Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2013, 00:59   #1
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
BA Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Hei!

Reiser for første gang på førsteklasse (eller business for den saks skyld) i forbindelse med en ferietur til Dubai i høst.
Har litt spørsmål angående lounger. Etter hva jeg forstår så er det meste inkludert og gratis, og i den forbindelse lurer jeg på om man gir tips til betjeningen? Evt hvor mye og for hva?

Reiserute: Sep 25: Oslo - Helsinki - London (Finnair Business U) *overnatting* Sep 26: London - Dubai (BA107 førsteklasse Z).

Jeg regner med jeg får loungetilgang på alle flyplassene, selv om det ikke står spesifikt i billetten, unntatt London der det står "Concorde Room". Noen som har erfaring med å bestille privat Cabana/lugar og massasje der? YouFirst ser ut som kun er for UK, Quintessentially kun for UK/US. Sendte uansett YouFirst en mail.

Evt andre tips for å maksimere opplevelsen mottas med stor takk!

TR vil jeg selvfølgelig lage.

Last edited by mcduck; 15-05-2013 at 01:06.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 01:14   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Vælkømen til Flyprat.

Du har tilgang til lounger på alle flyplassene. Concorde Room (CCR) er også en lounge, bare litt fjongere enn de andre.

Man tipser ikke i noen av de Europeiske loungene. I USA tipser man når man bestiller ting fra personalet ute i lokalet eller i baren. Et par dollar for en drink i baren, og 20% på regningen for matbestilling ved bordet. Akkurat som på restaurant.

Mitt beste tips er å bare slippe skuldrene ned og strikose deg. (Og så er det selvfølgelig å bestille en Pan Galactic Gargle Blaster i baren på Concorde Room hvis du er over 18 )

Har aldri booket massasje eller cabana, men kan hende noen andre her har.

God tur. Det blir sikkert knall!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 15-05-2013 at 01:17.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 02:12   #3
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Mange takk for varm velkomst Fnate!

Godt jeg slipper å tenke på tips. Pan Galactic Gargle Blaster, det hadde vært noe Regner med det blir mye godt å drikke på turen, får utvise litt selvdisiplin og ikke møte veldig beruset i Dubai.

Et par spørsmål til kom snikende på meg:

-Er det noe overhodet som koster penger i Concorde Room? Eller de andre loungene?
-Dress code? Tenkte ikke å møte opp i joggebukse, men er det noen som bryr seg hva man går med?
-Hvis vi får utdelt pyjamas, kan den beholdes?
-Siden turen er betalt med bonuspoeng via AA, kan jeg risikere å bli nedgradert dresom de finner ut de har for lite seter? Har allerede fått bookingnummer og er "ticketed".

Imponert over at jeg allerede nå kunne velge sete. Valgte 2A (747).

Kan forøvrig nevne at jeg bestilte turen via AA AAdvantage for 40k miles, så ren bonustur. Reiser hjem med Norwegian på første vinterflyvning 1 oktober i LowFare, så der blir kontrasten stor!
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 02:56   #4
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

1. Nei, ingenting som koster penger i Concorde Room.
2. Dresskode er det heller ikke, men som du sier, det skader ikke å droppe joggebuksa
3. Pysjen kan beholdes ja.
4. Det kan vel i teorien skje, men sjansene er vel ganske små. Mulig andre her kan utdype dette nærmere eller tilføye andre erfaringer?
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 08:38   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Det er vel sjelden de overbooker i F og BA har vel 4 F seter i alle fly med F? Ikke bekymre deg for nedgradering, da har du celdig uflaks. Har du i tillegg AA status er du nok helt safe.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 08:48   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Det er vel sjelden de overbooker i F og BA har vel 4 F seter i alle fly med F? Ikke bekymre deg for nedgradering, da har du celdig uflaks. Har du i tillegg AA status er du nok helt safe.
14 seter, ja Enig med foregående talere, ikke tenk på problemstillingen en gang, det bare ødelegger oppkjøring til turen. God tur, husk pysjen, den kommer godt med når vinteren slår til her hjemme.

Vedr. massasje så tror jeg det er samme tilbud som C-klasse også har, er veldig populært så kan være vanskelig å få time (spør med en gang du kommer). Tror ikke cabanaen har noe med massasjen å gjøre, det er bare et knøttlite "hotellrom" med dusj og hvilebenk, uten vindu. Må være mye bedre å sitte i en av loungene hvis du ikke skal sove?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2013, 11:35   #7
JohnRR
ScanFlyer Blue
 
JohnRR's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Trondheim
Posts: 58
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Massasje og Cabana er det best å bestille i god tid. Jeg mailet de via You First flere uker før turen og fikk booket alt på forhånd. Cabanan var stusselig etter min smak, men måtte såklart krysses av på to-do lista
JohnRR is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2013, 15:06   #8
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

Takk for mange svar

Mailed YouFirst og fikk bekreftelse idag på at cabana er booket og i orden. Massasje måtte jeg vente med å bestille, tidligst 28 dager før.

Etter hva jeg har søkt fram er ikke overbooking noe å tenke på i det hele tatt.

Eneste problemet jeg står igjen med er hva jeg skal finne på fram til september
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2013, 18:58   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Førstegangsreisende på førsteklasse via London

God tur, du virker godt forberedt!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS førsteklasse KnutW Flyhistorisk forum 6 09-08-2017 17:08
Solgte førsteklasse til Hong Kong for 200 kr. MisterOlsen Reiseforum 5 20-07-2012 21:32
Førsteklasse? Nei takk! Bizflyer Flyforum 2 01-08-2008 01:59
Aftenposten: Slik flyr du førsteklasse Utflyttet Flyforum 19 15-06-2007 20:36


All times are GMT +2. The time now is 20:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.