Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2009, 14:17   #21
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Re: PEK-FNJ

Fantastisk spennende! Kjenner igjen mange av bildene fra Guy Delisle's morsomme tegneseriebok om Pyongyang. Håper vi får høre om togturen tilbake også selv om det ikke er fly.

Var dere fornøyd med reisebyrået og opplegget fra deres side?
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2009, 17:21   #22
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: PEK-FNJ

Fantastisk spennende - jeg gleder meg til å lese videre - er selv litt fascinert av NK som reisemål - markedsliberalist som jeg er - og håper å få til en reise dit før det en vakker dag kollapser.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2009, 22:56   #23
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: PEK-FNJ

Fantastisk rapport. Gleder meg til fortsettelsen! Prøvde du metroen? Skal jo være en opplevelse når det gjelder propaganda...
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2009, 22:59   #24
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: PEK-FNJ

Spennede dette her, ser frem til mere fra Nord-Korea
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2009, 05:50   #25
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: PEK-FNJ

Dette var spennende og interessant lesning!
Siden jeg var i Sør Korea og på DMZ i forrige uke, har jeg fått interessen veldig opp for Nord Korea!

Gleder meg til mer!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2009, 03:56   #26
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: PEK-FNJ

Jeg følger spent videre med i denne tråden !!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 10:57   #27
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 7 (Propaganda del 1)

Personpropaganda


Jeg var veldig spent på hva slags propaganda vi ville bli utsatt for under oppholdet i Nord Korea. Dersom man følger med på vanlige nyhetssendinger hjemme i Norge, får man jo inntrykk av at Nord Korea er et hermetisk lukket land der ingen vestlige slipper inn. Slik er det jo ikke. La det likevel være sagt først som sist; i Nord Korea er man omgitt av propaganda under hele oppholdet.

At Nord Korea har valgt å slippe inn turister, skyldes nok primært den økonomiske situasjonen. Landet trenger sårt vestlig valuta, og det er noe turister bringer med seg i massevis. Det ligger likevel en nøye uttenkt plan i bunn for denne turismen. Hva vi skulle få oppleve, når, hvilke guider, hvilke steder, hvilke busser, ja, alt var planlagt ned til minste detalj. Viktigst av alt var uansett hvordan de ønsket at vi skulle oppfatte det vi fikk se, og det var her man virkelig merket hvor innarbeidet propagandaen er i samfunnsstrukturen.

Det mest fremtredende var uten tvil den ukritiske hyllesten til Kim Jong Il og hans avdøde far Kim Il Sung. Blant nordkoreanerne omtales de henholdsvis som Dear Leader og Great Leader. Kim Jong Ils far er faktisk landets regjerende president, til tross for at han har vært død i snart 15 år. Vi ble fortalt at ingen kunne gjøre en bedre jobb enn det han hadde gjort, og at han derfor fikk tittelen Eternal President. Våre guider omtalte han konsekvent som ”our Great Leader, the Eternal President Kim Il Sung”. Overalt hvor vi dro så vi statuer, propagandaplakater og bilder av landets ledere (velger å si ledere ettersom Kim Jong Il i teorien styrer landet sammen med sin avdøde far, presidenten).

Denne statuen stod i inngangspartiet til et universitetsbygg. Bildet får ikke klart nok frem statuens store størrelse (ca 5-6 meter høy).


Personlig la jeg merke til hvordan Kim Il Sung ofte ble fremstilt som smilende og blid på slike propagandaplakater, mens hans sønn, Kim Jong Il, i større grad fremstod som mer alvorlig. Dette hadde utrolig nok en ubevisst effekt på meg der jeg gradvis opplevde en mer vennlig innstilt holdning til alt som ble sagt om Kim Il Sung, til tross for at jeg på forhånd hadde lest om hvordan de begge har styrt landet på en ekstremt brutal måte. Jeg mener å huske vi ble fortalt at noe av årsaken til blidhetsforskjellene var at Kim Jong Il – som alle andre nordkoreanere – fremdeles sørget over tapet av Great Leader.

To typiske eksempler på propaganda som er plassert overalt i landet. Det første ble noe dårlig fordi bussen var i fart, men det er i hvert fall far og sønn på plakaten til høyre, mens det under er av Great Leader, Eternal President Kim Il Sung.




Det var ikke bare gjennom statuer og plakater at vi fikk inntrykk av personforherligelsen i landet. Uansett hvilke steder vi besøkte – det være seg universiteter, kollektivjordbruk, romfartssenteret etc – så var det alltid enten Great Leader eller Dear Leader, og noen ganger begge to i fellesskap, som ble hyllet for å ha funnet opp det ene eller det andre.
De tok det faktisk så langt at det nesten ble litt pinlig, og et eksempel på det var på universitetet der guidene – i fullt alvor – fortalte oss hvordan ”our Great Leader, The Eternal President Kim Il Sung” hadde funnet opp en mekanisme som gjorde det mulig å justere høyden på lesesalens pulter.

Legg her spesielt merke til vinkelforskjellen på pultene. Alt takket være Kim Il Sung. Legg gjerne også merke til bildene på veggen i bakgrunnen. Storebror våker over deg - overalt.


Andre eksempler var da vi ble vist rundt på et lokalt bibliotek. Her viste det seg at ”our Great Leader, The Eternal President Kim Il Sung” hadde skrevet 90% av bøkene, og at han i sin levetid hadde skrevet et vanvittig høyt antall bøker. Jeg husker dessverre ikke det nøyaktige antallet de oppgav, men det var så høyt at det åpenbart bare var sprøyt. For moro skyld foretok vi en utregning, og vi kom frem til at Great Leader måtte ha skrevet noe sånt som 2-3 bøker om dagen for at tallet skulle stemme. En stor prestasjon når man samtidig er enehersker og president i et land.

Et lite utdrag fra den internasjonale seksjonen på biblioteket. Jeg kjøpte med meg en tre-bindsutgave av Kim Il Sungs selvbiografi på engelsk.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010107.jpg
Views:	4227
Size:	55.1 KB
ID:	21943   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 354.jpg
Views:	4218
Size:	54.6 KB
ID:	21944   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 357.jpg
Views:	4216
Size:	63.0 KB
ID:	21945   Click image for larger version

Name:	P1010119.jpg
Views:	4214
Size:	92.6 KB
ID:	21946   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 183.jpg
Views:	4203
Size:	89.5 KB
ID:	21947  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 11:25   #28
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 8 (Propaganda del 2)

Min personlige Topp 4-liste over eksempler på denne vanvittige heltedyrkelsen av de to lederne er som følger:

1. Kim Il Sungs mausoleum
2. Statuen av Kim Il Sung
3. Gavepalasset til Kim Jong Il
4. Gavepalasset til Kim Il Sung

Mausoleet er i mine øyne i en klasse for seg. Dette var Kim Il Sungs residens frem til sin død, men da bestemte hans sønn at hele området skulle totalrenoveres og gjøres om til et mausoleum. Resultatet er intet mindre enn spektakulært. Det er et absurd symbol på persondyrkelse som man kun finner i kommunistland. Området i seg selv er jo fantastisk flott. Kun de beste materialer er brukt (marmor, gull, kunst m.m.), omgitt av små parker og kanaler. Nå vet jeg ikke hvor mye av dette området som faktisk var slik før hans død, men det må ha kostet enorme summer uansett. Tatt i betraktning at Kim Il Sung døde akkurat da Nord Korea gikk inn i en voldsom hungerskrise, er pengebruken i forbindelse med dette mausoleet helt tragisk.

Det var strengt forbudt å ta bilder inne i mausoleet, men vi ble sluset igjennom hele palasset – og det tok lang tid – før vi omsider kom inn i rommet der han lå. Der gikk man rundt i grupper på fem-seks personer, bukket i ærbødighet foran og på begge sider, men ikke bak han. Det er visstnok et symbol på manglende respekt å gjøre det. Det siste var det flere grupper av oss vestlige som glemte, men det fikk ingen konsekvenser. Hele området var fullt av militært personell som var der i samme øyemed som oss, og vi ble informert om at alle nordkoreanere ønsket å dra hit for å hylle sin evige president.

Man må stå langt unna dersom man vil få med seg hele bygget på bildet.


Omgitt er parker og kanaler. Det er ikke spart på noe.


Jeg avsluttet mitt forrige tema med et bilde av den store statuen over Kim Il Sung. Den er strategisk plassert på en høyde i byen, og er synlig fra store deler av sentrum. Akkurat som ved mausoleet, er det brukt store summer på å forskjønne området rundt statuen. Når man er der foran statuen, får man blandede følelser. Det er ikke til å komme utenom at slike store monumenter gjør inntrykk, men samtidig klarer man ikke å glemme hvilke lidelser landets innbyggere til daglig gjennomgår. Jo lenger man er i Nord Korea, jo mer sjokkert blir man over den utrolige feilprioriteringen av tilgjengelige økonomiske midler. Statuen er uansett et majestetisk skue.

Jeg har mange bilder av denne statuen, men valgte dette ettersom personen som står foran statuen gir et ganske godt inntrykk av dens størrelse.


Ord som absurd, tragisk og vanvittig må også kunne brukes for å beskrive gavepalassene til de to lederne. Dette er palass – og ja, det er svære bygg – som er bygget i et naturskjønt område et stykke unna hovedstaden. Flerfelts motorvei leder deg trygt frem til palassene – kunne for øvrig ikke se noen annen grunn til at det var anlagt motorvei der – og de er delt opp i to separate bygg. Dette ble gjort ettersom det naturligvis ikke var plass nok til alle gavene i ett palass.

Når man blir vist rundt i disse palassene og ser alt mulig rart som statsledere og politikere har gitt til landets ledere, blir man ganske paff. Nå skal det sies at statslederne primært kom fra diktaturer eller diktaturvennlige stater, men norske sosialister var selvsagt på listen over givere. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder inne i palassene, for da skulle jeg med glede hengt ut samtlige norske givere med fullt navn.

Gavepalass nummer 1. Husker ikke hvilket som tilhørte hvem.


Gavepalass nummer 2. Rundt alle slike severdigheter var det lagt ned mye arbeid i de omliggende parker. Intet skal overlates til tilfeldighetene.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010396.jpg
Views:	2180
Size:	52.7 KB
ID:	21949   Click image for larger version

Name:	P1010175.jpg
Views:	2191
Size:	96.5 KB
ID:	21951   Click image for larger version

Name:	P1010204.jpg
Views:	2180
Size:	129.6 KB
ID:	21952   Click image for larger version

Name:	P1010381.jpg
Views:	2183
Size:	50.2 KB
ID:	21953   Click image for larger version

Name:	P1010750.jpg
Views:	2183
Size:	56.7 KB
ID:	21954  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 12:05   #29
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 9 (Propaganda del 3)

Jeg avslutter denne delen om personpropaganda med noen bilder som jeg føler passer inn i dette temaet.

Dersom man er innbygger i Nord Korea og sliter for å få endene til å møtes, er det ekstremt viktig å skjerme sine få eiendeler fra landets ledere. Man fikk nemlig inntrykk av at en eneste berøring på en gjenstand av Kim Jong Il eller Kim Il Sung var alt som skulle til for å gjøre den berørte gjenstanden om til museumsgjenstad. Et godt eksempel på dette fikk vi da vi besøkte et kollektivjordbruk. Der ble vi fortalt en historie om hvordan Kim Il Sung reiste rundt og fortalte hvordan jorden skulle dyrkes, og dette ble foreviget i maleriet vist under. Legg merke til matten som han sitter på, for den ble nemlig konfiskert og brukt som museumsgjenstand.

Det nevnte maleriet. Legg merke til matten han sitter på.


Se hva som ligger i monteret i høyre billedkant.


Slike eksempler så man overalt. Jordbruksutstyr, jernbanevogner, biler, ja, i det hele tatt alt tenkelig som de har benyttet/berørt opp igjennom årene blir stilt ut. En vittig tunge i følget kommenterte tørt at noen burde forhindre Kim Jong Il fra bokstavelig talt å hoppe i høy og avlinger etter endt innhøsting, slik at det kunne brukes til mat i stedet for å ende opp på museum.

Denne veggpryden er stasjonspynt på et av undergrunnsstoppene i hovedstaden.


Hver vogn var naturligvis utsmykket med bilder av far & sønn.


Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd lignende tilstander rundt personfokusering som i Nord Korea. Såkalte eksperter på landet studerte i sin tid tv-bilder fra begravelsen til Kim Il Sung der bokstavelig talt hele nasjonen strigråt, men de kunne ikke si sikkert hvorvidt følelsene var ektefølt eller ei. Å påstå at slike klipp bare er propagandastunt overfor den vestlige verden har jeg ingen tro på, ettersom det er umulig for nordkoreanere å ikke la seg påvirke av slik gjennomført personpropaganda. Alt i fra ung alder blir de fortalt at alt positivt i landet skyldes enten Kim Jong Il eller Kim Il Sung, mens USA & dets allierte - herunder Norge - får skylden for alt som går galt. Dersom Nord Korea en gang blir gjenforent med landet i sør, vil det gå lang, lang tid før resultatene av slik gjennomført propaganda vil forsvinne. Se bare på Kina der Mao fremdeles blir hyllet, selv om kineserne omsider har begynt å innrømme at "ikke alt han gjorde var perfekt, men kanskje 90%".

Jeg har ikke tenkt å gi helt slipp på propagandatemaet, og neste post vil ta for seg militær propaganda. Her er det mye spennende å se frem til - t.o.m. en del flyrelatert.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010479.jpg
Views:	2172
Size:	92.4 KB
ID:	21955   Click image for larger version

Name:	Museum.jpg
Views:	2180
Size:	90.7 KB
ID:	21956   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 442.jpg
Views:	2180
Size:	48.8 KB
ID:	21957   Click image for larger version

Name:	P1010593.jpg
Views:	2180
Size:	80.0 KB
ID:	21958  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 14:23   #30
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: PEK-FNJ

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Fascinerende med plassering av kofferter som ikke virker særlig godt sikret, farlig ved turbulens?
Hehe, jeg tenkte tanken selv. Var derfor godt fornøyd med å sitte ved vinduet

Quote:
Originally Posted by pw14 View Post
Var dere fornøyd med reisebyrået og opplegget fra deres side?
Selve reiseopplegget var nok bestemt av myndighetene, mens reisebyrået ordnet med alt det organisatoriske (visum, billetter til fly, tog og severdigheter osv). Våre guider i Nord Korea snakket mer enn tilfredsstillende engelsk, så språk var ikke noe problem.

Hvis det er andre spørsmål, er det bare å fyre løs. Skal prøve å svare så godt jeg kan.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 15:53   #31
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: PEK-FNJ

Veldig interessant lesning!
Jeg er glad du ønsker å dele dette med oss!

Hva kostet hele "pakken"?
Hvordan er det å få visum til Nord Korea hvis du har USA-stempel i passet?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 16:36   #32
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: PEK-FNJ

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Hva kostet hele "pakken"? Hvordan er det å få visum til Nord Korea hvis du har USA-stempel i passet?
Pakken som vi kjøpte gjennom Korea Konsult kostet mellom 1400-1500 Euro, husker ikke eksakt. Det inkluderte alt som hadde med Nord Korea å gjøre (fly Beijing-Pyongyang, tog Pyongyang-Beijing, alle måltider, overnattinger, transport i landet, visum m.m.). Reise tur/retur Kina fra Norge organiserer man og dekker selv. Det samme gjelder evt. overnattinger i Kina.

Dette med nordkoreansk visum var jeg litt skeptisk til selv. Reiser til USA flere ganger i året, så sjekket først at fremtidige USA-turer ikke ville by på problemer - noe det aldri har gjort. Det var heller ikke noe problem for nordkoreanerne at man hadde USA-stempel i passet. Utenlandsk valuta er på mange måter den universelle fredspipe
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 22:36   #33
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: PEK-FNJ

Spennende og interessant lesing igjen - ser fram til den videre historien.
Har du forresten noe greie på om hvor ofte disse turene arrangeres?

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 22:57   #34
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: PEK-FNJ

Kjempelesning..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 13:18   #35
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: PEK-FNJ

Meget interresant og godt dokumentert. Hvordan var maten dere spiste og hvor spiste dere stort sett?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 13:59   #36
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 10 (Propaganda del 4)

Militær og politisk propaganda





Mens jeg nok må innrømme at jeg ikke hadde forutsett hvor gjennomført og intens personpropagandaen ville være, var jeg langt mer forberedt på å møte den militære og politiske propagandaen.

Den startet faktisk allerede på flyet før vi hadde forlatt Beijing. Kabinpersonalet gikk rundt i kabinen og delte ut aviser til alle vestlige passasjerer, og selv om forsiden så ut som en hvilken som helt normal avis, så var innholdet alt annet en normalt. I hvert fall sammenlignet med norske aviser. Her var side etter side fylt opp med avsløringer om amerikanske krigsforbrytelser under Koreakrigen, og det var også en snedig form for samfunnskritikk mot USA. Ved hjelp av statistikk viste de hvordan sjansen for å bli tilfeldig skutt i USA er langt større enn i fredelige Nord Korea, og de pekte på et samfunn der x antall prosent av befolkningen har valgt å rette på sitt eget utseende fordi myndighetene fikk de til å føle seg mindreverdig osv. Det er godt mulig at tallene de brukte stemmer, men avisen skrev naturligvis ingenting om f. eks sjansen for å dø av sult eller myndighetsrelaterte overgrep i Nord Korea. Tonen var uansett satt.

Når man reiste rundt fra severdighet til severdighet, kunne man være sikker på at neste stopp enten ville være relatert til lederne, eller monumenter til hyllest for det nordkoreanske samfunn og dets militære seire. I forhold til det sistnevnte, er det utelukkende to hendelser som blir hyllet med slike monumentale plasser og statuer; seieren over japanerne, og seieren over amerikanerne.

Krigen mot Japan strakk seg fra perioden 1925 til 1945. I Nord Korea skilles det ikke mellom perioden før og under Andre Verdenskrig – faktisk snakkes det ikke om en verdenskrig. Japanerne tapte utelukkende på grunn av Nord Koreas heltemodige innsats under dets leder, Great Leader, Eternal President Kim Il Sung.


Triumfbuen er et symbol på seieren over Japan. Den er naturligvis akkurat litt større enn triumfbuen i Paris.



På denne plassen hylles heltene fra seieren over Japan. De er utstilt i form av byster, og jo lenger opp på plassen, jo viktigere var de.



Her er vi på toppen av plassen. Kvinnen i midten var konen til Kim Il Sung, altså moren til Kim Jong Il. Legg merke til alle blomstene til tross for at hun døde i 1947.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 265.jpg
Views:	2048
Size:	120.4 KB
ID:	21960   Click image for larger version

Name:	P1010692.jpg
Views:	2049
Size:	61.8 KB
ID:	21961   Click image for larger version

Name:	P1010298.jpg
Views:	2044
Size:	53.0 KB
ID:	21962   Click image for larger version

Name:	P1010314.jpg
Views:	2046
Size:	70.6 KB
ID:	21963  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 14:24   #37
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 11 (Propaganda del 5)

At seieren over japanerne hylles i langt større grad enn seieren over amerikanerne, skyldes nok primært to ting. For det første var ikke seieren over japanerne bare en militær seier, men den markerte også starten på Nord Koreas uavhengighet. Dernest er nok nordkoreanerne noe mer forsiktig med å feire en seier i en krig som strengt tatt pågår fortsatt, og som det nok er liten sjanse for at de vil kunne gå seirende ut av. I tillegg kan deres historiske fremstilling av Koreakrigen i beste fall kalles kreativ, så det har nok også hatt en viss betydning. Uansett har Koreakrigen også fått en egen seiersplass, samt et stort krigsmuseum.

Det jeg husker best fra besøket på seiersplassen for Koreakrigen, var at den lå like ved det tidligere nevnte Ryugyong Hotel (http://en.wikipedia.org/wiki/Ryugyong_Hotel). Vi fikk beskjed om å ikke ta bilder av hotellet, men fra det holdet kunne man tydelig se bygningens forfall.


Her er inngangspartiet til seiersplassen for Koreakrigen.



En liten nøtt for dere flyfanatikere. Hvilket fly er brukt i dette monumentet? Jeg vet ikke svaret.



Personlig synes jeg omvisningen på krigsmuseet for Koreakrigen var meget spennende. Krig er elendighet, og uansett hvilken side som er den riktige, er det lett å finne ”bevis” for å sverte sin motpart. Her har nordkoreanerne gjort et solid stykke arbeid, og hele museet har som tema å vise amerikanske krigsforbrytelser, samt nordkoreanske seire på slagmarken. Museets guide omtalte for øvrig USA konsekvent som "the US aggressors", og hele omvisningen var gjennomsyret av antiamerikansk propaganda.


Her er museets guide igang med introduksjonen til Koreakrigen, og hvordan de ble angrepet av "the US aggressors".



Bilder som visstnok beviser amerikanske krigsforbrytelser.



Tradisjonell kunst ble også brukt i historiske fremstillinger. Dette illustrerer et vellykket nordkoreansk angrep.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010780.jpg
Views:	2037
Size:	45.6 KB
ID:	21964   Click image for larger version

Name:	P1010787.jpg
Views:	2037
Size:	66.4 KB
ID:	21965   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 579.jpg
Views:	2040
Size:	80.8 KB
ID:	21966   Click image for larger version

Name:	P1010810.jpg
Views:	2042
Size:	116.5 KB
ID:	21967   Click image for larger version

Name:	P1010829.jpg
Views:	2033
Size:	86.5 KB
ID:	21968  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 14:47   #38
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 11 (Propaganda del 6)

Akkurat som på krigsmuseet, brukes alt erobret amerikansk utstyr til propaganda, og det amerikanske spionskipet USS Pueblo (http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Pueblo_(AGER-2)) er intet unntak. Anbefaler alle å lese om denne historien. Skipet er nå ankret opp langs elven midt i hovedstaden, og vi fikk både se skuten og høre den nordkoreanske versjonen av saken. Ikke uventet er den noe forskjellig fra den amerikanske versjonen.


Personlig synes jeg det ligner mest på en fiskebåt, men et spionskip skal vel gjerne ikke se ut som et spionskip...?



Amerikansk unnskyldning for USS Pueblo-episoden.



Den mest synlige formen for propaganda – utenom plakater og store hedersplasser – var noen små varebiler med noen svære megafoner på taket. Disse kjørte rundt omkring overalt i landet og spydde ut ”informasjon”. Bilene var også alltid på plass der det var større ansamlinger av folk. Man fikk en guffen følelse når man så disse bilene, fordi de er et voldsomt sterkt symbol for statskontroll og propaganda.


Propagandabilene var et vanlig syn i den ellers så fraværende nordkoreanske trafikken.



Videre var det mitt inntrykk at hatet overfor amerikanerne er langt sterkere enn hatet overfor japanerne. Årsaken til det er nok at krigen mot Japan er ferdig og ”vunnet”, mens kampen mot amerikanerne strengt tatt pågår den dag i dag. Det er derfor viktig for myndighetene å opprettholde den hatske stemningen hos folket.


Fra hotellets gavebutikk. Legg merke til boken den grå boken i bunnen av bildet. Oversatt til flere språk også.



Oppsummert kan man si at propagandaen er overalt. Den gjennomsyrer på mange måter hele oppholdet, og jeg vil at så mye som 90% av det man får se og oppleve har en klar undertone av enten personpropaganda, eller militær og politisk propaganda. Selv om det var mentalt slitsomt å hele tiden føle seg bombardert av propaganda, var nettopp propagandabiten en av de viktigste grunnene til at jeg dro til landet. I så måte fikk jeg valuta for pengene.

Neste post inneholder et knippe bilder fra krigsmuseet for Koreakrigen. Det blir en slags bonuspost for alle flyfanatikere


Selve reiserapporten har jeg tenkt å avslutte med en beskrivelse av de besøkene som gjorde størst inntrykk på meg personlig, samt en oppsummering til slutt. Jeg vil bl.a. ta for meg turen til DMZ, et besøk på den svenske ambassaden, og togturen tilbake til Beijing.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010832.jpg
Views:	2041
Size:	73.6 KB
ID:	21969   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 483.jpg
Views:	2042
Size:	80.1 KB
ID:	21970   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 184.jpg
Views:	2038
Size:	71.9 KB
ID:	21971   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 604.jpg
Views:	2036
Size:	46.7 KB
ID:	21972  

Last edited by ILS2; 20-03-2009 at 17:10.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 14:54   #39
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea Del 12 (Propaganda del 7)

Bilder fra krigsmuseet for Koreakrigen














Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010818.jpg
Views:	2021
Size:	61.3 KB
ID:	21973   Click image for larger version

Name:	P1010820.jpg
Views:	2016
Size:	61.5 KB
ID:	21974   Click image for larger version

Name:	P1010822.jpg
Views:	2031
Size:	71.8 KB
ID:	21975   Click image for larger version

Name:	P1010824.jpg
Views:	2032
Size:	123.1 KB
ID:	21976   Click image for larger version

Name:	P1010825.jpg
Views:	2030
Size:	77.0 KB
ID:	21977  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2009, 15:03   #40
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: PEK-FNJ

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Har du forresten noe greie på om hvor ofte disse turene arrangeres?
Her er en link til programmet til det reisebyrået som vi benyttet oss av: http://www.koreakonsult.com/gruppresor%202008.html

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Hvordan var maten dere spiste og hvor spiste dere stort sett?
Måltidene var naturligvis forhåndsplanlagt av arrangøren/myndighetene, og foregikk stort sett på de stedene hvor vi overnattet. Maten var typisk asiatisk og ikke veldig ulik kinesisk. Det var kun under frokosten at man fikk et visst inntrykk av landets matkrise.

Tenkte for øvrig å skrive litt mer om en typisk dag - utenom severdigheter - i en av de avsluttende poster. Skal sørge for å finne frem noen bilder av de forskjellige måltidene da.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beijing (PEK) lounge SAS1DSVG Reiseforum 4 29-12-2016 12:00
God tirsdag fra boarding til FNJ (Pyong Yang) petter380 Flyforum 20 12-08-2014 21:50
Netjets. SVG-PEK. Twin Otter Flyforum 8 06-11-2008 04:39
Routing PEK-CPH MD11 Flyforum 8 04-07-2008 11:15
OT: Hotelltips PEK Savipix Flyforum 3 12-06-2005 11:18


All times are GMT +2. The time now is 01:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.