Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2017, 09:40   #321
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Skal til DC neste uke. ESTA`en min fra Vegas for halvannet år siden er gjeldene ennå. Bruker dere oppdatere den med adressen til hotellet ved ny reise?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2017, 09:43   #322
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Skal til DC neste uke. ESTA`en min fra Vegas for halvannet år siden er gjeldene ennå. Bruker dere oppdatere den med adressen til hotellet ved ny reise?
Trengs ikke da denne legges inn i APIS på flyreisa. Kun der det trengs.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2017, 18:27   #323
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Skal til DC neste uke. ESTA`en min fra Vegas for halvannet år siden er gjeldene ennå. Bruker dere oppdatere den med adressen til hotellet ved ny reise?
Takk med en utskrift. Det forenkler livet litt om du kommer til innsjekk og systemene ikke helt har snakket sammen. Har skjedd meg et par ganger. Dog veldig sjelden. God tur!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 22:28   #324
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

http://www.tv2.no/nyheter/8902998/
Kjell Magne Bondevik utstyrt med diplomatpass fikk 1 times forhør ved ankomst til Washington grunnet Iransk visum i passet. Blir spennende dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2017, 19:15   #325
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Trenger man visum som norsk turist til Sør Korea??

Frister litt med tur til Vinter-OL.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2017, 19:35   #326
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Trenger man visum som norsk turist til Sør Korea??

Frister litt med tur til Vinter-OL.
Nope. Ikke inntil 90 dager. Ikke noe problem å komme inn der.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2017, 21:44   #327
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nope. Ikke inntil 90 dager. Ikke noe problem å komme inn der.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Takker, er litt i tenkegropa men har litt lyst og.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 17:53   #328
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Jeg tenker på Angola nå i påsken. Leser at folk får lettere transittvisum nå. Andre med nyere erfaring? Leser mye rart om ambasaden i Stockholm.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2017, 15:25   #329
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg tenker på Angola nå i påsken. Leser at folk får lettere transittvisum nå. Andre med nyere erfaring? Leser mye rart om ambasaden i Stockholm.
Hehe du skulle ha starta den prosessen før jul om du skulle dratt dit i påska for å være ærlig... Har ingen erfaring med dem, men kjenner folk som har vært der. De kan fortelle om en visumbehandling som kan ta flere måneder, så blir det avvist fordi de ikke har akkurat DET dokumentet, men som ikke står at man trenger... Man bør ihvertfall bruke Visumservice og ikke forsøke selv, Angola er de mer intrekate landene sånn sett..
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2017, 16:22   #330
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hehe du skulle ha starta den prosessen før jul om du skulle dratt dit i påska for å være ærlig... Har ingen erfaring med dem, men kjenner folk som har vært der. De kan fortelle om en visumbehandling som kan ta flere måneder, så blir det avvist fordi de ikke har akkurat DET dokumentet, men som ikke står at man trenger... Man bør ihvertfall bruke Visumservice og ikke forsøke selv, Angola er de mer intrekate landene sånn sett..
Jeg prøvde nettopp å sende de en email med den mail adressen de har på siden. Da fikk jeg failiur mail tilbake. Ikke så betryggende akkuratt. Kanskje ambasaden i brussel er bedre?

Edit: visumservice tar 4400 for det. Det er helt SYYKT. :O

Last edited by Sondbjo; 11-02-2017 at 16:24.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2017, 15:26   #331
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg prøvde nettopp å sende de en email med den mail adressen de har på siden. Da fikk jeg failiur mail tilbake. Ikke så betryggende akkuratt. Kanskje ambasaden i brussel er bedre?

Edit: visumservice tar 4400 for det. Det er helt SYYKT. :O
Men det du glemmer her er jo at de tar seg av omtrent alt som å sende passet til Stockholm med bud og hele pakka der. En annen grunn er som nevnt at de er umulig å ha med å gjøre.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2017, 17:02   #332
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men det du glemmer her er jo at de tar seg av omtrent alt som å sende passet til Stockholm med bud og hele pakka der. En annen grunn er som nevnt at de er umulig å ha med å gjøre.
Ja, som sagt fungerer ikke mailen til ambassaden i Stockholm. Jeg vurderer å prøve ambassaden i Brussel. Siden der ser mer oppegående ut. Jeg trenger transittvisum bare og det er forhåpentligvis enklere å skaffe. Visumservice tilbyr bare turistvisum eller forretningsvisum.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2017, 20:32   #333
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Ja, som sagt fungerer ikke mailen til ambassaden i Stockholm. Jeg vurderer å prøve ambassaden i Brussel. Siden der ser mer oppegående ut. Jeg trenger transittvisum bare og det er forhåpentligvis enklere å skaffe. Visumservice tilbyr bare turistvisum eller forretningsvisum.
Hmm hva med å ringe dem? De kan jo være såpass rigide at man må fikse visum på ambassaden som er akkreditert til det landet man bor i. Kina og USA feks er nokså rigide på dette - selv om kineserne er litt mer liberale om du oppsøker en av deres ambassader i Asia.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2017, 18:54   #334
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Hei, kanskje noen av dere her i forumet kan hjelpe med et spørsmål jeg fikk i dag? Mine x-svigers skal til USA i april. De har vært på tur til Iran i løpet av de siste årene, med stempel i passet, og det har først nå gått opp for dem at det kan skape problemer.
Hva er lurest å gjøre med hensyn til innreise i USA? Kan de skaffe seg nye pass - og kan de da la være å opplyse i ESTA at de har vært i Iran, hvis det ikke vises i passet? De vil helst slippe å søke visum, etter hva jeg forstår... Er visumsøknad en langvarig prosess? De bor i Oslo (og er vanlige, norskfødte pensjonister på 73 og 85 år).
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2017, 19:03   #335
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Yeager View Post
Hei, kanskje noen av dere her i forumet kan hjelpe med et spørsmål jeg fikk i dag? Mine x-svigers skal til USA i april. De har vært på tur til Iran i løpet av de siste årene, med stempel i passet, og det har først nå gått opp for dem at det kan skape problemer.
Hva er lurest å gjøre med hensyn til innreise i USA? Kan de skaffe seg nye pass - og kan de da la være å opplyse i ESTA at de har vært i Iran, hvis det ikke vises i passet? De vil helst slippe å søke visum, etter hva jeg forstår... Er visumsøknad en langvarig prosess? De bor i Oslo (og er vanlige, norskfødte pensjonister på 73 og 85 år).
Søk visum.
Det tar 20-30 minutter og ordne alt av papirer på nettet. Deretter bestilles det time til intervju, og så er det bare å møtte opp. Passet kommer i retur i posten etter noen dager. Det er verken tungvindt eller langvarig, med mindre en bestiller time til intervju langt frem i tid.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 11:59   #336
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Virker som Kina har blitt løsere i snippen - tidligere har jeg blitt avspist med 15 og 5 dagers (!) visum - men når jeg nå plukket opp mitt double entry visum fikk jeg opphold på 30 dager på begge entries som er det som er standard. Dette selv om det lengste jeg skal være der er 2 dager. Varighet et halvt år.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 12:12   #337
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Søk visum.
Det tar 20-30 minutter og ordne alt av papirer på nettet. Deretter bestilles det time til intervju, og så er det bare å møtte opp. Passet kommer i retur i posten etter noen dager. Det er verken tungvindt eller langvarig, med mindre en bestiller time til intervju langt frem i tid.
Nåja det DS160 skjemaet er relativt omfattende. Ville ihvertfall satt av en time. Viktigsete er å lagre det ofte pga det timer ut av og til og da er det irriterende å starte på nytt. Og det møte opp på den amerikanske ambassaden kan ta tid med sikkerhetskontroll som er veldig streng - man får feks ikke lov å ha med mobiltelefoner inn og større ting som laptop og sånt må være hjemme eller et annet sted.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 18:53   #338
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Søk visum.

Det tar 20-30 minutter og ordne alt av papirer på nettet. Deretter bestilles det time til intervju, og så er det bare å møtte opp. Passet kommer i retur i posten etter noen dager. Det er verken tungvindt eller langvarig, med mindre en bestiller time til intervju langt frem i tid.

Takk for svar



Sent from my iPad using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 17:26   #339
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Noen som har erfaring med å skaffe visum til Hviterussland i det siste.

Ser at det har blitt visumfritt hvis en er 5 dager eller mindre, men jeg skal selvfølgelig være er 6 dager.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 18:18   #340
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Noen som har erfaring med å skaffe visum til Hviterussland i det siste.

Ser at det har blitt visumfritt hvis en er 5 dager eller mindre, men jeg skal selvfølgelig være er 6 dager.
Ja, er det noe spesielt du lurer på? Jeg søkte i september fra ambassaden i Helsinki. Det tok omtrent to uker inkludert postgang.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 17:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.