Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2011, 11:02   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Desibel i cargorom?

Finnes det noen offisielle tall/estimater på hvor høyt støynivå det er inne i cargorommet på en Boeing 737? Først og framst framre, men forsåvidt også bakre.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 17:53   #2
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Desibel i cargorom?

Heisann Polaris!

Det ser ikke ut som noen har svart paa dette enda?

Jeg vet ikke om det er noen vitenskapelige data som viser dette, men jeg vil regne med at det ikke noedvendigvis er mye mere stoey i cargo hold, sammenlignet med cabinen. Det er stort sett det samme isoleringsmateriale som brukes over og under gulvet og selv om interioerpanelene er noe forskjellig fra cabin og cargo hold tror jeg det er ikke saa stor forskjell paa lyd isoleringsegenskaper. Vindstoey vil du faa i begge omraader, men det er mulig tepper, seter, overhead bins osv. vil dempe noe av stoeyen i cabinen. Cargo hold er selfoelgelig naermere motorene og det er nok mere effekt av motorstoey og sikkert enda mere i bakre cargo hold da dette er naermere eksosdysen.

Noen kunne jo ta en tur der nede og gi en trip rapport hvordan reisen gikk, men selv om MOW sin knyttenevetest kan gaa greit regner jeg med at det er daarlig med service der nede...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 13-02-2011 at 18:05.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 17:58   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Desibel i cargorom?

Anbefaler en maskin med sliding carpet - fint liggeunderlag. Ta med sovepose, og du få en behagelig reise!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 18:06   #4
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Desibel i cargorom?

Takk! Nei det er ikke noen som har svart, min mistanke ble vel derfor at det neppe finnes noen offisielle tall. Men det er jo forsåvidt litt merkelig, det kan jo ikke være så vanskelig å legge en desibel-måler i cargorommet? Et par turer så får man en gjennomsnittlig maxverdi iallefall? Grunnen til at jeg spør er at det er en liten debatt i hundenorge, hvor den mest profilerte og anerkjente hundetreneren har kommet med kommentaren at det er dyreplageri å fly med hund og at ingen burde fly med hund. Spesielt pga støy. Finner mange av hennes uttalelser ganske forutintatte, spekulative og hysteriske - men når man ikke har tall og fakta så er det lite man kan si i mot spekulasjoner.

Det eneste punktet jeg er litt skeptisk til - er som du sier - bakre cargo. Det bråker jo betydelig mer å sitte bak vingen på en 737, hvordan det da er nedi cargo... Selv om det er mer sjeldent at hunder sendes der.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 18:31   #5
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Desibel i cargorom?

Det er jo folk som har reist (riktignok høyst ufrivillig!) i lasterommet. Bl.a mellom Tromsø og Alta i en 9'er for maaaange år siden. Det er ikke lenger tillatt med AVI, altså levende dyr i de bakre lasterommene på 737. Det var mulig å laste slike på BU og SASBraathens regler, men ikke nå lenger. Nå må de lastes slik som SAS (fly med SK AOC) hele tiden hadde, dvs i et av de fremre lasterommene. Det kunne faktisk stå to helt like fly parkert ved siden av hverandre, men med forskjellige regler på bl.a dette med lasting av levende dyr.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 19:45   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Desibel i cargorom?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det eneste punktet jeg er litt skeptisk til - er som du sier - bakre cargo. Det bråker jo betydelig mer å sitte bak vingen på en 737, hvordan det da er nedi cargo... Selv om det er mer sjeldent at hunder sendes der.
Nå begrenser SAS cpt 3/4 først og fremst fordi det ikke er oppvarmet, og temperaturen der kan komme ned til 0 C, og ikke alle hunder takler det like bra. Foran så skal det ikke bli lavere enn ca 15 C. Når det gjelder støy har jeg aldri sett noen målinger, men som nevnt så er lasterommene under trykk som kabinen, og for å få det til så vil det bli en naturlig støyisolasjon likevel. Støyen vil også være relativt jevn så rent psykisk for dyret vil det nok ikke være så ille, men hva slags fysilogisk skade som eventuelt høreselen til dyret kan få vet jeg ikke. Det jeg tror er det værste for hundene er nok det at de ikke vet helt hva som skjer, og derfor er det fra flere hold sagt at det er farlig å dope eller bruke beroligende midler, men mindre det får dyret til å sove på hele turen (noe jeg ser på som vanskelig å garantere).
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 19:54   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Desibel i cargorom?

Mitt hovedargument er at det ikke er flyturen som er farlig for hunden, men menneskets vurdering om ens egen hund er "fit for flight". Hunder varierer jo vanvittig når det kommer til 3 hovedpunkter jeg anser som kritiske i forhold til en flytur;
1) Er hunden komfortabel i bur? Noen hunder hater bur, andre synes det er en trygg hule.
2) Er hunden trygg på fremmede mennesker? Dette siden fremmede mennesker skal håndtere buret fra avgang til ankomst.
3) Er hunden mentalt stabil og trygg på smell og høye lyder? Både før lossing på fly og under flyturen. Det er nok ikke så ille med motorduren siden det er en jevn "bakgrunnsstøy" - så lenge det ikke rent fysiologisk (som superhai nevner...) skader hørselen. Men jeg tenker også under selve transporten fra terminal til fly, høye smell av baggasje som blir kastet i baggasjevogn osv...

Men akkurat punktet om støyen i cargo er jo en "ukjent" faktor jeg ikke tør si noe for bombastisk om, spesielt når det ikke finnes noen målinger for maksimumsnivå osv. Man vet jo sådan ikke om de tar skade eller smerte av lydnivåene. (Nå skal det sies at jeg ofte hører høy musikk i bilen og bikkja foreløpig ikke har hylt eller hatt ubehag, så jeg tviler på de lider noen nød i fly heller )
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:05   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Desibel i cargorom?

Hei igjen Polaris!

Her er det nok mange foelesesladde meninger fra "dyrevenner", men jeg tror ikke at selve flyturen er et problem, saa lenge cargo heat virker slik MEH og Superhai nevner. Det stoerste problemet med dyretransport er paa selve flyplassen der det kan vaere veldig kald, varmt og mye stoey. Vil et dyr sitte i et bur ved en belt loader og vente paa opplasting eller frakt til baggasje rom kan det vaere mye stoey og stress. Vi (CO) har et PetSafe http://www.continental.com/web/en-US...s/default.aspx program der dyr sjekkes inn som spesial frakt og ikke baggasje. Her blir dyrene fraktet ut til flyet i air conditioned vans like foer avgang og blir plukket opp ved ankomst saa det ikke er utsatt for flyplass stoey og ubehaglig temperatur.

Saa er spoersmaalet om det er bedre for dyret naar egoistiske eiere skal dra de med paa ferie aa sitte i en bil i 20 timer eller aa ha en 2 timers flyreise???

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:16   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Desibel i cargorom?

Men Polaris da. Du får jo etterhvert innpass på de fleste steder andre luftfarts- og gruveinteresserte bare kan drømme om og leverer glimrende trip-reports etterpå.

Da vil jeg vel si at neste trip-report skulle være rimelig klar: "Polaris - mitt liv som hund - Canis Polaris Volaris".
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:21   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Desibel i cargorom?

Synes det var noe kjent med både trådstarter og emne

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=48464
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.