Flyprat
Støtt oss. Bestill billetter og varer her:

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2019, 10:58   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Crusty

SudCaravelle's Avatar

Default Bergensbanen

Vi er en hel gjeng med exil-Dubaiere fra øst og vestlandet som skal møtes på havveien om noen uker (Finse) og man skal da for færste gang siden marinen prøve tog.

Hvordan fungerer Bergensbanen hvis man skal kose seg litt? Er det sosialt akseptabelt å ha med seg noe godt å drikke og nyte i setet? Er det noen OK restaurantvogn osv?

Noen tips for å gjøre togturen enda hyggeligere?

SC

FEB OSL-MIA-CPH-OSL (SK Pluss/C) MAR OSL-CPH-SIN-BKK-OSL (SQ/TG C) JUL OSL-EWR-MIA-EWR-OSL (SK Pluss/C) + masse tjafs
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 11:41   #2
OttoL
ScanFlyer Gold

Default Re: Bergensbanen

Det er null problem å nyte medbrakt. Iallfall har jeg aldri opplevd at det blir slått ned på. Har tatt tog til Geilo en del ganger fredag ettermiddag fra Bergen og der er du nesten i mindretall om du ikke nipper på noe medbrakt.

Ellers er setene noen små hakk mer behagelig i NSB komfort og det er mulig å snu setene om man er 3-4 personer slik at man kan sitte og mot hverandre og ikke med ryggen til hverandre. Siste er forøvrig mulig i vanlige vogner også.
Old 09-01-2019, 11:58   #3
Twin Otter
ScanFlyer Rusty

Meny i cafevogna.

https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/nsb-kafe

Er visst mulig å forhåndsbestille mat.

http://www.togservice.no/nsb

Usikker på hva reglene er i forhold til medbrakt alkohol på toget. Jeg heller mot at det er litt tvilsomt. I helgene går vektere rundt på lokaltogene her i vest og konfiskerer alkohol osv. Går vel litt under lover/regler om drikking på offentlig sted. Alkoholholdige drikkevarer er tilgjengelig i kafeen, men den kan ikke tas med tilbake til sitteplassen din.

På reiser over 2-3 timer synes jeg selv at et sete i komfort-vogna oftest er verdt den ekstra hundrelappen. Særlig når jeg handler lavpris-billett i god tid på forhånd. Tilgang på aviser og fri flyt av kaffe på kaffemaskina.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 13:14   #4
K3nn7
ScanFlyer Blue

K3nn7's Avatar

I utgangspunktet er det ikke tillatt å drikke medbragt, og det som kjøpes i cafeen ombord skal også drikkes der. Dog har jeg alltid kommet langt med litt diskresjon og et pappkrus

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 16:49   #5
Hypern
ScanFlyer Dusty

Hypern's Avatar

Det er som alle andre offentlige steder i Norge forbudt å nyte alkohol utenom steder som har skjenkebevilling selvfølgelig. Men hvorvidt det blir slått ned på er en annen sak. NSB meny cafe er ok, men ikke noe mer... Du betaler i utgangspunktet dyrt for et måltid med Fjordland kvalitet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 17:17   #6
Dag Viking
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi er en hel gjeng med exil-Dubaiere fra øst og vestlandet som skal møtes på havveien om noen uker (Finse) og man skal da for færste gang siden marinen prøve tog.

Hvordan fungerer Bergensbanen hvis man skal kose seg litt? Er det sosialt akseptabelt å ha med seg noe godt å drikke og nyte i setet? Er det noen OK restaurantvogn osv?

Noen tips for å gjøre togturen enda hyggeligere?

SC
Dresin pale ale er bra. Spesiallaget for NSB av Haandbryggeriet. Vinen sto jeg over.
Usikker på om det er et alternativ, men hold dere til komfort på tog med lokomotiv og vogner. Komfort på tog av typen signatur (som ser ut som flytoget) er trang og dårlig. Hvis jeg husker riktig går de kun på Sørlandsbanen og Dovrebanen.

Litt info
http://tog2.000webhostapp.com/#anker_41
Old 09-01-2019, 18:28   #7
Rosalie
ScanFlyer Blue

Pleier ikke å være noe problem å nyte medbragt druejuice, med eller uten bobler, så lenge man oppfører seg nogenlunde sivilisert.
Old 09-01-2019, 18:31   #8
Hypern
ScanFlyer Dusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Dresin pale ale er bra. Spesiallaget for NSB av Haandbryggeriet. Vinen sto jeg over.
Usikker på om det er et alternativ, men hold dere til komfort på tog med lokomotiv og vogner. Komfort på tog av typen signatur (som ser ut som flytoget) er trang og dårlig. Hvis jeg husker riktig går de kun på Sørlandsbanen og Dovrebanen.

Litt info
http://tog2.000webhostapp.com/#anker_41
Det stemmer at på Bergensbanen kjøres kun lok og vogner så sjansen til å møte på BM73 som det heter på fagspråket er tilnærmet lik 0.Begrunnelsen for det var flere alvorlige hendelser med 73 på høyfjellstrekningen tror jeg.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2019, 18:16   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Alkoholkonsumering ifht loven etc --> https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147785
</mod>

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules