Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2005, 22:16   #1
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Jeg ble sittende å lese litt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar i går kveld. Jeg kikket blant annet på det som stod om DC7 som SAS tilsammen hadde 18 stykker av. Det som slo meg var at ganske mange av flyene (jeg husker ikke tallet nøyaktig) ble skrotet rundt 1967/68. Flyene var da ikke mere enn 10-12 år gamle.

Hva var årsaken til at så mange fly ble skrotet i så ung alder, 10-12 år er jo ikke noe alder for et fly ? Var det så enkelt at det ikke var noe bruktmarked for propellfly etter jetflyene hadde kommet for fullt, eller kan det være at DC7 var et problemfly som det var kostbart å holde i drift eller kanskje en kombinasjon. Eller kanskje det er helt andre årsaker ? Antar at det er noe på forumet som vet noe mer.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 13-10-2005, 22:37   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Du er nok inne paa svaret, det var jo en enorm utvikling i luftfarten i fra slutten av 50 tallet til slutten av 60 tallet. Det var vel fort 3 generasjoner Jet maskiner, hvor Comet var foerste generasjon, saa kom 707, DC-8, CV-880, CV-990 og VC-10 som annen generasjon, og paa midten av 60 tallet kom tredje generasjon i form av Fan Jet teknologien paa 707/720 og DC-8.....paa slutten av 60 tallet var 747 en realitet, med DC10 og L-1011 rett etter, Concorde var under utvikling....saa selv om DC-7 ikke var mere enn 10-12 aar gamle, var de fort 3-5 generasjoner gamle......det bidro nok sterkt,

DC-7 og Constellation var langt fra uproblematiske, spesiellt var motorene en eveig utfordring....det var ganske "normalt" ankomme med en motor ute av drift etter en transatlantisk strekning. Og bruktmarkedet foretrakk nok arbeidshester som DC-6.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2005, 22:38   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Det var vel Wright-motorene som var problemet for "The Seven Seas". Ved ankomst FBU var det kotyme å vise antall motorer som fremdeles gikk med vise tilsvarende antall fingrer når en vinket fra cockpit - det var veldig ofte at det ikke ble vist fire fingrer. Og hvis alle motorer gikk var de riktig tørste - kjempetørste.

I alt var det seks 7Cs som ble skrotet mellom august og desember 1967. En av dem OY-KNC Odd Viking var det snakk om skulle til Sud Avia, men det ble ikke noe av. Regner med at de fikk godt betalt for Wright-motorene siden the var high demand på dem.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2005, 22:44   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Wright motorene var jo ogsaa meget "SuperCharged" fly motorenes svar paa "Hemi" . Husker godt avganger om kvelden med DC-7 hvor flammenen stod ut av eksos roerene!!! Hadde ikke Super Constellation ogsaa Wright motorene ???
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2005, 22:49   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Wright motorene var jo ogsaa meget "SuperCharged" fly motorenes svar paa "Hemi" . Husker godt avganger om kvelden med DC-7 hvor flammenen stod ut av eksos roerene!!! Hadde ikke Super Constellation ogsaa Wright motorene ???
Riktig det Finn Erik - Curtiss-Wright R3350-972TC-18DA med sånn cirka 3250 hestekrefter pr. stk
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2005, 23:22   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Noen av DC 7 gikk over til charter hos bl. a. Spantax. Selv fløy jeg EC-BDM ( 45495 ) med Spantax på dagstur fra Palma de Mallorca til Algiers i 1971. Husker godt flammene kom ut av motorene ved t/o.

Denne maskinen ble levert til Sabena 28.03.1958 og var hos Spantax fra 1966 til 1974.

( Heldigvis har jeg to bøker med produksjonslister for DC 6 og DC 7 fra 1980 )
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 00:01   #7
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Første året mitt i SAS (62-63) hadde vi 7'ern i Bodø. I løpet av det året hadde vi, om jeg ikke husker helt feil, tre motorskift. Som regel kom ny motor opp med en av C-46'ene til FOF. Mekanikere kom som regel fra Kastrup. Kjempespennende for en ung nyansatt stuer.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 03:38   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Verdens beste firemotors propellfly på tre motorer brukte vi å si på den tiden.
Jeg hadde min oppvekst på Jar. Min mor var ikke alltid like blid når klesvasken som hang til tørk fikk oljeflekker av lavtflygene "seven Seas" med en motor ute av drift på "final approach".
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 13:41   #9
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Også kjent som "verdens raskeste tremotors fly", etc. etc. En av onklene mine var lenge stasjonert på Langnes som mec, og jeg tror han helst vil slippe å se et sånt P&W-monster igjen på nært hold.

DC-7 var et av de flyene SAS kjøpte fordi man av markedsmessige årsaker ikke kunne la være. Man ventet på long-range jetfly (i SAS tilfelle DC-8), men på det aktuelle tidspunktet fantes det ikke maskiner som kunne fly Skandinavia-USA non-stop. I ventetiden kjøpte flere konkurrerende selskap DC-7, og SAS måtte henge seg på til tross for et dårlig business case. Det er blitt sagt at SAS aldri tjente penger på DC-7.

Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 14:17   #10
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,271
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Quote:
Originally posted by Falcon
P&W-monster
P&W ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 17:09   #11
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Quote:
Originally posted by RolfL
Quote:
Originally posted by Falcon
P&W-monster
P&W ?
C-W. Hrmf!
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 23:52   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7

Quote:
Originally posted by OJB
Verdens beste firemotors propellfly på tre motorer brukte vi å si på den tiden.
Jeg hadde min oppvekst på Jar. Min mor var ikke alltid like blid når klesvasken som hang til tørk fikk oljeflekker av lavtflygene "seven Seas" med en motor ute av drift på "final approach".
Og DC-7C på final approach til bane 19 var en utrolig rå opplevelse for oss som slapp å ergre oss over oljeflekker
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 04:04   #13
T J Johansen
ScanFlyer Blue
 
T J Johansen's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 09:58   #14
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Quote:
Originally posted by T J Johansen


Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J
Var det ikke du som hadde bilde av LN-MOB, TJ? Kunne du vært snill og legge det ut igjen her?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2005, 03:47   #15
T J Johansen
ScanFlyer Blue
 
T J Johansen's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Quote:
Originally posted by Falcon


Quote:
Originally posted by T J Johansen


Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J
Var det ikke du som hadde bilde av LN-MOB, TJ? Kunne du vært snill og legge det ut igjen her?
Regner med at det er dette bildet du snakker om. Det knytter seg litt usikkerhet om hvorvidt det er N8216H (ex-LN-MOB) eller Fast Wings sin N7524. Siden sida til vedkommende som hadde bildet er nede for tida får jeg ikke sjekket for oppdateringer. Er det noen her på forumet som flyr nødhjelp ned til Port Sudan eller Khartoum hvor den andre 7eren etter sigende står?

T J
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DC-7CF Port Sudan April 2004.jpg
Views:	118
Size:	33.2 KB
ID:	2515  
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2005, 03:16   #16
T J Johansen
ScanFlyer Blue
 
T J Johansen's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Her er et annet bilde som viser N8216H for 20+ år siden. Og en link til et bilde av flyet mens det var i bruk av ADCO Airlines.


DC-7CF N8216H

T J
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	N8216H.JPG
Views:	115
Size:	175.9 KB
ID:	2516  
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2005, 17:26   #17
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

For ca tyve år siden ble noen eks-SAS syvere brukt som brannbombere i Wenatchee øst for Seattle. Vet ikke hvor de kan være nå.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2005, 19:26   #18
T J Johansen
ScanFlyer Blue
 
T J Johansen's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Quote:
Originally posted by ANX


For ca tyve år siden ble noen eks-SAS syvere brukt som brannbombere i Wenatchee øst for Seattle. Vet ikke hvor de kan være nå.

SE-CCF, N9734Z ble brukt som "firebomber" av T&G Aviation. Det er en story i Flynytt fra 1977-78 hvor ei Norsk dame drev og fløy maskinen. Denne ble solgt til Basaer i Spania og fløy på skogbrann slokking i et par år. Flyet står fortsatt i Cordoba hvis ikke noe har skjedd nylig. Hadde ikke den gjort seg rimelig bra på Sola museet i sine gamle SAS farger...?

T J
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!!

Jules Winnfield 1994
T J Johansen is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 20:13   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7'

Quote:
Originally posted by Falcon


DC-7 var et av de flyene SAS kjøpte fordi man av markedsmessige årsaker ikke kunne la være. Man ventet på long-range jetfly (i SAS tilfelle DC-8), men på det aktuelle tidspunktet fantes det ikke maskiner som kunne fly Skandinavia-USA non-stop. I ventetiden kjøpte flere konkurrerende selskap DC-7, og SAS måtte henge seg på til tross for et dårlig business case. Det er blitt sagt at SAS aldri tjente penger på DC-7.
Det var ikke akkurat siste gangen dette skjedde
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et lite spørsmål Twin Otter Reiseforum 5 28-04-2010 19:37
Et lite spørsmål Eriksan Flyforum 1 24-06-2008 16:50
Et lite jubileums-spørsmål Utflyttet Bilder & foto 5 06-04-2008 13:50
Et lite spørsmål til dere SAS-folk her Utflyttet Flyforum 19 12-07-2006 21:55
Et lite spørsmål LN-KOG Flyforum 6 14-02-2006 15:18


All times are GMT +2. The time now is 20:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.