Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2020, 11:04   #1
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
BA BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

Ikke noe som helst håndfast, men ikke uventet at det omtales. Har ryktes en stund at BA vil ha en del av kaka.

https://www.godsavethepoints.com/rumour-british-airways-manchester-long-haul-flights/



Quote:
According to a source which is yet to be incorrect, a strong rumour is floating around that British Airways will indeed launch long haul flights from Manchester, but in a bit of a biting blow – the rumour is that the only reason they are doing so, is because they don’t want Virgin to look good…

Oneworld, the airline alliance British Airways takes part in, already flies long haul out of Manchester, albeit, not with a single British Airways jet. American Airlines operates a Manchester to Philadelphia flight utilising a Boeing 787, and both Qatar Airways and Cathay Pacific are regular features as well. Britain’s flag carrier doesn’t have any long haul service out of the second largest flying base in the country.
Simpleflying har også en meget vag artikkel.


Det er vel mange år nå siden BA hadde longhaul uttenfor London?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 11:36   #2
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: BA med long haul fra Manchester??

Longhaul utenfor London forsvant vel med 767 longhaul flåten. De hadde en 767 på New York fra Manchester.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 11:48   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: BA med long haul fra Manchester??

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Longhaul utenfor London forsvant vel med 767 longhaul flåten. De hadde en 767 på New York fra Manchester.


Det ble slutt på det lenge før 767 forsvant. BA hadde jo i sin tid en liten hub i MAN. Husker selv jeg fløy OSL-MAN med BA og ERJ-145
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 15:59   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet. British Airways Manchester og British Airways Birmingham som begge fløy i egne farger, dvs med Manchester og Birmingham bak British Airways. De var begge innom Fornebu.

Etter hvert ble de re-integrert i moderselskapet og man fikk franchise-modellen. Det Someone viser til, er British Regional Air Lines som fløy ERJ i BA-farger. British Regional kom fra Airlines of Britain som opprinnelig besto av British Midland, London City Airways, Manx og Loganair. BRAL var også navnet på holdingselskapet som eide British Regional og Manx.

I 2001 tok BA over BRAL og Brymon. Resultatet ble BA Connect eller Bacon på folkemunne...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 16:08   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: BA med long haul fra Manchester??

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det ble slutt på det lenge før 767 forsvant. BA hadde jo i sin tid en liten hub i MAN. Husker selv jeg fløy OSL-MAN med BA og ERJ-145


Manchester-New York ble lagt ned ved sommerprogrammets slutt i 2010.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 22:32   #6
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

BA fløy en gang i tiden til Islamabad fra Manchester. Jeg tror ruten var London - Manchester-Islamabad. Dette må ha vært på 90 tallet. Jeg har noen gamle tidtabeller liggende på jobb. Jeg skal se om jeg finner ut noe mer om ruten.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 22:40   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet. British Airways Manchester og British Airways Birmingham som begge fløy i egne farger, dvs med Manchester og Birmingham bak British Airways. De var begge innom Fornebu.

Etter hvert ble de re-integrert i moderselskapet og man fikk franchise-modellen. Det Someone viser til, er British Regional Air Lines som fløy ERJ i BA-farger. British Regional kom fra Airlines of Britain som opprinnelig besto av British Midland, London City Airways, Manx og Loganair. BRAL var også navnet på holdingselskapet som eide British Regional og Manx.

I 2001 tok BA over BRAL og Brymon. Resultatet ble BA Connect eller Bacon på folkemunne...


Mener det var vinteren 2003 jeg fløy ruten, så da var det vel «Bacon»?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 00:03   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
BA hadde to underbruk i provinsen på 1980-/1990-tallet.
Mener å huske fra en rutebok fra den tiden at BA også fløy transatlantisk fra Manchester og Birmingham (og Glasgow?) med "long range"-konfigurerte 757.

Selv fløy jeg LGW-MAN-BGI og retur med 747-200 i januar 1988. God plass med ID90....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2020, 08:51   #9
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

De fløy iallefall fra Glasgow til New York. Jeg er litt usikker på Birmingham.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2020, 09:57   #10
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: BA med long haul fra Manchester? [Rykte]

Jeg er litt overrasket over at Manchester ikke har mer intercontinental trafikk. Jeg husker ett intervju med Janne Carlsson der han sammenliknet Scandinavias befolkning, som tilsvarte antallet som bodde i en times radius rundt Manchester.
Sist jeg fløy widebody, startet vi dagen med QF1 som gikk MEL SYD SIN BAH LHR MAN Den gikk fast med 747-300 som var flaggskipet den gang og var på den tid verdens lengste flyrute. Dog ble bare LHR-MAN flydd ett par ganger i uken, det samme gjaldt MEL-SYD. Vi fløy SYD-SIN der vi byttet til QF5 som gikk (SYD)-MEL-SIN-BKK-ATH-FRA og av og til AMS. Denne gikk med 747-200 kombi. I ATH var det bare refueling og crewbytte, så ingen pax fikk forlate flyet. Vi brukte ca 26 timer SYD-FRA hvorav vi var ute av flyene i til sammen 1,5 timer. 33år og 4 dager siden, men nå skal jeg fly widebody om 22 dager, en av EK's Worldlinere DXB-BOM
Futura is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt fra TRF og LH Long- Haul Peder96 Bilder & foto 3 13-07-2015 19:39
Cebu Pacific med satsning på long-haul Someone Flyforum 23 30-06-2015 12:45
£100 avslag med BA long haul vstenhjem Reiseforum 3 20-06-2010 15:08
LH satser på long-haul fra DUS Someone Flyforum 23 31-12-2009 10:40
Første long-haul med Lufthansa gardkarlsen TripReports 1 09-10-2007 18:18


All times are GMT +2. The time now is 21:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.