruke et kort jeg uansett måtte bruke så er det jo bare pluss. Leste mange anbefalinger av kort, men ingen av dem kunne jeg få i norge.

Havna ned kaninhullet på eurobonusguiden som anbefaler Amex Premium som hovedkort, så skal se nærmere på det. Har aldri brukt kredittkort til noe annet enn backup tidligere, så alt dette er nytt og fremmed.
lostnorwegian is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2023, 20:08   #96
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Jeg var i Norge i en uke i sommer. De tok Amex på Gardermoen, men ikke de fleste andre plasser. Amex er flott utenom Norge.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2023, 10:21   #97
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg var i Norge i en uke i sommer. De tok Amex på Gardermoen, men ikke de fleste andre plasser. Amex er flott utenom Norge.
Min erfaring er at Amex funker i veldig mange butikker og overnattingssteder m.v. i Norge nå og jeg bruker det i ≈90% av de fysiske betalingene mine. Unntaket er en del plasser som bare selger småplukk eller er velig lavprisfokusert etc. (Noen amerikanske corporate cards hadde tidligere begrensninger ifht oppgjørgaranti og ble derfor ikke akseptert mange steder, men vet ikke om det er slik fremdeles)

Egen tråd her for videre diskusjon om Amex i Norge: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132564
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden -Sindre Reiseforum 138 15-10-2018 12:35
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Øvelse "Smakebit", denne synes jeg var flott :) Piddien Bilder & foto 1 18-07-2011 13:45
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 14:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.