Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 26-10-2016, 01:50   #20
knutfin
Newcomer
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 33
Default Re: Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Så da satt jeg der likevel, i EY Apartments. Jeg hadde egentlig 4A, men 5C går helt fint. Det er ganske stor forskjell på setene her, som dere kan se på setekartet. Rad 3 og 4 er de mest private, og nærmest vinduet. Rad 1, 2 og 5 er like inntil døren og en sitter et stykke unna vinduet. Per def er vel alle vindusseter da. 1A er forøvrig The Residence, og det var noen der på denne flighten. På oddetallsradene sitter man i tillegg baklengs. På flighten til LHR hadde jeg sete 4K, så nå fikk jeg en mulighet til å sammenligne de to mest forskjellige setene.



Førsteinntrykket er et det ikke minner om et flysete i det hele tatt. Jeg har jo sett en del bilder, filmer etc, men det er virkelig god plass her. Det er nesten som at det er for mye plass, for når sofaen ikke er gjort om til seng er halve området uten funksjon. Hvertfall ikke for meg som ikke har med noe annet enn en skulderveske. Stolen er dritstor og, kan breie meg alt jeg vil.


Sofa sett fra stolen




Vi begynte pushback nesten med en gang etter jeg hadde satt meg, men crewet rakk å komme med velkomstbrettet sitt. Her var det vann, klut, velkomstbrev og dadler. Har litt blandede følelser ang dadler i grunn. Det er så søtt, og så smaker det ikke så mye annet enn søtt. Men jeg spiste dem likevel, jeg.



Det tok ikke lang tid før vi var i luften, etter en lang og smooth take-off. Dette er noe av det jeg liker med A380'ene. De er stille og man kjenner ikke bevegelsene til flyet like godt, så jeg merker det nesten ikke når vi har tar av. Og selv om jeg satt motsatt vei ble jeg ikke dyttet fremover, men satt stødig og kunne utforske alle knappene setet mitt var utstyrt med. Tok ikke noe bilder av dem på denne flighten, men det kommer i runde to.
Etter et par minutt stigning kom cabin crew rundt med velkomstdrink, som var champagne, sammen med nøtter og oliven. Hun presenterte seg, men husker ikke navn eller rolle. Hun var svensk og kjente igjen aksenten min, men bortsett fra et par setninger gikk praten på engelsk. Min erfaring er at svensker sør for Sundsvall har vansker med å forstå trøndersk/norsk, så det var helt ok. Hun kunne fortelle at hun bodde i Abu Dhabi, men reiste hjem på ferie en gang i året.
Samtidig ble menyer delt ut, og selv om beregnet flytid lå på 2t20min var det full spiker med tre retter samt div snacks.

Menyer. Jeg valgte hummer til forrett, lam til hovedrett og "textures" til dessert. Glemte å ta bilde av vinkart, men de hadde både røde og hvite.


Det var ruskevær på vei ut fra Mumbai. Etter maten var bestilt fløy vi rett inni noen hissge regnbyger og fest-setebelte-lysene ble skrudd på. Regnbygene viste seg etterhvert å være tordenbyger og vi var nå omringet av et heftig lysshow. Jeg har aldri flydd i slikt vær før, så dette var spennende. Jeg skrudde på halerorkameraet for å se det på skjermen og. Etter et minutt med blinking hørtes et smell og et dunk. Høyre vinge ble truffet av et lyn, men en kunne ikke merke det noe på oppførselen til flyet, som dro stabilt videre.
Jeg filmet heldigvis skjermen mens dette skjedde, og fikk med når lynet traff:
https://www.youtube.com/watch?v=ex9VPAI43aw

Vi kom oss til slutt ut av bygene, og det begynte etter litt å lukte mat.

De var effektive med maten og det var ikke mange minuttene mellom den ene retten og den neste. De hadde jo ikke all verdens tid. Glasset mitt ble fylt opp ved enhver anledning, både det med rødvin og det med champagne. Og det med vann og da. Jeg så noen episoder Family Guy jeg ikke hadde sett før mens jeg spiste.
Maten, som generelt var god, manglet til tider litt på smak. Lammet var i tillegg noe tørt, men ellers var det veldig bra. En må ikke glemme at det er på et fly, selv om det er lett i disse omgivelsene.



Etter maten var jeg stappmett og var klar for å bruke de resterende 1-2 timene på å døse med vin og TV. Dette er den klart beste skjermen jeg har sett på et fly. Den er stor og har god oppløsning, noe som kommer godt med siden setet er ca 1,5m unna. Utvalget er derimot ikke det beste. De få TV-seriene som er representert har bare et par episoder, filmene er det heller ikke mange av. Et par blockbustere, en eller to klassikere. Dette gjelder vestlig innhold da. Arabisk og indisk sjekket jeg ikke, men det kan hende det var bedre der.

Men det var ikke noe vits i å sitte mer i stolen. Jeg måtte jo benytte meg av sofaen når jeg først hadde en. Det var en egen knapp en måtte holde ned for å legge den ned. Jeg tok med meg en pute (og vinglasset) og la meg til på veggenden. TVen kunne vris ved å holde inn en annen knapp.



Det slo meg at dette er noe en bruker å gjøre hjemme i egen stue, og det er ganske kult å gjøre det samme på et fly. Bortsett fra at det var litt bedre her, pga en beleilig plassert minibar med brus og vann.



Resten av flighten gikk med på å se på serier og drikke vin. Tok en liten runde for å se resten av kabinen, men stresset ikke med å sjekke ut resten av flyet da jeg hadde god tid på neste flight.
Vi landet på AUH etter ca 2t30min og jeg kan trygt si at dette var den beste og mest innholdsrike flyturen jeg har hatt på dette tidspunktet. Crewet var veldig bra, maten bra+/- og setet/leiligheten var virkelig noe for seg selv. Nå var det på tide å sjekke ut den nye First-loungen.

Last edited by knutfin; 26-10-2016 at 01:54.
knutfin is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A380 1:100 kom hjem idag... LN-OSS Samlerhjørnet 5 17-03-2013 03:41
A380 til Oslo - igjen! Mats Danielsen Flyforum 1 01-09-2010 21:49
A380 til OSL igjen... LN-SUV Flyforum 1 19-08-2010 15:15
KLM til Muscat og kanskje Dallas DFW Beechdriver Flyforum 21 28-09-2007 19:35
Dubai, og hjem igjen Blubird TripReports 11 17-06-2006 11:18


All times are GMT +2. The time now is 06:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.