Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2016, 15:35   #1
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,258
Ryanair Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Jeg har ligget og kigget diverse steder for hvorfor easyJet netop forlod CPH - Stansted, og nu med Ryanairs indtog for lidt over et år siden i CPH, så undre det mig hvorfor at Luton ikke erstattes med Stansted?

Jeg fandt dette citat på Check-in.dk
Quote:
I stedet valgte Ryanair at etablere sig på København-Luton i knivskarp konkurrence med easyJet. Men fra den 3. november i år trækker easyJet sig fra Stansted-ruten, og det kan åbne muligheder for Ryanair, der således kan overflytte sine CPH-flyvninger fra Luton til Stansted og dermed opnå opstartsrabat på den rute i Københavns Lufthavn.
Altså, nu tænker jeg på opstartsrabater osv, og i at jeg selv mener at netop konkurrencen på CPH - Luton er for stor med samlet 8 daglige afgange.

Jeg var her forleden dag med netop RYR på Luton - CPH(FR411)(6 Februar 2016) og flyet var halvtomt.
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2016, 17:50   #2
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Jeg har ligget og kigget diverse steder for hvorfor easyJet netop forlod CPH - Stansted, og nu med Ryanairs indtog for lidt over et år siden i CPH, så undre det mig hvorfor at Luton ikke erstattes med Stansted?

Jeg fandt dette citat på Check-in.dk


Altså, nu tænker jeg på opstartsrabater osv, og i at jeg selv mener at netop konkurrencen på CPH - Luton er for stor med samlet 8 daglige afgange.

Jeg var her forleden dag med netop RYR på Luton - CPH(FR411)(6 Februar 2016) og flyet var halvtomt.
Nå er nok en enkelavgang i januar et dårlig grunnlag for å konkludere på belegg generelt. Ryanair sine tall for 2015 viser jo med all tydelighet at de fyller flyene fra CPH, dog noe under hva de selv har forkynt tidligere.

Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser. Som flere har nevnt og som det ryktes om, så er det jo ikke helt utenkelig at nettopp dette er årsaken til at CPH nå har fått ny salgs og markedsledelse.

SAS tallene for 2015 går jo langt i å bekrefte at den kortsiktige veksten gå på bekostning av den langsiktige veksten fra CPH. Det er et farlig spill.

Men argumentet du viser til er interessant. Mange har jo forsøkt å tilbakevise og begatellisere at CPH har muligheter til å gi oppstartstøtte til destinasjoner som allerede er betjent. For Avinor har destinasjon vært knyttet til by, imens det på CPH har vært pr flyplass. Det gir jo helt klart fordeler som jeg selv gjerne skulle sett at også var enklere for Avinor og OSL.

Last edited by Cockpitview; 07-02-2016 at 17:55.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 21:13   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Melding fra moderator

Flere innlegg som ikke handlet om ruta mellom London og København er slettet. Vennligst hold diskusjonen på tema.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 23:34   #4
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,258
Ryanair Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Nå er nok en enkelavgang i januar et dårlig grunnlag for å konkludere på belegg generelt. Ryanair sine tall for 2015 viser jo med all tydelighet at de fyller flyene fra CPH, dog noe under hva de selv har forkynt tidligere.

Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser. Som flere har nevnt og som det ryktes om, så er det jo ikke helt utenkelig at nettopp dette er årsaken til at CPH nå har fått ny salgs og markedsledelse.

SAS tallene for 2015 går jo langt i å bekrefte at den kortsiktige veksten gå på bekostning av den langsiktige veksten fra CPH. Det er et farlig spill.

Men argumentet du viser til er interessant. Mange har jo forsøkt å tilbakevise og begatellisere at CPH har muligheter til å gi oppstartstøtte til destinasjoner som allerede er betjent. For Avinor har destinasjon vært knyttet til by, imens det på CPH har vært pr flyplass. Det gir jo helt klart fordeler som jeg selv gjerne skulle sett at også var enklere for Avinor og OSL.
Jeg takker for din uddybelse i en PM.


Jeg mener selv at CPH har et godt system hvor at det er HVER flyplads der gives opstartsrabatter til, og IKKE destinationer ligesom i Norge.

Derfor undre det mig stadigvæk at RYR fik opstartsrabatter netop på Luton idet at STN jo står uberørt og RYR vil kunne få gode rabatter netop i STN.
Luton burde de jo i princippet ikke få rabatter i idet at EZY jo befløj ruten op til 6 måneder før RYR gik ind på den i April(EZY i November 2014).

Nogle der kan uddybe hvorfor det fungere sådan?
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 23:54   #5
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Jeg takker for din uddybelse i en PM.


Jeg mener selv at CPH har et godt system hvor at det er HVER flyplads der gives opstartsrabatter til, og IKKE destinationer ligesom i Norge.

Derfor undre det mig stadigvæk at RYR fik opstartsrabatter netop på Luton idet at STN jo står uberørt og RYR vil kunne få gode rabatter netop i STN.
Luton burde de jo i princippet ikke få rabatter i idet at EZY jo befløj ruten op til 6 måneder før RYR gik ind på den i April(EZY i November 2014).

Nogle der kan uddybe hvorfor det fungere sådan?
Kan det være at de forhandlet frem oppstartsrabatter før EZY la ned STN?
Det er vel nærliggende å tro at CPH og FR var i forhandliner og dialog lenge før første flight?
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2016, 11:43   #6
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Spørsmålet er jo om det er prisen som stimulerer trafikken eller kapasiteten.
Ser man uttalelser fra SAS og ikke minst tar en titt på prisene ut fra CPH, er det mye som tyder på at det er prisene som nå stimulerer veksten i trafikken på London rutene. Det interessante blir å se om CPH klarer å holde dette volumet oppe når selskapene justerer sin kapasitet og sine priser.
Dagens kommentar fra Bjørn Kjos går langt i å bekrefte dette og effekten av ryanair sin etablering på CPH.

Quote:
- Dette må vi se på. Vi må se på hvilke områder Ryanair kommer til å kutte. Hvis det er i Danmark, har prisene falt mye allerede, sier Bjørn Kjos til DN.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/...er--flge-etter
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 17:40   #7
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,258
Default Re: Ryanair bytter ut: Luton - CPH til Stansted - CPH?

BEKRÆFTET!

http://www.check-in.dk/ryanair-aabne...nummer-to-cph/

Så var der alligevel vand i rygterne, Ryanair åbner 3 daglige til STN her 26 Marts 2017.
De bibeholder dog ifølge hvad jeg har fundet ud af, 2 daglige til luton.

De skulle åbenbart lige vente på at opstarts-rabaterne blev fornyet før at de ville gå ind på ruten, så den nu betegnes som "ny"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
easyJet lukker CPH - Luton Scandinavien_Airlines Flyforum 19 01-11-2016 09:52
Med lavprisfly fra CPH GO til Stansted FlyHi TripReports 10 29-03-2012 00:41
Malev og Malmö Aviation bytter handling agent i CPH Terminal3 Flyforum 0 22-04-2010 23:19
Norwegian bytter fra Stansted til Gatwick på Værnes-London-ruten MartinL Flyforum 6 20-01-2010 11:06
Ryanair til CPH ? Jan Flyforum 9 15-06-2007 09:49


All times are GMT +2. The time now is 21:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.