Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2006, 21:10   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Bare Amsterdam - med KLM


BERGEN – AMSTERDAM


Dag og dato Fredag 7. april 2006 (fredag før palmehelgen)
Flight KL 1188
Flyselskap KLM
Ordinær rute
Fly PH-BTE ”Roald Amundsen” Boeing 737-306, levert 1993
Sete 20F


Kom med Flyussen til Flesland klokken10:45. Den hadde gått fra SAS-hotellet på Bryggen tre kvarter før

I terminalen var det forholdsvis stille og rolig. De kabinansatte til SAS-Braathens streiket i dag på andre dagen, og nesten all oslotrafikken var innstilt som følge av dette. Hadde sjekket inn på nettet, men var innom innsjekkingen for å få ordentlige boardingkort. Reiste kun med håndbagasje, men i motsetning til en del andre slapp jeg å få den skjemt ut med en signalgul plastremse hvor det stod at det var godkjent bagasje.

Var ute i såpass god tid at vi fikk sitte og vente en stund oppe på avgang utland. Over høytalerne kom en melding til de som skulle med Widerøes flight til Edinburgh. Damen hadde ikke så mye nytt å fortelle, sa hun, men en mekaniker var i arbeid på flyet, og en til var på vei, så kanskje ville det ordne seg om ikke så lenge.

11:40 startet ombordstigningen, og klokken 12:00 var alle om bord. Flyet var helt fullt. Hadde plass 20F, vindusplass et stykke bak vingen. Push back kom 12:02, og etter et kort opphold for sikkerhetsdemo, takset vi raskt ut til startbanen med take off mot syk klokken 12:10.

Ved de andre gatene på Flesland stod stort sett Widerøe-maskiner. Jeg noterte i farten LN-WFT, LN-WOC, LN-WFC og LN-WFA. En enslig SAS-Braathens-maskin var der også, LN-BRO (Boeing 737 505).

Været i dag var preget av kald vind og sludd- og snebyger, og vi fløy rett opp i en snebyge. Ned over Sunnhordland var det halvskyet. Mot øyer og skjær som vendt ut mot havet frådet dønningene mot svabergene og klippene. Etter et kvarters tid var vi over Karmøy og fløy så ut over havet. Enkelte skip var å se, men jeg speidet forgjeves etter oljeinstallasjoner, men sannsynligvis var vi for langt sydøst for dem.

Det var tid for servering. De kom med disse gode doble toastene og ved rad 20 hadde de kun en eneste med bacon igjen, men flust med ost. Jeg fikk bacontoasten og dertil en 0,25 Heiniken pils. Noe mer servering enn dette var det ikke.

Klokken 13:10 fløy vi inn over Friesland, og vi kunne gjette på hvor vi var i forhold til et kart over Nederland i in flight-magasinet. Helt lett var det ikke. Cockpiten meldte seg, og sa at vi sannsynligvis kom til å lande på Polderbaan og med det få en ti minutters taksing inn til terminalen.

Men så må flygelederne ha kommet på bedre tanker, for klokken 13:32 landet vi ikke på Polderbaan, derimot på en av de andre stripene og kom oss på seks minutter til Gate D 44. Der ble det imidlertid nesten ti minutters venting, for det var ingen der til å sette på plass broen. Derfor fikk vi som satt bak på høyre side se at de begynte å losse bagasje. Det vakte en viss munterhet da en av stuerne, etter å ha spent på seg knebeskyttere, forsiktig balanserte med seg et plastkrus kaffe inn i flykroppen. Endelig var broen på plass og ilandstigningen kunne starte.

En fyllegjeng var også med flyet. Jeg hadde først sett dem om bord i flyet da de tissetrengte stod rett bak flyvertinnene og ville forbi serveringstrallen for å komme på do bak i flyet. Flyvertinnen ble til slutt lei av dem og bad dem gå og sette seg til serveringen var over. De lydde henne, men fôr så inn på Business for å se om det var do der.

Disse fire mennene, pent fritidskledde og aldersmessig i begynnelsen av 30-årene, var imidlertid i sitt ess igjen da de gikk innover pir D. Han ene tente seg en røyk, og alle stemte de i en usedvanlig vulgær fyllesang (”Se på daiene, se på daiene”), men så ble røykeren tilsnakket (”Eg trodde de’ va’ lov å røyke inne hernere”), og alle andre reisende i piren sendte i sum så mange fordømmende blikk til sangfuglene at de etter hvert forstummet helt. Maken til suckers.

Vi fant etter hvert ned til NS’ billettekspedisjon, og etter å ha prøvet og feilet litt på perrongene fant vi også et tog inn til Amsterdam CS. Tog gikk det visst hele tiden.


AMSTERDAM – BERGEN


Dag og dato Mandag 10. april 2006 (mandag i påskeuken)
Flight KL 1189
Flyselskap KLM
Ordinær rute 14:45 – 16:30
Fly PH-BDC ”Cornelis dé Houtman” Boeing 737-306, levert 1986
Sete 18C

Oppgaven i dag var ikke noe annen enn å reise hjem, og valget hadde da falt på middagsavgangen til KLM, slik at vi slapp å stå så tidlig opp for å nå morgenflyet, og heller ikke måtte gå hele halve dagen for å vente på kveldsflyet. Uansett så hadde vi god tid, så allerede i 11-tiden var vi på Amsterdam CS for å ta toget ut til Schiphol.

Foran billettautomaten på CS stod en skokk italienerne og skulle ha seg billett på denne kompliserte automaten (som ikke aksepterer kredittkort), og de trykket og styrte og maste noe aldeles forferdelig, uten at de fikk ut noen billett på den måten. Det var ikke annet for enn å gå i billettluken. Der var det kø, men heldigvis skulle ingen av de foran med plassreserverte tog til Langtvekkistan, så vi kom raskt til luken. 3,60 kostet billetten, og så påløp det et ekspedisjonsgebyr på 1 Euro for to kjøpte billetter. Togene til Schiphol går fra spor 13A, og vi rakk så vidt å komme oss om bord i et toetasjers tog til Den Haag Centraal innen dørene smalt igjen, og toget kjørte. Det var to stopp innen toget kjørte inn på den underjordiske stasjonen på Schiphol. Vi var der rundt halv tolv. Nå midt på dagen var det togavganger mellom CS og Schiphol cirka hvert tiende minutt.

Etter å ha surret litt rundt i Plaza-området gikk vi opp i terminal 2 for innsjekk. Denne ordnet vi på egenhånd i maskinene for ”Internet check in”. Reisefølget legitimerte seg med å taste inn e-ticket nummeret, mens jeg lot maskinen lese det elektroniske passet mitt. Deretter fulgte sikkerhetskontrollen, som forløp raskt og problemfritt.

For å slå i hjel litt tid og samt å nyte litt mat og drikke gikk vi opp i den kombinerte kafeteria- og gatekjøkkenserveringen i etasjen over den delen av terminalen som leder ut til pirene B og C. Fra de store vinduene der er det fin utsikt til pirene C og D, samt fly som takser forbi utenfor disse. Over høytalerne ble reisende støtt og stadig etterlyst. Dette var åpenbart folk som hadde sjekket inn, men unnlatt å møte frem til flyet i rett tid. ”You are delaying the flight, var omkvedet. Siden var vi nede og kikket litt i butikkene. Fremmøte til gate C 9 var satt til klokken 14:15. Det siste vi gjorde før vi møtte der var å ta en kaffe på Sportsbaren like ved denne.

De reisende fikk slippe om bord i flyet fra klokken 14:30, og vi måtte legitimere oss med pass. Maskinen hadde kommet til gate’en 13:15, hadde vi sett, og i kabinen var det temmelig varmt. Flyet ble ganske fullt, og som de siste kom fire menn halsende svette og andpustne. De hadde nok løpt for å nå flyet.

Push back kom 14:40, og jeg talte da toppen et par ledige seter inne på økonomi. Det viste seg at vi skulle helt ned til Polderbaan. Piloten holdt god fart på flyet, og jeg satt og funderte på om det hersker noen fartsgrense for taksing langs flyplasser. Take off fulgte 14:56.

Jeg satt ved midtgangen og fikk følge aktiviteten blant kabinpersonalet og de andre reisende. Og for de fleste reisende er den vesentligste aktiviteten på en halvannen times reise som dette å vente. Vi venter på push back, vi venter på take off, vi venter på at skilte med setebelter på skal slukke, vi venter på at serveringen skal komme i gang, og når den er kommet i gang venter vi på å bli servert. Så får vi mat – i dag doble toast, hvor jeg valgte rekevarianten og dertil en enhet drikke. Med maten vel fortært, venter vi på at de skal komme og hente bosset, og vi venter på mer servering – i dag kaffe eller te. Da denne var vel i koppen, var vi så nær BGO at flyet gikk nedover, og da venter vi på at vi skal lande. Og vi tok bakken klokken 16:25 og det i så stor hastighet at oppbremsingen ble temmelig brutal. Så venter vi på å komme til gate, og straks vi er der følger den verste ventingen av all flyventing, nemlig å komme seg av flyet. Folk reiser og presser seg sammen i midtgangen, og når det endelig blir litt bevegelse i køen, så er det alltid noen sviminger som tar seg god tid med å få på yttertøyet (eller holder jakken opp-ned), for ikke å snakke om at de roter med håndbagasjen og tar seg all verdens tid.

Mer venting følger off flight, for noen køen ved kassen i tax free butikken, og for de fleste ved bagasjebåndene. Selv hadde jeg bare håndbagasje og slapp det siste. I tollen stod to tjenestemenn og de hadde med seg en Passopp til å snuse opp ulovlige varer som omsettes nokså fritt i AMS. Jeg ble ikke stoppet, verken av tollerne eller hunden deres. Ute var det å vente ca. 10 minutt på at flybussen skulle gå klokken 16:50, og da den gikk var det ikke mer venting på denne trivelige turen med KLM.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Bangkok med KLM (Economy) og Emirates (FIRST) via Amsterdam, Athen og Dubai HS-TLD TripReports 82 27-09-2011 04:24
KLM med Fokker 70 på Amsterdam-Atlanta Boeing_fan Register- og ATC-Forum 10 10-05-2011 19:59
Spottertur til Amsterdam med KLM Halvorsn TripReports 7 28-04-2011 21:13
Estonian Air åpner Vilnius-Amsterdam - i samarbeid med KLM FlightDeck Flyforum 2 27-01-2010 18:46


All times are GMT +2. The time now is 12:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.