Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2012, 12:15   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default "This is Burma"

For over hundre år siden skrev Kipling: "This is Burma. It is quite unlike any place you know about." Jeg stjeler hans ord fordi de er gyldige over 100 år etter.

Her kommer noen inntrykk fra Burma. Siden det er et flyforum starter jeg med reisen dit og tilbake, så tar jeg med noen bilder fra reisemålet. Jeg drasser ikke rundt med kamera støtt, men knipser i hytt og pine for å ha noen minner - eller heller friske på minnet...

Jeg vurderte forskjellige reisemål i tillegg til Thailand på denne turen, men kom fort fram til at Burma virket som det desisdert mest spennende. Etter å ha sjekket på dette utmerkede forum virket det som å kunne være en grei reise, der man kunne få visa ved ankomst gjennom et byrå.

Sjekket forskjellige muligheter for å komme seg fra Phuket til Yangon, men det eneste aksetable prismessig virket å være AirAsia via Bangkok, men uten gjennomgåepnde billett. Med bare 2 timer og 15 minutter connection i BKK fryktet jeg det verste, og lurte en god del i ettertid på hvordan jeg kunne være så dum - det gikk jo noen fly tidligere på dagen også.

Drosje fra hotellet en sen morgen til flyplassen der det var godt med folk, for det meste charterpassasjerer som skulle hjem. Men det var også godt med folk i AirAsia-køen. Fikk sjekket meg inn og stakk av alle ting innom Burger King - ettersom det kunne bli lenge til neste måltid!

Spenningen var naturlig nok ekstrem stor mht om flyet kom til å gå på rute eller ei. Thais flyvning en time før var forsinket og det tok tid før boarding startet. Men den startet da 10 minutter før avgang og jeg øynet håp. Imildertid var flyet helt fullt (som det var fra BKK til Phuket) og det tok tid. Det tok også tid å få pushback og å komme seg ut på bana. Men jeg antok at dettte kunne gå fint.

AirAsia har for det meste nyere A320 og jeg liker konseptet svært godt. Dette er enkel og grei flytransport for moderne mennesker. Setene er gode, det er trangt, men det er behagelig nok. Det kjøres masse kaldluft og damp hele tiden - BOB-konseptet funker greit, men få handler noe på denne turen som tar 1 time og 20 minutter. Dessverre tar den også det !

Da jeg kikket på klokka økte spenningen. Jeg hadde nå bare vel 30 minutter på meg på å få bagasjen og få få sjekket inn, dersom skranken stengte 1 time før. Tiden gikk veldig lenge ved bagasjebåndet, men omsider - ca 5-6 minutter før 1 time før kom sekken min. Jeg tok raskt tak i den og stormet opp tre etasjer til skrankene. Aldri før har jeg forbannet folk så mye som ikke kan stå riktig i rulletrappa!! 1 minutt før 1 time før klarte jeg å sjekke inn på automaten. Puh!

Det var imildertid lange køer for å komme fram til betjent skranke. Men AirAsia er greie slik, og det gikk en dame rundt med et skilt med fligthnummer og "Yangon" - dermed ble man tatt ut av køen og ekspedert raskt. Det viste seg at jeg hadde 15 minutter bedre tid enn fryktet. Likevel tok det sin tid gjennom immigration og sikkerhetkontrollen. Og jeg var ved gate bare 10 minutter før det stod på papiret at den stengte. Likevel - også her var det forsinkelser, og flyet var ikke kommet da jeg ankom gate. Det var imildertid mange andre - det ble nok et fullt fly for AirAsia.

Boarding startet vel 20 minutter etter oppsatt avgangstid. Men jeg hadde jo ikke noe hastverk nå. Vi startet så på ferden mot vest og Burma, som er 1 time og 15 minutters flytur. Det var interessant å se ut vinduet - jeg hadde vindusseter på alle turene (bestilt på nett på forhånd) - da vi nærmet oss Yangon. Kulturlandskapet var ganske annerledes enn i Thailand. Det var brunere og virket tørrere, og lang mindre kultivert.

Da vi landet var det med en viss følelse av å ha havnet i Afrika eller India - i en slags halvjungel. Spennende! Flyplassen er ganske ny og moderne, noe som ikke kunne sies om bakkepersonellet som klødde seg i nesen og andre upassende steder.

En person fra byrået stod bak glassveggen ved "Visa on Arrival"-skranken med navnet mitt på og pekte på hvor jeg skulle gå. Der stod det en 4-5 mennesker fra før og jeg ble litt småbryskt beordret fram. Det viste seg at de hadde papirene klare (ganske mange) og mannen kjente meg igjen fra passbildet de hadde fått. Så var det å vente litt, og alle 5-6 fikk sine papirer samtidig. De to foran meg var "selvsagt" nordmenn. Til overmål en ålesunder, også. Heia AaFK også i Yangon!
Passkontrollen tok også litt tid, men ikke særlig verre enn i Thailand. På samme måte som der blir man fotografert. Dama fra byrået stod der og hilste på - jeg husket ikke om det var slik at hun skulle ha mer penger, men det skulle hun ikke og bare viste til hva jeg skulle ha med på utreise av papirer og ønsket meg lykke til.

Etter et lykkelig opphold var det avgang fra hotellet litt etter 0600. AirAsia har to daglige mellom Yangon og Bankgok. Ellers finnes det andre selskaper blant annet Thai og Burmas eget flyselskap. Men det er ikke så mange om dagen.

Turen til flyplassen i drosjen var egentlig en opplevelse. Det begynte såvidt å bli lyst og stemningen i byen var annerledes. Det gikk masse folk i veien - ettersom fortauene er så ujevne og slitte - jeg undret meg over om de var på trimtur eller om de skulle på jobb. Spesielt var det å gjøre forbi de opplyste pagodene, og kanskje enda mer spesielt å se innsjøene og trimmende brumesere denne tidlige morgenen. Til alle som skal til Yangon: Stå opp tidlig og opplev dette !

Ankom flyplassen nøyaktig to timer før avgang og det var allerede en kø ved skranken, men det gikk fort og greit - ditto med immigration. Det fantes litt souvenirbutikker bak kontrollen, samt en liten kafe. Kjøpte med meg et par småting, inkludert kaffe og te.

AirAsia hadde vært forsinket på mine to tidligere reiser og nok en gang ble det forsinkelse - denne gangen en hel time. Det var veldig kaldt i avgangshallen med kortermet skjorte var jeg glad for at det ikke var en lengre forsinkelse. Nuvel - alle om bord - igjen hvert fall 90 prosent belegg og vi startet ferden mot "sivilisasjonen". Vi landet trygt og jeg var i Bangkok igjen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:18   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"

Bare et lite glimt fra flyplassen:


østen 082 by DrSBUS, on Flickr

Flyet ved avreise, det var mange som tok hånd om det:


østen 083 by DrSBUS, on Flickr


østen 080 by DrSBUS, on Flickr

Fra den kalde avgangshallen.

Last edited by AirbusTrond; 28-02-2012 at 12:49.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:28   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"

Så var det altså Burma. Dessverre ble det bare et opphold på tre hele dager i Yangon for denne gang. Jeg kunne utmerket godt tenke meg å se mer av landet - spesielt nå - ettersom det er inne i en brytningstid.

Et par ting som man turist må være obs på er at det ikke finnes minibanker i landet og å bruke mobiltelefonen kan man bare glemme. Kredittkort funker heller ikke, men mitt hotell ParkRoyal, hadde en service der man kunne bruke kredittkortet, og så ble det ordnet gjennom hovedkontoret deres i Singapore. Internett funket fint på hotellet, også Facebook og gmail.

Man bør således sørge for å ha med et passe beløp i dollar. Drosjen fra flyplassen inn til hotellet kostet 10 dollar. Det stod en kar og organiserte dette, men da jeg kom fram til selve drosjene pågikk en krangel - men ikke alvorlig nok til at det gikk ut over meg. Jeg satte meg i en veldig shabby drosje og ble fraktet trygt fram. Drosjene er generelt svært shabbye og skitne, men veldig billige, stort sett mellom 7,5-15 kroner uansett hvor man skulle i byen.

Etter så ha kjørt gjennom gater og streder mot hotellet var det et mektig syn å se den største pagoden opplyst ! Trygt framme på hotellet orket jeg ikke så mye mer den dagen - det var en japansk restaurant på hotellet og jeg mesket med med store mengder fullt brukbar sushi. Hotellet virket være fullt av asiater, jeg hadde inntrykk av at det var mange japanesere der.

Dagene gikk med til å rusle i gatene, spise bedre mat og å besøke den berømte Shwedagon-pagoden. Det var spesielt å rusle i disse gatene - der folk virket vennelige og svært nysgjerrige. Flere, tydelig uten økonomiske interesse, sa "hei" og lurte på hvor jeg kom fra. En stor vestlig mann vakte også en viss nysgjerrighet hos flere generasjoner.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:34   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"


østen 055 by DrSBUS, on Flickr

Lobbyen hos ParkRoyal. Litt kolonistil, men hotellet er nyere. Kostet 89 dollar døgnet i dobbeltrom. Fin beliggenhet veldig hyggelig - og skikkelig hyggelig - personell! Det finnes flere restauranter og en nattklubb i kjelleren (har man angst for lokale damer, så bør man ikke gå dit!)


østen 060 by DrSBUS, on Flickr

Pagoden i sentrum - en 10 minutters spasertur fra hotellet.


østen 063 by DrSBUS, on Flickr


østen 059 by DrSBUS, on Flickr

Kolonistilen i sentrum


østen 040 by DrSBUS, on Flickr

Et stykke bort fra hotellet - fra sentrum. Her rota jeg meg litt bort - men fant en restaurant med sittestoler. De fleste har bare lave krakker. Så denne passet meg. Jeg dummet meg ut og prøvede å betale til ungjenta på bildet, som ble sjokkert over å ble levert den seddel tilsvarende ca 40 kroner. De var jo selvsagt en voksen som skulle ta imot betalingen - hun var bare den som sprang ut med mat og drikke...


østen 041 by DrSBUS, on Flickr

Drosje videre... Jada, sjåføren sitter på høyre side og man kjører på høyre side.

Last edited by AirbusTrond; 28-02-2012 at 12:38.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:36   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"


østen 047 by DrSBUS, on Flickr

Så var jeg kommet til reisens mest gyldne øyeblikk. Her var det av med skoa for alle mann. Det var ikke så fryktelig varmt. Det hersket en rolig og spesiell stemning. Området ligger oppe på en høyde som gir behagelig luft.


østen 045 by DrSBUS, on Flickr


østen 044 by DrSBUS, on Flickr

Jada, man kan bli religiøs av mindre...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:42   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"


En søt lunsj by DrSBUS, on Flickr

En salat med svinekjøtt som jeg kjøpte fra en "krakk" - den var så vakker - og så smakte den så godt!


Nudellunsj by DrSBUS, on Flickr

En typisk nudelrett med jordbærshake til - det burmesiske kjøkkenet er inspirert fra flere hold, mest Kina og India.


Yangongate by DrSBUS, on Flickr

Slik var de fleste spisesteder rundt om. Det var få plasser å sette seg inn og ned for å f.eks. spise et bedre måltid med en øl eller tre til. Det savnet jeg. Men "This is Burma".


østen 067 by DrSBUS, on Flickr

Her spiste jeg to ganger. Autentisk brumesisk mat. Man bare peker på det man vil ha, så får man det sammen med suppe og ris på bordet.


østen 073 by DrSBUS, on Flickr

Maten. This is Burma! Og Myhanmar-øl til, sjølvsagt! Maten smakte bra. Det litt curry-lignende en del av det, men ikke sterkt på smak. Dog er det litt mye fett i alt -til og med en del av grønnsakene som man får som tilbehør er fettete. Det smakte best første dagen!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 12:46   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"

Jepp, det var noen inntrykk fra Burma. Myanmar er det offisielle navnet, men det er det ikke folket som har bestemt. Jeg satt med med masse inntrykk etter mitt lille opphold. Det er første gang jeg har besøkt et så fattig land, og man kan ikke unngå å tenke på at de har har det vanskelig, har hatt det vanskeligere - men snart kan få det bedre. Samtidig var den en flott opplevelse å se hvor mye fint de har og hvor vennlig dette folket er. Jeg er virkelig glad for ha fått oppleve noen dager i deres hovedstad.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 13:19   #8
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: "This is Burma"

Fantastisk, dette fristet! Kan jeg spørre hvor mye du betalte for AirAsia t/r? Og hvordan er det å komme seg rundt i landet? Jeg vet du kun var i hovedstaden, men du så kanskje noe informasjon om dette?

Takk for bra rapport, nok en gang.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 13:53   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Fantastisk, dette fristet! Kan jeg spørre hvor mye du betalte for AirAsia t/r? Og hvordan er det å komme seg rundt i landet? Jeg vet du kun var i hovedstaden, men du så kanskje noe informasjon om dette?

Takk for bra rapport, nok en gang.
Det kostet ganske nøyaktig 1.000 NOK t/r. I tillegg kostet visumet slik jeg ordnet det ca 500 NOK, men koster nok mindre å ordne i Bangkok.

Leste bare litt i LP om dette og det går visst veldig bra busser rundt om - mange av dem kjører om natta. Toget så jeg litt av - neppe å anbefale. Det går vel også noe innenriksfly f.eks. til Mandalay.

Jepp, er man i BKK ser jeg liten grunn til å la være å besøke Burma! Det eneste er at noen av områdene nok ikke tåler all verdens turisme.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:53   #10
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: "This is Burma"

Takk for at du deler med deg
Kjempefin rapport, man blir jo fristet til å besøke dette landet
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 20:44   #11
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Nice
Posts: 202
Default Re: "This is Burma"

Kan kun anbefale en rejse til Myanmar/Burma, er lige kommet hjem fra Thailand, med et besøg i Burma, 7 nætter. Vi fløj BKK RGN med AirAsia, og derfra til Hero (HEH) og med taxi og båd til vores hotel som er bygget på pæle i Inle Lake. Efter to nætter til Bagan (NYU) via Mandalay (MDL) med 3 nætter på et fantastisk dejligt hotel. Og så retur til Yangon/Rangoon med 2 overnatninger inden vi fløj til BKK igen med AirAsia.
Indrigsflyvning i Burma er næsten hele turen værd. Alle domestic lufthavnen er meget gamle med få checkin diske: Security er der ikke meget af, godt nok bliver cabine begagen kørt igennem en scanner, men jeg er ikke sikker på om de var tændt, og når person scanneren blinkede og hyldede, smilede pesonalet venligt og vinkede en igennem uden yderlig aktion. I HEH havde de ingen scanne, så man skulle igennem et lille telt for manual check, der var bare igen inden i teltet. Da der er rygeforbud inden i afg.halle går rygerne ud på forpladsen og ryger, så også en pilot der stod og røg uden for flyet under refueling. Boarding blev annonceret ved en person gik rundt med et skilt med rutenr. Vi fløj alle 3 indrigs med Air Yagon ATR72-210 og der var der ikke noget at klage over. Angående visa, så kan man i BKK få det på 2 dage for ca. 800 BTH (27$) eller samme dag for 1100 BTH.

Last edited by Lund; 28-02-2012 at 20:47.
Lund is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 22:30   #12
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: "This is Burma"

Takk for herlig rapport og flotte bilder. Kjenner meg veldig godt igjen fra min egen tur dit for noen år siden. Det er virkelig et spennende land, og jeg var som du overrasket over hvor hyggelige og nysgjerrige folk er på utlendinger. Den gang trodde jeg det nærmest var synonymt med en fengselsdom for dem å snakke med utlendinger, men dengang ei.

Kan bare anbefale folk å reise! Jeg lurer faktisk på å dra tilbake, og da også til Mandalay og Bagan. Hyggelig at landet åpner seg mer for omverdenen, og at det kanskje er håp om bedre vilkår for folk som lever der.

Jeg fløy selv med Myanmar Airways fra BKK til RGN - en MD83 tror jeg det var. En helt ordinær flytur.
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 00:00   #13
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: "This is Burma"

Burma er virkelig et reisemål som frister! Kult å lese rapport fra slike eksotiske land

Syns Lund hadde noen svært interessante historier å fortelle også Skulle gjerne lest TR fra den turen óg
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 00:17   #14
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: "This is Burma"

Flott raport! Jeg hvar selv i burma i september Jeg hvar også bare i Yangon og, jeg må si jeg kjente meg igjen i hva du beskriver om Yangon. Bra du IKKE valgte å bo på Traders, hvar du innom der?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 01:02   #15
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: "This is Burma"

Takk for flott TR fra et fantastisk land.

Ser at Visa on Arrival folka har blitt litt kjappere og mer organiserte siden jeg var der i slutten av 2010. Da var jeg først i køen og sist ut.

Som både du og andre her påpeker, så er burmesere veldig hyggelige og ærlige. Så ønsker meg et nytt møte med hele Burma, og ikke bare hovedstaden som sist gang, før det blir for mange turister der.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 04:26   #16
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: "This is Burma"

Flott rapport fra et "sjeldent" turistland! Er det bare jeg som synes vegg-til-vegg teppet i avgangshallen er litt ehm glorete?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 11:39   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "This is Burma"

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Nei, var ikke innom Traders, men gikk forbi et par ganger. Fant meg vel til rette på ParkRoyal og nøler ikke med å anbefale dette. De tar også kredittkort, men med 4 prosent gebyr. Ellers var de ærlige i resepsjonen da jeg ville veksle dollar - jeg kunne få bedre kurs hos gullsmeden i samme hus.

Glorete teppe? Ikke helt gjennomført kanskje, men etter å ha kjørt i en drosje til flyplassen som knapt hang sammen (det gjorde få av de), så tenkte jeg faktisk ikke på at et nytt teppe i avgangshallen er det første de trenger der.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 09:20   #18
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: "This is Burma"

Fantastisk! Pøs gjerne på med flere bilder om du har, dette var spennende!!
nime is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 18:12   #19
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: "This is Burma"

Flott rapport med bra bilder og tekst. Takker for du deler denne rapporten om det som virker som en kjempe tur, og et flott land. Hvordan var Burma har bare hørt det er strengt osv har ikke vært det selv bra rapport takker og bukker.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 14:17   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: "This is Burma"

Flott lesing, har du mer bilder fra Burma så kom gjerne med det også
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 10:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 29-06-2010 00:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 21:28


All times are GMT +2. The time now is 02:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.