Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2017, 12:19   #61
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Er ikke særlig til strandperson, og spørs om jeg gidder å reise i flere timer for dagstur til Byron Bay.
Ser ut til at det tar omtrent like lang tid til Sunshine Coast som Gold Coast, så det er større sjans for at det blir dagstur nordover enn sørover. Er i utgangspunktet ikke fan av å reise dit "alle" andre reiser.


Go kort ser ut til å være tingen, hvor mye bør jeg satse på å trenge for å ta bus/tog/osv. rundt omkring i 5 dager? 30-40 AUD?

Koala Sanctuary er ikke usannsynlig at det blir tur til, har faktisk sett på det allerede.

Hotell blir nok i området sør av Central Station, og på den siden av elva, hvis det ikke er noen som synes det er en dum ide.
Tipper det er passe med 30-40 AUD på kortet ja.en tur koster vel som regel 2-3 AUD innnfor byen. Fungerer også på toget fra flyplassen. Selve kortet koster 5AUD i depositum hvis jeg ikke husker feil. Dersom strand ikke er så mye for deg er nok Sunshine coast bedre enn Gold coast. Men er som sagt ikke noe definert sentrum der, men flere mindre plasser. Har vært flere ganger i Noosa som er veldig fint men kanskje ikke nok til å bruke en dag på å komme dit og tilbake med offentlig transport. På småflyplassen Archerfeield utenfor brisbane kan man fly mikrofly hvordan man selv får kontrollere flyet for ca 40-50 AUD for ca en time. Fallskjermhopping er også vesentlig rimeligere der enn her hjemme hvis det er noe som kan friste.. kan også på det sterkeste anbefale restauranten Tukka, og deres tasting eller discovery menyer med autentisk australsk mat med passende øl eller vin til. James boag eller Coopers pale ale er øltyper jeg kan anbefale. En båttur til morton Island er fin men er også mest strandliv når du kommer ut dit.
Norwing is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 15:14   #62
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Er det SIN som er beste flyplassen å posisjonere seg til om en ønsker å reise til østkysten, men gjerne ta én overnatting på veien ned? Noen anbefalinger til andre posisjoneringsbyer der flyturen til Australia blir under 10 timer?
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 15:23   #63
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

SIN/BKK/KUL/HKG/NRT.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 17:45   #64
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Er det SIN som er beste flyplassen å posisjonere seg til om en ønsker å reise til østkysten, men gjerne ta én overnatting på veien ned? Noen anbefalinger til andre posisjoneringsbyer der flyturen til Australia blir under 10 timer?
SIN er nok den som har flest avganger til flest byer i Australia. Skal du til Sydney fungerer alle nevnt over. TPE og fungerer også. Evnt noen av DXB/DOH/AUH dersom du vil bytte om og ta den korte turen først og den lengste sist.
Norwing is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 18:16   #65
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Brukte BKK for 18timer stopover, funket fint. Velg hotell som ligger nær MRT, så går det lekende lett.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 02:56   #66
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Tipper det er passe med 30-40 AUD på kortet ja.en tur koster vel som regel 2-3 AUD innnfor byen. Fungerer også på toget fra flyplassen. Selve kortet koster 5AUD i depositum hvis jeg ikke husker feil. Dersom strand ikke er så mye for deg er nok Sunshine coast bedre enn Gold coast. Men er som sagt ikke noe definert sentrum der, men flere mindre plasser. Har vært flere ganger i Noosa som er veldig fint men kanskje ikke nok til å bruke en dag på å komme dit og tilbake med offentlig transport. På småflyplassen Archerfeield utenfor brisbane kan man fly mikrofly hvordan man selv får kontrollere flyet for ca 40-50 AUD for ca en time. Fallskjermhopping er også vesentlig rimeligere der enn her hjemme hvis det er noe som kan friste.. kan også på det sterkeste anbefale restauranten Tukka, og deres tasting eller discovery menyer med autentisk australsk mat med passende øl eller vin til. James boag eller Coopers pale ale er øltyper jeg kan anbefale. En båttur til morton Island er fin men er også mest strandliv når du kommer ut dit.
Ut å lufte seg i mikrofly/småfly frister litt, men de få aktørene med offentliggjorte priser ligger vesentlig høyere enn 40-50 AUD. Tenker du mikrofly som i hanglider med "gondol" hengende under med propell i baken, eller mer småfly-lignende maskiner? Har du spesifikke firma som har disse prisene? Send gjerne på PM hvis du heller ønsker det

Hopper ikke ut av fly som fremdeles funker, så da er den saken lukket

Tukka stengte i fjor. Men australsk mat kunne vært noe å prøve, men pleier sjelden å planlegge spisesteder på nye steder. Liker å spasere rundt å se hva som finnes.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 03:11   #67
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Er det SIN som er beste flyplassen å posisjonere seg til om en ønsker å reise til østkysten, men gjerne ta én overnatting på veien ned? Noen anbefalinger til andre posisjoneringsbyer der flyturen til Australia blir under 10 timer?
De fleste alternativene er nok nevnt, men jeg reiser via SIN til BNE. Det er kanskje det mest brukte alternativet mellom Europa og Oceania. Det er nok også litt avhengig av hvilken allianse man flyr.

Har 17-18 timer i SIN hver vei, kun dagtid. Dette kan man jo benytte til å sove, enten på transitthotell på SIN (airside) eller finne hotell med dagrom. Resten av tiden kan man kanskje bruke til å undersøke byen.

For meg så blir det sannsynligvis transitthotell på vei ned, men retur er ikke bestemt enda.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 19:13   #68
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Ut å lufte seg i mikrofly/småfly frister litt, men de få aktørene med offentliggjorte priser ligger vesentlig høyere enn 40-50 AUD. Tenker du mikrofly som i hanglider med "gondol" hengende under med propell i baken, eller mer småfly-lignende maskiner? Har du spesifikke firma som har disse prisene? Send gjerne på PM hvis du heller ønsker det

Hopper ikke ut av fly som fremdeles funker, så da er den saken lukket

Tukka stengte i fjor. Men australsk mat kunne vært noe å prøve, men pleier sjelden å planlegge spisesteder på nye steder. Liker å spasere rundt å se hva som finnes.
Fikk sjekka litt og det var pathfinder aviation jeg fløy med, men ser at det er helt andre priser nå. Var maks 60-70 AUD det kosta den gang. Det var i 2013. Husker jeg syns det var veldig billig. Var et småfly.
Synd at Tukka har stengt, er en av mine beste restaurantopplevelse som jeg hadde håpet å gjenta på neste tur. Utenom den har jeg slitt med å finne gode restauranter som serverer noe typisk australsk. Jeg er kanskje litt over middels opptatt av god mat og å prøve lokale retter når jeg reiser. Men jeg spurte en gang min svoger som er derfra hva han ville si var en typisk australsk middag og han svarte "maybe something asian or Italian..." første gang han f.eks smakte kenguru var når jeg lagde middag der en gang. Uansett, ha en flott tur!
Norwing is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2018, 11:33   #69
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Denne var litt morsom.
https://www.youtube.com/watch?v=NNJKWVmK-GM
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2023, 01:54   #70
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Reisetips Australia:
Telenor skal ha 500kr for 5 GB data gyldig i 1 uke.
Telstra tok $60/400kr for 55 GB data over 4 uker.

Anbefaler sistnevnte, naturligvis Spesielt med eSim/dual sim som gjør at man både kan ha norsk og australsk nummer samtidig. Uansett greit å bare ha sistnevnte, da de fleste apps ikke er linket til telefonnummer.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2023, 11:16   #71
jonpacker
Newcomer
 
Join Date: Jan 2023
Posts: 1
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Jeg pleier å bruke Woolworths Mobile. De bruker Telstra sitt nettverk (som har best 5G dekning), $40 for 52gb i 30 dager, og de støtter eSim også.
jonpacker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nice - hovedtråd martino Reiseforum 85 09-08-2023 21:38
Lisboa (hovedtråd) Someone Reiseforum 57 14-12-2018 15:42
Hovedtråd: Amsterdam JonathanAxell Flyspotting 24 18-04-2015 16:01
Hovedtråd: Roma Harald Oanes Flyspotting 0 17-09-2011 08:50
Reisetips? Superhai Flyforum 3 13-12-2004 15:05


All times are GMT +2. The time now is 23:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.