Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2009, 16:15   #1
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Jeg ble akkurat oppmerksom på at det finnes en norsk film fra 1970 med dette navnet, bygget på en bok av salig krimreporter og -forfatter Michael Grundt Spang. I ærlighetens navn må jeg tilstå at jeg aldri har hørt om den før, og enda mindre sett den. Men det er det kanskje andre som har, og som kan fortelle noe om den?

Filmen blir i en plateanmeldelse på groove.no (http://www.groove.no/html/review/61426285.html) omtalt som "en ikke alt for vellykket film om flykapring på norsk jord." Plot'et er visstnok noe sånt som at en gjeng ungdommer kaprer et rutefly og tvinger det til å lande på veien over Haukeli, for deretter å stikke av med ransutbytte og et gissel.

Oppføringer i sentrale databaser:

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0232230/
Filmfront.no: http://www.filmfront.no/release/4741...+V+for+vanvidd

Michael Grundt Spang skrev forøvrig også manuset til "SK917 har nettopp landet", et slags sam-skandinavisk krimdrama for TV med handling fra en SAS 747 på vei over Atlanteren, og med Rolv Wesenlund i en av hovedrollene.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 15:40   #2
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Kan Grundt Spang være yngre bror av Helmer Grundt Spang, som var jagerflyger under andre verdenskrig?

Om noen har Helmers (den gang) kontroversielle bok til salgs, vil jeg gjerne kjøpe den.

Last edited by Jumper G5; 15-08-2009 at 15:49.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 16:09   #3
Wingnut
ScanFlyer Blue
 
Wingnut's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
Default Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Kan Grundt Spang være yngre bror av Helmer Grundt Spang, som var jagerflyger under andre verdenskrig?

Om noen har Helmers (den gang) kontroversielle bok til salgs, vil jeg gjerne kjøpe den.
Han het faktisk Helner med N... ikke Helmer.

Jeg har boken. Mye fabuleringer og filosofering, men han nevner et 2-3 "episoder" fra kampens hete som nok (viss de er sanne,..han ble vel beskyldt for å dikte opp noe av dette av sine flyverkompiser) ikke ville ha passert dagens kritiske søkelys på lov og rett i krig..
Jeg kjøpte min fra et anikvariat via QXL. Søk litt på nett så dukker den nok opp.

Helner Grundt Spang - Eva Christine Jørgensen
"Den hemmelige kampen"" Gyldendal Norsk Forlag
ISBN 82 05 00178 2
ISBN 82 05 00179 0

Update:
Jeg ble sittende å bla litt i boka, og Helner nevner en yngre bror med navnet Michael.

-
E

Last edited by Wingnut; 15-08-2009 at 17:37.
Wingnut is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 18:36   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

I likhet med krigsseilerne, var det forskjellige reaksjonsmønstre (post-traumatic stess syndrome) blant krigsflygerne. De fleste gikk det nok bra med, men mange hadde minner med seg som det var vanskelig å legge tid side. Tidlig på 90-tallet hadde jeg personlige samtaler med flere av dem, hjemme hos dem selv. Noen av dem fortalte om episoder som hadde fulgt dem hele livet, og en av dem var inne på boken til Grundt Spang. Det var visst ikke alt i boken som var blitt slik han ønsket det, og noen av hans mer profilerte samtidige kom også med kritikk av den. Nå må det huskes at dette var på en tid der den kalde krigen fremdeles raste, og hvor mye fra andre verdenskrig ikke skulle snakkes om. Min "kilde", som nå er død, hadde forståelse for mye av det Grundt Spang fortalte, og han fortalte også om flere flygere som hadde slitt etter krigen.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 19:00   #5
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Jeg så filmen, men pga. flyinteressen ble det makabre greier. F-28 lander på riksveien, mock-up med setebelter godkjent av Statens veivesen, som det het den gang. Nei, dette var ikke noe!
terje t is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 02:16   #6
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Noen som ve om klipp av denne filmen på nett?
Klarer ikke finne noe på youtube..
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 21:28   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: "Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
I likhet med krigsseilerne, var det forskjellige reaksjonsmønstre (post-traumatic stess syndrome) blant krigsflygerne. De fleste gikk det nok bra med, men mange hadde minner med seg som det var vanskelig å legge tid side. Tidlig på 90-tallet hadde jeg personlige samtaler med flere av dem, hjemme hos dem selv. Noen av dem fortalte om episoder som hadde fulgt dem hele livet, og en av dem var inne på boken til Grundt Spang. Det var visst ikke alt i boken som var blitt slik han ønsket det, og noen av hans mer profilerte samtidige kom også med kritikk av den. Nå må det huskes at dette var på en tid der den kalde krigen fremdeles raste, og hvor mye fra andre verdenskrig ikke skulle snakkes om. Min "kilde", som nå er død, hadde forståelse for mye av det Grundt Spang fortalte, og han fortalte også om flere flygere som hadde slitt etter krigen.
-----
En litt gammel, men dog fortsatt interessant tråd...
Helner Grundt Spang var bror til den relativt kjente VG-journalisten og krim-forfatteren Michael. Sistnevnte er mest kjent for sine bøker omkring politiets overvåkingstjeneste og den kalde krig.
Helner var en av de med høyest score (claims) av de norske Spitfire pilotene, og kanskje blant de dristigste.
Etter krigen gikk han ut og kritiserte bl.a. den taktikk de hadde brukt i slutten av krigen, med raids mot mål som lasteprammer, tog og andre sivile mål, under lavflyging. Ble en outsider i det norske etterkrigs-jagerflymiljøet, og ble nok stående ganske alene med disse uttalelsene.

Helt enig at mye "kontroversielle temaer" ikke ble tatt opp i særlig grad i de første tiårene etter krigen. Det gjorde også at disse flygerne ikke fikk den oppmerksomhet de fortjente.
Derfor er det godt å se at det nå om dagen kommer en rekke interessante bøker om våre piloter i UK, under krigen.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" EB Flyforum 51 24-12-2015 13:11
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 10:42
Er det noen som kjenner til callsignet "Barentsradio" LN-KGL Register- og ATC-Forum 9 08-07-2010 01:54
Noen som kjenner status på "Piloter uten grenser"? Falcon Flyforum 9 01-02-2005 16:31


All times are GMT +2. The time now is 01:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.