Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2011, 06:21   #1
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Sverige Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

I følge VG, kan svenske jagerfly foreløpig ikke fly i Libya, fordi basen de har landet på har feil drivstoff. Svenskene trenger "vanlig" drivstoff, mens basen visstnok bare har en drivstoffblanding som er for marinefly.

SITAT: Men fire dager etter at de svenske JAS Gripen-flyene landet på basen ved Middelhavet, har de ikke en gang flydd testturer, skriver Aftonbladet.

Årsak: Drivstoffblandingen alle de andre jagerflyene bruker på Sigonella-basen passer ikke til de svenskbygde jagerflyene. SITAT SLUTT

Er det noen her som kaste litt lys over dette med ulike drivstofftyper til ulike fly?

Last edited by RWY 24; 07-04-2011 at 06:31.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 10:03   #2
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Ja dette lurer jeg på også, hva er det blåselampa til søta bror ikke tåler ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 10:29   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Her er hva "Dagens Nyheter" skriver:
Quote:
Jasplanen ska normalt vara anpassade till det bränsle som Nato använder, skriver TT. Men Sigonella är i grunden en marinflygbas, uppger överstelöjtnant Mats Brindsjö som är chef för svenska Air Operation Center till nyhetsbyrån.

– Och USA:s marinflyg använder en lite annorlunda bränsletillsats än vad vi har i våra flygplan, säger han till TT.

Den amerikanska bränsletypen heter JP5 medan Gripenplanen kör på det civila bränslet Jet A1.

– För att omvandla JP5 till Jet A1 krävs vissa tillsatser och lite utrustning för att göra det på ett kontrollerat sätt. Den utrustningen är ännu inte på plats där nere och under tiden upphandlar vi därför det civila bränslet från ett ställe utanför basen, säger Brindsjö till TT."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fri...nde-inte-flyga
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 13:58   #4
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Hadde ikke vært det dummeste å sjekke dette på forhånd....
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 14:26   #5
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Jeg trodde turbinmotorer var ganske altetende hva gjelder drivstoff. Har jeg rett i å anta at de sikkert kunne flydd fint på JP5, men med mer slitasje? Når de da ikke "må" ut på oppdrag så er det kanskje vurdert dithen at det er "like greit å vente" til de har bedre egnet fuel tilgjengelig?
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 14:37   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4085805.ece


Her er det en artikkel fra Aftenposten iallefall.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 16:42   #7
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Høyere flammepunkt på JP5 ifm air to air refuel leser jeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel

Men hvis de må, kunne de ha fylt JP5 på Gripen uten noe særlig problemer ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 17:00   #8
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Gripen har jo samme motor som F/A-18, så i utgangpunktet ville jeg trodd det ikke var noe problem med JP-5/F-44
HVI is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 17:20   #9
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Ja, det hadde nok godt greit vil jeg tro. F-16 (F-100 motoren) kan jo bruke 5-6 forskjellige typer drivstoff!
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 22:18   #10
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

JP5 er marine drivstoff om jeg ikke husker helt feil som inneholder noen stoffer som gjør det litt mindre brennbart i en krasj.
Problemet med å bruke dette i 747'er osv har vært at det er en DYRT drivstoff.

Russiske MiG's og Sukhoier har også litt drivstoff problemer, de vil funke men la oss si det sånn at starter de opp med feil drivstoff så vil Greenepeisene (Greenpeace og miljøvernere.) begynne å sutre ettersom det blir ett heftig røykteppe fra motoren.
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 13:00   #11
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Takk for fine innspill, folkens!

Jeg har sjekket litt jeg også, og har nå lært at JP5 er et gult parafinbasert jetdrivstoff beregnet fly på hangarskip. Poenget er, som flere av dere har vært inne på, at det har høyere flammepukt enn vanlig drivstoff, noe som kan være kjekt når det er snakk om hangarskip, pga. den spesielt store risikoen for brann.

Men siden det har høyere flammepunkt, blir det mindre effektivt da? For krever det vel mer energi å forbrenner det, og den energien må jo tas fra et sted.

Last edited by RWY 24; 08-04-2011 at 13:15.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 13:37   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Heisann,

Naa er det sikkert noen kjemikere som kan forklare dette bedre, men flammepunktet (flashpoint) boer noedvendigvis ikke ha noe med varme energien (BTU) per masse i fuelen. Poenget med JP5 er at den ikke skal saa lett antennes da det lagres i store mengder paa hangarskip.

Som nevnt ovenfor saa kan turbinmotorer gaa paa de fleste parafin eller nafta (wide-cut) basert drivstoff og i de fleste flight manualene vil du finne dette;

Quote:
Jet A and A1 fuels are approved for unlimited use in this engine. Fuels conforming to JP-5 or JP-8 are acceptable alternatives. The use of wide cut fuels (JP-4 and Jet B) is prohibited.
Jeg tror helt sikkert at Gripen kunne brukt JP-5 eller JP-8, men det er mulig den ikke har blitt testet og sertifisert for dette enda... m.a.o. kun et papir problem...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 19:42   #13
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Da har de en golden mulighet
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 20:26   #14
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Jeg trodde JP8 og Jet A1 var det samme, bare at JB den militære betegnelsen, mens Jet er den sivile. (Akkurat som JP5 og Jet B, som er naftabasert og tåler enda mer kulde.) Men det er kanskje ikke helt sånn det er?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 21:53   #15
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Heisann!

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg trodde JP8 og Jet A1 var det samme, bare at JB den militære betegnelsen, mens Jet er den sivile. (Akkurat som JP5 og Jet B, som er naftabasert og tåler enda mer kulde.) Men det er kanskje ikke helt sånn det er?
Nei, se paa Google saa finner du dette.

Her i USA brukes mye Jet A og resten av verden bruker Jet A1. Jet A1 har en lavere fryseverdi enn Jet A, -47C vs. -40C nominalt. JP-8 er tilnaermet Jet A i formulering. JP-4 og Jet B har et mye lavere frysepunkt (-60C) men er som regel ikke sertifisert for commercial aviation og dette kommer fra in-flight restart sertifisering om jeg ikke husker feil...

ASTM gir naa sivile fuel spec og MIL spec brukes for militaere fuel spec.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 22:50   #16
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisann!



Nei, se paa Google saa finner du dette.

Her i USA brukes mye Jet A og resten av verden bruker Jet A1. Jet A1 har en lavere fryseverdi enn Jet A, -47C vs. -40C nominalt. JP-8 er tilnaermet Jet A i formulering. JP-4 og Jet B har et mye lavere frysepunkt (-60C) men er som regel ikke sertifisert for commercial aviation og dette kommer fra in-flight restart sertifisering om jeg ikke husker feil...

ASTM gir naa sivile fuel spec og MIL spec brukes for militaere fuel spec.

Dag
Takk skal du ha for presiseringene, Dag! Nå begynner ting å falle på plass.

Ja, jeg mente at JP4 var lik Jet B, tastet bare feil.

Jeg har lest meg litt opp nå, og ser at de sivile og militære typene som korresponderer ikke er helt like, bare nesten. Jeg ser også at Valkyrie, Blackbird og U-2 har hatt helt egne drivstofftyper (JP6, JP7 og JPTS), med flammepunkt og frysepunkt (og sikkert andre egenskaper også) tilpasset de spesielle forholdene de har operert under.

Det er gøy å lære noe nytt!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 15:01   #17
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Hei igjen RWY 24!

Ja fuel er nok en science i seg selv og som du nevner saa er det mange typer fuel som er utviklet til forskjellige formaal. JP-7 som du nevner er vel veldig spesiell da fuelen paa SR-71 ikke bare ble brukt som brennstoff, men ogsaa kjoeling av enkelte komponenter og motor system hydraulikk.

Det motsatte problemet vi har paa polar ETOPS flightene fra EWR til HKG osv. og ogsaa mange andre flighter over den nordlige halvdelen, er at fuelen blir veldig kald og kommer ned mot frysepunket etter en lang flight. Vi tar fuel-freeze test paa alle disse fligtene foer avgang og denne verdien er satt opp i FMC'en. Har du slike lave temperaturer kombinert med mye vann kan det by paa problemer slik vaare venner hos BA erfarte da motorene stoppet paa approach til LHR.

Noen som vet om A330/340 flightene tar fuel-freeze verdier foer avgang fra Scandinavia til US og oesten?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 18:50   #18
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

Vi måtte få fuel på en flyplass i USA en gang, og de hadde kun "sivile" fuels. Vi kunne i så fall, i henhold til instruktøren, ta vanlig Jetfuel men tilsatt PRIST som skal ha noe anti-icing i seg.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 20:28   #19
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Vi måtte få fuel på en flyplass i USA en gang, og de hadde kun "sivile" fuels. Vi kunne i så fall, i henhold til instruktøren, ta vanlig Jetfuel men tilsatt PRIST som skal ha noe anti-icing i seg.
Visste ikke at seilfly gikk på jetfuel! :P Eller har du lyst til å utdype litt?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 20:39   #20
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Feil drivstoff stopper svenske fly i Libya

For å dype det ut litt...
T-44A innom en sivil flyplass på en crosscountry-tur fra Corpus Christi, TX til Dothan, AL
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians svenske fly blir norske Airbus 330 Flyforum 71 03-03-2015 17:44
JAS 39 med drivstoff problem i Libya. C172 Småprat 1 07-04-2011 09:37
No fly zone i Libya ENGM 911 Flyforum 25 21-03-2011 17:06
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim Herlov Flyforum 17 12-02-2010 18:00
Snøen stopper fly på Rygge. Hickok Flyforum 30 20-01-2009 13:41


All times are GMT +2. The time now is 08:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.