Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2019, 01:00   #221
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ser man på bakenforliggende årsak var det crewets aversjon mot å håndfly en visuell innflygning. Å håndfly et velfungerende fly inn til en lang rullebane i godt vær skal være plankekjøring. Også etter en lang flytur.

Eh joda. Alle variabler tatt i betraktning er vel alt i livet ren plankekjøring.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 01:07   #222
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Misforstå meg rett Dag Viking, men et kroneksempel på det komplekse bildet en ulykke har finner man i China Airlines 006. En uforståelig hendelse ofte attribuert til jet lag etc. hos kaptein.

Slikt sett er vel kanskje ikke ET302 innenfor siktet, men allikevel er det en faktor mange ikke tenker over.

Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 01:20   #223
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Misforstå meg rett Dag Viking, men et kroneksempel på det komplekse bildet en ulykke har finner man i China Airlines 006. En uforståelig hendelse ofte attribuert til jet lag etc. hos kaptein.

Slikt sett er vel kanskje ikke ET302 innenfor siktet, men allikevel er det en faktor mange ikke tenker over.

Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.
Helt enig i det, alle ulykker er et puslespill av faktorer som spiller større eller mindre rolle. Uten å ha sjekket, mener jeg å huske at Asiana hadde få andre faktorer enn mulig utmatting ( og selvsagt dårlig forståelse av autopilot, men hadde aversjon mot å håndfly vært mindre, hadde ikke det vært et problem uansett). Hadde crew vært kompetente på å håndfly, hadde ulykken trolig aldri skjedd. Hundrevis av fly lander sikkert hver dag med dårligere odds hvis man regner med flyets tekniske tilstand, vær, rullebane , pilotenes erfaring etc.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 02:11   #224
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Helt enig i det, alle ulykker er et puslespill av faktorer som spiller større eller mindre rolle. Uten å ha sjekket, mener jeg å huske at Asiana hadde få andre faktorer enn mulig utmatting ( og selvsagt dårlig forståelse av autopilot, men hadde aversjon mot å håndfly vært mindre, hadde ikke det vært et problem uansett). Hadde crew vært kompetente på å håndfly, hadde ulykken trolig aldri skjedd. Hundrevis av fly lander sikkert hver dag med dårligere odds hvis man regner med flyets tekniske tilstand, vær, rullebane , pilotenes erfaring etc.
Sukk.. Hjertens enig..

Jeg frustrerer meg over det samme som Kaptein Sullenberger og som du også korrekt påpeker: Håndflyvning er en mangelvare!

Edit: Og muligens en skremmende og avgjørende faktor i ET302. Time will show.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 23:28   #225
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post

Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.
Ja men,
Det er jo noe som heter "not fit for flight"?
Det er nok en kjennsgjerning at terskelen for å melde dette desverre er alt for høy. Kanskje også er dette kulturelt betinget.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 00:19   #226
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

En flyvertinne ansatt i Qatar fikk tid til å skrive avskjedsbrev til sin mann på sin egen facebookvegg før flyet der både hun og sønnen var passasjerer på dundret i bakken:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...e-i-flystyrten
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 00:45   #227
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
OBB 8 Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Ja men,
Det er jo noe som heter "not fit for flight"?
Det er nok en kjennsgjerning at terskelen for å melde dette desverre er alt for høy. Kanskje også er dette kulturelt betinget.

Uff.. I know. Sureste telefonen jeg har tatt er når fatigue er involvert. Men det hjelper godt på når jeg kan legge skylda på småtassene i huset. Ha! :-)

Men det skal jeg si, jo mer jeg leser på dette dess mer usikker er jeg på om noen som helst hadde taklet ET302.

-Det kan ha vært speed unreliable
-Det kan ha vært AoA unreliable med stick shaker hos kaptein
-Det kan ha vært MCAS/noe annet som pusher nose down

..Alt dette samtidig. Det er rimelig overload selv for noen som har sovet godt.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 03:34   #228
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Uff.. I know. Sureste telefonen jeg har tatt er når fatigue er involvert. Men det hjelper godt på når jeg kan legge skylda på småtassene i huset. Ha! :-)

Men det skal jeg si, jo mer jeg leser på dette dess mer usikker er jeg på om noen som helst hadde taklet ET302.

-Det kan ha vært speed unreliable
-Det kan ha vært AoA unreliable med stick shaker hos kaptein
-Det kan ha vært MCAS/noe annet som pusher nose down

..Alt dette samtidig. Det er rimelig overload selv for noen som har sovet godt.
Ja, men ennå er det spekulasjoner.

Når det gjelder fatigue, så renner det meg i hu noen ganger da jeg har bedt styrmannen ta seg en blund på level. Både på vei til Kanariholmene og over dammen. Vi har alle hatt små tasser.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 04:29   #229
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
. Når det gjelder fatigue, så renner det meg i hu noen ganger da jeg har bedt styrmannen ta seg en blund på level. Både på vei til Kanariholmene og over dammen. Vi har alle hatt små tasser.
Har ikke småtasser, men fløy over dammen en gang når jeg måtte lukke øynene noen minutter. Voknet opp 20 minutter senere og oppdaget de 2 andre i cockpiten hadde gjort nøyaktig det samme.
Dette krasjet i Ethiopia var vel på morran og første turen på dagen for mannskapet, da er man som regel uthvilt og har både mat og kaffe i kroppen og er minst utkjørt. (Fatigued)
Ser en god del spekulasjoner på Prune og andre plasser om hva som var årsaken, MCAS er vel høyest på lista, men avgang med feil trim, feil flaps, flaps opp isteden for hjul og andre flyver feiltagelser er også nevnt.
Svaret kommer vel ganske snart og det skal bli veldig intresant å se, kliss nytt fly, dagslys og VMC etc og likevel datt dem rett i bakken etter å vært oppe i 383 knop, utrolig..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 18:15   #230
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Da har både FDR og CVR dateaene blitt tatt ut av boksene og overlevert Etioperne.
Tipper det ikke varer veldig lenge før vi får noen lekkasjer om hva de inneholder.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 18:37   #231
JanFredrikB
EBD
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 116
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
En flyvertinne ansatt i Qatar fikk tid til å skrive avskjedsbrev til sin mann på sin egen facebookvegg før flyet der både hun og sønnen var passasjerer på dundret i bakken:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...e-i-flystyrten
Dette er bare tull! FAKE NEWS, som Trump ville sagt.

Mannen skrev dette Facebook-innlegget på hennes vegne dagen etter ulykken.

Meldte inn saken til Faktisk.no, og håper de tar tak i den.
JanFredrikB is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 19:21   #232
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Ser ikke så bra ut, likheter mellom ulykkene, ja...
https://www.nrk.no/urix/meiner-data-...fly-1.14477679
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 22:08   #233
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Interessant artikkel om sertifisering av Max og svakhetene med slik MCAS ble implementert:
https://www.seattletimes.com/busines...ion-air-crash/
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 23:46   #234
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by mrabcx View Post
Interessant artikkel om sertifisering av Max og svakhetene med slik MCAS ble implementert:
https://www.seattletimes.com/busines...ion-air-crash/
Dette er jo skremmende lesestoff. At FAA flytter ansvar for testing og utarbeiding mot regelverk, over til produsenten, grunnet forsinkelser mot konkurrent (airbus) er jo slingrende galskap. Hvis dette viser seg i være så gale som potensielt, så lurer jeg på hvilken konsekvenser det får for både Boeing og føderale myndigheter i USA :/
Klette is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 00:47   #235
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Unnskyld meg mens jeg ruller meg bittelitt i solskinnet av egen riktighet i det man sakte ser omrisset av at økonomi og politikk faktisk kan gå foran sikkerhetsfokuset i luftfarten, og at det antakeligvis ikke er isolert til sertifiseringen av en ny flytype.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 03:22   #236
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Unnskyld meg mens jeg ruller meg bittelitt i solskinnet av egen riktighet i det man sakte ser omrisset av at økonomi og politikk faktisk kan gå foran sikkerhetsfokuset i luftfarten, og at det antakeligvis ikke er isolert til sertifiseringen av en ny flytype.
Du har nok gjerne rett i det, og man er vel gjerne litt naiv hvis man tror noe annet. Men at det skjer med et så tilsynelatende profesjonelt firma (Boeing), og i en så kritisk bransje (luftfarten), er jo mildt sagt skremmende. Det er jo tross alt ikke dasspapir de produserer. Konsekvensene, som feks flystyrt, er jo noe av det mest skremmende folk kan se for seg og som de fleste av oss potensielt utsetter oss for flere ganger i året/måneden/uken.

Mener ikke å være tidlig dømmende her, siden vi ikke vet at dette kommer av menneskelig feil før vi får svar.
Klette is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 18:55   #237
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Har ikke småtasser, men fløy over dammen en gang når jeg måtte lukke øynene noen minutter. Voknet opp 20 minutter senere og oppdaget de 2 andre i cockpiten hadde gjort nøyaktig det samme.
Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 18:56   #238
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Fra Seattle Times-artikkelen

"The safety analysis:

Understated the power of the new flight control system, which was designed to swivel the horizontal tail to push the nose of the plane down to avert a stall. When the planes later entered service, MCAS was capable of moving the tail more than four times farther than was stated in the initial safety analysis document."

Wow... Så egentlig burde både kaptein og f/o i alle Max-fly bli byttet ut med to svære Kongolesiske fjellgorillaer for å håndtere dette opplegget.. Hjelpes!
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 18:59   #239
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem

Espen
Det må være så ufattelig kjipt å våkne til noe slikt!
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2019, 18:59   #240
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem

Espen
Var vel en Northwest DC9 med samme som passerte Minneapolis uten å lande for noen år siden ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian på fredag kaldal Register- og ATC-Forum 5 29-04-2017 07:55
Ethiopian - tilbudstråd Fnate Reiseforum 4 31-12-2016 23:22
Ethiopian B788 på trynet jameson82 Flyforum 1 04-03-2016 21:50
Ethiopian MD11 MD11 Flyforum 1 03-03-2010 23:12
Ethiopian Airlines foffen Reiseforum 3 06-02-2010 20:43


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.