Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2018, 17:16   #1
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Kom over en artikkel om endringene som trer i kraft fra 01.01.19, bl.a. de nye reglene rundt bonuspoeng.

I tillegg til «bonusjakten» så er det også andre regler som man må forholde seg til fra imorgen.

Quote:

Naturalytelser

Det er vedtatt endringer i reglene om skattlegging av naturalytelser med virkning fra inntektsåret 2019. De nye reglene klargjør at det er arbeidsgiver som skal ha ansvar for å innrapportere, foreta forskuddstrekk og betale arbeidsgiveravgift for alle naturalytelser den ansatte mottar i arbeidsforholdet, også når ytelsen mottas via en tredjepart. Videre innføres det klarere regler for skattefritaket for personalrabatter. Slike rabatter vil være skattefrie inntil en verdi på kr 7 000 i året, men bare når rabatten ikke overstiger 50 prosent av omsetningsverdien.
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...019/id2622852/

Hvordan er det f.eks. ID-billetter faller inn i dette regelverket? Er dette å anse som en naturalytelse/ansattfordel/rabatt som vil rammes av endringene som trer i kraft fra imorgen?

Er en artikkel i DN om ansatte i SATS som får ansattrabatt på trening og at de nye reglene kan skape restriksjoner på slike ordninger. Jeg ser ikke direkte forskjell mellom et slikt gode og ordningen med rabatterte flybilletter så derfor funderingen om dette er samme problemstilling eller ei.

Artikkelen i DN: https://www.dn.no/arbeidsliv/skatt/f...ten/2-1-508374
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 23:09   #2
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Tviler.

Id billetter betaler man for, og av og til kan de være dyrere en å kjøpe revenue billetter.

Dessuten så er det ikle en vanlig billett da man risikerer å ikke komme med osv.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 11:49   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Hvordan er det f.eks. ID-billetter faller inn i dette regelverket? Er dette å anse som en naturalytelse/ansattfordel/rabatt som vil rammes av endringene som trer i kraft fra imorgen?
Det blir, i hvert fall, endringer i regelverket rundt billettrabatter. Skatteetaten har operert med et eget unntak for ansattrabatter på billetter, som beskrevet i Skatte-ABC:

Quote:
Etter praksis fra skatteforvaltningen skal ansatte i trafikkselskaper o.l. ikke skattlegges for gratis eller billige privatreiser med selskapets egne transportmidler. Dette gjelder f.eks. ansatte i NSB og i private eller offentlige selskaper som driver rutebil-, båt- eller flytrafikk.
https://www.skatteetaten.no/contenta...e-abc_2018.pdf

Dette er vedtatt fjernet. Jeg har ikke sett noe om hvordan det vil slå ut for ID-billetter, men Yrkestransportforbundet har en sak om hvordan det rammer bussjåfører:
https://www.ytf.no/nyheter/reagerer-...-frikort-skatt

Riktignok synes jeg eksempelet de bruker er litt underlig (så vidt jeg kan se vil beløpet være under frigrensa på 7.000 kr).

Hvordan dette slår ut for ID-reiser har jeg ikke klart å finne noen tolkninger av. Jeg kjøper ikke argumentet at det ikke er en rabatt (hadde det normale vært at det var like dyre eller dyrere enn tilsvarende billetter, så ville ikke ansatte regnet det som en fordel å kunne kjøpe dem), men samtidig har de jo åpenbare ulemper som normale billetter ikke har (usikkerhet for om man får plass). Det gjør det vanskelig å sette en verdi på dem.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 12:11   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det blir, i hvert fall, endringer i regelverket rundt billettrabatter. Skatteetaten har operert med et eget unntak for ansattrabatter på billetter, som beskrevet i Skatte-ABC:


https://www.skatteetaten.no/contenta...e-abc_2018.pdf

Dette er vedtatt fjernet. Jeg har ikke sett noe om hvordan det vil slå ut for ID-billetter, men Yrkestransportforbundet har en sak om hvordan det rammer bussjåfører:
https://www.ytf.no/nyheter/reagerer-...-frikort-skatt

Riktignok synes jeg eksempelet de bruker er litt underlig (så vidt jeg kan se vil beløpet være under frigrensa på 7.000 kr).

Hvordan dette slår ut for ID-reiser har jeg ikke klart å finne noen tolkninger av. Jeg kjøper ikke argumentet at det ikke er en rabatt (hadde det normale vært at det var like dyre eller dyrere enn tilsvarende billetter, så ville ikke ansatte regnet det som en fordel å kunne kjøpe dem), men samtidig har de jo åpenbare ulemper som normale billetter ikke har (usikkerhet for om man får plass). Det gjør det vanskelig å sette en verdi på dem.
Jeg vil bli overrasket hvis ikke ID reiser må skattlegges på lik linje med reiser betalt med bonuspoeng. Der skal man skatte for verdien av tilsvarende betalt reise, selv om tilgjengelighet og fleksibilitet er aldri så liten. Ser mange likhetstrekk og få forskjeller på bonusreiser og ID reiser, på lik linje med feks årskort på nsb, busser og ferjer.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 12:33   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Jeg vil også bli veldig overrasket om ikke ID reiser blir beskattet på samme måte som andre former for "personalrabatt".

Artikkelen fra Yrkestransportforbundet er jo bare latterlig lesning, sånn rent argumentasjonsmessig. Da har de virkelig ikke skjønt noenting.

Men fra synseperspektivet føles dette like forbaska tustete som alt det andre med bonuspoengbeskatning, strammere diettbeskatning. Man har liksom virkelig lett med lykt og lupe for å finne en hver liten ting og være kjip. Tror strengt tatt det skader skatteviljen, som ellers er nokså høy i Norge.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 12:58   #6
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post



Riktignok synes jeg eksempelet de bruker er litt underlig (så vidt jeg kan se vil beløpet være under frigrensa på 7.000 kr).
Enig, det er et dårlig eksempel. De skulle heller vist regnestykket for de som kjører for Ruter. De får årskort, alle soner, som er verd 18740 kr. Pluss mulighet til å kjøpe det samme til halv pris for ektefelle og barn. Det blir det fort mye penger av.


Nå det gjelder ID-billetter så må det komme en presisering på hvordan det skal regnes ut hva de er verdt. Ellers kan jeg lett argumentere for at de er verdt alt mellom prisen for en full-flex billett og 50 kr.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 13:10   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Enig, det er et dårlig eksempel. De skulle heller vist regnestykket for de som kjører for Ruter. De får årskort, alle soner, som er verd 18740 kr. Pluss mulighet til å kjøpe det samme til halv pris for ektefelle og barn. Det blir det fort mye penger av.



-eggs
Og hvis man skal nevne andre årskort som har stor verdi , så har NSB- og Banenor-ansatte årskort på NSB sine linjer for ansatt og barn , samt 10 klipp for ektefelle. Mulig vanskelig å tallfeste hva verdien egentlig er, men årskort mellom Drammen og Lillehammer koster knappe 50k.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 13:32   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Jo mer komplisert det blir, jo mer ressurser må til for å håndheve det. Jo mer ressurser som brukes, jo mer vil det koste. Jo mer det koster, jo mindre vil man tjene på det.

Gode argumenter for flat skattemodell, dette her ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 14:40   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Gode argumenter for flat skattemodell, dette her ...
Gjenomsnittlig skatt i Norge er vel noe slikt som 80.000 kr per person. For mange ville det nok være en god løsning, men det er fryktelig kjipt å få den skatteregninga for en minstepensjonist med 154.000 kr i året før skatt (eller en student som lever på studielån).

Dette handler jo veldig lite om skatteprosent, som jeg antar er det du mener med flat skatt, men om å finne ut hva som er den reelle inntekta du har. Det er et mål at det skal være så få hull i skattesystemet som mulig. Målet er at det ikke skal lønne seg for en arbeidsgiver å gi diverse goder i stedet for å faktisk betale folk lønn. ("Nei, du kan ikke få økt lønn, men du kan få ny firmabil. Det er jo dessuten skattefritt." eller "Jeg får egentlig dårlig betalt, men som en del av lønna får jeg en skattefri ferie med hele familien to uker om sommeren.")

Spørsmålet er vel egentlig hvor mye lekkasje som er akseptabelt og når hullene krever for mye arbeid å tette.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 14:54   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo mer komplisert det blir, jo mer ressurser må til for å håndheve det. Jo mer ressurser som brukes, jo mer vil det koste. Jo mer det koster, jo mindre vil man tjene på det.

Husk på at bedrifter med litt størrelse i dag allerede har relativt avanserte lønnsystemer som fanger opp veldig mye som skal skattes eller innrapporteres helt eller delvis allerede som forsikringer, diett, km-godtgjørelser osv osv. For et rabattkort på bussen eller treningssenteret er det ikke noe problem å rapportere det inn sammen med det andre. ID-billetter er nok litt mer plundrete, men da får evt. selskapene tilapasse seg. Er det ikke i Sverige eller Danmark det har vært skatt på dette (ID-billetter) i årevis?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 15:22   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Dette er vedtatt fjernet. Jeg har ikke sett noe om hvordan det vil slå ut for ID-billetter, men Yrkestransportforbundet har en sak om hvordan det rammer bussjåfører:
https://www.ytf.no/nyheter/reagerer-...-frikort-skatt

Riktignok synes jeg eksempelet de bruker er litt underlig (så vidt jeg kan se vil beløpet være under frigrensa på 7.000 kr).

Frikortet gir normalt mer enn 50% rabatt og da er det ikke fribeløp, ref første post her, slik jeg tolker det. Hadde egenandelen vært på 3501 krone så ville det vært skattefritt:
Quote:
Slike rabatter vil være skattefrie inntil en verdi på kr 7 000 i året, men bare når rabatten ikke overstiger 50 prosent av omsetningsverdien.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 15:40   #12
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Frikortet gir normalt mer enn 50% rabatt og da er det ikke fribeløp, ref første post her, slik jeg tolker det. Hadde egenandelen vært på 3501 krone så ville det vært skattefritt:
Det stemmer, så da er eksempelet deres kurant.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 15:54   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo mer komplisert det blir, jo mer ressurser må til for å håndheve det. Jo mer ressurser som brukes, jo mer vil det koste. Jo mer det koster, jo mindre vil man tjene på det.

Gode argumenter for flat skattemodell, dette her ...
Det kalles sysselsetting. Verdiskapningen i det offentlige.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 16:22   #14
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Jeg ser også logikken i at ID-billetter faller under de nye reglene på en eller annen form og farge - har ikke peiling på hvordan det skal løses.

Lurer egentlig mest av alt på hvordan man skal få noen til å jobbe i luftfartsbransjen om man fjerner ca. den siste delen av det som gjør at folk gidder å jobbe i en så drittal bransje. Skal det bli litt som i slakteriverdenen* hvor det bare er hinsides lavtlønna, innleid personale fra øst-europa som gjør jobben ingen andre vil gjøre?

*(Tilfeldig valgt eksempel av annen bransje, var første jeg tenkte på siden det går en sak i sentraleuropa om slakteriansatte fra Romania som sprer turberkulose rundt seg ).
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 16:55   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Husk på at bedrifter med litt størrelse i dag allerede har relativt avanserte lønnsystemer som fanger opp veldig mye som skal skattes eller innrapporteres helt eller delvis allerede som forsikringer, diett, km-godtgjørelser osv osv.
Tenkte nå mer på bruk av skattepenger for å håndheve og kontrollere en relativt beskjeden inntekt. De private har som regel greie løsninger ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2019, 21:09   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tenkte nå mer på bruk av skattepenger for å håndheve og kontrollere en relativt beskjeden inntekt. De private har som regel greie løsninger ...
Det er neppe en ekstra utgiftspost for staten å sjekke dette. I Norge baserer man seg på at firmaene faktisk følger reglene og at revisjon sikrer at ting er på plass. Skatteetaten sitter ikke å kontrollerer alt slik. Ifht. ID-billetter så er det jo bedriften som må rapportere inn slik, på linje med andre ytelser de gir ansatte. Bokettersyn forekommer, og da sjekkes dette på linje med alt annet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 12:01   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Hos oss er det en egen funksjon i systemet vi har for å bestille ID-billetter hvor vi registrerer flightene ift. skatt. Opptil en viss sum i året er det skattefritt. Kommer man over grensen blir det trukket skatt av overskytende. Tror ikke det vil være noe stort hokuspokus å innføre noe tilsvarende i Norge.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 17:25   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hos oss er det en egen funksjon i systemet vi har for å bestille ID-billetter hvor vi registrerer flightene ift. skatt. Opptil en viss sum i året er det skattefritt. Kommer man over grensen blir det trukket skatt av overskytende. Tror ikke det vil være noe stort hokuspokus å innføre noe tilsvarende i Norge.
Ja, jeg mener hvertfall Sverige også har skatt på ID-billetter, mulig Danmark også, så ikke noe "nytt sprøtt norsk påfunn" hvertfall.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 05:19   #19
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

For min del bruker jeg de Aller meste av poängen på oppgradering av jobbreiser, noe jeg tror gjelder mange som ikke får reise Business i tjenesten.

Uansett, er det sagt noe om disse nye reglene og gjelder bonuspoäng opptjent fra kredittkortbruk for utlegg i tjenesten? Det er derfra de fleste av mine poeng stammer.

Jeg föler dette må bli vanskelig å håndtere, hvis jeg booker en bonusreise, hvordan kan en avgjöre om poengene jeg bruker er fra jobbet eller privat?

Ser minst fire forskjellige poengtyper fra ett skattemessig ståsted:
Poeng fra fly i tjenesten
Poeng fra fly betalt privat
Poeng fra kredittkortbruk for jobb
Poeng fra kredittkortbruk privat
bhen is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 05:53   #20
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Nye regler for ansattrabatt/naturalytelser fra 01.01.19

Fra skatteetaten
Quote:
Det vil ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser/kick backs arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som f.eks. Trumf-poeng.
https://www.skatteetaten.no/en/retts...ektsaret-2019/


Kan det være at ID-billetter faller under denne kategorien?
Quote:
Såkalte "kjøpesenterrabatter", der alle butikkene på et kjøpesenter gir gjensidige rabatter til hverandres ansatte, er i utgangspunktet et gjensidig bytteforhold mellom arbeidsgiverne, men vil av praktiske årsaker ikke skattlegges.

Last edited by tafpl; 06-01-2019 at 13:24.
tafpl is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012 Fly med oss Reiseforum 89 22-01-2017 10:25
Nye regler for Mileage Plus SQ 777 Reiseforum 6 05-08-2013 11:59
Nye regler for sikkerhetskontrollen? Bizflyer Småprat 20 26-03-2013 00:34
Nye regler på airliners.net hurvert Flyforum 20 13-02-2008 10:17


All times are GMT +2. The time now is 10:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.