Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2019, 22:15   #1
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Flyprat X-Plane vs MS Flight Simulator

Jeg oppretter en ny post, så det blir lettere å søke frem senere (vanskelig å søke frem en ukedag).


Som ForeverSAS sier;

Quote:
Originally Posted by ForeverSAS View Post
Hei.

Pr dags dato flyr jeg dessverre kun Infinite Flight på mobilen, så det er egentlig forholdsvis enkle greier jeg styrer med sånn sett.

Flysimulator på mobil drar jo fort en god del strøm, selv på nyere mobil. Derfor vurderer jeg selv etter hvert om jeg skal investere i en mer seriøs simulator til f.eks stasjonær PC. Jeg har vurdert både X-Plane og den nyeste fra Microsoft som kommer neste år, den som Henshaw viser til.

Jeg har ikke spilt Flysimulator før, så jeg lurer på om det er noen som har testet X-Plane?
Har kiket på hjemmesiden til X-Plane, og den ser veldig bra ut.

Jeg tenker å bruke en PC.
Da kan man kjøpe masse tilbehør
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2019, 22:48   #2
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Anbefaler å lage en konto hos www.flightsim.no, og stille disse spørsmålene der. Det er nok flere der som kan noe om simulatorer enn her.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 01:21   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Anbefaler å lage en konto hos www.flightsim.no, og stille disse spørsmålene der. Det er nok flere der som kan noe om simulatorer enn her.


Holder de på ennå? Wow ... hadde mye moro på det forumet for 20+ år siden ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 01:46   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Holder de på ennå? Wow ... hadde mye moro på det forumet for 20+ år siden ...


Er vel snart ca. 20 år siden jeg oppdaget et forum kalt «Airlines of Norway» eller noe sånt. Lurer på hvor det ble av det??
Martin is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 01:54   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Er vel snart ca. 20 år siden jeg oppdaget et forum kalt «Airlines of Norway» eller noe sånt. Lurer på hvor det ble av det??
Forsvant vel etterhvert ut i STPvangerfjorden etter et par navnebytter ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 09:59   #6
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Anbefaler å lage en konto hos www.flightsim.no, og stille disse spørsmålene der. Det er nok flere der som kan noe om simulatorer enn her.
Du sier noe der.
Jeg trodde det var noen på Flyprat som brukte eller hadde brukt X-Plane.
Men, der tok jeg feil.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 14:31   #7
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Eller så er du bare utålmodig, tråden din har bare vært oppe én natt! Å søke kompetanse der kompetansen bor er vel heller ingen dårlig idé?

Tingenes tilstand i skrivende stund er at du har to platformer å velge mellom, XP11 og Prepar3D. Sistnevnte er Lockheed Martin's videreutvikling av FSX, men siden den på papiret er en simulator for profesjonellt bruk, ikke underholdning, er alt av tilleggssoftware svært dyrt. Personlig syns jeg Prepar3D er en bedre airlinersim etter at man har kastet mange tusenlapper på den, men ut av boksen er XP11 en klar vinner, og slett ikke langt unna P3D selv etter at man har kastet penger etter Lockheed Martin. Det viktigste XP11 har å tilby er kontinuerlig oppdaterte flyplasser som ser bra ut, og et hav av bra freeware-addons (men også her har payware-industrien slått rot). Bl.a. får du en knakende god detaljsimulert 738 helt gratis (se etter "Zibo" på XP-forumene).

En ting å ha i bakhodet før man åpner lommeboka i den ene eller andre retningen er at Microsoft skal slippe et helt nytt produkt neste år, FS2020, som ser svært lovende ut og - hvis de ikke dropper ballen - ser ut til å kunne parkere både XP11 og P3D på nesten alle fronter.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 22:10   #8
foxyhoxy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2013
Location: Oslo
Posts: 83
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

https://youtu.be/BTETsm79D3A
foxyhoxy is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 09:44   #9
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by MFM View Post
Eller så er du bare utålmodig, tråden din har bare vært oppe én natt! Å søke kompetanse der kompetansen bor er vel heller ingen dårlig idé?

Tingenes tilstand i skrivende stund er at du har to platformer å velge mellom, XP11 og Prepar3D. Sistnevnte er Lockheed Martin's videreutvikling av FSX, men siden den på papiret er en simulator for profesjonellt bruk, ikke underholdning, er alt av tilleggssoftware svært dyrt. Personlig syns jeg Prepar3D er en bedre airlinersim etter at man har kastet mange tusenlapper på den, men ut av boksen er XP11 en klar vinner, og slett ikke langt unna P3D selv etter at man har kastet penger etter Lockheed Martin. Det viktigste XP11 har å tilby er kontinuerlig oppdaterte flyplasser som ser bra ut, og et hav av bra freeware-addons (men også her har payware-industrien slått rot). Bl.a. får du en knakende god detaljsimulert 738 helt gratis (se etter "Zibo" på XP-forumene).

En ting å ha i bakhodet før man åpner lommeboka i den ene eller andre retningen er at Microsoft skal slippe et helt nytt produkt neste år, FS2020, som ser svært lovende ut og - hvis de ikke dropper ballen - ser ut til å kunne parkere både XP11 og P3D på nesten alle fronter.
Jeg er ikke utålmodig, jeg bare svarte Northrider

Så da sier du at per. dag dato, da er XP11 og Prepar3D bedre en MS Flight Simulator.
Men, når (og hvis) Microsoft slipper den nye MS Flight Simulator da kommer den til å slå alt?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 09:46   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Så da sier du at per. dag dato, da er XP11 og Prepar3D bedre en MS Flight Simulator.
Men, når (og hvis) Microsoft slipper den nye MS Flight Simulator da kommer den til å slå alt?
At Prepar3D og X.plane er bedre enn MS sin er jo ikke så rart, når MS slapp sin siste versjon i 2006. (Ikke at jeg har oversikt over hvor nye versjoner de andre har, men mest sannsynlig en god del nyere enn 2006).

På den annen side kan sikkert MS sin funke greit om man har en litt "dårligere" PC.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 09:46   #11
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by foxyhoxy View Post
Er dette et bittelite klipp fra den nye MS Flight Simulator som skal komme i 2020?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 10:03   #12
espeno
ScanFlyer Blue
 
espeno's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Kongsberg, Norway
Posts: 353
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Er dette et bittelite klipp fra den nye MS Flight Simulator som skal komme i 2020?
Tittelen på klippet er "Microsoft Flight Simulator - Official Gameplay Trailer | X019" - ja det er et kort klipp fra den kommende utgaven.
__________________
Espen
espeno is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2019, 19:47   #13
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Holder de på ennå? Wow ... hadde mye moro på det forumet for 20+ år siden ...
Mye moro innenfor den sjangeren enda. Forumet har vel tapt seg en del, og ungdommen har gått mer over til andre tjenester som Facebook og Discord. Jeg er innom avogtil, men av aktive brukere, så er det samme gjengen som for 10 + år siden.
Dag har derimot trukket seg tilbake , så nye pådrivere. (Pluss at nettbutikken er borte)
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 14:38   #14
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Vet ikke om du er ute etter realisme eller grafikk? Rent fysikkmessig er XPlane bedre. Den ligger mye nærmere hvordan det føles å fly i virkeligheten, spesielt når man nærmer seg kanten på konvolutten, eller tråkker utenfor. Som en «airline simulator» holder jeg nok en knapp på FSX/P3D. MSFS2020 ser ut til å bli helt fantastisk ihvertfall utseendemessig, så får vi se hvordan fysikken føles.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2019, 22:53   #15
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Vet ikke om du er ute etter realisme eller grafikk? Rent fysikkmessig er XPlane bedre. Den ligger mye nærmere hvordan det føles å fly i virkeligheten, spesielt når man nærmer seg kanten på konvolutten, eller tråkker utenfor. Som en «airline simulator» holder jeg nok en knapp på FSX/P3D. MSFS2020 ser ut til å bli helt fantastisk ihvertfall utseendemessig, så får vi se hvordan fysikken føles.
Jeg er ute etter realisme. Har lyst å se og føle hvordan det er er i virkeligheten (eller så nærme som mulig).
Jeg har ikke vært i cockpit på et fly, så derfor ønsker jeg et program/spill der jeg kan lære mest mulig om fly.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 13:32   #16
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Jeg er ute etter realisme. Har lyst å se og føle hvordan det er er i virkeligheten (eller så nærme som mulig).
Jeg har ikke vært i cockpit på et fly, så derfor ønsker jeg et program/spill der jeg kan lære mest mulig om fly.
Ønsker du å fly acro med småfly, warbirds eller jet er X-Plane meget bra. Ønsker du å fly en 737 med ATC og annen trafikk på realistisk utseende flyplasser er FSX/P3D med addons bedre.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 14:20   #17
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Ønsker du å fly acro med småfly, warbirds eller jet er X-Plane meget bra. Ønsker du å fly en 737 med ATC og annen trafikk på realistisk utseende flyplasser er FSX/P3D med addons bedre.
Ja, jeg ønsker å fly 737 eller større (det er de jeg har mest forhold til).

Men, jeg forstår ikke helt hva du mener.
Du sier: "...eller jet er X-Plane meget bra. Ønsker du å fly en 737 med..."

Er ikke B737 en jet?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 15:26   #18
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 380
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Jeg har begge deler og foretrekker klart Xplane 11. For det første så synes jeg at grafikken ser bedre ut right out the box i xplane 11 kontra Prepar3d. Føler også at du skal bruke greit mye penger på Prepar3d for å få det til å se pent ut.

Som skrevet over, har xplane 11 en mye bedre flightmodel. Hvis du søker rundt på https://forums.x-plane.org/ så er det et stort bibliotek for nedlasting der man kan laste ned mye som utvikles til xplane. Spesielt på plugins, er det mye spennende her.

For en ganske ok versjon av 737, spesielt 737-800, søk etter 737-800 zibo mod. Dette er et prosjekt som modifiserer standard 737 fra spillet til det bedre. Du vil få en ganske fin opplevelse ved å bruke denne. Det å fly online via VATSIM, IVAO og lignende, er også fint mulig fra Xplane.


For en veldig rask intro til xplane, se vedlagt guide:

https://forum.thresholdx.net/topic/6...uide-original/


Det nevnes over at Microsoft jobber med en helt ny simulator. Jeg er også veldig spent på hva denne har å tilby. Inntil den kommer, vil jeg derfor anbefale at du går for Xplane 11. På samme måte finnes det også andre tilleggsprodukter å kjøpe for Xplane gjennom https://store.x-plane.org/

Her vil man finne en rekke andre jet som Airbus og Boeing. Styr derimot unna alt som kommer fra Peter Hager da dette vistnok skal være ganske dårlig kvalitet når det gjelder pris.

Dersom du ikke er kjent med hvordan du håndterer en 737 fra power up til takeoff, flyvning underveis, approach osv, finnes det MYE i form av guider på youtube.
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2019, 19:40   #19
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by DY_ENZV View Post
Jeg har begge deler og foretrekker klart Xplane 11. For det første så synes jeg at grafikken ser bedre ut right out the box i xplane 11 kontra Prepar3d. Føler også at du skal bruke greit mye penger på Prepar3d for å få det til å se pent ut.

Som skrevet over, har xplane 11 en mye bedre flightmodel. Hvis du søker rundt på https://forums.x-plane.org/ så er det et stort bibliotek for nedlasting der man kan laste ned mye som utvikles til xplane. Spesielt på plugins, er det mye spennende her.

For en ganske ok versjon av 737, spesielt 737-800, søk etter 737-800 zibo mod. Dette er et prosjekt som modifiserer standard 737 fra spillet til det bedre. Du vil få en ganske fin opplevelse ved å bruke denne. Det å fly online via VATSIM, IVAO og lignende, er også fint mulig fra Xplane.


For en veldig rask intro til xplane, se vedlagt guide:

https://forum.thresholdx.net/topic/6...uide-original/


Det nevnes over at Microsoft jobber med en helt ny simulator. Jeg er også veldig spent på hva denne har å tilby. Inntil den kommer, vil jeg derfor anbefale at du går for Xplane 11. På samme måte finnes det også andre tilleggsprodukter å kjøpe for Xplane gjennom https://store.x-plane.org/

Her vil man finne en rekke andre jet som Airbus og Boeing. Styr derimot unna alt som kommer fra Peter Hager da dette vistnok skal være ganske dårlig kvalitet når det gjelder pris.

Dersom du ikke er kjent med hvordan du håndterer en 737 fra power up til takeoff, flyvning underveis, approach osv, finnes det MYE i form av guider på youtube.
Tusen takk for detaljert forklaring og linker
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2019, 20:07   #20
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: X-Plane vs MS Flight Simulator

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Ja, jeg ønsker å fly 737 eller større (det er de jeg har mest forhold til).

Men, jeg forstår ikke helt hva du mener.
Du sier: "...eller jet er X-Plane meget bra. Ønsker du å fly en 737 med..."

Er ikke B737 en jet?
Jo. Jeg mener altså om du ønsker å fly acro med propell- eller jetfly av typen jagerfly osv, eller passasjerfly på den andre siden. Forøvrig enig i at X-Plane ser best ut rett ut av boksen.
semmern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke helt OT: Slutt for MS Flight Simulator? LN-AØR Flyforum 5 10-06-2019 02:19
Flight Simulator X AirlineLover Småprat 1 02-04-2013 16:32
Tips / Triks vedr. Flight Simulator X Ståle Småprat 18 05-03-2011 01:07
Full Flight Simulator gilberg Flyforum 24 24-03-2008 00:19


All times are GMT +2. The time now is 20:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.