Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2016, 20:50   #1
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default USA på kryss og tvers - sommeren 2016

ADVARSEL! I denne reiserapporten blir det veldig lite om fly, flymat, fancy klasser (alt foregår bak gardinen, bortsett fra bittelitt på 0A litt ut i rapporten) og den slags.
Rapporten inneholder beskrivelse av en lang tur fra A, via store deler av alfabetet – og tilbake til A igjen, hvor bobil er hovedfremkomstmiddel. Søker du bilder og detaljerte beskrivelser av flyreiser, som forsåvidt er naturlig på dette forum, kan du slutte å lese nå. En liten note til bildene: de er tatt hovedsakelig med iPhone 6 og noen med Nikon D3000. Kvaliteten er derfor deretter.

Fint, du ville bli med videre! Here it goes: I 2005 var jeg om min kone på bryllupsreise til vestkysten av USA. I vanlig leiebil langs hw1/101 ble vi fascinert av alle bobilene og ble enige om at vi måtte få oss noen barn og når de var store nok til å få noe ut av en slik tur skulle vi leie en bobil og gjøre USA!
Vi fikk barn i 2006 og 2009 og fant etter hvert ut at det i 2015 ville det passe godt med en slik tur. I 2014 fant vi derimot ut at en uplanlagt attpåklatt var på vei og vi tenkte ikke stort mer på bobilferie en stund. Når minste bukkene bruse kom til verden i mai 2015 skjønte vi at sommeren 2016 ville bli perfekt for drømmen om USA på hjul siden foreldrepermisjon ville gjøre at vi kunne realisere drømmen uten at begge måtte søke permisjon ut over de vanlige ferieukene. Planleggingen kunne starte!

Etter mye research, grubling, diskusjon og frem og tilbake endte vi på 6 ukers tur i nordre deler av USA. Vi hadde en gang i tiden sett for oss 8-10 uker, men fant ut at med en 13 mnd gammel baby som ekstra kolli – og ugunstig $-kurs – så ville 6 uker gjøre susen. Vi valgte nordre deler pga klimaet, vi fryktet varmen i midt, sør og sørvest, og kunne i etterpåklokskapens ånd konstatere at vi gjorde et riktig valg. http://www.usatoday.com/story/weathe...wave/87344104/

Fly, bobil, ordinær leiebil, div hotell, airbnb og campingplasser i Yellowstone ble forhåndsbestilt i perioden oktober 2015 til mai 2016.

Etter å ha gledet oss i lang, lang tid var vi endelig klare. Familien med pseudonymet BALLS (våre 5 første bokstaver i fornavnene, i ikketilfeldig rekkefølge) består av far (47), mor (35), sønn (9), datter (6) og attpåklatt-datter (1). Mange mente vi var både dumme og gale som skulle ut på en slik tur og mente vi burde valgt et sted med bamseklubb langs Middelhavet. Det ga oss bare en ekstra motivasjon for at dette skulle bli så bra så!

Vi skulle opprinnelig fly OSL-ARN-ORD på utreise, i SAS Go hele veien. Siden de streiket i Sverige like før vi skulle reise fikk jeg etter 3 timers venting på 05400 kostnadsfritt (vel ikke helt, mer om det om få strakser) endret til OSL-CPH-ORD, som i tillegg til å være relativt streikesikker, ville lande i ORD ca 90 min før den opprinnelige ruten.

05400 koster penger, også for å vente og lytte til de utrolig monotone beskjedene om at man snart vil få hjelp osv. Det gikk opp for meg først etter jeg hadde fått endret reiseruten og jeg var belastet 535,- på telefonregningen for "spesialnummer". Spesial meg ett visst sted! Gode gamle sex-telefonen ville jo kostet meg mindre… Klage med krav om refusjon er sendt SAS i dag med tilbakemelding om at de selvfølgelig trenger 8 uker å å behandle klagen.

16. juni
OSL-CPH, SK1469, avg 1330, smekk full
Nest bakerste rad, A, B, C og D – med infant på fanget.
Sent fly inn gjorde at vi var nesten 50 min forsinket når vi tok av. Vi var litt stresset siden planlagt connection var krympet fra 1:00 til 0:10. Kapteinen sa han skulle kunne ta igjen litt pga gunstig medvind og vi fikk beskjed om at det var flere som skulle videre til ORD og at "det nok skulle gå bra". Landet med ca 20 min igjen til avgang for SK943. Nesten sist ut av maskinen og så var det å beinfly gjennom Kastrup med håndbagasje og unger. Ved passkontrollen var det helt uaktuelt med de automatiske maskinene siden vi hadde infant og vi fant en av 4 manuelle køer. Selvfølgelig var den vi valgte sykt mye tregere enn de andre og vi byttet faktisk etter å ha stått bom stille i en evighet. Det hjalp og da vi rundet hjørnet til gaten sto de klare og sa de hadde ventet på oss. Sist inn på SK943, ganske svette!

CPH-ORD, SK943, avg 1540, smekk full i Go og Pluss. Sjekket ikke belegget i Biz.
41 C, D, E, F
Jeg ringte noen mnd før avreise og etterspurte basinet til minsten. Fikk beskjed om at det kun ble reservert til barn under 10 mnd. Gleden var derfor enorm da det viste seg at vi hadde fått det helt uten å forhåndskjøpe seter! Det var dermed kun én av oss som ble oppgradert til seng og drikkevaner i beste biz-ånd!



Flighten forløp uten store hendelser og minstemann holdt det gående helt til ca 1 time før landing, da tok hun seg en blund på ca 40 minutter. Basinet’en ble mao brukt mest som lenestol på denne overfarten, fortsatt langt bedre for mor og far som slapp å ha henne på fanget.

Vi ankom ORD litt før rutetid og selv om vi ikke kunne bruke automat for imigration gikk det utrolig raskt på den gammeldagse måten. Vi ble møtt av en hyggelig officer i boden sin og var igjennom på et blunk. Da vi etter mye spasering endelig kom frem til bagasjebåndet var bagene på båndet og vogn/spesialbagasje på eget bånd. Toll gikk, som alltid inn i USA, smertefritt og jeg tipper vi brukte maks 25 min fra vi gikk av flyet til vi var utendørs. Utrolig digg!

Med 2 voksne + 3 barn (hvorav én trengte bilstol, som skulle kjøpes i Chicago) falt valget på Blue-line til Addison street med bytte til buss som tok oss videre til Roscoe Village. Overraskende nok var alle i godt humør på tross av 7 timers tidsforskjell og lang reise, selv familiens maskott oppførte seg ordentlig på bane og buss. Vi hadde aldri vært i Chicago før og visste lite om byen og bydelene. Leiligheten vi skulle bo i fant vi på vrbo.com og den skulle vise seg å være innertier for oss. Moderne, ren og godt utstyrt leilighet med 2 soverom i et nydelig nabolag var akkurat det vi trengte de første 4 dagene av ferien. Her er link til leiligheten, hvis noen skal over så er den varmt å anbefale! https://www.vrbo.com/3861165ha
Vi fikk installert oss, handlet litt nødvendigheter til kjøleskapet og sovnet alle mann til relativt normal tid.

17-20. juni
De neste 4 dagene skulle vi utforske Chicago. Vi spaserte litt i Roscoe Village, et veldig hyggelig nabolag med caféer, butikker og god atmosfære. Ca 15 min spasertur unna fant vi banen og tok den ned til downtown. Barna ville se høye hus og storby, ikke "landsby" slik Roscoe Village fremsto.



Turen med banen over bakken ga oss god utsikt til store deler av Chicago og etter en snau halv time gikk vi av i sentrum. Mor og datter på 6 tok turen opp i Willis Tower (tidligere Sears Tower) og vi andre med lettere høydeskrekk surret rundt på gateplan i mens. Utsikten der oppe var det ingen ting å si på:



Når man er på tur med barn er lekeplasser noe man gjerne oppsøker. Oh boy og de har fått til en bra slik midt i Chicago! Maggie Daley Park (http://maggiedaleypark.com) er ganske nylig ferdigstilt og et eldorado for barn i alle aldre. En time eller to her så er barna klare for litt voksenting igjen.



Det var relativt varmt når vi var i Chicago og vi synes vi så ganske få mennesker – også turister. Det varte helt til vi forvillet oss til Navy Pier (https://navypier.com) hvor det så ut til at alle hadde samlet seg. Det var litt turistfelle, men vi brukte et par timer der også. Helt OK med mange tilbud ift spise/drikke og underholdning.

En ting som slo oss under hele reisen var at de i USA er veldig flinke til å sørge for at barn kan leke i vann og dermed kjøle seg ned på varme dager. Man fant større eller mindre fontener og sprinkleranlegg i mange lekeparker. Ved siden av Maggie Daley Park var det noen kunstverk og et vannspeil godt egnet for nedkjøling og barna fikk badet/plasket litt rundt der.



Vi ble veldig fascinert av arkitekturen. Både den gamle langs elven og en del av det nye som er bygget. Radisson Hotel stiller i særklasse av sistnevnte:



Chicago overrasket oss positivt og vi skal definitivt tilbake (gjerne uten barn på slep…)
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 20:51   #2
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

20. juni
Et av de store målene med turen var leie av bobil og vi var nå klare for å hente vårt hjem de neste 22 dagene. Vi tok en Uber XL i ca 1 time til der vi skulle hente den. Første (og strengt tatt eneste) store bommert under ferien ble oppdaget da vi ankom utleier, passene våre var gjenglemt på det "lure" stedet de ble oppbevart i leiligheten i Roscoe Village! Ny vanlig Uber ble rekvirert og Robin kjørte meg og guttungen tur/retur for henting. Siden ettermiddagsrushet så vidt var i gang tok det nesten 3 timer. De andre ventet tålmodig og jeg tror jammen den minste fikk ut tann nr 4 mens de ventet.

Vi mottok bobilen, som viste seg å være nesten ny med ganske få miles på telleren. Alt fungerte som det skulle og vi tøffet fornøyde ut på veien og eventyret var i gang!

For å få en smooth start på turen hadde vi planlagt å reise til en campingplass en drøy time nord for Chicago, ikke så langt unna målet for dag 2 med bobilen: Six Flags Great America. Etter å ha raidet en Wallmart og bunkret mat og andre nødvendigheter kjørte vi den korte veien til Fish Lake Beach Camping (http://www.fishlakebeach.com) som så helt grei ut på hjemmesidene. Dette var vår første campingplass, ikke bare på denne turen, men sånn egentlig i våres voksne liv. Vi visste mao ikke så mye hva vi kunne forvente. Vi takket ja til "full hookup", som viste seg å være strøm, vann og avløp. Vi lærte etter hvert at hookups var fint hvis man ønsket å bruke aircondition om natten siden aggregatet ikke kunne brukes pga støy etter kl 23 de fleste steder. I tillegg var det greit å etterfylle vann og tømme gray- og black water med jevne mellomrom. Her er bilen på første stopp:



Det ble en helt grei kveld/natt som stort sett ble brukt til å bli kjent med bilen. Vi ble plassert så langt unna de glorete bildene av strand og slikt fra hjemmesidene og vi skjønte etter å ha besøkt flere campingplasser at dette første stoppet bare var en sånn passe OK campingplass.

21. juni
Uansett, dagen barna hadde gledet seg til og som vi hadde forhåndskjøpt billetter til var kommet. En hel dag på Six Flags Great America med berg og dalbaner så langt øyet kunne se og tilknyttet digert badeland sto for tur. Jeg hadde lest litt reviews om parken og det var en del som murret over lange avstander mellom attraksjonene, mye kø og dyr mat. Det eneste jeg kunne gjenkjenne meg i var dyr og passe dårlig mat. Akkurat som Tusenfryd, mao… Alt annet var helt topp og vi brukte ca 10 timer, fordelt mellom ca 75% berg og dalbaner og 25% badeland. Vi sto maks 15 min i kø på noen få attraksjoner, ellers var det stort sett fritt frem for alt og alle.



Ca kl 19 satte vi oss i bilen og bestemte oss for å få unna en del miles mot vest. Etter hvert sovnet både barn og kone og jeg satt og sang "on the road again" mens jeg egentlig ikke visste helt hvor det bar. Vi var innom Wisconsin før vi krysset Mississippi River ved Dubuque. Jeg fikk gleden av turens få timer med regn og torden underveis og det var et flott skue. Etter Dubuque skjønte jeg at jeg egentlig var litt på bærtur og siden det også var litt slitsomt å kjøre i regn og mørke begynte jeg å se meg om etter egnet sted for overnatting. En stor parkeringsplass i Holy Cross (population: 377) gjorde nytten og jeg sovnet ganske fort etter å parkert ved siden av en truck i samme ærend.

22. juni
Vi fant ut at i90 var et godt utgangspunkt for kjøring videre vestover og satte kursen litt nordover. Dette ble en ganske hendelsesløs dag som ble brukt til kjøring stort sett hele dagen. Utpå ettermiddagen fant vi en KOA (kjede av campingplasser over hele USA) campingplass i Austin som vi ville prøve siden de fristet med "heated outdoor pool". Vi fikk oss en plass og vi hadde nå innsett at vår 22 fot lange bobil egentlig var stusselig liten sammenlignet med mye av det andre vi så på campingplassene og langs veien. Denne bussen kom kjørende inn på samme campingplass med en Jeep Grand Cherokee hengende bakpå som "dagligbil". Jaja, vi synes nå bilen vår var fin og stor vi da :-)



Vi fikk badet litt og lagt oss ganske tidlig.

23. juni
Etter et morgenbad bar det videre mot vest. Vi hadde stålsatt oss og forberedt barna på at det ble en del kjøring de første dagene, så det gikk egentlig ganske greit. Vi bestemte oss for lunsj i Sioux Falls og vi fant en "authentic Diner" i en slags hovedgate. God tradisjonell US-mat – og kjempedigg milkshake til dessert.
Etter maten fant vi et sted med badefontene, det var nemlig fortsatt over 30 grader, og barna fikk avkjølt seg litt i den.
Så bar det videre vestover langs i90 og barna sovnet etter hvert. Målsetningen ble å finne et sted for natten langs veien og ikke en campingplass. Ved et lite tettsted som heter Presho (population: 514) fant vi en truckstop rett bak Hutch's Cafe & Lounge og rigget oss til der mellom 7-8 store trailere. Da jeg la meg og forsøkte å sovne ble jeg litt usikker på lokasjonen siden det stadig "ramlet" folk ut fra Hutch’s med ganske drøy grunnpromille og satte seg bak rattet på pickup’en sin og kjørte hjem. Jeg sovnet likevel etter hvert.

24. juni
Vi våknet når trailerne fyrte opp og dro av gårde. Dette skulle bli en langt mer innholdsrik dag. Vi googlet oss frem til at det var en lekeplass i nærheten og oppsøkte den. Det ble atter en oppdagelse på veien; nær sagt alle små byer/samfunn i USA kan skilte med en ganske stor lekeplass og et svømmebasseng – så også lille Presho. Mens vi lekte der ble vi oppsøkt av en gutt og en jente, som begge litt senere skulle på svømmetrening. De var veldig søkende mot oss fremmende og lekte med barna våre en stund og stilte alle mulige spørsmål til oss. Vi spurte litt tilbake og fant ut at de var 2 av en ganske stor søskenflokk i en familie uten de helt store økonomiske ressursene. Jenta var preget av sår i ansiktet fordi hun var solbrent, det var nemlig bare en av søskenflokken som skulle på summercamp og som fikk solkrem den sommeren. Hun fikk en tube med faktor 50 av oss og barna våre fikk en lærdom om at ikke alle nødvendigvis har like mange muligheter her i verden.

Tankefulle dro vi videre og satte kursen mot Rapid City. Da vi ankom rundet temperaturen 100°F og vi fant ut at innendørsbad var en OK syssel midt på dagen og fant en svømmehall vi var velkomne til å bruke. Om ettermiddagen kjørte vi opp i Black Hills og så på de 4 kjente ansiktene ved Mt Rushmore. Det var en langt bedre opplevelse enn jeg hadde trodd, en skikkelig bra gjennomført turistfelle var det.



Vi tok inn på en campingplass som var helt OK denne kvelden med mulighet for å vaske klær og slappe litt av etter en innholdsrik dag. KOA Hot springs, http://koa.com/campgrounds/hot-springs/

25. juni
Campingplassen hadde et tilbud vi ikke kunne si nei til, All you can eat pancakes breakfast! Siden vår familie er over gjennomsnitlig glade i pannekaker slo vi til og startet dagen med å spise oss stappmette på amerikanske pannekaker.

Vi rullet ut av campingplassen og hadde to mål for dagen: byen Custer og restauranten Black Hills Burger and Bun Co, med burgere av buffalokjøtt. http://www.blackhillsburgerandbun.com/ Burgerne var av de bedre vi har smakt og byen Custer var veldig hyggelig. På veien til Custer så vi så mange Buffaloer at vi etter hvert ble ganske blaserte og tok ikke videre notis av de så fremt de ikke var helt inntil veien.

Mål nr 2 for dagen var en bjørnepark, Bear Country USA http://www.bearcountryusa.com/. Der kan man kjøre bilen gjennom en mengde dyr, selvfølgelig med hovedvekt på bjørner. Bjørnene var ganske slappe i varmen og opplevelsen var nok størst for barna. Jeg var strengt tatt mest imponert over at det var tilrettelagt for å kjøre der med bobil, med egne store p-plasser ved besøkssenteret der rundturen sluttet.

Mette av burgere og bjørner måtte vi finne en campingplass og etter tips fra noen hyggelige folk vi traff i Custer siktet vi oss inn ved Pactola Lake og Pactola Pines Campground, som ligger innenfor det de definerer som Black Hills. Vi fikk oss en site og tok oss en runde. Dette må ha vært den mest erkeamerikanske campingplassene vi var innom. Trucks, trucks og trucks kjørte rundt på måfå med unger, bikkjer, børser m.m på lasteplanet. Kjørte de ikke trucks kjørte de ATVer av ymse slag. Vi fikk inntrykk av at vi med 3 barn var, by far, den minste familien i mils omkrets. Jeg tror normen må ha vært minimum 6 barn der... Uansett, der – som på de andre campingplassene vi var, ble det ro kl 22 og vi sov godt den natten også.

Stemningsbilde fra campingplassen:

Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 20:52   #3
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

26. juni
Ny kjøredag, vi skulle komme oss til Big Horn National Park denne dagen. Vi tilbakela et godt antall miles før vi tok en lengre pause i Sheridan, Wyoming. Det varme været gjorde at vi stoppet ved en stor lekeplass som lå ved en elv. Barna badet og lekte og fikk ut masse energi. En isbod med hjemmelaget is serverte oss blant annet smakene sukkerspinn, lakris, salt karamel og sitron marengnspai. Som tidligere nevnt er vi alle ganske glade i søtsaker...

På vei videre mot Big Horn National Forrest kjørte vi forbi marker hvor flere slag mellom den hvite mann og flere indianer stammer fant sted på 1870 tallet. Det var veldig lett å visualisere seg hvor slagene fant sted i landskapet. Gresskledde åser og vakre røde fjell så langt øyet kunne se.

Den meget bratte og svingete veien opp til Big Horn gav oss en fantastisk utsikt mot det flate landskapet i Wyoming.



Det ble skumring innen vi kom på toppen og med oss kom 'alle' dyrene ut på markene. Vi så altså så mange rådyr og elg at det var helt morsomt. Vi sakket farten og tittet ivrig i starten, men etter noen minutter pekte vi bare oppgitt på store grupper dyr og kjørte videre. Fremme på campsite, som ikke ble Dead Swede http://www.fs.usda.gov/recarea/bigho...30946&actid=29 som jeg ivret etter å campe på, fikk vi høre at det mest trolig bodde en rev i nærheten som nylig hadde kommet frem på morgenen. Med vårt dyrehell trengte vi kun vente 2 minutter før Mikkeline tasset forbi oss på 5 meters avstand. Hun kom tassende tilbake med 2 mus i munnen som hun ga til sine to valper(?) rett oppe i lia, med oss som tilskuere.



27. juni
Vi tok en rolig morgen og fant ut at vi skulle posisjonere oss ift Yellowstone i byen Columbus, Montana. Der var vi innom en Saloon som har holdt koken siden 1906. Der og da kunne jeg godt slått meg ned og skravlet litt med de lokale over noen øl, men med kone og kids ble det med tanken. Dagen forløp uten de helt store hendelsene og vi campet på en kommunal campingplass som var helt OK.

28. juni - 1. juli
Nu jævlar! Vi skulle til ett av hovedmålene for bobilturen, Yellowstone National Park. Her hadde vi forhåndsbestilt campingplass for 3 netter. Booking i gooood tid i forkant (vi booket 6 mnd før avreise) er påkrevet hvis man vil ha plass for bobil i høysesong. Vi skulle bo 2 netter i Canyon Campground og 1 natt i Grant Village. Det er strengt forbudt å campe på andre steder enn på godkjente campingplasser, med relativt god begrunnelse: Black Bears og Grizzly Bears. Over alt henger det advarsler om å passe seg for bjørn, holde maten innelåst og bruke bearspray hvis man skal gå tur. I tillegg til bjørn er det også en mengde andre dyr i parken man skal holde god avstand til, som f.eks Buffalo, Moose og Elk.

Jeg tror jeg skal droppe verbale beskrivelser av disse tre fantastiske dagene vi hadde og heller vise noen bilder. Kort sagt; er du glad i natur og enda ikke har besøk Yellowstone, sett det på todo-listen din!

btw, photobucket er sykt treig å jobbe mot, er den alltid det?
Holdt på å gå på veggen, flyttet bildene over til flickr

YSN_oldcar by Larsabal, on Flickr

YSN_utsikt3 by Larsabal, on Flickr

YSN_potte by Larsabal, on Flickr

YSN_bearspray by Larsabal, on Flickr

YSN_foss by Larsabal, on Flickr

YSN_trapper by Larsabal, on Flickr

YSN_hotpot3 by Larsabal, on Flickr

YSN_hotpot5 by Larsabal, on Flickr

YSN_oldfaithful by Larsabal, on Flickr

YSN_hotpot2 by Larsabal, on Flickr

YSN_hotpot1 by Larsabal, on Flickr

YSN_buffalo2 by Larsabal, on Flickr

YSN_Elk by Larsabal, on Flickr

Vi måtte etter hvert komme oss ut av Yellowstone og vi hadde fått tips om at byen Bozeman, Montana var hyggelig. Det stemte godt og vi fikk oss litt god mat før vi tok en sjefsbeslutning om å komme oss til Seattle. Vi følte behov for litt asfalt og betong og vi satset på to dagers reise i vestlig retning. Vi kjørte en del den kvelden og stoppet for overnatting på en rest area langs i90.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 20:53   #4
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

2. juli.
Etter vi bestemte oss for Seattle ble det to dager med kjøring. Og kjøring har det blitt mye av med 2 uker i bobil, vi hadde til nå lagt bak oss litt over 4000 km.
Man gjør seg noen tanker bak rattet, som feks at det ikke har vært en eneste tunnel på 4300 km, det kom riktignok en liten en rett før sentrum av Seattle som ødela litt for statistikken. Ganske imponerende å lage et veinett gjennom flere fjellkjeder uten å borre et eneste hull, det skulle tatt seg ut i Norge!
Vi har sett utallige dyr langs veien, også svært mye roadkill i størrelsesorden fra mus til store hjort. Heldigvis har vi unngått annet enn en hel mengde insekter. Gatebelysning og viltgjerder er de ikke så gode på der borte, så intens speiding må til når vi kjører om natten.

RV_roadkill by Larsabal, on Flickr

Når man kjører med baby blir det noen uforutsette stopp når hun setter ned foten. Slike stopp byr på noen bortgjemte perler man ellers bare ville sust forbi. Et av disse stedene var en badeplass langs Montana River, og en strand med det passende navnet *minkonesnavn* Beach. Mens vi (vel, ikke jeg) badet kom det folk forbi i gummibåter på raftetur. Stor stas!

Ny natt, nye muligheter langs veien. Vi hadde kommet til et område med en helt enorm mengde vindmøller. Det var et spektakulært syn da vi sent på kvelden nærmet oss en åskam med flere hundrevis vindmøller spredt over et veldig stort område. Pussig nok hadde disse vindmøllene et 100% synkront rødt lys som blinket ca hvert 30 sekund, eller noe slikt. Først trodde jeg at jeg hadde kjørt for lenge og at øynene spilte meg et puss, men etter hvert så man konturene av vindmøllene og innså at lysshowet var bevisst laget slik. Det blåste "bikkjer og katter" og jeg fant det tryggest å stoppe på atter en rasteplass for natten. Etter hvert tok vinden seg ytterligere opp og jeg lurte seriøst på om det var trygt eller om jeg burde flytte bobilen til et sted med mer le. Sovnet til slutt, og vi våknet på samme p-plass dagen etter.

3. juli
Sjarmøretappen inn til Seattle gikk ganske kjapt unna og de fryktede køene inn til sentrum uteble. Jeg og sønnen slapp jentene av i sentrum og satte kursen mot vårt mål for dagen, The Museum of Flight.

SEA_Museum by Larsabal, on Flickr

Jeg har dessverre ingen bilder ut over det over fra TMOF, men minnene for oss begge er mange og gode. Hele historien rundt det å fly, i en imponerende innpakning, fikk timene til å forsvinne som dugg for solen. Vi var for første gang inne i en Concord og det var vel høydepunktet for far. En tur innom prototypen av 747 og det første Air Force One var også spennende. Kort sagt, er du i byen, ta turen!

Som nevnt, tiden ble etter hvert knapp og vi satte kursen inn til byen igjen for å plukke opp jentene. Vi parkerte droget rett ved Occidental Square, rett og slett fordi vi fant en plass som var stor nok. Det var plassert ut en hel den spill og annen moro for barna Occidental Square og vi hang litt der før vi dro ut av byen og satte kursen sydover. Nå var det HW101/1 som ila den neste drøye uken skulle ta oss til San Fransisco. Seattle ga ikke den helt store mersmaken, hvis jeg skal være ærlig. Jeg synes byen var preget av mange med behov for et sted å bo og jeg håper de på sikt kan stable et mer fullgodt alternativ på beina for den store mengden hjemløse som hang rundt i sentrale deler av byen.

Vi kjørte til vi kom til Elma Rest Area og hadde en sånn passe OK natt der. (https://goo.gl/maps/vPkgBe4517m) Siden det var 4. juli dagen etter smalt det ganske hyppig av fyrverkeri fra et boligområde like ved og de ga seg ikke selv om klokken ble både midnatt og 1am.

4. juli
Vi hadde lenge fundert over hvor vi ville oppleve 4. juli, uten at vi helt hadde landet på noe. Nå var Astoria innenfor rekkevidde og vi søkte oss frem til en KOA Campground (http://koa.com/campgrounds/astoria/) ikke så langt unna som hadde plass til oss da vi ringte. Astoria var også et sted vi ville se etter å ha sett The Goonies med de eldste barna noen dager i forveien.

Vi kom oss til campingplassen og fikk den fineste siten vi hadde på hele turen, dette var Glamping! Hammock, velfungerende gassgrill, kabelTV, bord/stoler og "platting" var på plass og vi følte vi flottet oss skikkelig. Rart hvor lite som skal til etter over 2 uker langs veien på ymse steder. Hele denne turen er forøvrig en stor kontrast til forrige gang vi dro på foreldrepermferie til et Beaches Resort på Turks & Caicos Islands i Karibien. Jammen godt man er tilpasningsdyktig! ;-)

RV_Glamping by Larsabal, on Flickr

Campingplassen lå like ved en liten by som het Warrenton, rett utenfor Astoria. Vi ble tipset om at vi måtte få med oss 4. juli paraden som skulle gå gjennom den lille byen – noe vi også gjorde. Vi skjønte vi traff jackpot for ungene da en stor del av paraden besto i at de kastet godteri til de som sto og så på. Barna trodde de var kommet til himmelen og vi voksne kunne sette godteribudsjettet til US$0 for resten av turen. Det ble sånn ca en halv handlepose til slutt...

Det var et skandinavisk innslag i paraden. Jeg fikk spurt hun i bunad om hun snakket norsk, som ble besvart med "my norwegian is a bit rusty".

RV_4juli2 by Larsabal, on Flickr

Resten av dagen ble brukt til lek, moro og grilling på campingplassen og vi var alle enige om at vi hadde hatt en strålende "feiring" av 4. juli.

5. juli
Cannon Beach hadde vi pratet om en stund iom nevnte The Goonies også er tatt opp her. Fjellene som stikker opp av vannet ved stranden måtte beskues. Cannon Beach var et veldig hyggelig bekjentskap. Igjen var det egne p-plasser for oss med RV's og byen var utrolig billedskjønn. Vi hang litt på stranden og spiste oss en god lunsj på Tom’s Fish & Chips (http://tomscannonbeach.com) før vi dro videre sydover.

RV_Cannon beach by Larsabal, on Flickr

Med full vanntank og tom septik ble det en ny natt på en velfungerende rasteplass, rett ved en uendelig lang strand. Det var nå på tide å dyppe seg i Stillehavet for første gang og alle de som aksepterer badetemperatur under 20°C fikk seg en dukkert i solnedgangen. Jeg er ikke en av disse, for å si det sånn...

RV_pacificnightswim by Larsabal, on Flickr

Det var bikkjekaldt, men barna holdt på en halvtimes tid før de ble blå og ga seg.

6. juli
Vi bestemte oss for å ta en formiddagsstopp i Depoe Bay og bli med på en times hval-safari. Vi hadde forholdsvis lave forventninger, men timen viste seg å inneholde intet mindre enn 3 gråhvaler som stadig var oppe og trakk luft rundt båten vi var ute med. Det var gøy for både store og små og kan anbefales hvis noen er forbi.

RV_whale by Larsabal, on Flickr

Vi kjørte videre og jeg innså etter hvert at den sånn passe store bobilen vår ikke akkurat er laget for de svingete veiene som utgjør hw101. Heldigvis var det en del steder man kunne slippe forbi køen, som noen ganger så slik ut:

RV_kø by Larsabal, on Flickr

Jeg har lovet meg selv at jeg heretter aldri skal øke blodtrykket når jeg havner bak en bobil på norske veier, vi får se hvor lenge det holder...

Vi forflyttet oss mange miles sydover etter båtturen og da vi kom til Port Orford stoppet vi på en restaurant vi hadde fått anbefalt, The Crazy Norwegians.

RV_CrazyNorwegians by Larsabal, on Flickr

De serverte utrolig digg sjømat og er absolutt å anbefale. Men hvis man, som jeg, håper på å kunne snakke litt norsk og få dekket en evt hjemlengsel, så blir man skuffet. Det henger ett og annet norsk eller om Norge på veggene, som f.eks skilt med "Uff da!", men ut over det er det erkeamerikansk.

Et godt stykke syd for Port Orford fant vi en nydelig campingplass hvor vi fikk stå langs stranden. Der grillet vi marshmallows og koste oss med solnedgangen, før vi tok kvelden.

RV_solnedgang_west by Larsabal, on Flickr
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 20:54   #5
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

7. juli
Nå skulle det gås tur, skikkelig skogstur i en redwood skog! Vi kjørte til Redwood National Park og parkerte bilen. Minsten ble plassert i bæremeisen og de to andre små ble lovet et ganske solid utbytte av innholdet fra posen som ble samlet i Warrenton hvis de gikk uten å klage. Vi gikk en helt fantastisk nydelig tur gjennom et skogslandskap jeg aldri har sett maken til. Trærne er jo kjent for å være store, men at de skulle være så gigantisk svææææære som de var tok nesten pusten fra oss. Se lille meg med bæremeisen på dette bildet:

RV_redwood by Larsabal, on Flickr

Mange har spurt oss om vi kjørte bil gjennom et av trærne, men det lot seg ikke gjøre med bobil så det skjedde naturlig nok ikke.

Etter en ny fantastisk dag med mange opplevelser kjørte vi fornøyde ut av parken. Vi visste ikke hvor vi skulle sove i natt og da mor ymtet om at det kanskje kunne vært digg med en god seng og skikkelig dusj var ingen av oss andre vonde å be. Vi befant oss da i byen Eureka, som var utrolig trist i seg selv, men vi fant et veldig hyggelig hotell som hadde plass til oss og for denne natten gjorde vi bobilen om til en utendørs walk-in-closet, mens vi sov i myke senger, så på TV og koste oss skikkelig. Vi bodde på Bayview Motel, som virkelig kan anbefales hvis man passerer Eureka og får behov for søvn. Rent, pent og veldig hyggelig eier. Vi gikk en tur og fant en restaurant som serverte de største porsjonene jeg har fått noen gang. Menyen inneholdt klassisk US og kinesisk mat. Vi spiste kinesisk og det var veldig godt! Stedet heter Amy's Delight og ble anbefalt av eieren av motellet.

RV_Eureka by Larsabal, on Flickr

8. juli
Eureka var absolutt ikke et blivende sted og vi kom oss raskt videre etter at vi sto opp. Selv om det teoretisk fristet å ligge lenge så fungerer det som regel dårlig med en liten 1-åring på slep.

Vi fant etter hvert hw1 og svingte av for å nyte enda mer av naturen vestkysten byr på. Highway 1 er nydelig, været veksler nærmest rundt hver sving og små tettsteder krydrer veien underveis. Vi var litt stresset ift mengden bensin et lite stykke, men jammen dukket det ikke opp en by som var som snytt ut av 80-tallet med bla en nærmest antikk bensinstasjon, drevet av to damer som også mekket gamle motorsykler til den store gullmedalje. Svingene kommer tett og brått og jeg følte meg til tider som James Dean i bobilen, vel og merke hvis James ikke hadde omkommet i ung alder litt lenger syd på hw1, og han hadde fått stiftet familie han kunne ha tatt roadtrip med.

Vi fant en kjempefin campingplass langs en elv hvor det ble badet og lekt.

9. - 11. juli
Vi hadde bestemt oss for å roe ned og bli på ett sted de siste dagene før bobilen skulle leveres i San Fransisco. Vi fant ut at KOA hadde en OK campingplass i Petaluma og at vi derfra kunne besøke bla Sonoma og en såkalt Premium Outlet. Sistnevnte var svært lite premium i forhold til de outlet'ene jeg har besøkt i Florida og fremsto som en gedigen skuffelse. Litt pliktshopping ble unnagjort, før en av de tingene jeg finner fett med California ble utforsket:

RV_innout by Larsabal, on Flickr

Shit pomfritt!

In-n-out burger går så fantastisk langt utenpå sine konkurrenter innenfor hurtigmat at jeg seriøst vurderte å undersøke mulighetene for å åpne en avdeling i Oslo da vi dro derfra.

Disse dagene ble relativt innholdsløse og vi brukte tiden til å pakke oss ut av bilen, vaske den litt innvendig – og ikke minst fordøye de siste 3 ukenes intense opplevelser. Jeg har bare skummet overflaten i denne rapporten og selv om den er lang ville den blitt til en bok hvis jeg skulle gått mer i detalj. Vi anså oss svært privilegerte og fornøyde så langt og var nå klare for siste natt i bilen før vi skulle krysse Golden Gate bridge og levere det vi har kalt hjem de siste ukene.

12. juli

SFO_GoldenGate by Larsabal, on Flickr

San Fransisco! Min kone og jeg besøkte byen på bryllupsreisen i 2005 og gledet oss til å komme tilbake. Vi kom oss til hotellet, Chelsea Inn – egentlig ganske off ift turistområder. Flere av våre valg ift bosteder på denne turen er preget av at vi reiser 2+3 og trenger stort rom, og det faktum at $-kursen ikke akkurat var på lag med oss denne sommeren. Det skulle vise seg at å bo her ute hadde sine fordeler!

Uansett, jeg dumpet familie og helt sykt mye bagasje og heldigvis så kunne vi få rommet selv om klokken bare var 10am. Jeg satte så kursen mot Dublin, en slags forstad til SF rundt 1:30 ut forbi Oakland og bortafor. Bilen ble levert der og jeg tok BART tilbake til byen og hooket opp med de andre. Det å levere bobilen var både vemodig og digg. Den hadde gitt oss så uendelig mye, samtidig som det var helt OK å ikke sove i den mer og å slippe å tømme septiken hver andre eller tredje dag. Jeg gjør veldig gjerne en bobiltur igjen, men helst om en 3-4 års tid. Etter å ha tilbakelagt 6.120 km denne gangen sier det seg selv at nok på mange måter var nok, for denne gang.

De andre tok seg en tur rundt i byen og gikk bla innom Sjømannskirken. Vafler og gode tips fra de ansatte der ble satt stor pris på. Det er utrolig fint at vi nordmenn har slike institusjoner rundt om i verden.

Vi fikk bla tips om å gå ett kvartal ned fra hotellet til Chestnut street, som skulle være full av gode spisesteder og butikker. Det stemte godt og plutselig var beliggenheten til hotellet helt nydelig. Chestnut street, ca fra Filmore og vestover, byr på mange herlige steder og er sånn passe fritt for både turister og hipstere. Dra dit hvis dere er i byen!

Vi ble i SF i to netter og rakk også innom en trikk...

SFO_trikk by Larsabal, on Flickr

... Union Square, Moma, Fishermans Warf, Pier 39 m.m. Skulle strengt tatt gjerne hatt en dag eller to til der, men familien skulle flyttes til østkysten og den 14. juli tok vi en Uber XL til SFO for en tur med UA til EWR.

Jeg føler nå at det er på tide å poste denne første delen, for så å komme tilbake til de 2 siste ukene vi hadde på østkysten noe senere. Det tok lenger tid en beregnet å få knotet ned dette her. Kort fortalt vil det senere komme info om turen som gikk innom New York, Newport, Cape Cod, Provincetown, Boston og New York igjen. Vi snakkes!
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 21:49   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Super trip report! Ser frem til resten. Fint å lese litt om reiser langs landeveien også


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 23:55   #7
aboerr
ScanFlyer Blue
 
aboerr's Avatar
 
Join Date: Oct 2013
Location: Drammen
Posts: 206
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Takk for super rapport. Artig å lese litt om "alternative" ferier også.
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 02:22   #8
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Fin rapport.
Har bodd I USA I mange år men ikke fått med en slik tur.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 03:55   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Ay caramba! Herlig lesning!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 08:44   #10
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Super rapport og flotte billeder. Sidste sommer var jeg omkring nogle af de samme steder som bla Rapid City, Bighorn og Yellowstone. Fik lige lyst til at tage afsted igen !
pingo is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 09:30   #11
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Dette må være en av de mest innholdsrike feriene jeg har vært borti.. Priviligerte disse ungene Kjempebra rapport!
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 11:25   #12
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Super trip report! Ser frem til resten. Fint å lese litt om reiser langs landeveien også
Takk! Skal se om jeg ikke får unna de siste 2 ukene ganske snart, de er ikke like innholdsrike som de første 4 :-)

Quote:
Originally Posted by aboerr View Post
Takk for super rapport. Artig å lese litt om "alternative" ferier også.
You're welcome. Litt utafor boksen her på flyprat, men det kommer en mer flyspesifikk hendelse i del 2.

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Fin rapport.
Har bodd I USA I mange år men ikke fått med en slik tur.
Takk. Ganske mange fastboende i USA som vi har snakket med underveis og etterpå har sagt det samme. Det er bare å starte planleggingen!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ay caramba! Herlig lesning!
Thank you!

Quote:
Originally Posted by pingo View Post
Super rapport og flotte billeder. Sidste sommer var jeg omkring nogle af de samme steder som bla Rapid City, Bighorn og Yellowstone. Fik lige lyst til at tage afsted igen !
Tak, sjovt at min rapport skaber lyst til at rejse :-)

Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
Dette må være en av de mest innholdsrike feriene jeg har vært borti.. Priviligerte disse ungene Kjempebra rapport!
Thanks! Ja, opplevelsene sto bokstavelig talt i kø og både ungene og vi voksne har følt oss veldig privilegerte som har fått gjennomført denne turen.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 12:55   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Quote:
Vi parkerte droget rett ved Occidental Square, rett og slett fordi vi fant en plass som var stor nok. Det var plassert ut en hel den spill og annen moro for barna Occidental Square og vi hang litt der før vi dro ut av byen og satte kursen sydover. Nå var det HW101/1 som ila den neste drøye uken skulle ta oss til San Fransisco. Seattle ga ikke den helt store mersmaken, hvis jeg skal være ærlig. Jeg synes byen var preget av mange med behov for et sted å bo og jeg håper de på sikt kan stable et mer fullgodt alternativ på beina for den store mengden hjemløse som hang rundt i sentrale deler av byen.
Dessverre er Seattle en by med store vokseproblemer - den enorme økonomiske veksten løser langt fra alle problemer på kort eller lengre sikt. Pioneer Square området, som Occidental Square ligger I hjertet av, er et område hvor mange "Missions" eier og opererer herberger for hjemløse, eiendomsretten står meget sterkt og byen kan ikke flytte denne virksomheten, noe som har gjort at området har altfor mange hjemløse og ikke klarer å utvikle seg.

Mange byer rundt om I USA løser sine problemer med hjemløse med å gi dem enveis billett med Greyhound til Portland eller Seattle, byer som er kjent for å ta vare på og forsøke å hjelpe disse. Derfor har det vært en altfor stor vekst I antallet hjemløse, og da speseillt I området dere tilbrakte tid.

Det hender at jeg må tilbringe noen timer på morgenen I dette området hvis jeg skal med toget til Portland eller Vancouver, har observert at Starbucks gir alle hjemløse en stor kopp dagens kaffe gratis - noe som har gjort noen av dem til kaffe kjennere - det er vel bare I Seattle at en kan høre en barista og en hjemløs diskutere hvorvidt Etiopisk Yirgachaffee er bedre enn Etiopisk Harar !

Men Seattle har mange områder I nærleiken, for eksempel en liten øy som en Elefant stadig drar med seg sin dude ut til !

Dette var en flott rapport, vi tilbringer mye tid langs 101 og dere fikk med dere det beste, det er flott langs 101 I Washington også, men det hadde blitt vesentlig lengre og vi hadde nok valgt den samme ruten for å komme til Oregon kysten så fort som mulig. Tusen takk for en opplevelse langs landeveien.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 13:18   #14
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Takker for en fantastisk rapport!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 14:09   #15
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Fantastisk rapport, planlegger noe lignende selv neste år i forbindelse med den totale solformørkelsen 21.08.2017 i USA
Utrolig mye mer interessant å se enn de samme business/first rapportene, der folk flyr til eksotiske strøk, men sjekker inn på det samme vante like kjedehotellene.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 15:18   #16
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Herlig rapport - et avbrekk fra hverdagen , med gode beskrivelser og bilder. Savnet ikke bilder av fly,flyplasser eller flymat i det hele tatt !

Tusen takk for en velskrevet rapport
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 17:01   #17
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Del 2

14. juli, ettermiddag/kveld
Før avreise fra Norge sjekket jeg muligheten for reservasjon av seter for de flyturer vi skulle gjennomføre. Bestillingen var foretatt via 05400 og foregikk med SK-SK, UA og SK. SAS skulle selvfølgelig ha ganske mange kroner for å sikre oss samlede plasser på sine flyvninger, mens det ikke kostet noe hos UA. Jeg droppet å kjøpe plass hos SAS og endte som nevnt med gull-plasser på flyvningen CPH-ORD likevel. For flighten med UA forsøkte jeg meg gang på gang via sas.no, men hver gang jeg skulle få bekreftet mine valgte plasser spratt de til 4 vilkårlige plasser rundt i flyet. Jeg droppet derfor forhåndsbooking og regnet med at UA ikke ville plassere en 6-åring langt unna foreldrene. Så feil kunne jeg ta...

Vi ankom SFO i god tid, ca 2,5 timer før avgang med UA213 kl 3:50pm. Innsjekk via automat og stor overraskelse over å ha blitt tildelt 4 plasser på ulike rader bakerst i kjærra. Ikke ville den gi meg en 5. bagasjetag til trillevognen heller, kun de fire som er inkl siden reisen var en del av en SK-bestilling. Jaja, vi hadde jo fortsatt greit med tid så jeg stilte meg bak tre andre som ventet på servicedesken. Det tok noe inni i h*lvetes lang tid! Hun stakkars damen i UA uniform som jeg fikk beklaget seg over at hun virket sløv, for hun hadde jobbet 10 timer i strekk. Hun måtte stadig få hjelp av en overordnet og etter mye om og men fikk vi 5 stk nye tagger og i hvert fall samlet oss sånn nogenlunde på 37AB og D og 35 F. Vi fikk beskjed om å forsøke å bytte de siste par setene ombord.

Nå var det under en time til avgang og vi kom oss mot security, som hadde sånn passe lang kø før vi fikk snakket med hun som sjekket pass og boardingkort. Hun sa at jeg og barna var "pre cleared" og kunne snike i en kort kø, mens min kone måtte stå i den vanlige. Vi kom oss relativt kjapt gjennom screening og ventet rett på baksiden på sistemann. Det drøyde såpass at jeg tok med barna til gate, som heldigvis var nær sekkerhetskontrollen og sa vi ventet på en til. Fikk beskjed om at gate stengte 10 min før avgang, uansett. 12 min før avgang kom min kone hesblesende og vi rakk det med et nødskrik – sist inn i maskinen enda en gang!

Heldigvis var det flere velvillige ombord og vi fikk justert oss inn til 37ABCD ganske kjapt. Maskinen var fylt opp til siste sete og så bar det avsted østover. Lillemor sovnet ganske kjapt og sov nesten hele veien til EWR. Vi andre benyttet underholdningssystemet, som må være av det bedre jeg har prøvd i økonomiklasse. Vi fikk kjøpt restene som var igjen på tralla når den endelig kom frem til oss der bak, og flyturen ellers forløp helt smertefritt. Morsomt nok passerte vi Chicago og fikk nydelig utsikt til byen vi startet ferien.

En av få ankomster jeg har hatt på EWR hvor man ikke måtte gjennom imigration, gull! Bagasjen, inkl spesialbagasje, lå på båndene når vi endelig kom oss dit etter mye omvei og byggeaktivitet i terminalen. Klokken var nå ca 11.30pm og planen var å plukke opp leiebil og kjøre til et forhåndsbooket hotell på NJ-siden oppe ved George Washington Bridge.

Bilen var leiet via budget.no og ble hentet ut ila no time. Dodge Caravan or similar ble til en Chrysler Town & Country, altså så similar den kunne få blitt:

EWR_leiebil by Larsabal, on Flickr

Bilen var midt i blinken for 2+3+baggasje og vi kom oss kjapt ut på veien og opp til Hilton Garden Inn Ridgefield Park, hvor vi fikk et helt OK rom og sovnet alle sammen like etter ankomst.

15. juli
Ruten denne formiddagen var over GW Bridge og opp i95 mot ett eller annet foreløpig ubestemt hotell i Newport. Vi hadde hørt mye fint om Newport og gledet oss til å bo en natt der på veien mot Cape Cod. Min kone og jeg bodde en kort periode på Manhattan i 2001 og vi er begge to veldig glade i byen, det var derfor umulig å ikke ta en liten omvei ned til Upper West for en liten dose asfalt før vi kjørte nordover. Muffins/kaker ble kjøpt på Magnolia Bakery før vi tuslet inn i Central park for en liten halvtime med lek og inntrykk derfra.

Turen opp mot Newport var preget av en del kø og tok lenger tid enn forventet. Vi bestemte oss derfor for å finne overnatting via hotwire.com underveis så vi i hvert fall hadde et mål da vi ankom godt utpå ettermiddagen. Vi fant noe som så OK ut, og stusset over at de skulle ha rundt $200 for et 3-stjerners hotell. I overkant dyrt, men vi kunne jo ikke lenger sove i bilen. Skuffelsen var stor da vi endte opp på Quality Inn & Suites Middletown – Newport, et lettere bedritent sted 10 min med bil unna selve Newport. Sjuskete, slitt og noe av det kjipere jeg har bodd på på lang, lang tid. Jeg har enda ikke lagt inn min review på tripadvisor, men den blir ikke nådig når jeg kommer så langt! Laveste pris var reklamert som $309+tax, hadde vi betalt det ville det vært et regelrett ran. Greit nok at det er sesong og populært område (i hvert fall 10 min unna), men noe selvrespekt burde Choice-kjeden ha!

16. juni
Anyhow, vi kom oss gjennom kvelden og natten, spiste den kjipeste frokosten under hele ferien (papptallerkener og plastbestikk!!!) og kom oss unna. Heldigvis begynte ingen av oss å klø etter overnattingen, det hadde jeg nesten forventet.

Vi dro til Newport og lot oss blende av hvor koselig den byen var og glemte fort Quality Inn. Flertallet av husene har navn og er datert til tidlig 1700-tall. her var det mye historie i veggene og gatene!

newport_bygning by Larsabal, on Flickr

Newport by Larsabal, on Flickr

Etter en god lunsj satte vi kursen mot Cape Cod og Provincetown. Vi hadde leid et sted like utenfor byen via airbnb (https://www.airbnb.no/rooms/6583476) og ankom spente utpå ettermiddagen. Leiligheten var helt glimrende, rett på stranden og med god og nyere standard på alt. Den hadde kun ett soverom og sovesofa i stuen, men vi hadde vurdert det til at det nok skulle gå bra, noe det også gjorde. Her skulle vi bo på samme sted i 10 netter, noe som var nytt for oss mtp nomadetilværelsen vi nettopp var ferdige med.

ptown_strand by Larsabal, on Flickr

ptown_leilighet by Lars Schrøder, on Flickr

17. - 19. juli
Nå var tiden kommet for å slappe av, slappe av og slappe av. Vi nøt fint vær og late dager og følte vi fortjente det. Det gikk buss hver halve time inn og ut fra Provincetown og vi falt fort for sjarmen denne byen tilbød. Ptown er historisk sett en by som har tiltrukket seg kunstnere av ymse slag og mange fra LGBT-miljøet, og regnbueflagget vaiet over hele byen. Ungene fikk innblikk i en kultur de ikke har hatt stor erfaring med tidligere og gjorde riktignok store øyne når vi møtte noen drag-queens, men ut over det falt det meste av parsammensetningene vi så helt naturlig for de.

Byen kryr av små hyggelige kaffe-, spise- og drikkesteder og det er en skikkelig god stemning over alt. For oss er dette et veldig godt alternativ til ettellerannet rundt Middelhavet som en isolert "syden"-ferie de kommende sommerferiene. Fly til/fra BOS, 2,5 time i leiebil, og så er man der.

Etter mer eller mindre 4 uker sittende på r*va i bil hadde jeg behov for å bevege meg litt. Jeg er ingen jogger og sykkel er min foretrukne trimpartner. Jeg leide meg sykkel for en uke og fikk utforsket en del andre stedet på Cape Cod. Det er mange fine strender og søte små byer langs kysten som er på begge sider av denne tarmen som strekker seg ut i Atlanterhavet. Landskapet er derimot like spennende som det er i Danmark, så det helt store treningsutbyttet uteble.

ptown_by by Larsabal, on Flickr

20. juli
Vi har hørt mye fint om Boston og ville ta en dagstur dit. Turen er som nevnt på ca 2,5 time hver vei og gikk helt OK ift kø osv. Det var en varm dag og turen ble litt preget av ei sur liten frøken og vi føler vi kun fikk sett en liten brøkdel av hva Boston kan tilby. Vi ble enige om at vi ble litt skuffet, men at vi skal gi byen en ny sjanse ved en senere anledning grunnet omstendighetene.

BOS_alley by Larsabal, on Flickr
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 17:02   #18
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

21. til 23. juli
Igjen late dager i leiligheten/på stranden og i Ptown. En dag leide vi sykler til alle og vogn til den minste. Vi fikk oss en fin sykkeltur og jeg fikk til og med med meg en landing og en take off på PVC. Rullebanen var adskilt fra sykkelstien med et høyt gjerde med piggtråd på toppen. Det festlige var at gjerdet kun var ca 20 meter bredt og at man kunne spasere inn til "avstengt" område på begge sider. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av det. Det er 4-5 daglige flights til/fra BOS fra PVC og ruten flys med en liten maskin med 2 x propellfremdrift.

ptown_sykkel by Larsabal, on Flickr

24. juli
Dagen den eldste arvingen hadde gledet seg til hadde kommet. Han hadde for lenge siden booket 45 min i flysimulator hos http://www.flightexperience.com/ – tilogmed for sine egne oppsparte midler. Min flyinteresse har smittet over og han har de siste par årene vært fast bestemt på at det er pilot han skal bli. Dette skulle være første opplevelse av så nært the real thing han kunne komme som 9-åring.

Vi hadde avtale kl 12 og reiste mot Boston i god tid i tilfelle køer eller andre tilfeldigheter langs veien. Det var søndag og trafikken var heldigvis minimal denne morgenen.

Vi ble møtt av en hyggelig instruktør som kunne fortelle at han hadde mange norske bekjente fra flyskolen han tok sin utdannelse ved i Florida. Brief ble gjort og vi ble lukket inn i simulatoren. Guttungen i 0A, instruktøren i 0B og jeg på klappsete litt bakenfor der klappsetene vanligvis er i en 737NG. Jeg hadde lest at noen var skuffet over at selve simulatoren er statisk, altså ikke beveger seg under flyvningen. Vi merket ikke så mye til det da følelsen av sving/opp/ned kom naturlig siden skjermen simulatorbildene kjører på er på utsiden av vinduene og dermed ga et passe realistisk bilde av hva vi holdt på med.

Vi fikk spørsmål om hvilke flyplasser vi ville bruke og valgte OSL og EWR. Det skulle mao klargjøres for en take-off og landing på hver av disse to, innenfor den tidsrammen vi hadde. Alt ble gjort nøye og, i mine øyne, svært realistisk. Her et bilde fra final på EWR:

BOS_Flightexperience by Larsabal, on Flickr

Da han landet på EWR og vi trodde det var slutt på moroa fikk han kontrabeskjed om å komme seg i luften igjen i stedet for å bremse, med spørsmål om han ikke ville svinge en tur over og lande på LGA i stedet, og denne gangen i ruskevær. Selvfølgelig ville han det og våre tilmålte 45 min ble til nærmere 60. Veldig hyggelig gjort av de!

Guttungen var i fyr og flamme etter denne opplevelsen og lysten til å bli pilot ble ikke akkurat mindre.

25. - 26. juli.
Mer strandliv, Ptown og utpakking av leilighet før en kjedelig biltur sto for døren ned til NYC og hotellet på Manhattan.

Da vi bodde i NYC for 15 år siden bodde vi i Greenwich Village, og jeg har lenge hatt lyst til å bo på Washington Square Hotel (http://washingtonsquarehotel.com/), like bortenfor vår gamle adresse. Endelig fikk vi mulighet og etter å ha dumpet familien der, levert leiebilen på 41th street og tuslet tilbake, fikk vi et helt utrolig digg rom. Jeg vet av erfaring at hotellrom på Manhattan gjerne er som små kott å regne. Denne gangen var vi plassert på et hjørnerom med utsikt til Washington Square Park. Rommet hadde sjenerøst med plass og et stort bad, altså helt ypperlig for vår sånn passe store familie.

27. - 28. juli
Datteren på 6 hadde ikke vært i NYC før, så noen standardgreier måtte vi igjennom, som f.eks Times Square, Frihetsgudinnen (sett fra Battery Park) og Central Park. Ut over det handlet de to dagene om å se, lukte og føle på byen. Vi møtte noen amerikanske venner i Brooklyn til middag og koste oss skikkelig.

Her en skulptur som var skremmende livaktig i Highline Park

NYC_highlinepark by Larsabal, on Flickr

Det gikk også i fontenebading i NYC

WSPfontene by Larsabal, on Flickr

Arc'en i WSP, rett ved siden av hotellet

WSParc by Larsabal, on Flickr

Alt kommer til en slutt og på ettermiddagen den 28. juli fikk vi en Uber XL til å hente oss på hotellet. Han kjørte oss til EWR uten kø eller forsinkelser og vi hadde en helt standard prosedyre ved innsjekk og venting i gateområdet. Vi hadde igjen fått tildelt 41CDEF på SK908 og var overlykkelige for det. Avgang ca på tid og en fin tur hjem til OSL med hyggelig crew og sovende barn/mor. Jeg klarer som regel ikke å sovne så fremt jeg ikke ligger i C eller F, ei heller denne gangen.

Flybussen tok oss hjem det siste stykket og en veldig fornøyd familie kunne endelig møte hunden vår igjen og sove de neste nettene i egne senger.

Takk for at du har fulgt oss hele veien!

Skulle det være noen spørsmål, kjør på!
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 19:32   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Fantastisk bra rapport, takk for at du tar deg tid til å dele. Har selv logget flerfoldige miles i USA (særlig vest-siden), men ikke oppi midt-vesten så det var kjekt å blir med det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 19:48   #20
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: USA på kryss og tvers - sommeren 2016

Nok en gang, tusen takk for flott rapport!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Paa kryss og tvers med Tristar LN-MOW TripReports 12 03-09-2022 19:20
Chile på kryss og tvers PSC TOS TripReports 38 21-05-2012 07:23
KE flyr på kryss og tvers SBT Register- og ATC-Forum 1 18-08-2011 11:39
USA på kryss og tvers med ymse flyselskap Fly med oss TripReports 20 06-08-2011 21:34
Litt mer på kryss og tvers Dag Viking TripReports 6 07-09-2006 00:57


All times are GMT +2. The time now is 11:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.