Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2010, 08:53   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
SAS Ny SAS-sjef: Rickard Gustafson

NRK melder at SAS i dag trolig vil offentliggjøre ansettelsen av ny konsernsjef.

Det blir trolig sendt ut en børsmelding før kl 0900.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 09:02   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: SAS får trolig ny sjef i dag

Ny sjef i SAS er Rickard Gustafson.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 09:02   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS får trolig ny sjef i dag

Rickard Gustafson new President and CEO of SAS

The Board of Directors of SAS AB has appointed Rickard Gustafson as the new President and CEO of SAS. Rickard Gustafson is 46 years old and currently the CEO of Codan/Trygg-Hansa.

"Rickard Gustafson is an experienced leader, with extensive international experience, who has demonstrated that he can generate good results. As the current CEO of Codan/Trygg-Hansa, he has Nordic responsibility, and also has broad experience of strategy development, marketing and process optimization from both Codan/Trygg-Hansa and GE Capital. The entire Board agrees that Rickard Gustafson is the right person to take on the challenges in SAS, and to continue the implementation of the Core SAS strategy and ensure profitable growth,"
says Fritz Schur, Chairman of the Board of SAS.

Rickard Gustafson is from the insurance and financial sectors and joins SAS from a position as CEO of the insurance company Codan/Trygg Hansa.
He is a Graduate Engineer, with a focus on industrial economy, from the Institute of Technology at Linköping University. He is married and has two children.

"SAS is a special and unique Scandinavian company. A great deal has been accomplished in recent years to create a platform for the future. I look forward to developing the company further, together with all employees at SAS," says Rickard Gustafson.

The current President and CEO, Mats Jansson, will leave his position on October 1, 2010. Rickard Gustafson will assume his position at SAS not later than March 2011. Until then, the Deputy CEO, John Dueholm, will be acting President and CEO.

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on September 16, 2010 at 8:00 a.m CET.

SAS Group HR & Communication

[image]

Rickard Gustafson, previous experience

• President and CEO, Codan/Trygg-Hansa, Copenhagen/Stockholm, from
2006
• President of GE Capital European Equipment Finance Nordic and European Marketing Director, GE Capital, Stockholm, 2001-2006
• President of e-Business Europe, GE Capital Corp, London, 2000-2001
• Vice President Strategic Planning, GE Capital Global Consumer Finance, Stamford, Connecticut, 1999-2000
COO for Scandinavia and General Manager GE, Capital Bank Sweden, GE Capital Bank, Stockholm 1996-1999
• Consultant and Experienced Manager, Andersen Consulting, Stockholm
1989-1996

Please visit
http://sas.bildhotellet.se/fotoweb/ (http://sas.bildhotellet.se/fotoweb/
) for high resolution images.

For further information, please contact Elisabeth Manzi, Director Media & Public Relations, +46 70 997 48 93 or SAS Group's Press Service: Tel: +46 8 797 29 44



------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/way...fn=wkr0005.pdf PDF-version
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 11:15   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Få kommentarer her, så tar en fra NRK:

Quote:
46 år gamle Rickard Gustafson blir ny konsernsjef i SAS. Han kommer fra toppstillingen i TrygHansa. Det er veldig få i flybransjen som kjenner til mannen, noe som trolig vil høste kritikk. Norge er det største markedet for SAS, og mange hadde håpet på at det ble en nordmann. Fagforeningene vil nok ikke være fornøyd med at det ikke ble en nordmann, men vil nok samarbeide. Det vil være et problem at fyren verken kan fly eller det norske markedet. Det sier NRKs økonomimedarbeider Sindre Heyerdahl.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 11:15   #5
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Grattis med ny jobb Rickard! Jeg håper virkelig han mestrer oppgaven og klarer å få selskapet i riktig retning slik at vi har sunn konkurranse og et godt rutetilbud tilpasset markedspotensialet i alle tre land.

Quote:
Fagforeningene vil nok ikke være fornøyd med at det ikke ble en nordmann, men vil nok samarbeide
??????!!!!

Last edited by SQ321; 16-09-2010 at 11:19.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 11:29   #6
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
SAS Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Fra Dagbladet: "Gustafson er av utdanning sivilingeniør fra Linköpings Tekniska Högskola."

Det gleder meg at mannens bakgrunn er noe helt annet enn blåruss!
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 11:54   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Fra Dagbladet: "Gustafson er av utdanning sivilingeniør fra Linköpings Tekniska Högskola."

Det gleder meg at mannens bakgrunn er noe helt annet enn blåruss!
Ind. øk. er jo så nært blåruss man kan komme uten å faktisk være det.

Uansett, dette kan jo bli spennende. La oss håpe at fagforeninger ol. som har hatt ønske om en leder fra et bestemt land legger de tankene på hylla, og heller gir lederen full støtte til å prøve å få skuta på rett kjøl.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:07   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Fagforeningene vil nok ikke være fornøyd med at det ikke ble en nordmann, men vil nok samarbeide. Det vil være et problem at fyren verken kan fly eller det norske markedet. Det sier NRKs økonomimedarbeider Sindre Heyerdahl.
Den må da tage prisen for den dummeste kommentar længe.

Hvad havde de forventet - at han skulle være norsk, homo-seksuel og muslim for at opfylde minoritetskravene - så ville vi da ihvertfald hurtigt få en afklaring i de seneste aktuelle sager på forum om halal-mad, homo-bryllup og IC fra OSL. (Dette er ironisk/humoristisk ment og der er derfor ingen grund at at starte en større diskution om det)

Personligt kender jeg ikke meget til ham, men synes det lyder som et spændende og godt bud. Jeg vælger ihvertfald at se positivt på det indtil det modsatte er bevis - selvom han er svensk (ironi). Personligt har jeg ikke haft dem store tiltro til Mats ifm. den forestående udvikling, så alene det at få ham væk er positivt i mine øjne.

Det bliver spændende at se SAS' fortsatte udvikling
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:09   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Det gleder meg at mannens bakgrunn er noe helt annet enn blåruss!
Så vidt jeg har fått med meg, er han sivilingeniør i industriell økonomi. Det kan kanskje kalles excel-ingeniør og er (ihvertfall på NTNU) ei hybridutdanning som er like mye økonomi som ingeniør.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:09   #10
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Den må da tage prisen for den dummeste kommentar længe.

Hvad havde de forventet - at han skulle være norsk, homo-seksuel og muslim for at opfylde minoritetskravene - så ville vi da ihvertfald hurtigt få en afklaring i de seneste aktuelle sager på forum om halal-mad, homo-bryllup og IC fra OSL. (Dette er ironisk/humoristisk ment og der er derfor ingen grund at at starte en større diskution om det)

Personligt kender jeg ikke meget til ham, men synes det lyder som et spændende og godt bud. Jeg vælger ihvertfald at se positivt på det indtil det modsatte er bevis - selvom han er svensk (ironi). Personligt har jeg ikke haft dem store tiltro til Mats ifm. den forestående udvikling, så alene det at få ham væk er positivt i mine øjne.

Det bliver spændende at se SAS' fortsatte udvikling
Hørt!!!....
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:35   #11
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Ja, man velger selvsagt flyselskap etter nasjonalitet på CEO...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:35   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Vil ønske den nyutnevnte lederen lykke til!


Ingen grunn i dagens situasjon til å stadig ta opp om igjen og om igjen at "lederen må være norsk".
Det SAS og alle vi andre trenger er en god og dyktig leder, som kan skape tillit i organisasjonen.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 12:37   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Fantastisk, ingen norsk sjef denne gangen heller.

De mister hvertfall meg som kunde. Fra nå av blir det bare andre selskaper enn SAS på meg når jeg skal utenlands og innenlands vil jeg kunn bruke DY.
Så må du da hellere skynde dig at aflyse de flyvninger du har nævnt i din footer. Hvor mærkeligt det end lyder, så har disse selskaber heller ikke norsk CEO.

Quote:
18.12.10 OSL-ZRH LX1211 A319, ZRH-SOF LX1860 A320
03.01.11 SOF-MUC LH1705 E195, MUC-OSL LH2456 A320
Bliver naturligvis lidt begrænsende for dine fremtidige rejsemønstre
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 16-09-2010 at 17:58.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:11   #14
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Spiller jo liten rolle hvor konsernsjefen er fra - det er jo det danske folketinget som regjerer selskapet totalt sett ;-)
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:17   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

I guder, hvor nogen nordmænd tager sig selv højtidligt her....Forstå dog at SAS har valgt den CEO de mener er bedst for SAS. Og det er så en svensker,,hvad er der egentlig galt med det....det vil jeg da gerne vide...ER det bare fordi visse nordmænd mener at det absolut skal være en nordmand ??
Prøv at være lidt mindre navlebeskuende...og så må Boeing Fan nok hellere starte med at vælge nogle andre selskaber at flyve med en de, der er nævnt...Det er altså begrænset med Norske CEO`s i denne branche
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:17   #16
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Så må du da hellere skynde dig at aflyse de flyvninger du har nævnt i din footer. Hvor mærkeligt det end lyder, så har disse selskaber heller ikke norsk CEO.


Bliver naturligvis lidt begrænsende for dine fremtidige rejsemønstre
Nå har vel DY norsk CEO.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:22   #17
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Fantastisk, ingen norsk sjef denne gangen heller.

De mister hvertfall meg som kunde. Fra nå av blir det bare andre selskaper enn SAS på meg når jeg skal utenlands og innenlands vil jeg kunn bruke DY.
Du slog da lige den monster tåbelige kommentar fra NRK, med flere længder vel at mærke!!!

Det er holdninger som Boeing Fan´s som vil kunne sende SAS i graven i løbet af 5 minutter.

Desværre overrasker det mig ikke at der kommer sådanne kommentarer her på forummet, såvel som i visse norske medier..
janusk is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:26   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

moderator
Skal vi forsøke å holde diskusjonen på et litt høyere nivå enn bare diskutere vedkommendes nasjonalitet? Det bør være flere ting å kommentere ved ansettelsen enn at han er svensk? De som ønsker å diskutere om nordmenn, svensker eller dansker er de flinkeste til å lede et (fly)selskap foreslår jeg at lager en tråd på det i The No Fly Zone
/moderator
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 16-09-2010 at 13:29.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:31   #19
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
moderator
Skal vi forsøke å holde diskusjonen på et litt høyere nivå enn bare diskutere vedkommendes nasjonalitet? Det bør være flere ting å kommentere ved ansettelsen enn at han er svensk? De som ønsker å diskutere om nordmenn, svensker eller dansker er de flinkeste til å lede et (fly)selskap foreslår jeg at lager en tråd på det i The No Fly Zone
/moderator
Hørt!!
Og back on track, så ligner Gustafson en spændende type, som er bekendt med at arbejde i et internationalt miljø, og ikke mindst en yderst konkurrencepræget branche. Det er vigtige forudsætninger for at bringe SAS ind i næste fase, og klæde selskabet på til fremtidig vækst.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2010, 13:43   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nys SAS sjef: Rickard Gustafson

Dette blir spennende, og både SAS og Gustafson gratuleres. I likhet med de aller, aller fleste SAS-kolleger er det helt uinteressant for meg hvor sjefen kommer fra, enten det er nasjonalitet eller lokal dialekt. SAS er en viktig skute å styre, og med styringsfart regner vi med at det er valgt en sjef med stø hånd på rattet. Skulle noen trenge tolk, kan det sikkert ordnes (-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E24: Pod med Rickard Gustafson storg Flyforum 2 14-02-2019 18:24
Flightglobal intervju med SAS sjef Richard Gustafson LN-AFG Flyforum 1 01-04-2014 10:51
Gustafson er årets sjef og SAS årets flyselskap i europa Dash Flyforum 25 31-05-2013 17:42
Intervju med den nye SAS-sjefen Rickard Gustafson jb1 Flyforum 1 03-12-2011 19:15
Tidligere SAS sjef tar over som sjef i NSB persontog spitfire Flyforum 3 12-12-2007 17:41


All times are GMT +2. The time now is 22:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.